بهترین سفرهای یک روزه از آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
بهترین سفرهای یک روزه از آنکارا

پایتخت ترکیه جاذبه‌های گردشگری متعددی در خود دارد که روزها می‌تواند شما را سرگرم کند، با این همه، سرک کشیدن به شهرهای نزدیک و بازدید از جاذبه‌های بیشتری که در مناطق مختلف ترکیه انتظار شما را می‌کشند، همیشه گزینه‌ای عالی به نظر می‌آید. در تور آنکارا امکان بازدید از شهرهای دیدنی زیادی در فاصله‌ی نسبتا نزدیک به این شهر را خواهید داشت و گزینه‌های زیر، بهترین انتخاب شما خواهند بود. با ما همراه باشید تا از بهترین سفرهای یک روزه از مبدا آنکارا برایتان بگوییم.

 

هاتوشا (Hattusa)، ۱۳ دقیقه دورتر از آنکارا

هاتوشا پایتخت امپراطوری هیتیته به حساب می‌آید. امپراطوری نسبتا بزرگی که شمال آناتولی را در سال‌های ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح زیر سلطا داشت. حالا بقایای به جا مانده از این شهر، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی آنکارا را شکل داده که یکی از میراث جهانی یونسکو در ترکیه نیز محسوب می‌شود. چیزهای زیادی از این شهر باستانی از جمله دیوارهای آن، ستون‌ها و نقش برجسته‌های مختلف به جا مانده است.

نزدیکی هاتوشا به آنکارا، بازدید از این منطقه را راحت می‌کند. وقتی وارد این منطقه می‌شوید، قبل از این که از دروازه‌های شهر باستانی با آن شیرهای سنگی عبور کنید، باید ورودی ۸ لیری پرداخت نمایید. بزرگی این شهر باستانی باعث شده تا موتورهای چهار چرخ نیز برای گردشگران مهیا شده باشد تا آن‌هایی که نمی‌توانند، پیاده به جاهای مختلف بروند، با پرداخت مبلغ اندکی، با آن‌ها جا به جا شوند. پیاده روی در جاهای مختلفی که برای توریست‌ها در نظر گرفته شده، کلا ۶ کیلومتر است و خیلی وقت زیادی ازتان نمی‌گیرد و اگر صبح زود به آن‌جا بروید، خیلی راحت تا ظهر دوباره به آنکارا باز خواهید گشت.

کارتالکایا (Kartalkaya)، ۲ ساعت دورتر از آنکارا

این سفر یک روزه تنها برای روزهای سرد زمستانی و برای کسانی مناسب است، که اهل ورزش‌های زمستانی و اسکی باشند. ریزورت اسکی ایده‌آلی که از جمله بهترین‌ها در تور ترکیه به حساب آمده و تنها کمی بیش‌تر از دو ساعت از آنکارا فاصله دارد و خیلی راحت می‌توانید به صورت یک روزه به این محل رفته و تا شب نشده دوباره به آنکارا باز گردید.

این مجموعه دارای ۱۴ پیست و ۳ لیفت است و برای هر کسی از افراد مبتدی تا حرفه‌ای‌ها مناسب خواهد بود. البته بهتر است شبی را در ریزورت زیبای کایا پلازو (Kaya Palazzo) سر کنید و از امکانات این مجموعه مدرن و جذاب نیز بهره ببرید و با خیالی راحت‌تر به تفریح در کوه‌های برفی بپردازید. پیست‌های اسکی در کارتالکایا عموما بین ۲۰ دسامبر تا ۲۰ مارچ به مدت ۱۲۰ روز فعال خواهند بود. همچنین فاصله‌ی این محل از خود فرودگاه بین‌المللی آسین‌بوغا نیز حدود ۲.۵ ساعت است.

 

آشنایی با مقبره آتاتورک در آنکارا

قونیه (Konya)، ۳ ساعت دورتر از آنکارا

قونیه یکی از پرطرفدارترین مقاصد نزدیک به آنکارا برای ایرانیان است. این شهر برای اهل ادب، اهمیت ویژه‌ای دارد. در داستان‌های باستان، این شهر مکانی بوده که پرسیوس -پسر ژوپیتر- از خدایان کتب یونانی، برای حفظ آن به نبرد با اژدها پرداخت و البته آرامگاه مولانا و موزه‌ای به نام این شاعر پرآوازه ایرانی نیز در آن‌جا وجود دارد. اما تنها برای دیدن آرامگاه و موزه به قونیه نروید و از جاذبه‌های گردشگری جذاب و پرتعداد شهر نیز بازدید به عمل آورید.

آثار متعدد تاریخی از دوره‌های مختلف این شهر که تاریخی پربار را پشت خود می‌بیند وجود دارد. همچنین مسجد معروف شمس تبریزی نیز از جمله دیگر دیدنی‌های مهم قونیه به شمار می‌رود که دیدنش خالی از لطف نیست. اگر قصد دارید در تور آنکارا به دیدن قونیه بروید، حتما صبح زود سفر خود را آغاز کنید تا فرصت دیدار از چند موزه‌ و شهرهای زیرزمینی قونیه را داشته باشید..

بورسا (Bursa)، ۴ ساعت و نیم دورتر از آنکارا

بورسا شهر بسیار زیبایی‌ست اما خب دور بودن آن از آنکارا باعث می‌شود، هر کسی حس و حال رفتن به این شهر را نداشته باشد، اما اگر زحمت سفر را به جان بخرید، در نهایت به یکی از زیباترین شهرهای این کشور خواهید رسید. این شهر یکی دیگر از اعضای میراث جهانی یونسکو در ترکیه به حساب می‌آید و از مسجد سبز تا مقبره اورهان قازی (بنیان‌گذار سلسله عثمانی) جاذبه‌های دیدنی زیادی برای بازدید دارد.

بورسا دومین پایتخت عثمانی بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۳ به حساب می‌آمد و لقب آن "بورسا سبز" بود و هست که این مهم به خاطر باغ‌ها و پارک‌های متعدد و فضای سبز بزرگی که برایش در نظر گرفته شده، به آن‌جا داده شده است. با این که جاذبه‌های تاریخی، مهم‌ترین دیدنی‌های بورسا در ترکیه به حساب می‌آیند، اما شرایط کلی این شهر، ساختمان‌های کوچک و بزرگ و خیابان‌های سنگ فرش شی که دارد، همگی زیبایی مضاعفی به آن‌جا داده است. یک تله کابین معروف نیز در بورسا قرار گرفته که اگر در سفر به آنکارا، به این شهر رفتید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما سوار آن شوید.

 

بهترین کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها در آنکارا

سافرانبولو (Safranbolu)، ۳ ساعت و نیم دورتر از آنکارا

سافرانبولو یکی دیگر از شهرهای بسیار زیباست که در منطقه‌ی دریای سیاه در ترکیه واقع شده و این شهر نیز جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. اگر چه سافرانبولو کمی از آنکارا دو را است، اما زیبایی‌های این شهر و خانه‌های پلکانی آن و مناظر زیبای طبیعی که برایتان به ارمغان خواهد آورد، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذر کرد.

خانه‌های تاریخی زیادی در سافرانبولو واقع شده که اغلب چوبی هستند. در کنار آن‌ها، یک حمام قدیمی فوق‌العاده زیبا، مسجدی تاریخی و مدرسه‌ی سلیمان پاشا نیز از جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آیند. یکی از ویژگی‌های این شهر که باعث شده محبوبیتش را طی این سال‌ها حفظ کند، نگهداری محله‌های قدیمی و خانه‌های تاریخی است که به آن‌جا، هویتی منحصر به فرد داده است.

بی‌پازاری (Beypazari)، ۱ ساعت و نیم دورتر از آنکارا

از نظر ظاهری، بی‌پازاری شباهت زیادی با سافرانبولو دارد و یک سفر یک روزه عالی به یک نقطه خوش آب و هوا مخصوصا در روزهای گرم سال به حساب می‌آید. جایی در نزدیکی آنکارا که می‌توانید در میان خیابان‌های سنگ فرشش قدم بزنید، از بازارش خرید کنید و البته از منظره‌ زیبایی که برایتان به همراه خواهد داشت، لذت ببرید.

بی‌پازاری مثل بعضی دیگر از گزینه‌های لیست امروز ما، جزو میراث جهانی یونسکو به حساب نمی‌آید، اما جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد که هر کدامشان، جذابیتی دو چندان به سفر شما خواهد داد. از خانه‌های قدیمی دوران عثمانی گرفته تا محله‌هایی که تا حد زیادی به شکل قدیمی خود باقی مانده‌اند. البته طبیعت خاص این منطقه، صخره‌ی سنگی بزرگی که در بخشی از آن دیده می‌شود و همچنین قله‌های بلند، به زیبایی‌های بی‌پازاری اضافه می‌کند. از نکات جالب دیگر در مورد این شهر می‌توان به تولید بیش از ۶۰ درصد هویچ کل ترکیه و همچنین وجود چندین و چند چشمه‌ی آب معدنی اشاره کرد.

 

جذاب‌ترین کارها در سفر به آنکارا

اسکیشهیر (Eskisehir)، ۲ ساعت دورتر از آنکارا

وجود دو تا از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه در اسکیشهیر باعث شده تا جمعیت این شهر تا حد زیادی متشکل از جوان‌ها باشد و همین امر باعث می‌شود تا در آن‌جا، به هر سمت که بچرخید، یک کافه یا رستوران یا کلاب جذاب ببینید که هر کدام با دکور خاص خود قصد در جلب مشتریان بیشتر دارند. اسکیشهیر شهری بسیار زیباست که درون آن کانال آبی بزرگی نیز جریان داشته که می‌توانید درونش قایق سواری کنید. قایق‌های این کانال شبیه به مدل‌های مشابه در ونیز ساخته شده‌اند اما مسیری که در آن حرکت خواهند کرد، کوتاه است و بیشتر به درد عکاسی می‌خورد.

اسکیشهیر دارای یک مرکز خرید بزرگ و چندین بازار کوچک و بزرگ بوده و خیلی از برندهای مطرحی که در شهرهای مهم و توریستی ترکیه همچون آنکارا می‌بنید، در آن‌جا حضور دارند. یکی دیگر از چیزهایی که اسکیشهیر به آن معروف است، پارک‌های بزرگ و سرسبزی است که در این شهر ساخته شده، پل‌های سنگی زیبا با مجسمه‌های جذاب، تراموای قرمز رنگ و میدان‌های اروپایی است که هر کدام به نحوی، جذاب هستند. در کل اسکیشهیر گزینه‌ای عالی برای سفر یک روزه در تور آنکارا به حساب می‌آید و با توجه به این که مسیر رفت و آمد خیلی طولانی نیست و روش‌های زیادی برای رفتن به آن‌جا وجود دارد، گردشگران زیادی این شهر را برای چنین سفری انتخاب می‌کنند.

کیزیلچامام (Kızılcahamam)، ۱ ساعت دورتر از آنکارا

از جمله مقاصد عالی برای طبیعت گردی در نزدیکی آنکارا، کزیلچامام است که البته بیشتر برای روزهای گرم سال آن‌جا را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید در مناطق جنگلی و دشت‌های سرسبزش گردش کرده و از بودن در این طبیعت زیبا لذت ببرید. چشمه‌های آب گرم، اسپا هتل‌های بسیار زیاد و سفرهای طبیعت گردی، جزو اصلی‌ترین دلیل برای رفتن به کیزیلچامام به حساب می‌آید اما این شهر، تنها ۱۶ کیلومتر با پارک ملی سوغوکسو (Soğuksu National Park) فاصله دارد که از جمله پارک‌های ملی بسیار زیبا در ترکیه است.

پارک ملی سوغوکسو ۱۱۸۷ هکتار وسعت داشته و از سال ۱۹۵۹، آن‌جا به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده که باعث می‌شود، سوغوکسو از جمله قدیمی‌ترین پارک‌های ملی در ترکیه باشد. از جمله زیبایی‌های گردشگرپذیر این منطقه، برکه‌های متعدد و مناطق جنگی هستند و بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا نیز بهار و پاییز است. اگر فرصت داشتید، پیشنهاد می‌کنیم، شبی را در یکی از هتل اسپاهای این محل سر کنید و سپس روز بعد به آنکارا باز گردید تا فرصت کافی برای بازدید از جاهای مختلف کیزیلچامام را داشته باشید.

 

راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار

منبع

 

۰۱ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران