قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول

به عنوان یک واقعیتی که اغلب گردشگران به آن مطلع هستند، استانبول یکی از تاریخی‌ترین شهرهای جهان است. به همین دلیل است که شنیدن اینکه بسیاری از رستوران‌های تاریخی و قدیمی در اینجا وجود دارد، تعجب‌آور نیست. به طوری که قدمت برخی از رستوران‌های استانبول به بیش از ۱۷۰ سال نیز می‌رسد. همین موضوع سبب شده تا اغلب گردشگران در تور استانبول به دنبال مکان‌های تاریخی بروند. بنابراین ما نیز در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با برخی از قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول آشنا کنیم.

 

رستوران تاریخی کالکان اوغلو پیلاو، استانبول (Tarihi Kalkanoğlu Pilavı Restaurant, Istanbul)

افتتاحیه: ۱۸۶۵

آیا به تاریخ امپراتوری عثمانی و غذاهای به جا مانده از آن دوران علاقه دارید؟ چنانچه پاسخ شما به این سوال مثبت است، رستوران تاریخی کالکان اوغلو پیلاو را در استانبول برای خوردن خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل ترکی در یک مکانی تاریخی پیشنهاد می‌کنیم. تاریخ تاسیس این رستوران به سال ۱۸۵۶ برمی‌گردد که بنیانگذار آن سلیمان کالکان اوغلو نام دارد. این شخص در همین مکان از ارتش عثمانی در طول جنگ عثمانی و روسیه پذیرایی می‌کرد. بنابراین پس از جنگ، بازنشسته شد و رستوران خود را در ترابزون در سال ۱۸۵۶ افتتاح کرد. همان طور که متوجه شدید این شعبه اصلی رستوران تاریخی کالکان اوغلو پیلاو در شهر ترابزون ترکیه قرار دارد که امروزه شعبه‌ای از آن در استانبول توسط یکی از نتیجه‌های سلیمان کالکان اوغلو تاسیس شده است. در این رستوران فرصت خوردن برنج خوشمزه‌ای را خواهید داشت که دستور پخت آن تنها متعلق به این خانواده بوده و نسل به نسل منتقل شده است. چنانچه در حال گشت و گذار در محله تاکسیم در استانبول بوده و احساس گرسنگی کردید حتما خود را به این رستوران برسانید.

 

رستوران کبابچی اسکندر، استانبول (Kebapçı İskender Restaurant, Istanbul)

اولین دونر کباب در سال ۱۸۶۷ توسط اسکندر افندی از بورسا پخته شد، که گوشت‌های یک بره را روی یک جوجه گردان چید و آن را برای اولین بار به جای افقی به صورت عمودی پخت. همچنین او شخصی بود که اسکندر کباب را با با قرار دادن تکه‌های دونر برش داده شده روی رب گوجه فرنگی و نان پیتا آغشته به کره ایجاد کرد. پس رفتن به رستورانی که توسط اسکندر افندی تاسیس شده از واجبات هر مسافری در تور ترکیه خواهد بود. البته توجه داشته باشید که رستوران اصلی در سال ۱۸۶۷ در بورسای ترکیه افتتاح شد و هنوز هم یکی از بهترین دونر کباب‌های جهان را سرو می‌کند. همچنین آنها یک شعبه در استانبول دارند که در منطقه کادیکوی واقع شده است. رستوران Kadıköy در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و توسط آخرین نسل همین خانواده اداره می‌شود.

 

رستوران‌های نزدیک به تاکسیم و بی‌اوغلو در استانبول

 

رستوران حاجی عبدالله لوکانتاسی، استانبول (Hacı Abdullah Lokantası Restaurant, Istanbul)

مورد بعدی از قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول، رستوران حاجی عبدالله لوکانتاسی است که در سال ۱۸۸۸ افتتاح گردید. سرآشپز ماهر حاجی عبدالله توسط سلطان عثمانی «عبدالحمیت دوم خان» مجوز رستوران گرفت و رستوران خود را در اسکله کاراکوی افتتاح کرد. این رستوران به سرو بهترین غذاهای عثمانی شهرت داشت و دارد. به طوری که در آن دوران برای مهمان نوازی از افراد مهم و سرشناس رفتن به این رستوران را ترجیح می‌دادند. رستوران حاجی عبدالله لوکانتاسی در دهه ۱۹۵۰ به مکان فعلی خود در بی اوغلو، نزدیک میدان تاکسیم، نقل مکان کرد. این رستوران با تاریخ ۱۳۰ ساله خود یک مکان دوست داشتنی و قدیمی در استانبول است که گزینه‌ای بی‌نظیر برای شکموها محسوب می‌شود. این رستوران علاوه بر عرضه خوشمزه‌ترین غذاهای عثمانی و ترکی به دلیل حس نوستالژی که دارد در بین مردم محلی و توریستی محبوب است و امروزه نیز جز برترین رستوران‌های استانبول به شمار می‌رود.

 

رستوران مشهور فیلیبه کوفتچی، استانبول (Meşhur Filibe Köftecisi Restaurant, Istanbul)

کوفته ترکی یک غذای سنتی است که قرن‌ها در منطقه آناتولی وجود داشته و الهام‌بخش قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول بوده است که رستوران مشهور فیلیبه کوفتچی یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. این رستوران در سال ۱۸۹۳ توسط شخصی به نام مهمت سالتوک (Mehmet Saltuk)، که قبل از جنگ‌های بالکان از بلغارستان به استانبول مهاجرت کرده بود، تأسیس شد. او محل و کوفته‌هایش را به نام شهر پلوودیو (به ترکی فیلیبه) که قبلاً در آن زندگی می‌کرد، نامگذاری کرد. دستور طبخ این کوفته‌ها نیز از نسلی به نسل دیگر منتقل شده تا اصالت خود را حفظ کند. این غذای خوش طعم در سرتاسر ترکیه بسیار مشهور بوده و چشیدن طعم لذیذ آن به همه توریست‌ها توصیه می‌شود.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

 

رستوران کونیالی، استانبول (Konyalı Restaurant, Istanbul)

حاجی احمد دویوران (Hacı Ahmet Doyuran)  از شهر قونیه ترکیه وارد استانبول شده و در سال ۱۸۹۷ یک رستوران کوچک در منطقه سیرکچی را افتتاح می‌کند. در نتیجه موفق می‌شود تا سبک طبخ غذاهای خوشمزه آناتولی را در این شهر رواج داده و با کمی خلاقیت آن‌ها را به سرعت تبدیل به یک غذای پرطرفدار ترکی کند. در طول تاریخ رستوران کونیالی استانبول میزبان بسیاری از چهره‌های مشهور از جمله بنیانگذار جمهوری ترکیه، آتاتورک، الیزابت دوم ملکه انگلیس، بی نظیر بوتو رئیس جمهور پاکستان و ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق ایالات متحده بوده است. این رستوران در سال ۱۹۶۷ به کاخ توپکاپی نقل مکان کرده و در طول سال‌ها توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از مشهورترین رستوران‌های ترکیه حفظ کند.

 

رستوران دِوِلی کباب، استانبول (Develi Kebap Restaurant, Istanbul)

گازیانتپ (Gaziantep) پایتخت شگفتی‌های آشپزی در ترکیه است. بنابراین اغلب غذاهای محلی ترکیه ریشه در این شهر دارند و رستوران Develi یکی از بهترین رستوران‌ها برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای این منطقه از ترکیه در سفر به استانبول است. رستوران دِوِلی کباب اولین بار در سال ۱۹۱۲ توسط عارف دولی (Arif Develi) در گازیانتپ تاسیس شد و نسل سوم خانواده در سال ۱۹۶۶ شهر را ترک کردند و رستوران خود را در استانبول افتتاح کردند. امروزه این رستوران در کنار غذاهای سنتی گازیانتپ، مجموعه‌ای متنوع از غذاهای مدیترانه‌ای و آناتولی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین بدون اغراق می‌توان ادعا کرد که باقلوای سرو شده در اینجا یکی از بهترین‌ها در استانبول است.

 

خرید در نزدیکی سلطان احمد استانبول

 

رستوران یانیالی فِهمی لوکانتاسی، استانبول (Yanyalı Fehmi Lokantası Restaurant, Istanbul)

رستوران یانیالی فِهمی لوکانتاسی در سال ۱۹۱۹ توسط تأسیس شد که از یانیا به یونانی (Ioannina) فرار کرده و به استانبول آمده بود. فهمی افندی خودش آشپز نبود، بنابراین شخص دیگری را به نام حسین افندی که قبلاً در آشپزخانه‌های کاخ عثمانی کار می‌کرد را استخدام می‌کند. این رستوران کوچک با یک کارآفرین و یک سرآشپز مشهور در پشت آن به سرعت به یکی از بهترین‌های استانبول از نظر مردم محلی تبدیل می‌شود که امروزه نیز در بین توریست‌های تور استانبول شهرت زیادی پیدا کرده است. اکنون نسل سوم از خانواده فهمی افندی این رستوران را اداره می‌کند و همچنان به همان اندازه که در روزهای اولیه خود محبوب بود، شهرت دارد. در این رستوران شاهد منویی متنوع از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی عثمانی و ترکی خواهید بود. رستوران رستوران یانیالی فِهمی لوکانتاسی در منطقه کادیکوی استانبول قرار دارد.

 

رستوران تاریخی علی بابا بالیک لوکانتاسی، استانبول (Tarihi Ali Baba Balık Lokantası Restaurant, Istanbul)

یکی دیگر از قدیمی‌ترین رستوران‌های استانبول که با سرو غذاهای دریایی و خوشمزه‌ترین ماهی‌ها شهرت دارد، رستوران تاریخی علی بابا بالیک لوکانتاسی است. موسس این رستوران در گذشته در همین مکان سلمانی حرفه‌ای داشت که مردم به دلیل منظره بسفر و طبیعت زیبای آن برای پیک نیک به آنجا می‌آمدند. بنابراین او تصمیم گرفت تا اینجا را به چیزی بیش از یک مکان برای کوتاه کردن مو تبدیل کند و در نهایت در سال ۱۹۲۰ یک رستوران ماهی افتتاح کرد. امروزه این رستوران هم به دلیل سرو ماهی‌های فوق‌العاده قیمت مناسب و هم به دلیل چشم انداز زیبایی که از تنگه بسفر ارائه می‌کند در بین توریست‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و یکی از بهترین رستوران‌های استانبول با غذای دریایی شناخته می‌شود.

 

رستوران تاریخی سلطان احمد کوفتجی، استانبول (Tarihi Sultanahmet Köftecisi Restaurant, Istanbul)

داستان افتتاح رستوران تاریخی سلطان احمد کوفتجی از زمانی شروع شد که مهمت سراجتین افندی از ترکمنستان مهاجرت کرده و رستوران کوچکی را در سال ۱۹۲۰ در قلب استانبول و در نزدیکی مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی استانبول تأسیس کرد. در نتیجه این رستوران مورد توجه توریست‌هایی قرار گرفت که به بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول می‌آمدند. توصیه می‌کنیم شما نیز اگر به بازدید از بناهای تاریخی استانبول اعم از مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی رفتید حتما سری به رستوران تاریخی سلطان احمد کوفتجی زده و طعم لذیذ کوفته‌های خوشمزه آن را بچشید. جالب است بدانید که امروزه این رستوران در سراسر جهان از جمله آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، بلغارستان، قبرس و آذربایجان شعبه دارد.

 

خرید و تفریح در نزدیکی برج گالاتا استانبول

 

رستوران تاریخی کاراکوی بالیکجی، استانبول (Tarihi Karaköy Balıkçısı Restaurant, Istanbul)

رستوران تاریخی کاراکوی بالیکجی در سال ۱۹۲۳ توسط Hüsamettin Dogan در محدوده کاراکوی تاسیس شده و از همان زمان یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های ماهی برای مردم محلی استانبول بوده است. در حال حاضر این یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ماهی در ترکیه است که طرفدارانی از سراسر جهان دارد. امروزه این رستوران در دو طبقه فعالیت می‌کند و تراس طبقه بالای آن مشرف به منظره شهری باورنکردنی و خیره‌کننده از ایا صوفیه و استانبول قدیم است. به همین دلیل اغلب توریست‌ها هم به دلیل نزدیک بودن آن به مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استانبول و هم غذاهای خوشمزه و تراس خوش منظره رستوران کاراکوی بالیکجی را برای خوردن خوشزه‌ترین ماهی‌ها در سفر خود ترجیح می‌دهند.

 

استانبول رستوران‌ها و کافه‌های بسیار متنوعی را در خود جای داده که اغلب آن‌ها از کیفیت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین علاوه بر رستوران‌های تاریخی معرفی شده در بالا می‌توانید گزینه‌های متنوع دیگری را نیز در حین سفر خود به این شهر پیدا کنید. اما در این مقاله سعی کردیم تا لیستی از معروف‌ترین رستوران‌های تاریخی استانبول را که توسط مردم محلی و گردشگران داخلی و خارجی بیشتر از دیگران ترجیح داده می‌شوند را برای شما عزیزان معرفی کنیم. پس اگر در حال گشت و گذار در شهر استانبول هستید توصیه می‌کنیم رفتن به یکی از موارد فوق را فراموش نکنید. 

منبع

 

۰۳ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران