سفر به آنکارا در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
سفر به آنکارا در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

آنکارا، یکی از شهرهای مهم خاورمیانه است. این شهر، پایتخت ترکیه (جمهوری ترکیه) و مرکز اقتصادی این کشور بوده بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت دارد که این امر، آنرا به دومین کلان شهر پرجمعیت منطقه بعد از استانبول بدل می‌کند. در طول تاریخ، تمدن‌های مختلفی مانند یونانی‌ها، هیتی‌ها، بیزانسی‌ها، عرب‌ها و ایرانی‌ها بخشی از آنکارا بوده‌اند و آثاری تاریخی و فرهنگی از خود در این خطه به جای گذاشته‌اند.

به لحاظ موقعیت مکانی نیز باید گفت آنکارا، در مرکز شبه جزیره آناتولی قرار دارد و از شمال با دریای سیاه، از شمال غربی با دریای مرمره و از جنوب با دریای مدیترانه همسایه است. در ضمن تنگه‌های بسفر و داردانل، این شبه جزیره را از قاره اروپا جدا می‌کنند. با ما همراه باشید با سفری در تور آنکارا.

 

بهترین زمان بازدید از آنکارا

بطور کلی ژوئن تا سپتامبر، بهترین زمان برای سفر به آنکاراست. این بازه، فصل اوج گردشگری است، زیرا روزها دلپذیر و گرم بوده و خورشید درخشان است. برای دوستداران آفتاب و ساحل، بهترین زمان برای بازدید از آنکارا، ماه می تا اکتبر است. البته در این بازه زمانی، قیمت‌ها نیز در بالاترین حد خود خواهند بود. جولای و آگوست، به طرز طاقت فرسایی گرم هستند و رطوبت بالاست و دما، گاهی تا ۳۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر از آن افزایش می‌یابد. با این حال، شب‌های تابستانی نسبتا خنک‌تر هستند. به یاد داشته باشید که ترکیه کوهستانی است و حتی در تابستان، گردنه‌های مرتفع سرد خواهند بود.

 

مجموعه‌های سینمایی برتر در آنکارا

مارس یا آوریل، ماه‌های مناسبی برای دیدن گل‌های وحشی هستند. ماه‌های زمستانی از نوامبر تا فوریه، هوا بسیار سرد می‌شود. همچنین در این مدت، در آنکارا برف می‌بارد. و دما در ماه‌های دسامبر و ژانویه، اغلب به زیر ۱۴- درجه سانتیگراد می‌رسد.

انتظار داشته باشید که قیمت‌ها بین اکتبر و آوریل، حدود ۱۵ یا ۲۰ درصد کمتر از قیمت آنها در بازه پرگردشگر باشد. اما به هر حال توصیه می‌کنیم در هر فصلی، چانه زنی را فراموش نکنید. همچنین به یاد داشته باشید هتل‌های کوچکتر یا پانسیون‌ها، ممکن است در ماه اکتبر بسته شده و تا آوریل بازگشایی نشوند. برخی از هتل‌های بزرگ‌تر ممکن است بگویند که باز هستند، اما برای بازدیدکنندگان آماده نیستند. به هر حال در این رابطه نیز، به اندازه کافی تحقیق کنید.

بهترین محله‌ها و مناطق آنکارا

بطور کلی آنکارا از ۱۷ منطقه، ۴۲۲ محله و ۸۲ روستا تشکیل شده است. اما توریستی‌ترین گزینه‌ها در این رابطه عبارتند از:

  • شهر قدیمی:

این بخش فوق‌العاده، با آثار تاریخی بسیار به استقبال مسافران تور آنکارا می‌آید. از جمله: قلعه حصار، مسجد حاجی بایرام، معبد آگوستوس و روم و بسیاری دیگر.

  • چانکایا:

 منطقه چانکایا، یک مرکز اداری و اقتصادی بوده و همچنین امکاناتی عالی برای تفریح و سرگرمی، رویدادهای فرهنگی، سینما و تئاتر، کافه‌ها و رستوران‌ها و مراکز خرید بسیاری را می‌توانید در اینجا شاهد باشید. از جمله اینکه در اینجا می‌توانید از برج آتاکوله دیدن کنید که دارای یک مرکز خرید، رستوران‌هایی با فضای باز و سینما است. همچنین محله کیزیلای را می‌توان هسته اصلی چانکایا دانست که از محبوب‌ترین محله‌های آنکارا بوده و تمام امکانات رفاهی را می‌توان در فاصله چند قدمی از یکدیگر پیدا کرد.

 

معرفی برترین هتل‌های لاکچری آنکارا

  • کسیورن:

این منطقه، مقرون به صرفه‌ترین گزینه در میان مناطق شهری آنکارا به شمار می‌آید و امکانات روزانه غنی و مناطق تفریحی گسترده را برای ساکنانش به ارمغان می‌آورد. همچنین به دلیل نزدیکی به شبکه حمل و نقل وسیع، دسترسی آسانی به مکان‌های مهم در چانکایا دارد.

  • گلباشی:

آسمان، سبز، طبیعت، دریاچه، قایق سواری و فضای دنج و آرام، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق شهری آنکارا بدل کرده‌اند. در این محدوده، می‌توانید از دریاچه‌های موگان و ایمیر دیدن کنید و بقایای عصر برنز و ستون‌های معروف رومی را تحسین نمایید.

  • اتیمسگوت:

شهر، جاده، فضای سبز و درختان انبوه را می‌توانید در این منطقه بیابید و البته جمعیت کمتری را نسبت به سایر مناطق آنکارا در خود جای داده است. این فضای مدرن و آرام، امکانات رفاهی غنی را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد و از محیطی آرام و دلپذیر برخوردار است.

چگونه به آنکارا برویم؟

برای سفر به آنکارا روش‌های مختلفی وجود دارند از جمله:

  • هواپیما

آنکارا، فرودگاهی به نام فرودگاه آنکارا اسنبوگا دارد که در حدود ۳۰ کیلومتری مرکز شهر واقع شده و بسته به اینکه از کجا به این شهر سفر می‌کنید، پیدا کردن پرواز به آنکارا نباید مشکلی باشد.

اگر از یکی از شهرهای ترکیه به آنکارا سفر می‌کنید، ارزان‌ترین و راحت‌ترین پروازها را شرکت هواپیمایی پگاسوس ارائه می‌دهد که به ده‌ها کشور از جمله اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی پروازهای بین‌المللی دارد. همچنین می‌توانید از بسیاری از نقاط جهان، پروازهایی به آنکارا را تجربه کنید که توسط خطوط هوایی ترکیش، اوکراین ایرلاینز، لوفت‌هانزا و LOT انجام می‌شوند.

 

آکواریوم بزرگ Aqua Vega در آنکارا

برای جابجایی از فرودگاه به مرکز شهر، توصیه می‌کنیم از ترانسفر خصوصی سیستم حمل و نقل فرودگاهی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تاکسی بهره‌مند شوید که هزینه آن تا پایتخت، حدود ۷۰ لیر ترکیه است.

  • قطار

از سوی دیگر، می‌توانید با قطار به آنکارا سفر کنید. زیرا ترکیه دارای یک شبکه ریلی پرسرعت عالی است که پایتخت این کشور را در کمتر از دو ساعت، به شهرهای دیگر مانند قونیه و استانبول متصل می‌کند.

  • اتوبوس

اگر می‌خواهید مقداری پول پس‌انداز نمایید و سفری مقرون به صرفه را تجربه کنید، می‌توانید با اتوبوس بین شهرهای ترکیه از جمله آنکارا سفر کنید. هزینه بلیط سفر به آنکارا حدود ۳۵ لیر ترکیه و زمان سفر، حدود ۵ ساعت است.

حمل و نقل در آنکارا

آنکارا شهری کاملا بزرگ با سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوب است و گزینه‌هایی متنوعی را برای گشت و گذار در شهر ارائه می‌دهد.

  • مترو:

متروی آنکارا، به نام آنکارا متروسو شناخته می‌شود و از دو خط تشکیل شده که به آنها متروی Ankaray و Ankara اطلاق می‌شود. نقطه تلاقی کلیه شبکه‌های مترو در آنکارا، با جهت‌های مختلف عبور، در مرکز شهر، در کیزیلای واقع شده که حیاتی‌ترین منطقه به شمار می‌آید. در ضمن باید گفت قیت بلیط یکطرفه مترو، ۴ لیر است.

 

معرفی ۷ تفریح رایگان در آنکارا

  • مینی بوس:

این گزینه‌ها، مینی‌بوس‌های شخصی هستند که در بیشتر نقاط آنکارا مستقر بوده و رنگشان سفید و آبی است. مینی بوس‌ها برخلاف اتوبوس‌های دولتی که از خیابان‌های اصلی عبور و مرور می‌کنند، به مناطق و خیابان‌های فرعی نیز می‌روند. همچنین پرداخت باید به صورت نقدی انجام شود و هزینه‌ها، کمی بیشتر از اتوبوس‌های عمومی است.

  • دولموش:

این گزینه‌ها به طور گسترده در سراسر ترکیه به چشم می‌خورند، به طوری که شهروندان می‌توانند آنها را در همه جا و در هر زمان، از ساعت ۵ صبح پیدا کنند. کرایه دولموش نسبت به تاکسی ارزان‌تر است، اما مسافت‌های طولانی را طی نمی‌کند. معمولا تابلویی روی شیشه جلو وجود دارد که مکان‌ها و نقاط ورود دولموش را نشان می‌دهد.

  • اتوبوس‌های عمومی:

دو نوع اتوبوس عمومی در آنکارا وجود دارد. اتوبوس‌هایی که توسط شهرداری آنکارا مدیریت می‌شوند (EGO) و به رنگ سفید و آبی هستند و اتوبوس‌هایی که توسط یک شرکت خصوصی اداره می‌شود (öho) و آبی رنگند. هر دو نوع این اتوبوس‌های عمومی، از همان شبکه اتوبوسرانی و ایستگاه‌های اتوبوس یکسان استفاده می‌کنند. از طرفی پرداخت برای اتوبوس‌های öho به صورت نقدی صورت می‌گیرد و بلیط‌ها نیز یکطرفه بوده و مبلغشان ۲.۷۵ لیر است.

تمام اطلاعات فعلی حرکت و مسیر این اتوبوس‌ها نیز، به صورت آنلاین در وب سایت Ego English در دسترس است. در ضمن شما می‌توانید یک اپلیکیشن ویژه به نام "EGO Cepte" را دانلود کنید که اطلاعاتی در مورد برنامه حرکت و مسیرهای اتوبوس‌های عمومی در آنکارا ارائه می‌دهد.

در ضمن، یک خط ویژه اتوبوس از فرودگاه به مرکز شهر وجود دارد که توسط شرکت Havas اداره می‌شود. هزینه هر سواری ۱۱ لیر بوده و هر فرودگاه در ترکیه، خدمات این اتوبوس‌ها را برای مخاطبانش درنظر می‌گیرد.

  • تاکسی:

تاکسی‌ها در آنکارا بی شمار بوده و با رنگ زرد و کلمه taksi در بالای خودرو، قابل تشخیص هستند. در حالی که تاکسی رایج‌ترین وسیله حمل و نقل در بسیاری از کشورها به خصوص مناطق عربی است، ترک‌ها از سوار شدن به آن اجتناب می‌کنند. زیرا نسبت به سایر گزینه‌های حمل و نقل، بسیار گران است و کرایه‌ها از ۴۶۰ شروع می‌شوند و نرخشان ۳.۴۰ لیر در هر کیلومتر است. در ضمن این قیمت، برای شب و روز یکسان است.

توجه داشته باشید که اگر راننده بفهمد توریست هستید و با مسیرها آشنایی ندارید، ممکن است از مسیرهای طولانی و انحرافی شما را به مقصد برساند تا کرایه بیشتری مطالبه نماید. راه حل این است که نقشه مسیر را همراهتان داشته باشید و اصرار کنید که حتما از این مسیر حرکت کند.

 

مهمترین جاذبه‌های آنکارا: قسمت اول

  • تله کابین (تلفریک):

تله کابین آنکارا، در منطقه کسیورن واقع شده و از ۱۶ کابین تشکیل شده که هر کدام ظرفیت حمل ۸ نفر را دارند. این گزینه بین باغ گیاه شناسی مدرن در کسیورن و تپه باشی، در مسیری به طول ۱۶۵۳ متر تردد دارد. این سفر، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و فرصتی برای دیدن آنکارا را از ارتفاعی جذاب فراهم می‌کند.

جدا از گزینه‌های حمل و نقل، باید بگوییم از آنجایی که برخی جاذبه‌ها از یکدیگر دور هستند و ممکن است علاقه‌ای به پیاده روی نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد، به جای بلیط یکبار مصرف، کارت آنکارا بخرید. این کارت، برای اتوبوس‌ها و مترو معتبر است و برای سواری دوم به مدت ۷۵ دقیقه، تخفیفاتی را نیز دریافت می‌کنید.

می‌توانید کارت آنکارا را در ایستگاه‌های مترو خریداری کنید. قیمت کارت ۶ لیر و هزینه یک سواری ۲.۵۰ لیر است و قادر خواهید بود هر چقدر که بخواهید اعتبار کارت را شارژ کنید. جالب است بدانید برخلاف کارت‌های مشابهی که در اروپا وجود دارند، این کارت خاص، محدود به ساعات یا روزهای اقامت شما نیست.

در نهایت اگر می‌خواهید سریع و راحت در شهر به گشت و گذار مشغول شوید، بهتر است خودرو کرایه کنید. و البته کرایه دوچرخه نیز، ایده بسیار پرطرفداری در این منطقه به شمار می‌آید.

خرید در آنکارا

آنکارا انتخاب‌های زیادی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد: از بوتیک‌های شیک، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ گرفته تا فروشندگان خیابانی و بازارهای هفتگی.

خرید در آنکارا، می‌تواند یک پیاده روی بسیار سرگرم کننده باشد و راهی عالی برای شناخت شهر به شمار آید. در مرکز تاریخی شهر یا در بخش مدرن، می‌توان مکان‌هایی را پیدا کرد که در آن انواع محصولات مانند عتیقه‌جات، فرش، کت و شلوار، ادویه‌جات و سایر اقلام به فروش می‌رسند. اولوس یکی از سنتی‌ترین مناطق در این رابطه بوده و از خیابان‌های باریک و مغازه‌های متعددی تشکیل شده است که اقلام سنتی می‌فروشند.

 

معرفی ۱۰ پارک زیبا و سرسبز در آنکارا

اینجا مملو از پیشخوان‌های جذاب همراه با ادویه‌ها، سوغاتی‌های دست ساز فوق‌العاده و شیرینی‌های محلی محبوب است. خانم‌ها به دنبال لباس‌های زیبا به سبک بومی، اکسسوری های ساحلی و جواهرات شیک به این بازار سر می‌زنند. و مسافران اغلب ظروف زیبای نقاشی شده با دست، بسته‌های شیرینی و چای را بعنوان سوغاتی در آنکارا انتخاب می‌کنند.

به طور مشابه، محله کیزیلای نیز، بیشتر بر تجارت متمرکز است. این منطقه مدرن و شهری انواع مغازه‌ها، کتابفروشی‌ها، کافه‌ها و گالری‌ها را در خود جای داده است. همچنین مراکز خرید متعددی را در آنکارا شاهد خواهید بود از جمله آنکا مال، آرمادا یا مسا پلازا. این مراکز طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات برندهای معروف جهان را در خود جای داده‌اند. برای خریدهای مجلل، خیابان آرژانتین بسیار محبوبیت دارد. در اینجا شاهد خرده‌فروشی‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های شیک، جواهر‌فروشی‌ها و بوتیک‌های طراحان مطرح خواهید بود.

شکم گردی در آنکارا

غذاهای آنکارا، به طور کلی نشات گرفته از غذاهای سنتی ترکیه هستند. آنکارا به دلیل موقعیت مرکزی‌اش و بعنوان پایتخت، از فرهنگ غذایی غنی برخوردار است. می‌توانید غذاهای معمولی خود را از فرنچایزهای بین‌المللی نوش جان کنید یا در عوض غذاهای محلی از ۷ منطقه ترکیه را در رستوران‌های محلی با کیفیت خدمات ترکی امتحان نمایید. اما در این میان، قویا توصیه می‌کنیم از صرف لاهماجون، سیمیت و کباب‌های آنکارا غافل نشوید. برای آشنایی با غذاکده‌های پرطرفدار در سفر با تور آنکارا بهتر است سری هم بزنید به مقاله معرفی بهترین رستوران‌های آنکارا.

 

۹ دلیل برای سفر به آنکارا

اقامت در آنکارا

آنکارا سرشار از گزینه‌های اقامتی، با هر سطحی از بودجه و امکانات است. اما بطور کلی برای برخورداری از هتل‌های مقرون به صرفه و ارزان‌تر، بهتر است به منطقه اولوس بروید. محله کیزیلای نیز، هتل‌هایی با قیمت متوسط را در خود جای داده و محله کاواکلی دره و اطراف آن، اقامتی لوکس را برای مسافران تور آنکارا رقم می‌زنند. همچنین هتل‌ها به لحاظ قیمت به صورت لوکس (بیش از ۲۴۰ لیر)، میان رده (۱۲۰ تا ۲۴۰ لیر) و ارزان (تا ۱۲۰ لیر) قابل دسته بندی هستند. در ضمن قیمت‌های ذکر شده، قیمت‌های اولیه یک اتاق دو نفره استاندارد هستند و معمولا شامل مالیات و صبحانه نیز می‌شوند.

و اما گزینه‌های پیشنهادی ما:

  • لوکس: Anadolu Hotels Ankara، Divan Çukurhan و Sheraton Ankara Towers
  • میان رده: Angora House، Bera Ankara و Hotel Abro
  • ارزان قیمت: Grand Sera Hotel، Murat Bey Konağı و Otel Mithat

در این مقاله، دیدی کلی راجع به سفر با تور ترکیه به آنکارا در سال ۲۰۲۳ ارائه دادیم. اما این تازه آغاز ماجراست و دیدنی‌های بسیاری را در سفر با تور آنکارا شاهد خواهید بود که در مقالات بعدی، به آنها سر خواهیم زد تا راهنمای سفرمان را کامل کنیم و به شما در برنامه ریزی هر چه بهتر این سفر کمک نماییم.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران