راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار

آنکارا پایتخت کشور زیبای ترکیه بوده و جاذبه‌های زیادی برای گردش و تفریح توریست‌ها دارد. علاوه بر آن این شهر زیبا دارای پیشینه تاریخی بسیار قدیمی بوده و به همین دلیل گردشگران می‌توانند از جنبه‌های فرهنگی و تاریخی آن در طول سفر خود لذت ببرند. بر اساس تحقیقات اخیر باستان شناسی، گفته می‌شود که تاریخ آنکارا به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. آنکارا در گذشته توسط چندین قدرت منطقه‌ای مانند بیزانسی‌ها، ایرانی‌ها، ترک‌ها و اعراب اشغال شده بود و این شهر به نام "آنکیرا" شناخته می‌شد. پس اگر سفر با تور آنکارا و گشت و گذار در پایتخت ترکیه برای شما نیز جذاب است در این مقاله همراه ما باشید تا قبل از سفر با نکات مهم در مورد آن آشنا شوید.

 

آشنایی کلی با شهر آنکارا

آنکارا به دلیل موقعیت استراتژیک خود که باعث می‌شد دشمنان از سواحل به آن دسترسی نداشته باشند و موقعیت مرکزی آن که از شهرهای حساس قابل دسترسی است، در جریان جنگ استقلال ترکیه به مرکز جنبش مقاومت تبدیل شد. پس از تأسیس مجلس ملی بزرگ ترکیه در ۲۳ آوریل ۱۹۲۰، آنکارا به طور رسمی پایتخت جمهوری ترکیه شد. هم اکنون آنکارا با ۲۵ شهرستان و ۷ شهر مجاور خود، بخش بزرگی از توسعه منطقه آناتولی مرکزی ترکیه را شامل می‌شود. مساحت کلی آنکارا ۲۵۱۶ کیلومتر مربع بوده و مردم آن به زبان ترکی صحبت می‌کنند. میانگین دما استانبول در طول سال ۱۲ درجه سانتیگراد بوده و جز مناطق با آب و هوای خشک به حساب می‌آید. واحد پول این شهر لیر ترکیه است و گردشگران باید برای خریدهای خود لیر ترکیه به همراه داشته باشند.

 

سفری جذاب و خانوادگی به آنکارا

 

نحوه دسترسی به آنکارا

آنکارا درست در وسط ترکیه قرار دارد. گردشگران می‌توانند از طریق راه‌های دسترسی مختلفی خود را به شهر زیبای آنکارا در ترکیه برسانند. آنکارا دارای یک ایستگاه قطار، یک ایستگاه اتوبوس و یک فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه اسنبوگا است. از آنجایی که آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه شناخته می‌شودعلاقه‌مندان می‌توانند به راحتی از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران پرواز مستقیم به آنکارا را رزرو کنند. همچنین به دلیل وجود مرز مشترک بین ایران و ترکیه مسافران امکان سفر زمینی به آنکارا را نیز خواهند داشت. سفر زمینی در مقایسه با سفر هوایی زمان‌بر بوده اما تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های شما خواهد داشت.

 

سیستم حمل و نقل عمومی در آنکارا

با توجه به اینکه آنکارا پایتخت سیاسی و یکی از کلان‌ شهرهای ایران است، از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوب و مناسبی برای جابجایی در سطح شهر برخوردار می‌باشد. بنابراین مسافران داخلی و خارجی به راحتی می‌توانند به گشت و گذار در سطح شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آنکارا بپردازند. چرا که گزینه‌های زیادی برای حمل و نقل شهری در آنکارا وجود دارد. خدمات منظم مینی بوس و مترو و همچنین خطوط اتوبوسرانی مشترک برای دسترسی آسان به بسیاری از نقاط مهم شهر وجود دارد. از طرفی دیگر گردشگران می‌توانند با استفاده از تاکسی‌های درون شهری خود را به مقصد دلخواه برسانند. البته توجه داشته باشید که تاکسی در مقایسه با اتوبوس و مترو نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارد.

 

مجموعه‌های سینمایی برتر در آنکارا

 

بهترین زمان برای بازدید از آنکارا

شهر آنکارا دارای آب و هوای معمولی قاره‌ای است. به این معنا که در زمستان سرد و برفی و در تابستان گرم و خشک می‌باشد. فصل‌ها در ترکیه و همچنین آنکارا همزمان با فصل‌های ایران آغاز شده و به پایان می‌رسند. بنابراین علاقه‌مندان تور آنکارا هر زمان که بخواهند می‌‌توانند از آنکارا دیدن کنند. به عنوان نکته کوچک همیشه به یاد داشته باشید که آنکارا به خاطر زمستان‌های سردش معروف است. بنابراین اگر قصد سفر در یکی از ماه‌های دی، بهمن و اسفند را دارید به همراه داشتن لباس گرم و مناسب را فراموش نکنید.

 

جشنواره‌های پرطرفدار آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه در طول سال میزبان جشنواره‌های اصلی کشور با تمام شکوه می‌شود. معمولا اغلب جشنواره‌های فرهنگی و هنری آنکارا بین فروردین تا مهر ماه برگزار می‌شوند. هر دو فصل بهار و پاییز در شهر آنکارا بسیار زیبا هستند و گردشگران می‌توانند از مجموعه‌ای از فعالیت‌های شاد و دوست داشتنی در آب و هوای دلپذیر آن لذت ببرند. از جمله معروف‌ترین جشنواره‌های آنکارا که در زمان‌های مختلف سال برگزار می‌شود، عبارتند از:

  • جشنواره بین المللی موسیقی آنکارا (International Ankara Music Festival) / معمولا در آوریل
  • جشنواره بویوک آنکارا (Büyük Ankara Festival) / معمولا در ژوئیه
  • جشنوراده بین المللی فیلم کارتونی (International Cartoon Film Festival) / معمولا آوریل

 

جاذبه‌های گردشگری آنکارا

به عنوان پایتخت، مکان‌های زیادی در آنکارا وجود دارد که برای این کشور تاریخی هستند. به عنوان مثال بناهای تاریخی و موزه‌ها مکان‌های خوبی برای آشنایی با تاریخ این سرزمین می‌باشند. اگر می‌خواهید در سفر خود به آنکارا با فرهنگ و جاذبه‌های بی‌نظیر آن آشنا شوید بازدید از مکان‌های زیر را حتما در لیست الویت‌های خود قرار دهید:

  • آنیت کبیر (Anıtkabir)

آنیت کبیر مقبره بنیانگذار ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک است. در آنجا می‌توانید جنبه‌های تاریخی شهر و همچنین جنگ استقلال ترکیه و میراث آتاتورک را بیابید.

 

تفریح و گردش خانوادگی با کودکان در آنکارا

  • قلعه آنکارا (Ankara Castle)

قلعه آنکارا، قلعه تاریخی است که چندین امپراتوری برای هزاران سال از آن استفاده می‌کردند. فراموش نکنید که در خیابان‌های باریک آنکارا قدم بزنید و از منظره خیره کننده قلعه لذت ببرید. همچنین، انواع موزه‌های جالبی در اطراف قلعه وجود دارد از بازدید آن‌ها هرگز پشیمان نخواهید شد.

  • موزه جنگ استقلال ترکیه (The Museum of Turkish War of Independence)

موزه جنگ استقلال ترکیه، که قبلا به عنوان اولین پارلمان ملی جمهوری ترکیه شناخته می‌شد امروزه به یکی از بهترین موزه‌های آنکارا از نظر گردشگران خارجی تبدیل شده است.

  • سگمنلر پارکی (Segmenler Parkı)

سگمنار پارکی محبوب‌ترین پارکی است که می‌توانید با نسل‌های جوان شهر مانند دانش‌آموزان دانشگاه و دبیرستان ملاقات کرده و با آنها معاشرت کنید. چرا که این پارک زیبا و دوست داشتنی نه تنها مورد توجه گردشگران بلکه مورد پسند بسیاری از جوان‌های بومی آنکارا است.

 

در بهترین رستوران‌های آنکارا غذا بخورید

  • موزه تمدن‌های آناتولی (Anatolian Civilizations Museum)

موزه تمدن‌های آناتولی یکی از مهم‌ترین موزه‌های ترکیه است که در آن می‌توانید شاهد تاریخ باستانی آناتولی باشید. شایان ذکر است که آناتولی تعداد بی‌شماری از تمدن‌های مهم را در طول قرن‌ها در خود جای داده است.

 

اقامتگاه‌ها و هتل‌های آنکارا

آنکارا در مقایسه با شهرهای دیگر ترکیه مثل استانبول توریستی نیست. اما افراد بسیاری برای فعالیت‌های تجاری و سیاسی مسیر این شهر زیبا را در پیش می‌گیرند. به همین دلیل نیازی به نگرانی بابت رزرو هتل و پیدا کردن اقامت در آن نبوده و توریست‌ها می‌توانند به راحتی یکی از ۲۰۰ هتل واقع در شهر و اطراف آن را انتخاب کنند. مرکزی‌ترین مناطق شهر آنکارا برای داشتن اقامتی راحت عبارتند از: چانکایا (Cankaya)، کاواکلیدره (Kavaklidere)، اولوس (Ulus) و کیزیل آی (Kizilay). چانکایا مرکز فرهنگی، سیاسی و تجاری شهر است. بنابراین می‌توانید موزه تمدن‌های آناتولی و موزه قوم نگاری را در آنجا پیدا کنید. هتل گرند چانکایا از جمله هتل‌های خوب واقع در این محدوده می‌باشد. کاواکلیدره نیز گزینه‌های زیادی برای خرید، رستوران و کافه گردی دارد. اولوس، به عنوان مرکز سابق شهر، با نزدیکی به قلعه آنکارا و موزه جنگ استقلال ترکیه موقعیت بسیار خوبی از نظر گردشگران دارد. به عنوان نکته آخر نیز کیزیل آی قلب شهر آنکارا محسوب می‌شود. بنابراین دسترسی بسیار آسانی به هر جایی که می‌خواهید از طریق حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و مینی بوس خواهید داشت.

 

در آنکارا چه بخوریم؟

غذاهای آنکارا به طور کلی آثاری از غذاهای سنتی ترکی هستند. آنکارا به دلیل موقعیت مرکزی خود و به عنوان پایتخت، گزینه‌های غنی برای غذا به گردشگران ارائه می‌کند. بنابراین می‌توانید فست‌فودهای خوشمزه و همیشگی خود را از رستوران‌های زنجیره‌ای بین المللی میل کرده و یا به یکی از رستوران‌های محلی آنکارا رفته و از خوردن غذاهای لذیذ ترکی لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم حتما خوردن کباب آنکارا را در یکی از رستوران‌های محلی امتحان کنید که مطمئنا عاشق آن خواهید شد. علاوه بر آن توصیه می‌شود امتحان کردن لاهماجون (نوعی پیتزای ترکی) و سیمیت را در طول سفر خود فراموش نکنید.

 

موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

 

خرید در آنکارا

آنکارا یک شهر محبوب و پرطرفدار از نظر عاشقان خرید است. چرا که در این کلان شهر ترکیه مراکز خرید متنوعی وجود دارند. از جمله پرطرفدارترین مراکز خرید آنکارا می‌توان موارد زیر را نام برد:

همچنین اگر به دنبال سوغاتی‌های مناسب هستید، فروشگاه‌های کوچک اطراف قلعه آنکارا بهترین گزینه برای شما خواهند بود. از جمله این سوغاتی‌ها می‌توان عسل آنکارا و همچنین سوغاتی‌های دست ساز را نام برد.

 

تفریحات شبانه در آنکارا

آنکارا زندگی شبانه پویایی را برای علاقه‌مندان به تفریح در ساعات تاریک شب دارد. به خصوص در روزهای پایان هفته و در فصل تابستان، خیابان‌های آنکارا در شب شلوغ و زنده می‌شوند. مهم نیست به دنبال چه چیزی هستید؛ چرا که در آنکارا مکان‌های متعدد و دوست داشتنی بسیاری برای تفریح شما پیدا می‌شوند. باغچلی اولر (Bahcelievler)، تونالی (Tunali)، کیزیل آی (Kizilay) و اولوس (Ulus) مناطقی هستند که می‌توانید در آن‌ها مکان‌های گوناگونی متناسب با سلیقه خود را از میان بارها، رستوران‌ها و کلاب‌های شبانه پیدا کنید.

 

معرفی ۷ تفریح رایگان در آنکارا

 

نکاتی که قبل از سفر به آنکارا باید بدانید

در این مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین موارد که قبل از سفر با تور آنکارا باید بدانید، آشنا کنیم. علاوه بر این موارد یک سری نکات مهم دیگر نیز وجود دارند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. آنکارا با ۵۳ موزه، میراث باستان شناسی و تاریخی، سالن‌های اپرا و باله، جشنواره‌های مختلف، مزرعه جنگلی آتاتورک، پارک‌ها و چشمه‌های آب گرم همیشه مکانی جالب برای بازدیدکنندگانش بوده است. از آنجایی که این شهر به عنوان پایتخت ترکیه معرفی می‌شود، مقر تمام نهادهای دولتی در آن قرار دارد. بنابراین باید مراقب باشید به خصوص هنگام عبور از جلوی ساختمان‌های نظامی عکاسی نکنید. در غیر این صورت به شما هشدار داده خواهد شد. شماره تلفن‌های ضروری در سفر با تور آنکارا که دانستن آن‌ها توصیه می‌شود:

  • آمبولانس: ۱۱۲
  • پلیس: ۱۵۵
  • آتش نشانی: ۱۱۰

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران