جاذبه‌های تاریخی در آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
جاذبه‌های تاریخی در آنکارا

آیا به دنبال کشف تاریخ آنکارا در طول اعصار هستید؟ حقیقت این است که پایتخت ترکیه که در مرکز آناتولی واقع شده، تاریخ طولانی و پرتلاطمی دارد. در طول سفر با تور آنکارا، تعداد زیادی از مقاصد و آثار باستانی از جمله ساختمان‌های قدیمی، بناهای تاریخی، موزه‌ها، کاخ‌ها و پارک‌ها را خواهید یافت که در مورد گذشته باشکوه آنکارا اطلاعاتی جالب توجه ارائه می‌دهند. بسیاری از قلعه‌های قدیمی و ویرانه‌های تمدن‌های هیتی، فریگی، هلنیستی، رومی، بیزانسی و عثمانی در این چشم‌انداز پراکنده هستند.

 

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

قلعه آنکارا یا Ankara Citadel Hisar که قدمت آن به دوره سلتیک بازمی‌گردد، یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهر باشکوه است. این قلعه با دیوارهای بیزانسی به ارتفاع ۱۴-۱۶ متر، بالای تپه‌ای بر فراز شهر قرار دارد و بر مناظر اطراف مسلط است. این مجموعه که قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد، امروزه همچنان فعال بوده ویرانه‌ها و بناهای تاریخی با قدمت چند صد ساله را به رخ می‌کشد.

این بنا، چندین بار در طول سالیان و توسط امپراتوری‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفت و ظاهر ترکیبی آن، نشان دهنده سبک معماری رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی است. گفتنی است موزه معروف تمدن‌های آناتولی نیز در ورودی قلعه قرار دارد.

علاوه بر بازدید از درون قلعه، می‌توانید به بالای آن بروید و از چشم اندازهای باشکوه مناظر آنکارا لذت ببرید. خانه‌های مردم محلی را شاهد باشید که سبک معماری کلاسیک را حفظ کرده‌اند و البته سبک زندگی نیز، در اینجا تغییر زیادی نکرده است. حیوانات اهلی در اطراف قدم می‌زنند و مردم هنوز کلاف‌های پشم را می‌ریسند. جالب است بدانید قلعه آنکارا، در حال حاضر برخی بناهای ترک، گالری‌های هنری آنکارا و برخی از بهترین رستوران‌های آنکارا را در خود جای داده و یک مرکز توریستی محبوب به شمار می‌آید.

 

آشنایی با مقبره آتاتورک در آنکارا

آدرس: Kale Mh., Ankara 06240 Turkey

 

موزه تمدن آناتولی در آنکارا (Museum Of Anatolian Civilizations)

این موزه که با نام Anadolu Medeniyetleri Muzesi نیز شناخته می‌شود، در یک بازار قرن پانزدهمی، داخل قلعه آنکارا یا ارگ آنکارا قرار دارد و از جایگاه برجسته‌ای در میان موزه‌های ترکیه برخوردار است. این مکان، آثار باستانی مختلف ترکیه را در خود جای داده است.

مجموعه‌های مربوط به دوره‌های مختلف مانند پارینه سنگی، نوسنگی، کالکولیتیک، عصر برنز، آشوری، هیتی، فریگی، اورارتویی و لیدیایی و همچنین آثار متعددی از امپراتوری یونان و روم را در این موزه خواهید یافت. قدمت آثار طلا، نقره، شیشه، مرمر و برنز، به نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد. مجموعه‌های سکه، با نمونه‌هایی از اولین پول ضرب شده تا دوران مدرن، گنجینه‌های فرهنگی کمیاب موزه را نشان می‌دهند. جالب است بدانید موزه تمدن آناتولی، در ۱۹ آوریل ۱۹۹۷ بعنوان اولین "موزه سال اروپا" در سوئیس انتخاب شد.

علاوه بر بازدید از موزه، می‌توانید به بالای قلعه آنکارا بروید و پرواز پرندگان را بر فراز شهر تماشا کنید. همچنین اگر گذرتان به این حوالی افتاد، می‌توانید از موزه Rahmi M. Koç در این منطقه دیدن کنید. یا شب هنگام در کنسرت‌های موزه باستان شناسی و هنر Erimtan در این محدوده شرکت نمایید. در ضمن برای آشنایی با سایر موزه‌های این شهر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی برترین موزه‌ها و گالری‌های آنکارا را نیز مطالعه کنید.

آدرس: Kale, Gözcü Sk. No:2, 06240 Ulus/Altındağ/Ankara, Turkey

 

مسجد کوجاتپه در آنکارا (Kocatepe Mosque)

این مسجد مهم در آنکارا، می‌تواند ۲۴۰۰۰ نمازگزار را همزمان در خود جای دهد. این بنا، مناره‌های باشکوهی به ارتفاع ۸۸ متر دارد و به سبک معماری نئوکلاسیک عثمانی بین سال‌های ۱۹۶۷-۱۹۸۷ در محله کوجاتپه در کیزیلای ساخته شده است.

فضای داخلی مرمری خیره کننده، پنجره‌های رنگی و آثار هنری درخشان گنبد مرکزی آن، بازدیدکنندگان را مسحور می‌کنند. مسجد کوجاتپه که به طرز باشکوهی بر روی سکوی بلند ساخته شده است، دارای یک سالن کنفرانس، کتابخانه، فروشگاه، پارکینگ، یک مرکز تجاری بزرگ و بخش‌های اداری در طبقه پایین است.

جالب است بدانید این بنا از کل شهر قابل مشاهده است و یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی اسلامی در جهان به شمار می‌آید. برای بازدید از این مکان باید نکاتی را رعایت کنید از جمله اینکه پوشش مناسب داشته باشید، عکس نگیرید و آرامش این فضا را بهم نزنید.

 

بهترین سوشی رستوران‌ها در آنکارا

آدرس: Kültür, Dr. Mediha Eldem Sk. No:67, 06420 Çankaya/Ankara, Turkey

 

حمام‌های رومی در آنکارا (Roman Baths)

ویرانه‌های حمام رومی که در قرن سوم پس از میلاد در زمان امپراتور کاراکالا ساخته شدند، داستانی جذاب از تاریخ این خطه را حکایت می‌کنند و از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی در آنکارا شناخته می‌شوند. این حمام‌ها به اسکلپیوس، خدای پزشکی اختصاص داشتند. امروزه از این اثر، فقط زیرزمین و طبقه اول سازه پابرجاست.

با این‌حال طرح کلی این حمام‌های رومی هنوز قابل تشخیص است و طبقه بندی‌هایی مانند آپودیتریوم رومی (اتاق رختکن)، فریگیداریوم (اتاق سرد)، تپیداریوم (اتاق گرم) و کالداریوم (اتاق داغ) را شامل می‌شود. یک مقبره بیزانسی و بقایای دوران فریگی را نیز در اینجا خواهید یافت.

همچنین صدها اثر سنگی از جمله سنگ نگاره‌ها، مجسمه‌های شیر و تابوت‌ها در فضای باز، اطراف سازه حمام به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار سنگی در حال حاضر، بیشتر با پوشش گیاهی پوشانده شده‌اند و تصویری جامع از فرهنگ‌ها و مردمان مختلف ساکن آنکارا را ترسیم می‌کنند. بدون شک مخاطبان از دیدن سنگ قبرهای قدیمی با کتیبه‌هایی به زبان‌های ترکی عثمانی، عبری و ارمنی شگفت زده خواهند شد.

آدرس: Anafartalar, Çankırı Cd. No:43, 06050 Altındağ/Ankara, Turkey

 

منطقه تاریخی هامامونو در آنکارا (Hamamonu Restored Area)

منطقه هامامونو در آنکارا به خوبی بازسازی شده، به درستی نگهداری شده و آرام است. این منطقه که بعنوان یکی از تاریخی‌ترین مکان‌های آنکارا شناخته می‌شود، امروزه پاتوقی مشهور برای مردمان محلی و گردشگران تور آنکارا به شمار می‌آید.

این فضای شگفت‌انگیز، مملو از خانه‌هایی با طراحی زیبا و مغازه‌های شلوغ است و  مسافران را به قدم زدن در مسیرهایش دعوت می‌کند و نگاهی دزدکی به سنت آنکارا و سبک زندگی ساکنان آن دارد. جالب است بدانید عمده مساحت این منطقه، با ۲۵۰ ساختمان قرن نوزدهمی اشغال شده است و عمارت‌های قدیمی و فضای نوستالژیک آن، مردم را برای مدت کوتاهی از حال و هوای خاکستری آنکارا نجات می‌دهد.

منطقه بازسازی شده هامامونو، همچنین بعنوان بهترین مکان برای لذت بردن از غذاهای اصیل ترکی شناخته شده و انبوهی از کافه‌ها و رستوران‌های جذاب را در خود جای داده است.

 

گشت و گذاری رایگان در آنکارا

آدرس: Talatpasa Bulvari, Ankara Turkey

 

مسجد سلطان علاء الدین در آنکارا (Sultan Alaadin mosque)

مسجد سلطان علاءالدین، در داخل دیوارهای قلعه توریستی آنکارا قرار دارد. اینجا مکانی محبوب برای بازدیدکنندگان است با این حال، اکثر مردم، واقعا اهمیت تاریخی این مکان برجسته و این میراث ترکی-اسلامی را نمی‌دانند. به خصوص اینکه اینجا، قدیمی‌ترین مسجد آنکارا محسوب می‌شود.

کتیبه روی منبر چوبی مسجد، اطلاعات بسیار ارزشمندی از گذشته در اختیارمان قرار می‌دهد و به ما می‌گوید که مسجد سلطان علاءالدین، در سال ۱۱۷۸ و توسط فرماندار آنکارا، محدین مسعود شاه ساخته شد. در سال‌های بعد، مسجد سه بار مورد بازسازی قرار گرفت.

یکی از شگفت‌انگیزترین جذابیت‌های این مسجد، برخی از آثار بسیار قدیمی رومی و بیزانسی هستند که در حیاط کوچک به نمایش درآمده‌اند. بعضی از قطعات، کتیبه‌هایی هستند که به زبان لاتین و یونان باستان بر روی آنها حکاکی شده است.

آدرس: Kale, Alitaş Sk., 06250 Altındağ/Ankara, Turkey

 

ویرانه‌های باستانی رومی منطقه کازان آنکارا (Roman Ruins in Kahramankazan)

آنکارا اغلب در مقایسه با دیگر شهرهای توریستی ترکیه، ممکن است کمی خسته کننده و کسل کننده به نظر برسد. با این حال، حومه پایتخت ترکیه، سرشار از ویرانه‌های باستانی جذاب است که بیشتر مردم از آن بی‌خبرند. یکی از معروف‌ترین این آثار، ویرانه‌های باستانی شهرک Mariegordus رومی، واقع در حومه شمالی آنکارا، در روستای کارالار در منطقه کازان است. اعتقاد بر این است که شهرک ماریگوردوس، عمدتا برای اهداف نظامی در زمان امپراطوری رومیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

متاسفانه، اطلاعات مربوط به این سایت، صرفا محدود به آن چیزی است که باستان شناسان در حین کاوش در سال ۱۹۳۳ یافتند. ویرانه‌ها از ۲ مکان اصلی تشکیل شده‌اند: خرابه‌های معبد رومی و تونل تاریک و مرموز پشت تپه صخره‌ای.

در سمت جنوب شرقی معبد رومی، ورودی به تونلی وجود دارد که به اعماق تپه می‌رود. البته نمی‌توان تا آخر تونل را پایین رفت، زیرا مسیر مناسبی وجود ندارد. با این حال، آشکار است که تونل به همین جا ختم نمی‌شود و به سمت چپ تغییر مسیر می‌یابد. افراد محلی در جریان هستند که شبکه تونل بسیار پیچیده است و اتاق‌های زیادی وجود دارند که تونل به آنها منتهی می‌شود.

بعلاوه در خلال کاوش‌های سال ۱۹۳۳، مقبره‌های پادشاه و همچنین سفال‌ها و ابزارهای زیادی در این منطقه یافت شدند که قدمت آن‌ها به دوره‌های روم، بیزانس و عثمانی بازمی‌گردد.

 

راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار

آدرس: Karalar, 06980 Kahramankazan/Ankara, Turkey

 

سایت باستانی گوردیون در آنکارا (Gordion Archeological Site)

سایت باستان شناسی گوردیون که درست در جنوب شرقی محل تلاقی رودخانه‌های ساکاریا و پورسوک قرار دارد، از سه بخش اصلی تشکیل شده است: موزه گوردیون، مقبره پادشاه میداس و شهر باستانی گوردیون. این سایت، در ۱۱۷ کیلومتری مرکز آنکارا، در شمال غربی منطقه پولاتلی واقع شده است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا است.

یافته‌های باستان شناسی از دوره ‌ای مختلف این منطقه، به ترتیب زمانی در موزه گوردیون به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه گوردیون، شامل پنج بخش است که مصنوعاتی از عصر برنز را در خود جای داده‌اند: آهن، منسوجات و مصنوعات مختلف از اوایل دوره فریگی، ظروف، تابه و قابلمه از عصر آهن، قطعات سرامیک یونان باستان، یافته‌ها و ابزارهای مربوط به دوران هلنیستی و رومی. همچنین اتاقی وجود دارد که سکه‌ها و مهرها را ارائه می‌دهد و بازدیدکنندگان می‌توانند نگاهی اجمالی به زندگی اقتصادی گذشته گوردیون داشته باشند. حیاط موزه نیز تعداد زیادی آثار و یافته‌های باستانی را در معرض نمایش گذاشته که برجسته‌ترین آنها، مقبره گالاتیایی "Mound O" و موزاییک‌های رومی هستند.

تپه بزرگ در گوردیون، دقیقا روبروی موزه گوردیون، جایی که میداس پادشاه افسانه‌ای فریگی در آنجا آرام گرفته، دومین تپه بزرگ ترکیه با ارتفاع ۵۵ متر و قطر ۳۰۰ متر است. پس از رسیدن به تپه، وارد یک تونل طولانی و تاریک می‌شوید و با توجه به سیاه بودن تونل، پیشنهاد می‌کنم چراغ قوه همراه داشته باشید.

در نهایت شهر باستانی گوردیون و ویرانه‌های سکونت‌گاه باستانی، در غرب موزه گوردیون و تپه بزرگ واقع شده است. در طی کاوش‌های باستان‌شناسی اولیه، مشخص شد که نخستین فعالیت‌های انسانی در این سکونت‌گاه، به عصر برنز اولیه در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

آدرس: Yassıhüyük, Yassıhöyük Köyü, 06900 Polatlı/Ankara, Turkey

 

غارهای باستانی اینونو در آنکارا (Ancient Inonu Caves)

گودول، یکی از کم تراکم‌ترین مناطق آنکارا با ۹۰۰۰ نفر جمعیت است. این محدوده که بین مناطق بزرگ روستایی بی‌پازاری و قزلچه حمام واقع شده، یکی از مکان‌های کمتر شناخته شده در آنکاراست که شایسته توجه بیشتری است.

گودول با وجود منطقه جغرافیایی کوچکش، دارای جاذبه‌های فراوانی است و پتانسیل تبدیل شدن به یک مقصد توریستی محبوب را دارد. در این میان، غارهای اینونو بیش از سایر جاذبه‌های این محدوده خودنمایی می‌کنند. این مجموعه، یک شبکه غار باستانی در داخل دره Kirmir در گودول بوده و توسط رودخانه Kirmir تقسیم بندی شده است. این سازه‌های دست ساز هیجان انگیز و مرموز، قرن‌ها را با کمترین آسیب عوامل طبیعی به راحتی تحمل کرده و اصالت خود را در طول اعصار حفظ کرده‌اند.

 

اقامت در هتل‌های لوکس آنکارا

تاریخچه غارهای اینونو، به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به دوران هیتی‌ها در آناتولی برمی گردد. در قرون متوالی، فریگی‌ها بر منطقه گودول امروزی حکومت می‌کردند، اما چیز زیادی از آن دوره کشف نشده است. گفتنی است شبکه غار اولیه که بخشی از غارهای اینونو است، بیشترین بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. اعتقاد بر این است که این شبکه، توسط رومی‌ها ساخته شده و در دوره‌ای که مسیحیت محبوبیت پیدا کرد، مسیحیانی که تحت آزار و اذیت قرار می‌گرفتند در اینجا سکنی گزیدند. بعدها بیزانسی‌ها نیز در این منطقه ساکن شدند.

این شبکه غار چند سطحی، از ده‌ها اتاق و کلیسا تشکیل شده است. به لطف اقدامات حفاظتی و بازسازی اولیه شهرداری برای افزایش گردشگری در این منطقه، اتاق‌ها با پلکان‌های آهنی به یکدیگر متصل شده‌اند و دارای نرده‌هایی هستند تا ایمنی بازدیدکنندگان را حفظ کرده و از هرگونه سقوط جلوگیری کنند.

قدم زدن در داخل اتاق‌هایی که زمانی رومیان، بیزانسی‌ها و هیتی‌ها باستان در آن زندگی می‌کردند و لمس نمادهای صلیب حفظ شده که زمانی به دقت توسط سنگ تراش‌های باستانی حک شده بودند، تجربه‌ای شگفت انگیز است. بعلاوه وقتی به طبقه بالای مجموعه غار برسید، می‌توانید روی صخره‌ای نشسته و از تماشای منظره رودخانه و دره Kirmir لذت ببرید.

 

چیزهایی که باید درباره آنکارا بدانید

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۲ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران