رستوران‌های محلی معتبر در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
رستوران‌های محلی معتبر در استانبول

سفر به تور استانبول آن هم بدون چشیدن طعم کلاسیک غذاهای سنتی ترکی و عثمانی در طول اقامت در برخی از بهترین رستوران‌های محلی استانبول تقریبا غیرقابل تصور است. نمی‌شود که به این شهر سفر کنید و بی‌خیال دنیایی از طعم‌های جادویی و به یادماندنی شوید. اما، غذاهای سنتی ترکیه چیست و محلی‌ها در چه جاهایی طعم اصیل غذاهایشان را می‌چشند؟ خیلی خوب می‌شود اگر بدانید کجا بروید! در بیشتر موارد، این رستوران‌ها قیمت مناسبی دارند، که باعث محبوبیت آن‌ها در بین دانشجویان، پیشه‌وران و حتی کارمندان می‌شود. اما نکته مثبت این رستوران‌ها فقط قیمت‌های پایینشان نیست بلکه غذاهای سالم سبک خانگی است که در رستوران‌های ترکی به «لوکانتاشی» معروف هستند، و از این رو جایگاه مهمی در زندگی روزمره ترکیه دارند.

 

لوکانتا کرو در استانبول ترکیه (Lokanta Kru)

لوکانتا کرو یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های استانبول است که ده‌ها سال هم که از بازدیدتان بگذرند باز هم خاطره آن را از یا نخواهید برد. اگر کسی را می‌شناسید که معتقد است غذای سالم مزه افتضاحی دارد لوکانتا کرو به نظر او را عوض خواهد کرد. منوی همیشه در حال تغییر آن‌ها غذاهای فصلی را برای شما به ارمغان می‌آورد که واقعا باید امتحان کنی تا متوجه منظور ما شوید. اگر غذاهای دریایی را دوست دارید و اما نمی‌توانید بوی آن را تحمل کنید لوکانتا کرو برای این هم راه حلی دارد و غذای سیب سبز آن‌ها (Yeşil elmalı börülce) یک غذای کمی ترش و کمی شیرین است و سخت است که عاشق سالاد کنگر توت فرنگی آن‌ها (çilekli enginar salatası) نشوید و یا اگر به غذاهای ترش علاقه دارید، کدو تنبل ترش آن‌ها (ekşili fırın kabak) را امتحان کنید که مزه بهشتی دارد. ولی اگر طرفدار این سبک غذاهای خلاقانه و نوآورانه نیستید گزینه‌های سنتی مثل کباب ماهی سالمون یا مرغ (تاووک) هم سرو می‌شود.

 

رستوران‌های ایرانی در قلب استانبول

رستوران بالات ساحل در استانبول ترکیه (Balat Sahil Restaurant)

چه بخواهید کلیساهای استانبول، مسجدهای استانبول، و کنیسه‌های زیبای اطراف را کاوش کنید یا از شاخ طلایی استانبول تا رستوران قدم بزنید، باید قبل از گردش شکم‌تان را سیر کنید تا انرژی کافی داشته باشید. این یک رستوران مبتنی بر غذاهای دریایی است. البته اینجا بیشتر شبیه کافه است و مکانی است که می‌توانید شب را در کنار عزیزان و با مزه‌های مختلفی سپری کنید. چه بخواهید ماهی سرخ کرده، کبابی یا در سوپ ماهی شناور شده، نوش جان کنید این رستوران بهترین گزینه برای چشیدن غذاهای دریایی است و برای دوستانی که نمی‌توانند طعم آن را تحمل کنند، گزینه‌های دیگری به جز غذاهای دریایی وجود دارد.

صدراعظم محمود در استانبول ترکیه (Sadrazam Mahmut)

احتمالا هرگز تصورش را هم نکنید که این رستوران بی‌تکلف و ساده از بهترین غذاهای بی‌اغلو را سرو کند، ولی زود قضاوت نکنید زیرا این یکی از پیشنهادات ما در این فهرست است. تمرکز این رستوران بر غذاهای سخت و عمدتا گوشتی است و خیلی هم در این کار تبحر دارد. می‌توانید همان خوراک بره سنتی را برای شام بخورید یا غذاهای سنتی ترکیه مانند کوفته، بال مرغ، و کوکورچ (غذایی که بر پایه کله پاچه است) را امتحان کنید. با این حال، غذاهای مخصوص آنها صدرازم پیلوی (برنج) است که با رایحه‌هایی از کره ترابزون، گوجه‌فرنگی آبدار و برنج بلغار که با سس گوشت وسوسه‌انگیز پخته شده است. فقط با یادآوری آن هم، دهانتان آب می‌افتد!

 

برترین رستوران‌های روف‌تاپ استانبول

مصطفی کوفتچی در استانبول ترکیه (Köfteci Mustafa)

مصطفی کوفتچی همیشه بر ارائه بهترین غذا برای مشتریان تمرکز می‌کند و ستاره منوی آن‌ها نیز کوفته ترکی که در اصل کوفته گوشت پخته شده است، هست. با این حال اگر گوشت پخته در سلیقه شما نیست می‌توانید خوراک بره یا شیشلیک را امتحان کنید. تقریبا در اینجا هر چیزی با دوغ عالی می‌شود و برای گیاه‌خوران هم می‌شود مواردی مثل سالاد لوبیا (پیاز) آن‌ها بدون تخم مرغ را سفارش داد ولی حواس‌تان باشد دسر آن‌ها پودینگ برنجی است که شیر دارد. این یکی از آن رستوران‌های جالب در بخش قدیمی شهر استانبول است که با وجود موقعیت مرکزی، غذای عالی با خدمات خوب را بدون قیمت سنگین ارائه می‌دهند جز رستوران‌های عالی غذاهای ترکی در استانبول شناخته می‌شود. اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید بهترین کوفته‌های استانبول را میل کنید، حتما سری به رستوران مصطفی کوفتچی بزنید.

فخری اوستا در استانبول ترکیه (Fahri Usta)

فخری اوستا از آن گزینه‌هایی است که اگرچه از گوهرهای غذایی استانبول است اما پیدا کردنش سخت است. با این حال، اگر از هر یک از بازرگانان بازار بزرگ استانبول یا حتی بازار ادویه استانبول که کمی دورتر است بپرسید، می‌توانند شما را راهنمایی کنند. آن‌ها غذاهای سنتی ترکیه‌ای را که در هر آشپزخانه اصیل ترکیه‌ای پیدا می‌کنید با قیمت‌های مقرون به صرفه سرو می‌کنند. البته چیزی که آنها سرو می‌کنند بسته به روز تغییر می‌کند، اما سالاد لوبیا آن‌ها روزهای شنبه‌ها به خوبی با کوفته جور در میاید. همه چیز در اینجا از نخود گرفته تا کباب بادمجان در دهان شما آب می‌شود و کوفته آن‌ها آب‌دار و خوشمزه است. اینجا یکی از بهترین رستوران‌های اطراف بازار بزرگ استانبول به شمار می‌رود بنابراین اگرچه میزهای زیادی وجود ندارد، اما ارزش صبر کردن را دارد.

 

بهترین رستوران‌های بشیکتاش در استانبول

شاهین لوکانتاشی در استانبول ترکیه (Şahin Lokantası)

رستوران شاهین با یک پیاده‌روی سریع از میدان تقسیم و با فاصله بسیار زیاد از جاذبه‌های فرهنگی مانند موزه هنرهای استانبول مدرن، موزه پرا، گالاتا مولوی خانه و غیره فاصله دارد. این یکی از بسیاری از رستوران‌های سنتی است که غذاهای ترکی را که مردم محلی می‌خورند، سرو می‌کند. اینجا غذاهای فانتزی با الهام از غذاهای سنتی ترکیه سرو نمی‌شود بلکه آن‌ها با همان دستور اصیل و طعم سنتی‌شان سرو می‌شود و بهتر از آن، این است که قیمت‌ها نیز بالا نیست.

کمور لوکانتاشی در استانبول ترکیه (Kömür Lokantası)

ین «رستوران کارگری» که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد ر ساختمانی چند طبقه قرار دارد و خوشبختانه برای پیدا کردن میز بعید است به مشکلی بربخورید. در اینجا غذاهای سنتی ترکی طبخ و پشت پیشخوان قرار داده می‌شود تنها کاری که باید بکنید این است که غذایتان را انتخاب کنید، به علاوه قیمت‌ها در اینجا کم‌تر از جاهای دیگر است. اگرچه غذاهای گیاهی با روغن زیتون هم در منو موجود است، اما ما کوفته حسن پاشا، غذای کوفته با پوره سیب زمینی را توصیه می‌کنیم. سوتلاچ (پودینگ برنج) یک دسر دوست داشتنی نیز بعد از غذا توصیه می‌شود. پس اگر می‌خواهید طعم غذاهای محلی را بچشید و با فرهنگ غذایی محلی آشنا شوید، این رستوران جایی است که باید حتما به آن سری بزنید. آن‌ها همچنین برای شب سال نو بوقلمون شکم پر سرو می‌کنند. اگر برای زمستان در تور استانبول هستید، می‌توانید از قبل با رستوران تماس بگیرید تا بوقلمون کریسمس شکم‌پر با برنج شاه بلوط از قبل سفارش دهید. از آنجایی که غذاهای گوشتی آن‌ها توسط قصاب آشپزخانه با دقت تهیه می‌شود و از آنجایی که آن‌ها بیش از ۳۰ سال است که تجربه پخت دارند، مطمئن باشید که کریسمس یا تعطیلات سال نو در مورد بوقلمون اصلا جای نگرانی ندارید!

 

بهترین رستوران‌های ایتالیایی استانبول

نانوایی کوکی تاریخی اوکتای در استانبول ترکیه (Tarihi Oktay Kurabiye Fırını)

اوکتای‌بی به نوعی توانست در قرن گذشته کورابیه (کوکی‌ها) را به غذاهای خیابانی استانبول تبدیل کند. کوکی‌های ترکی یک خوراکی خشک و آردی است که به خوبی با فنجان قهوه‌ای و  یا فنجان چای قرمز اناری ترکی ترکیب می‌شوند. این نانوایی و شیرنی فروشی جالب در استانبول که در سال ۱۹۳۴ تأسیس شد، شایسته معرفی در بخش نکات سری سفر به ترکیه در مجلات مسافرتی است. البته اینجا به حسب شهرتی که دارد همیشه شلوغ است و صندلی‌های کمی برای نشستن پیدا می‌شود. بنابراین اگر به اندازه کافی زود به آنجا برسید، می‌توانید مقداری از کیک اسفنجی را با یک فنجان قهوه ترک امتحان کنید. اگر بتوانید قبل از این که کوکی‌ها تمام شوند از تاهینی چورک بدون اینکه خیلی شیرین باشد، حالتی کرمی و کره‌ای دارد امتحان کنی که با یک تیر دو نشان زده‌اید. همچنین، مینی پیتزا و نان شیرینی یک صبحانه عالی برای خوردن است که اگر صبح را در اینجا سر کردی می‌توانید آن‌ها امتحان کنید.

پاچاجی محمود در استانبول ترکیه (Paçacı Mahmut)

پاچاجی محمود در سال ۱۹۷۸ با تنها ۴ میز به عنوان رستوران محمود اوستا تاسیس شد. اگر از امتحان غذاهای مانند کله پاچه (که در ترکیه بسیار محبوب هستند) لذت می‌برید، این رستوران یکی از غذاهای مورد علاقه شما در استانبول خواهد بود. ظرف گوشت و پاچه دارای سابقه طولانی و خاص در غذاهای ترکی است و پاچاجی محمود در سوپ کله پاچه (offal dishes) تخصص دارد. غذاهای کله پاچه‌ای در ترکیه خیلی محبوب هستند و به عنوان سوپ شفابخش شناخته می‌شوند که چه در خانه‌ها و چه در رستوران‌ها سرو می‌شود. این رستوران طیفی از انواع این سبک غذاها را سرو می‌کند.

 

رستوران‌هایی با ویوی تنگه بسفر در استانبول

کاراکوی لوکانتاشی در استانبول ترکیه (Karaköy Lokantası)

کاراکوی لوکانتاشی انواع مختلفی از غذاها را سرو می‌کند، از سوپ گاو گرفته تا اختاپوس کبابی. برای ناهار غذای ترکی به سبک قابلمه (pot-style) و برای شام نیز مزه پیدا خواهید کرد. ولی حتما باید از قبل میز رزرو کنید مخصوصا برای شام.

 

معرفی رستوران مشهور نصرت در استانبول

بانکالار لوکانتاشی در استانبول ترکیه (Bankalar Lokantası)

منوی بانکالار لوکانتاشی هر روز تغییر می‌کند، بسته به اینکه رستوران داران می‌توانند چه محصولات فصلی تهیه کنند. علاوه بر غذاهای سنتی ترکی به سبک قابلمه، انواع بی‌پایان از گزینه‌های ماهی و کباب را هم پیدا خواهید کرد. یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های کاراکوی استانبول برای تاجران و کارگران بانک بوده و از لحاظ داخلی طراحی رستوران به اندازه غذاهای سنتی آن‌ها ساده شده است. اگر به دنبال غذاهای سنتی ترکی در نزدیکی مناطق توریستی استانبول هستید، بانکالار لوکانتاشی گزینه‌ای عالی است زیرا تنها ۱۵ دقیقه با تراموا از منطقه سلطان احمد استانبول فاصله دارد. در حالی که در جستجوی بهترین رستوران‌های محلی استانبول هستید، محله کاراکوی می‌تواند اوقات خوبی را برای کاوش در حومه محبوب به شما ارائه دهد.

 منبع

 

۰۹ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران