جاهای دیدنی آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
جاهای دیدنی آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طوری که هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ گردشگری منطقه‌ای بسیار مهم بوده و یکی از بهترین مقاصد کشور برای آشنایی با فرهنگ‌ها، سنت‌ها و تاریخچه آن به شمار می‌آید. از طرفی دیگر برخلاف دیگر پایتخت‌های دنیا سفر به آنکار گزینه‌ای اقتصادی برای گردشگران به شمار می‌آید. بنابراین سفر به آنکارا می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی باشد که به فرهنگ ترکیه علاقه داشته و قصد سفر به این کشور را دارند. از آنجایی که سفر به آنکارا بدون بازدید از جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و فرهنگی آن ناتمام خواهد بود، در این مقاله قصد معرفی جاهای دیدنی آنکارا را داریم. برای آشنایی با این مکان‌ها، هزینه و زمان بازدید آن‌ها تا پایان این نوشته ما را همراهی کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری آنکارا

شاید تور آنکارا به اندازه دیگر تورهای ترکیه مثل استانبول، آنتالیا و ... شناخته شده نباشد اما از اهمیتی برابر با آن‌ها و حتی بیشتر برخوردار است. چرا که آنکارا پایتخت این کشور بوده و حتی می‌توان آن را اولین مکان برای گشت و گذار و بازدید در ترکیه دانست. در صورتی که شما نیز برای اولین بار قصد سفر به آنکارا را دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از مکان‌های معرفی شده زیر را در لیست الویت‌های گردشگری خود در این شهر قرار دهید:

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

برای کسانی که به مکان‌های تاریخی و قدیمی علاقه دارند، قلعه شهر در میان جاهای دیدنی آنکارا می‌تواند گزینه‌ای جذاب و دیدنی باشد. قلعه آنکارا از جمله بناهای قدیمی کشور بوده و قدمت آن به قرن ۱۷ام تعلق دارد. علاوه بر جنبه تاریخی این قلعه دارای چشم‌اندازی رو زیبا از شهر بوده و از همین رو توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران آنکارا قرار بگیرد. قلعه آنکارا به دلیل قدمت زیاد خود نشانه‌هایی از امپراتوری‌های عثمانی، سلجوقی، روم و بیزانس را نیز در خود جای داده و با سبک معماری خود نیز توانسته به نمادی از این شهر تبدیل شود. علاوه بر این موارد جا دارد بگوییم که در برخی از روزهای فصل تابستان در محوطه این قلعه برنامه‌های زنده و کنسرت‌های شادی نیز برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها برای عموم مردم آزاد بوده و اگر خوش شانس باشید، می‌توانید خاطرات بسیار خوشی را برای خود با حضور در این برنامه‌ها رقم بزنید.

عکس: dailysabah.com

 

حمام رومی آنکارا (Roman Baths of Ankara)

حمام رومی از دیگر جاهای دیدنی آنکارا است که همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد یک مجموعه دیدنی از حمام رومی باستانی بوده و بازدید از آن می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد. این موزه در فضای باز قرار گرفته و از جذابیت‌های آن به غیر از بافت قدیمی حمام می‌توان به بناهای تاریخی، پالسترا (منطقه‌ای برای تمرینات بدنی)، خیابان ستون دار و چند سازه قدیمی دیگر اشاره کرد که بازدید همه آن‌ها از جذابیت بالایی برخوردار هستند. حمام رومی آنکارا در خیابان توریستی چانکیر (Çankırı) قرار گرفته که از لحاظ موقعیت دسترسی نیز بسیار عالی است.

 

سفر به آنکارا در زمان برگزاری فستیوال‌ها

 عکس: dailysabah.com

 

آنیت کبیر (Anitkabir)

در صدر جاهای دیدنی آنکارا نام آنیت کبیر یا همان مقبره مصطفی کمال آتاتورک قرار دارد. مصطفی کمال آتاتورک، پدر جمهوری مدرن ترکیه بوده و در بین مردمان این کشور از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو امروزه مقبره‌ای بسیار زیبا و دیدنی برای وی بنا کرده‌اند که بازدید از آن در برنامه گردشگری اغلب توریست‌ها قرار دارد. این مقبره بر بلندای یک تپه واقع شده و با طراحی‌های بسیار جذاب تزیین شده و از بخش‌های مختلفی همچون تالار افتخار، پارک طاووس، اصلانلی یول، بلوک یادبود، سالن موزه جذاب و غیره تشکیل شده که همه آن‌ها ارزش یکبار دیدن را دارند. بازدید از آنیت کبیر رایگان بوده و برای بازدید از کل آن تقریبا به دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

عکس: tripadvisor.com

 

مسجد حاجی بایرام (Haci Bayram Mosque)

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که در اغلب مقاصد گردشگری ترکیه مورد توجه توریست‌ها بوده مساجد زیبای این کشور هستند. مسجد حاجی بایرام واقع در آنکار از جمله یکی از دیدنی‌ترین این مسجدها است که از قرن ۱۷ام به جا مانده و به عنوان یک مکان مذهبی اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر قدمت تاریخی و ارزش معماری این مسجد از ویژگی‌های آن می‌توان به قرار گرفتن مقبره شاعر و صوفی بزرگ ترک به نام حاجی بایرام ولی اشاره کرد. علاقه‌مندان در هر زمانی می‌توانند به بازدید از این مسجد رفته و به صورت رایگان از آن بازدید کنند.

 

تفریح و گردش خانوادگی با کودکان در آنکارا

عکس: en.m.wikipedia.org

 

آکواریوم آکوا وگا (Aqua Vega Aquarium)

مورد بعدی از جاهای دیدنی آنکارا، آکواریوم آکوا وگا نام دارد. این آکواریوم عنوان طولانی‌ترین آکواریوم ترکیه را داشته و به مکانی بسیار پرطرفدار در بین توریست‌ها تبدیل شده است. این آکواریوم در مرکز خریدی با همین نام واقع شده و گردشگران با رفتن به آنجا می‌توانند ساعت‌ها خود را با آیتم‌های گوناگون سرگرم کنند. به خصوص اگر قصد سفر با کودکان خود را به آنکارا دارید، این مکان می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد. چرا که در اینجا فرصت تماشای تقریبا ۱۲۰۰۰ موجود دریایی و کوسه‌های تماشایی را دارا است.

عکس: tripadvisor.com

 

موزه آناتولی آنکارا (Museum of Anatolian Ankara)

یکی از کارهایی که در هر مقصد گردشگری باید انجام داد، بازدید از موزه‌های آن منطقه است. چرا که هیچ جایی به اندازه موزه‌ها نمی‌تواند تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های یک مکان را به نمایش بگذارد. در آنکارا نیز موزه آناتولی دقیقا جایی است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به موزه توصیه می‌شود. این موزه جذاب و دیدنی در دو ساختمان که به دوران امپراتوری عثمانی تعلق دارند، قرار گرفته و از جمله بهترین موزه‌های آنکارا و حتی ترکیه به شمار می‌آید. در این مکان مجموعه‌های ارزشمندی از انواع مصنوعات، صنایع دستی، مبلمان، آثار تاریخی دوران نوسنگی، کالکولیتیک و برنز در معرض نمایش همگان قرار گرفته است. همچنین این موزه در نزدیکی قلعه آنکارا قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند در یک روز از هر دو آن‌ها دیدن کنند.

 

برترین مراکز خرید آنکارا را بشناسید

عکس: themaritimeexplorer.ca

 

برج آتاکوله (Atakule Tower)

اگر دوست دارید از یکی از جاهای دیدنی آنکارا بازدید کرده و در عین حال عکس‌های فوق‌العاده خاصی را منظره زیبای شهر گرفته و در اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید، برج آتاکوله دقیقا مکانی است که باید به آنجا بروید. این برج در منطقه چاناکایا  (Canakaya)قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۲۵ متر دارد. بنابراین با رفتن به بالای آن می‌توان به تماشای منظره‌ای پانوروما از شهر نشست و لحظات بسیار خوبی را در تور آنکارا برای خود ثبت کرد. همچنین در بالای این برج رستورانی بسیار دوست داشتنی نیز قرار دارد که هم با غذاهای خوشمزه و هم با چشم‌انداز خاص خود توانسته در بین توریست‌ها و حتی مردم محلی شهرت پیدا کند.

عکس: bugece.co

 

مسجد کوجاتپه (Kocatepe Mosque)

کوجاتپه نام مسجدی باشکوه در آنکارا است که واقعا ارزش دیدن داشته و یکی از بزرگترین مسجدها در جهان به شمار می‌آید. به طوری که می‌توان آن را تقریبا از هر جای آنکارا دید. این مسجد جذاب و دیدنی از ۴ مناره و یک گنبد طلاکاری تشکیل شده و ارتفاعی در حدود ۲۸۸ فوت دارد. برای بازدید از این مسجد در تور آنکارا باید خود را به میدان کیزیلای (Kizilay) که میدانی معروف در شهر است رسانده و سپس مسیری را به صورت پیاده‌روی به بالای تپه طی کنید. به نمایش گذاشتن سبک معماری مدرن اسلامی و همچنین عظمت این مسجد دو دلیل اصلی برای جذابیت بیش از اندازه آن هستند.

 

معرفی ۷ تفریح رایگان در آنکارا

عکس: realestateallturkey.com

 

 دریاچه ایمیر (Eymir Lake)

البته که جاهای دیدنی آنکارا تنها محدود به بناهای تاریخی، مسجدها و موزه‌ها نبوده و علاقه‌مندان به طبیعت نیز می‌توانند در آن انتظارات خود را برآورده کنند. پس اگر شما نیز از عاشقان به طبیعت‌گردی هستید و به همراه خانواده قصد سفر به آنکارا را دارید، توصیه می‌کنیم در برنامه‌ریزی‌های خود پیک نیک در حوالی دریاچه ایمیر را نیز قرار دهید. این منطقه دارای آرامشی دوست داشتنی بوده و شما می‌توانید با رفتن به‌ آنجا برای ساعت‌ها در دل طبیعت به استراحت پرداخته و با تفریحاتی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، ماهیگیری و همچنین تماشای مناظر زیبای اطراف سرگرم شوید.

عکس: outdooractive.com

 

آلتین پارک آنکارا (Ankara Altin Park)

پارک‌های آنکارا همواره مورد توجه بسیاری از افراد و به خصوص کسانی که به دنبال تفریح در طبیعت و فضای باز بوده‌اند، هستند. بنابراین در آنکارا نیز به عنوان پایتخت سیاسی ترکیه می‌توان پارک‌های متنوع و دوست داشتنی بسیاری را برای تفریح پیدا کرد که بزرگترین و دیدنی‌ترین آن‌ها آلتین پارک نام دارد. این پارک علاوه بر مناظر زیبای طبیعت دارای یک مرکز علمی، چندین بوفه و رستوران، زمین‌های بازی، سالن‌های سخنرانی کنار دریاچه، یک نمایشگاه و مرکز کنگره، دریاچه‌ای برای قایق‌ سواری، پیست اسکیت و بسیاری موارد سرگرم‌کننده دیگر است که برای ساعت‌ها تفریح شما به خصوص به همراه کودکان فوق‌العاده مناسب خواهد بود. علاوه بر تمامی این موارد پارک آلتین فرصت اسب‌سواری و تماشای نمایش‌های موزیکال را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

 

هتل دیوان چوکورهان در آنکارا

عکس: dugundavet.com

 

مزرعه و باغ وحش جنگلی آتاتورک (Ataturk Forest Farm & Zoo)

اگر قصد سفر با تور ترکیه به مقصد آنکارا را به همراه کودکان خود دارید، توصیه می‌کنیم حتما به مزرعه و باغ وحش جنگلی آتاتورک نیز سر بزنید. این مکان زیبا در منطقه‌ای به نام ینیماحاله (Yenimahalle)قرار گرفته و مکانی بسیار بزرگ است که انواع مختلفی از حیوانات را در محیطی مناسب نگه‌داری می‌کند. به طوری که از گربه‌های بزرگ و میمون‌ها گرفته تا مارها، گونه‌های مختلف پرندگان و همچنین یک آکواریوم با موجودات جذاب دریایی را می‌توانید در آن دیدن کنید. از امتیازهای این مکان می‌توان به فضای سرسبز و تقریبا جنگلی آن نیز اشاره کرد که لذت تماشای حیوانات را برای علاقه‌مندان دوچندان می‌کند.

عکس: en.ibnbattutatravel.com

 

در انتها جا دارد بگوییم که جاهای دیدنی آنکارا خیلی بیشتر و متنوع‌تر از موارد فوق بوده و در این مقاله صرفا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان پارک‌ها، موزه‌ها، مسجدها و چند بنای تاریخی دیگر اعم از مسجد اصلانهانه، موزه دولتی هنر و مجسمه‌سازی آنکارا، موزه سرمدرن، مسجد احمد حمدی آکسکی و ... را نام برد.

 

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 20 آبان 1402)

نظرات کاربران