بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه (بخش دوم)

در بخش اول این نوشته، ما از ۱۱ فعالیت برتر ترکیه گفتیم که هر کدام از محبوبیت ویژه‌ای در بین توریست‌هایی که به تور ترکیه می‌روند، برخوردار هستند. در ادامه‌ی این نوشته و در بخش دوم، ۱۲ مورد از دیگر فعالیت‌هایی که در شهرهای مختلف امکان انجام آن‌ها را دارید، مرور می‌کنیم.

 

۱۲- لند آو لجندز (Land of Legends)، جذاب‌ترین تم پارک ترکیه

لند آور لجندز یک تم پارک معمولی در ترکیه نیست و خیلی شبیه به پارک‌های دیزنی لند است که در جاهای مختلف و در کشورهای متفاوت با آن‌ها روبرو می‌شوید. این پارک نه تنها مملو از بازی‌های هیجان‌انگیز، سواری‌های فوق‌العاده و فعالیت‌های مختلف بوده، بلکه دکور فوق‌العاده زیبایی دارد و رژه‌های بزرگ شخصیت‌های فانتزی و نمایش‌های متفاوت نیز در آن‌جا برگزار می‌شود. این مجموعه یک پارک آبی نیز دارد که چسبیده به فضای اصلی پارک درست شده‌ است.

لند آو لجندز فضای بسیار بزرگی داشته و وجود رودخانه مصنوعی، استخرهای شنا، فضای خانوادگی بسیار خوب و تنوع بازی‌ها در آن‌، باعث می‌شود همه از بودن در آن‌جا لذت ببرند. این مکان همچنین یک مرکز خرید، چندین رستوران و کافه و خیلی چیزهای دیگر را نیز در خود میزبانی می‌کند.

 

بازدید از ۴ مکان جادویی در ترکیه

۱۳- رفتن به بالای کوه نمرود (Mount Nemrut) در ترکیه

کوه پیمایی به بالای نمرود، یکی از فعالیت‌های خاص در تور ترکیه است که می‌توانید آن را به انجام برسانید. این میراث جهانی یونسکو یک مقبره باستانی است که قدمت آن به یک قرن قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در این مکان، جدا از تندیس‌هایی از امپراطور زمان، تندیس خدایان یونانی، ارمنی و مدس را نیز مشاهده خواهید کرد و در کنارشان مجسمه‌هایی از هیولاهای اساطیر را نیز مشاهده خواهید کرد.

غیر از این مجسمه‌ها که تا حد زیادی سالم باقی مانده‌اند، از باقی مقبره ویرانه‌هایی به جا مانده که در نوع خود جذاب هستند. بهترین زمان برای بازدید از کوه نمرود، زمان سپیده دم یا زمان غروب آفتاب است که نمای این محل، رویایی و شگفت‌انگیز می‌شود.

۱۴- سفر دریایی در آب‌های ترکیه با استفاده از کشتی‌های چوبی قدیمی

قایق‌های چوبی گولت، کشتی‌های قدیمی ترکی هستند که در مقاصد ساحلی محبوب، سفرهای توریستی چند ساعته تا چند روزه برگزار می‌کنند. این کشتی‌های نسبتا بزرگ، دارای ۴ تا ۸ کابین بوده و تعداد نسبتا زیادی گردشگر را در خود جای می‌دهند.

سفرهای دریایی توریستی چند ساعته، عموما با توقف در جاهایی دنج برای شنا خواهد بود و همچنین غذای تازه و خوشمزه نیز در این سفر سرو می‌شود. اگر دوست دارید، روزهایی طولانی در آب باشید، می‌توانید از آنتالیا یا جاهایی از این دست، به تورهای سه روزه برای بازدید از محل‌هایی خاص بروید و از مناظر دریایی، جاهای دیدنی و ... لذت ببرید.

 

با انواع سوغاتی‌های ترکیه آشنا شوید

۱۵- سفارش یک بالیک اکمک (Balik Ekmek) خوشمزه در سفر به ترکیه

اگر اهل غذاهای دریایی هستید، نباید در سفر با تور ترکیه، فرصت خوردن یک بالیک اکمک خوشمزه را از دست بدهید. این ساندویچ‌ها که به عنوان میان وعده از طرف ترک‌ها مصرف می‌شود، در دکه‌های غذاهای خیابانی و غذاخوری‌ها به فروش می‌رسد که در واقع یک تکه ماهی بزرگ سرخ شده با کمی سالاد است که طعمی خوشمزه و عالی دارد.

در شهرهایی همچون استانبول، کافی است تا در جاهای شلوغ، بوی این ساندویچ را دنبال کنید تا به دکه‌هایی که غذاهای این چنینی می‌فروشند برسید. یکی از بهترین جاها برای صرف این ساندویچ‌های خوشمزه، بر روی پل گالاتا در استانبول است. در این محل می‌توانید طعم خوش غذا را چشیده و از فضا و منظره‌ی تنگه نیز لذت ببرید. البته اگر در روزهای شلوغ سال به آن‌جا بروید، احتمالا مجبور باشید صفی طولانی برای تهیه ساندویچ را تحمل کنید.

۱۶- لذت بردن از سواحل معرکه ترکیه

سواحل خاص و ویژه‌ای در ترکیه وجود دارند که هر کدام خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم خواهند زد. از آنتالیا تا کوش آداسی و از بدروم تا چشمه، سواحلی استثنایی وجود دارند که هر کدام با ویژگی‌های خاص خود، از بهترین‌ها هستند.

جدا از سواحل دنج و زیبا، در تمامی مقاصد ساحلی ترکیه -مخصوصا شهرهایی همچون آنتالیا- تفریحات آبی متنوعی برای گردشگران مهیا شده تا بتوانند از آن‌ها لذت ببرند. از فعالیت‌های آرامش بخشی مثل قایق سواری تا جذاب‌ترین بازی‌های آبی مثل کایت سورفینگ، اسکی روی آب، پاراسیلینگ و ... همه چیز در سواحل ترکیه برای یک تعطیلات معرکه فراهم است.

 

اقامتی بیادماندنی در آلانیای ترکیه

۱۷- شرکت در فستیوال بالن‌های هوای گرم کاپادوکیا در ترکیه

در مقاله قبلی، به پرواز با بالن‌های هوای گرم در کاپادوکیا به عنوان یکی از فعالیت‌های برتر در این کشور اشاره کردیم، اما هر ساله در یکی از ماه‌های جولای، آگوست یا سپتامبر، فستیوال بالن‌ها در کاپادوکیا برگزار شده و ده‌ها بالن در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با هم از زمین بلند می‌شوند و تصویری فوق‌العاده را در این شهر به وجود می‌آورند.

هر ساله حداقل چیزی نزدیک به ۱۵۰ بالن در این جشنواره شرکت می‌کنند که بعضی از آن‌ها، طرح‌های عجیب و ظاهری متفاوت دارند. البته این روزها، کاپادوکیا مملو از توریست شده و باید از خیلی قبل‌تر هتل خود را رزرو کنید و برای بازدید از جاهای معروف کاپادوکیا نیز، با انبوهی از جمعیت توریست‌ها مواجه خواهید شد. با این حال تماشای این فستیوال ارزش تحمل این جمعیت را دارد.

۱۸- بازدید از سایت باستان شناسی تروی (Troy) در ترکیه

حتما با داستان اساطیری تروی آشنا هستید. قصه‌ای که در نوشته‌های هومر هم به آن اشاره شده. داستان جنگی خونین که در نهایت با حیله‌ی یک اسب چوبی و پنهان شدن نیروها در آن به پایان رسید. هر چند در مورد داستان جنگ حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد اما شهر باستانی تروی در شمال غربی ترکیه واقع شده و شما می‌توانید از محل اکتشافات باستان شناسی آن دیدن نمایید.

بازدید از شهری که قصه‌های اساطیری آن برای قرن‌ها به گوش رسیده و محل نبرد قهرمان‌هایی همچون آشیل بوده است و در آن‌جا می‌توانید از معابد باستانی دیدن کنید، حتما برای هر توریستی لذت بخش خواهد بود.

 

لذت شکم گردی در بهترین کافه‌های ترکیه

۱۹- بازدید از ویرانه‌های شهر باستانی افسوس در ترکیه

افسوس یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی در منطقه بوده، فاصله‌ی کمی از کوش آداسی و خیلی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه دارد و به راحتی می‌توان به آن‌جا رسید. این شهر باستانی زیبا، چندین بنای نیمه سالم داشته که شکوه معماری آن دوران را به رخ می‌کشند. جاهایی همچون تئاتر بزرگ که تا ۲۵ هزار نفر گنجایش داشته یا کتابخانه سلسیوس، تنها بخشی از زیبایی شهر باستانی افسوس در کوش آداسی را به دوش می‌کشند.

جدا از چند بنای بزرگ، حتی قدم زدن در میان خرابه‌های باستانی که زمانی خانه‌های رومی در آن‌جا قرار داشتند نیز به نوبه خود جذاب است.

۲۰- پرواز بر فراز آسمان ترکیه در اولودنیز (Ölüdeniz)

یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیز و در عین حال جذابی که در ترکیه می‌توانید انجام دهید، پاراگلایدینگ در اولودنیز است. جایی که از آسمان، منظره‌ی شگفت‌انگیز دریا پیداست و کوهستان سرسبز نیز زیر پای شما قرار دارد.

نگران نباشید، در تمام مسیر شما به یک مربی کاربلد متصل هستید و نیاز نیست، هیچ کدام از موارد پرواز را بلد باشید. همه چیز تحت کنترل آن مربی قرار خواهد داشت و شما تنها از این منظره‌ی پانورما و کم‌نظیر لذت می‌برید. جاهای دیگری هم در ترکیه هستند که می‌توانید برای پاراگلایدینگ، زیپلاین یا حتی سقوط آزاد به آن‌جاها مراجعه کنید، اما اولودنیز هم در دسترس است و هم یکی از بهترین مناطق ترکیه برای چنین منظره‌ای به حساب می‌آید.

 

مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه در استانبول

۲۱- بازدید از پارک ملی ساکلیکنت (Saklikent Milli Parki) در ترکیه

چندین پارک ملی در ترکیه وجود دارد اما رفتن به پارک ملی ساکلیکنت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا نه تنها از چند مورد از زیباترین آبشارهای این کشور دیدن کنید، بلکه می‌توانید در رودخانه قایق سواری کرده یا به سراغ تپه‌های سرسبز و مناطق جنگلی نیز بروید.

اما بدون شک، قدم زدن در میان آب در دره‌ی ساکلیکنت، یکی از تجربه‌های فراموش نشدنی شما در سفر با تور ترکیه خواهد بود. آبی شفاف که از دل دره‌ای عمیق می‌گذرد و خنکای آن، پاهای شما را نوازش خواهد داد. فقط فراموش نکنید که یا کفشی که خیلی به آن احتیاج ندارید پا کنید یا این که از دمپایی‌های مخصوص پشت بسته استفاده کنید، چون کف این آب سنگ ریزه است و نمی‌توان پا برهنه درونش وارد شد.

۲۲- تماشای رقص دراویش

رقص معروف دراویش که بسیاری از توریست‌ها برای تماشای آن، به قونیه می‌روند و در فستیوال مولانا شرکت می‌کنند، در دیگر جاهای ترکیه نیز برپا می‌شود.

شرکت در چندین نمایش، و تماشای سوفی‌ها که رقصی به سبک و سیاق قرن ۱۳ انجام می‌دهند، یکی دیگر از فعالیت‌های جذاب در این کشور است که در جاهای دیگر به ندرت امکان شرکت در آن‌ را خواهید داشت. البته شرکت در فستیوال مولانا و فعالیت‌های مختلفی که پیرامون این مهم برگزار می‌شود نیز، شدیدا توصیه می‌شود. هر چند ایرانی‌های زیادی هستند که در این ایام به قونیه سفر می‌کنند.

 

نوشیدن قهوه اصیل ترکی در ترکیه : بخش اول

۲۳- کشف زیبایی در دره‌ی پروانه (Butterfly Valley) ترکیه

و در پایان پیشنهاد می‌کنیم، اگر در تور ترکیه این امکان را داشتید که از دره‌ی پروانه دیدن کنید، هیچ گاه این فرصت را از دست ندهید. این دره‌ با آن ساحل کوچک اما رویایی، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در کل ترکیه به حساب می‌آید.

برای رفتن به این منطقه، عموما از طریق دریا و تورهای قایق سواری باید اقدام کنید. همین باعث می‌شود، عموما این محل شلوغ نشود و بتوانید به راحتی از فضای آرامش بخش آن‌جا، طبیعت دیدنی و آب شفافی که دارد، لذت ببرید.

 

منبع

 

۲۸ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران