بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه (بخش اول)

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است. کشوری با مقاصد گردشگری مختلفی که در دل خود دارد، انتخاب‌هایی متعدد و متنوع را پیش بای شما خواهد گذاشت. از کلان‌شهرهای ارزشمندی همچون استانبول و آنکارا گرفته تا سواحلی از دریاهای مختلف، دهکده‌هایی رویایی یا حتی مناطق کوهستانی، ترکیه هیچ چیز کم ندارد. همین باعث می‌شود، این سوال در دل هر کسی به وجود بیاید که برترین فعالیت‌ها در ترکیه کدام‌ها هستند. کدام نقاط این کشور بیشتر دیده می‌شود و گردشگران در تور ترکیه به دنبال کدام یک از جاذبه‌های گردشگری هستند.

با همراه باشید تا با معرفی بهترین فعالیت‌هایی که در سفر به ترکیه می‌توانید انجام دهید، به این سوالات جواب دهیم.

 

بالن سواری بر فراز کاپادوکیا در ترکیه

از جمله فعالیت‌های خاصی که هر گردشگری آرزوی انجامش را دارد، بالن سواری بر فراز کاپادوکیا است. این مقصد جادویی با مناظر بی‌بدیل خود، یکی از خاص‌ترین شهرهای ترکیه برای سفر است و شما در این سفر هوایی، به ارتفاع ۶ هزار پایی خواهید رفت و می‌توانید از آن‌ بالا، طلوع خورشید و کوهستان‌های اطراف را مشاهده کنید. حتی آن‌هایی که بر روی زمین هستند نیز، از تماشای منظره‌ی بالن‌هایی که برا فراز آسمان به پرواز در می‌آیند، لذت خواهند برد.

متاسفانه آب و هوا، ممکن است پرواز بالن‌ها را لغو کند، اما خیلی بعید است که چند روز پشت هم این اتفاق بیفتد و شما نتوانید در طول سفر با تور کاپادوکیا، این فعالیت را تجربه کنید.

بازدید از آبشار زیبای دودن در ترکیه

یکی از جاذبه‌های طبیعی معرکه که در تور آنتالیا در ترکیه می‌توانید به سراغش بروید، همین آبشار جذاب دودن است. آبشار دودن در آنتالیا که از دل یک صخره‌ی سرسب و زیبا به پایین می‌ریزد، یک استخر طبیعی شگفت انگیز با آب خنک را شکل می‌دهد که البته امکان شنا کردن در آن‌جا را نخواهد داشت اما می‌توانید، روی پلی که برای توریست‌ها تدارک دیده شده، به دیدن این محل بروید و حتی از غارهای طبیعی در اطرافش نیز بازدید به عمل آورید.

در سفر به آنتالیا، چندین آبشار زیبای دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید. در کل طبیعت گردی در اطراف این شهر حقیقتا لذت بخش است.

 

سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا

تماشای شکوه ایاصوفیه

اگر قرار باشد به تور استانبول بروید و از این مسجد رویایی بازدید به عمل نیاورید، سفری ناقص را تجربه کرده‌اید. ایاصوفیه نه تنها یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد دنیاست، بلکه داستانی تاریخی و مهم را در پس خود داشته که به جذابیت این محل اضافه می‌کند. ایاصوفیه در ابتدا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان بود که بعد از فتح شهر به دست عثمانی‌ها، به مسجد بدل شد اما هنوز نشانه‌هایی از آن کلیسا به جا مانده است.

این بنای ۱۵۰۰ ساله یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید و جالب این که تنها ۵۰۰ متر دورتر، امکان بازدید از یکی دیگر از مساجد بزرگ استانبول، یعنی مسجد آبی را نیز خواهید داشت که آن‌جا نیز از بهترین‌های ترکیه به حساب می‌آید.

سواری بر قطار اکسپرس شرق در ترکیه

یک بار هم که شده، در سفرهایتان به ترکیه، از خیر سواحل یا هتل‌های لوکس و کلان‌شهرها بگذرید و به یکی از جذاب‌ترین سفرهای ریلی در جهان بروید. این مسیر ریلی که به دوغو اکسپرسی (Doğu Ekspresi) معروف است، شما را آنکارا به کارس می‌برد. مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری که ۳۰ ساعت طول می‌کشد اما در طول این مسیر، مناظر فوق‌العاده زیبایی را تماشا خواهید کرد.

بر خلاف سفرهای ریلی معمولی، این قطار در چندین مکان به مدت ۳ تا ۴ ساعت توقف می‌کند و شما امکان بازدید از جاهایی همچون ارزوروم، ارزینکان، سیواس و ... را خواهید داشت. اگر می‌خواهید، سفری جادویی را در این مسیر تجربه کنید، حتما زمستان را انتخاب کنید. در این فصل، قطار آرام‌تر حرکت کرده و مناظر برفی از پشت پنجره‌های قطار، چشمان شما را عاشق خود خواهند کرد.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی کوش آداسی

تجربه حمام ترکی در ترکیه

این روزها حمام ترکی تنها مختص به شهرهای ترکیه نیست و خیلی از مراکز اسپا در کشورهای مختلف نیز، حمام‌های سنتی ترکیه را به لیست امکانات خود اضافه کرده‌اند. اما در سفر به ترکیه، این امکان برای شما فراهم است که به حمام‌هایی بروید که تاریخی چند دهه‌ای و حتی چند قرنی دارند. حمام‌هایی همچون حمام خرم سلطان، حمام کاغالوغلو یا حمام گالاتاسترای، از جمله اماکن تاریخی در استانبول هستند که توریست‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده هم کنند.

البته تجربه رفتن به یک حمام ترکی در هر شهری دلچسب است و یک فعالیت آرامش بخش نیز به حساب می‌آید. پس این فعالیت دلشنین را در طول سفر از یاد نبرید. این را هم به یاد داشته باشید که رفتن به حمام‌های تاریخی بسیار گران خواهد بود در صورتی که حمام‌های ترکی معمولی، قیمت خیلی پایینی دارند.

صرف صبحانه محلی در ترکیه

صبحانه ترکی یک غذای کامل است و شامل خیلی چیزها می‌شود! وقتی در یک کافه‌ی خوب یا رستوران می‌نشینید و سفارش صبحانه می‌دهید، از چای و آب میوه، انواع مربا و خامه و کره، نیمرو، پنیرهای مختلف، سالاد، حتی سیب زمینی سرخ کرده و نان جلوی شما گذاشته می‌شود. در واقع صبحانه‌ی ترکی آن قدر مقوی و زیاد است که احتمالا تا ساعت‌ها به نهار فکر هم نمی‌کنید.

از جذابیت‌های صبحانه‌های محلی ترکیه (مخصوصا اگر در جایی مناسب آن را میل کنید) پنیرها و نان‌های خوشمزه ترکی هستند. اگر در تور ترکیه به استانبول می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به رستوران تراس مسوپوتامیان (Mesopotamian Terrace Restaurant) بروید و در آن‌جا با منظره‌ی زیبای ایاصوفیه، صبحانه‌ای عالی و کامل میل کنید.

 

در استانبول کجا اقامت کنیم؟

آبتنی در استخرهای پاموکاله در ترکیه

پاموکاله یکی از شگفتی‌های طبیعی در ترکیه به حساب می‌آید. استخرهای پلکانی که به واسطه‌ی رسوب آب شکل گرفته و از دور، شبیه چشمه‌های آب گرمی هستند که از دل برف بیرون زده‌اند. این مکان که یکی دیگر از میراث جهانی یونسکو در ترکیه به حساب می‌آید، از جمله زیباترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این کشور به حساب می‌آید.

برای بازدید از پاموکاله و آبتنی در آب‌های این استخرهای طبیعی شگفت انگیز، می‌توان از طریق شهرهای مختلف اقدام کرد. اما اگر به تور کوش آداسی می‌روید، خیلی راحت می‌توانید به آن‌جا بروید. در نظر بگیرید که وقتی به این محل می‌روید، عموما استخرهای بالادست، شلوغ‌تر هستند و در طبقات پایینی، خیلی راحت‌تر می‌توانید به آب بروید. فراموش نکنید که دوربین خود را همراه داشته باشید تا این مناظر شگفت‌انگیز را از دست ندهید. همچنین در بالای تپه نیز یک ویلای باستانی رومی وجود دارد که استخر تاریخی آن نیز برای شنا در دسترس است.

شرکت در فستیوال گل‌های لاله استانبول در سفر به ترکیه

یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به استانبول، بهار است. جدا از آب و هوای عالی این شهر در ماه‌های اول سال، برگزاری فستیوال گل‌های لاله استانبول به این شهر زیبایی منحصر به فردی می‌دهد و در باغ‌ها و پارک‌های، بیش از ۳۰ میلیون گل لاله در رنگ‌های مختلف شکوفا می‌شوند. هر جای شهر را که نگاه کنید این گل‌های رنگارنگ را می‌بینید و البته جشن‌هایی نیز در کنار این پارک‌ها برگزار می‌شود.

یکی از بهترین جاها برای شرکت در این فستیوال و تماشای گل‌های لاله، هیپودورم سلطان احمد در نزدیکی مسجد آبی است. هر ساله یک فرش بزرگ از گل‌های لاله در این محل شکل می‌گیرد که هر کسی را عاشق خود خواهد کرد و گردشگران بی‌شماری نیز برای عکاسی از گل‌ها به این بخش از شهر می‌روند.

کثیف شدن در غارهای گلی ترکیه

این فعالیت بعید است که برای همه دلچسب باشد. اما در غارهای گل کاپادوکیا که محلی‌ها به آن کاتپاتوکا کامور (Katpatuka Camur) می‌گویند، می‌توانید تن خود را به این استخرهای گلی بزنید که از نظر بسیاری، شفا بخش هستند و برای بدن مناسب هستند!

این استخر‌های گلی، مملو از مواد معدنی هستند و به همین دلیل به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این غارهای گلی در پارک ملی گورمه قرار دارند و دسترسی به آن‌ها در سفر به کاپادوکیا، بسیار راحت خواهد بود.

 

راهنمای سفر انفرادی به استانبول

خوردن یک پرس مانته در ترکیه

غذاهای خوش‌مزه ترکیه با ذائقه ما ایرانی‌ها هم جور هستند اما احتمالا تجربه یک مانته خوشمزه، چیزی نباشد که به راحتی بتوان از آن گذاشت. این غذا، خمیرهای لقمه‌ای هستند که که در آن‌ها گوشت گوسفند گنجانده شده و سپس سرخ می‌شوند. در کنار این غذا نیز همیشه ماست سرو می‌شود.

در کنار مانته، همان طور که گفتیم، غذاهای خوشمزه‌ی بسیار بیشتری هم هستند که در طول سفر می‌توانید امتحان کنید، اما این غذا حتما در اولیوت شما باید باشد.

قدم زدن در تالارهای کاخ دلمه باغچه ترکیه

کاخ دلما باغچه آخرین کاخ پادشاهان عثمانی در استانبول و سراسر ترکیه است که با هزینه‌ای بسیار بالا ساخته شده است . این کاخ تفاوت‌هایی اساسی با کاخ توپکاپی که پیش از این به عنوان اقامتگاه پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت، داشته و بشتر به سبک اروپایی ساخته شده است.

این کاخ که چسبیده به تنگه بسفر قرار گرفته، مملو از زیبایی‌های حیرت انگیز است. از همان دروازه ورودی و برج کوچک ساعتش گرفته تا کنده‌کاری‌هایی که در دیوارهایش لحاظ شده تا چهل‌چراغ‌هایی که در تالارهایش نصب گشته است. بدون شک این بنای زیبا، با شکوه‌ترین کاخ ترکیه بوده که دارای ۲۸۵ اتاق و ۴۶ سالن بوده و باغ‌هایی زیبا نیز در خود دارد. بازدید از ابنیه تاریخی استانبول، لذت خاصی دارد اما بازدید از کاخ دلمه باغچه در سفر به این شهر، جزو واجبات است.

در ادامه‌ی این نوشته و در پست بعد، به مرور ۱۲ فعالیت برتر دیگر که در ترکیه می‌توانید امتحان کنید، خواهیم پرداخت.

 

سفری آسان از استانبول به کاپادوکیا

منبع

 

۰۵ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران