جذاب‌ترین کارهای توریستی در آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
جذاب‌ترین کارهای توریستی در آلانیا

شهر آلانیا بیشتر به خاطر سواحل زیبایی که دارد، شناخته می‌شود. اما باید بگوییم که این شهر توریستی پرطرفدار ترکیه گزینه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده بیشتری را برای مسافران ارائه می‌دهد. به طوری که توریست‌ها با هر گروه سنی می‌توانند در این شهر دوست داشتنی ترکیه تفریحات مورد پسند خود را پیدا کرده و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند. چنانچه شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که تور آلانیا را تنها با تفریحات ساحلی آن می‌شناسید در این مقاله همراه ما باشید. در اینجا برخی از ایده‌های محبوب را در خصوص جذاب‌ترین کارهای توریستی آلانیا گردآوری کرده‌ایم تا با توجه به آن‌ها بتوانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.

 

بازدید از قلعه آلانیا

اولین جاذبه گردشگری که مسافران تور آلانیا باید از آن بازدید کنند، قلعه آلانیا (Alanya Castle) است. این قلعه با دیوارهای باستانی به طور شش کیلومتر ابهت خاصی به این شهر بخشیده است. تاریخ قلعه آلانیا به دورانی بازمی‌گردد که این شبه‌جزیره پر از غار و سنگلاخ بود و همواره مورد حمله دزدان دریایی قرار می‌گرفت. بعدها این دیوار توسط یونانی‌ها استحکام بخشیده و گسترش یافت. بعدها نیز با روی کار آمدن هر حاکمی این قلعه بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که در بازدید از‌ آن می‌توان شاهد آثاری از دوران بیزانس و همچنین سلجوقیان بود. توصیه می‌کنیم بعد از بازدید از قلعه باستانی آلانیا سری به محله‌های اطراف نیز بزنید و با پرسه زدن در آن‌ها با تاریخ این شبه‌جزیره قدیمی بیشتر آشنا شوید. اینجا یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های آلانیا به شمار می‌رود.

 

سوار شدن به آلانیا تلفریک

یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای رسیدن به منطقه قلعه آلانیا، سوار شدن به تله کابین یا همان آلانیا تلفریک (Alanya Teleferik) است. این تله کابین ساحل کلئوپاترا را به منطقه پایین قلعه احمدک متصل می‌کند. برای سوار شدن به آن باید بین ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب در آنجا حضور داشته باشید. تله‌کابین آلانیا نه تنها گزینه‌ای برای حمل و نقل بلکه تفریحی پرطرفدار در بین توریست‌ها می‌باشد. چرا که از فراز آن فرصت تماشای مناظر ساحلی را خواهید داشت. زیباترین چشم‌انداز را موقع غروب آفتاب می‌توانید از تله‌کابین تماشا کنید. این سواری مسافتی در حدود ۹۰۰ متر را می‌پیماید که ایستگاه پایینی دقیقا پشت ساحل قرار داشته و ایستگاه بالایی در  خارج از دروازه اصلی قلعه آلانیا واقع شده است.

 

بهترین هتل‌های ۳ ستاره در آلانیا

 

قایق‌سواری در آلانیا

همان طور که گفته شد آلانیا دارای موقعیت ساحلی بوده و تفریحات آبی از جمله فعالیت‌های محبوب در بین گردشگران هستند. بنابراین یکی از بهترین تفریحات آلانیا که می‌توانید در این سفر انجام دهید، قایق‌سواری در آب‌های زلال بندر آلانیا است. به خصوص توصیه می‌کنیم برای این منظور با تورهای قایق‌رانی یک روزه همراه شوید. این تورها عموما در ماه‌های مه تا اکتبر برگزار شده و شما را از مسیرهای قایق رو به بازدید از برخی دیدنی‌ترین غارهای آلانیا نظیر از جمله غار دزدان دریایی، غار داملاتاش، غار فسفورلو و غار عاشقان خواهند برد. حتی اگر دوست ندارید تا با تورهای این مسیر همراه شوید توصیه می‌کنیم برای قایق‌سواری و بازدید از غارهای آلانیا از یک راهنمای باتجربه کمک بگیرید.

 

شنا در ساحل کلئوپاترا آلانیا

بدون شک یکی از بهترین سواحل آلانیا، ساحل کلئوپاترا (Cleopatra Beach) است. به طوری که بسیاری از مردم محلی و افراد آشنا به این منطقه ساحل کلئوپاترا را برای تفریحات دریایی خود انتخاب می‌کنند. این ساحل در ضلع غربی شهر قرار داشته و توسط شیب صخره‌ای و جنگلی دماغه قلعه از مرکز شهر آلانیا جدا شده است. از ویژگی‌های ساحل کلئوپاترا شن‌های سفید و نرم آن است که امکان آفتاب گرفتن و خوابیدن بر روی شن‌ها را ممکن می‌سازد. فصل اوج شلوغی در این مکان ماه‌های جولای و آگوست بوده و اواخر بهار یا اوایل پاییز خلوت‌ترین زمان برای لذت بردن از طبیعت و امکانات آن است.

 

آشنایی با بنای تاریخی برج قرمز آلانیا

 

بازدید از غار دیم آلانیا

غار دیم (Dim Cave) در فاصله ۱۱ کیلومتری از ساحل آلانیا قرار داشته و از دامنه غربی کوه جبل الرئیس (Cebel-i Reis)  در کوه‌های توروس بیرون آمده است. این دومین غار بزرگ ترکیه بوده و به همین دلیل ارزش دیدن در آلانیا را دارد. در بازدید از غار دیم آلانیا با یک مسیر پیاده‌روی به طول ۳۶۰ متر به داخل غار، به سمت پایین و به عمق ۱۷ متر زیر ورودی سطح روبرو خواهید شد. فضای داخلی آن از سنگ آهک با تشکیلات غول پیکر استالاکتیت و استالاگمیت تشکیل شده و سطح غار با آب پر شده است. حتی اگر در فصل تابستان از غار دیم بازدید می‌کنید، بهتر است تا یک لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

 

تجربه سفر یک روزه به مناطق دیدنی اطراف آلانیا

آلانیا جاذبه‌های تاریخی و باستان‌شناسی متعددی را در نواحی اطراف خود دارد. بنابراین یکی از کارهایی که گردشگران تور آلانیا می‌توانند در این سفر به آن مشغول شوند، تجربه سفر یک روزه به مناطق باستانی اطراف است. از جمله زیباترین این خرابه‌های باستانی در اطراف شهر کوچک سیده و تنها در ۶۴ کیلومتری شمال غربی آلانیا قرار دارند. شما می‌توانید در این سفر سری به کافه‌ها و بهترین رستوران‌های آلانیا در اطراف زده و از مکان‌هایی نظیر تئاتر باشکوه رومی به جا مانده زاز قرن دوم بازدید کنید. این تئاتر ظرفیتی برای ۲۰۰۰۰ تماشاگر دارد و یکی از برجسته‌ترین تئاترهای رومی ترکیه است که به خوبی از آن محافظت کرده‌اند. علاوه بر آن می‌توانید از یک حمام رومی که دقیقا روبروی ورودی تئاتر قرار دارد نیز بازدید کنید. پس از آن به کاوش در منطقه ویرانه‌های آگورا و معبد تیچه رفته و روز خود را به بهترین نحو ممکن سپری کنید.

از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف آلانیا ساپادره کانیون (Sapadere Canyon) نام دارد که در ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. شما در این بازدید فرصت لذت بردن از پیاده‌روی در مسیرهای خوش منظره و همچنین شنا در آب‌های خنک را خواهید داشت. بهترین زمان برای بازدید از این مکان ماه می تا اکتبر است که شاهد تعداد زیادی از گردشگران خواهید بود.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در آلانیا

 

تجربه رفتینگ هیجان‌انگیز در آلانیا

اگر اهل هیجان هستید، پس رفتینگ را می‌توانید در لیست جذاب‌ترین کارهای آلانیا قرار دهید. پارک ملی کوپرولو کانیون (Köprülü Canyon) در ۱۲۰ کیلومتری شمال آلانیا قرار دارد و مکانی عالی برای سفرهای رفتینگ است. این مسیر در رودخانه‌ای با آب بسیار خنک و پیچ در پیچ عبور می‌کند و در عین حال از مقابل برخی از خانه ویرانه‌های رومی می‌گذرد که در حین رفتینگ فرصت تماشا کردن آن‌ها را خواهید داشت. سلگه اصلی ترین سایت باستان شناسی رومی در این منطقه است. بقایای این شهر با ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت در میان دهکده خلوت آلتینکایا در ۱۱ کیلومتری شمال غربی خود دره قرار دارند. همچنین در مسیر این رفتینگ از زیر پل پل اولوک عبور خواهید کرد که گفته می‌شود در قرن دوم توسط رومی‌ها ساخته شده است.

طول دره‌ای که در آن رفتینگ خواهید کرد تقریبا ۱۴ کیلومتر بوده و دیواره‌های آن در برخی مکان‌ها تا ۴۰۰ متر ارتفاع دارند. در محوطه اطراف آن نیز چندین کافه و رستوران قرار گرفته که در صورت تمایل می‌توانید در آن‌ها استراحت کرده و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.

 

بازدید از منطقه سیدرا در آلانیا

چنانچه از تفریحات ساحلی و پرسه زدن در خیابان‌های آلانیا خسته شده‌اید و به دنبال فعالیتی متفاوت می‌گردید، منطقه سیدرا بهترین گزینه برای بازدید شما است. سیدرا مملو از خرابه های جذاب باستانی است و به دلیل استقلال زیاد توریست‌ها به بازدید از آن تورهای گردشگری به منظور رفتن به این مکان ترتیب داده می‌شود. آنچه که این مکان را محبوب‌تر می‌کند فضای دنج و آرام آن است. به طوری که برخلاف دیگر جاذبه‌های باستانی آلانیا جمعیت کمی را در حال بازدید از آن خواهید دید. بنابراین می‌توانید با خیال راحت عکس‌های زیبایی با پشت منظره بناهای باستانی بگیرید. منطقه سیدرا بر فراز تپه‌ای مشرف به ساحل و در ۲۲ کیلومتری جنوب آلانیا قرار دارد.

گفته می‌شود که این منطقه در قرن سیزدهم به کلی خالی از سکونت شده و تاریخ تاسیس آن نیز به قرن هفتم قبل از میلاد باز می‌گردد. همچنین اوج شکوه سیدرا در دوره امپراتوری روم بود. در آن دوران این مکان به دلیل موقعیت ساحلی به شهرت رسید و ساختمان‌های بسیاری در آن تاسیس شدند که امروزه شاهد آثار به جا مانده از برخی آن‌ها خواهید بود. مجموعه حمام‌های رومی، معبد تاریخی، کلیسای سیدرا و کارگاه روغن زیتون از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانید در این بازدید مشاهده کنید.

 

معرفی موزه‌های آلانیا

 

گشت و گذار در میان ویرانه‌های آنموریوم آلانیا

ویرانه‌های وسیع و پرتحرک آنموریوم (Anemurium)  یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در جنوب مدیترانه است که خوشبختانه مسافران تور آلانیا فرصت بازدید از آن‌ها را خواهند داشت. این ویرانه‌ها در کنار یک ساحل طولانی، درست در شمال شهر آنامور، در ۱۱۷ کیلومتری جنوب آلانیا قرار دارند. توجه داشته باشید که بزرگراه ساحلی منتهی به این مکان دارای مسیری بسیار پرپیچ و خم است، بنابراین اگر برای سفر یک روزه به آن ماشین کرایه کرده‌اید بهتر است سفر خود را زودتر شروع کنید تا در تاریکی رانندگی نکنید. ویرانه‌های آنموریوم ترکیبی از آثار ساختمانی رومی و بیزانسی بوده و شامل یک منطقه گورستان عظیم، یک کلیسای باسیلیکایی قرن چهارم، یک حمام باستانی قرن سوم و تئاتر کوچک هستند که به خوبی حفظ شده‌اند. توصیه می‌کنیم حتما در این سفر لوازم شنا خود را به همراه داشته باشید تا پس از گشت و گذار در ویرانه‌های اطراف، امکان شنا در دریا را نیز داشته باشید.

 

منبع

 

۱۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران