چیزهایی که باید درباره آنکارا بدانید

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
چیزهایی که باید درباره آنکارا بدانید

برخلاف تصور عموم مردم دنیا آنکارا مرکز سیاسی ترکیه است نه استانبول. این شهر از هر لحاظ برای ترکیه مهم بوده و به عنوان شاهراه اصلی کشور درست در مرکز آن قرار گرفته و سایر نقاط را به هم متصل می‌کنند. همچنین آنکارا به عنوان دومین شهر بزرگ ترکیه محل دانشگاه‌ها، موسسات بزرگ، ادارات و مقر دولت است و از لحاظ سیاسی به شدت برای این کشور اهمیت بالایی دارد. در کنار همه این‌ها آنکارا شهری تلفیقی با دو قطب تاریخی و مدرن است که هر بار به سمتی نگاه می‌کنید مرتبا بین گذشته و حال در سفر خواهید و شاید این یکی از برترین ویژگی‌های آن باشد. متاسفانه تور آنکارا با تمام ظرفیت‌هایی که دارد در پشت شهرت استانبول و آنتالیا ناشناخته مانده است.

 

موقعیت جغرافیایی آنکارا

آنکارا درست در قلب ترکیه و در مرکز فلات آناتولی واقع شده و شاهراه اصلی حمل و نقل کشور بوده و نقاط مختاف کشور رابه هم متصل می‌کند. این شهر با جمعیتی حدودا ۵ میلیونی بین مردم بومی، و پناهندگاه سوری محبوبیت زیادی دارد. همچنین این شهر ۲۵۱۶ کیلو متر مربع وسعت دارد که با وجود ۵ میلیون نفر جمعیت شهری باز و گسترده به نظر می‌رسد. شاید جالب باشد بدانید که این مساحت ۴ برابر شهری مثل منچستر انگلیس است.

آب و هوای آنکارا

آنکارا در مرکز فلات آناتولی واقع شده و آب و هوایی شبیه به تهران دارد. در اینجا بهار به شدت زیبا و جذاب و دیدنی است و بهترین زمان برای سفر به آنکارا در نظر گرفته می‌شود در حالی که تابستان‌ها هوا گرم و خشک می‌شود که نظیرش را در ایران هم تجربه می‌کنیم. بنابراین شاید بتوان گفت بهار و پاییز به دلیل اعتدال هوا سفر به این شهر زیبای آناتولی معقول‌تر باشد. اگرچه شرایط جوی نظم آب و هوا را در سراسر دنیا به هم زده اما در آنکارا کاهش دما بین ۱۷ الی ۱۹ درجه سانتیگراد نوید پاییز و شروع برگریزان را می‌دهد. همچنین زمستان در این شهر عمر کوتاهی داشته و زیادی دوام نمی‌آورد اما در همان مدت کم شهر را در یخ و سرما فرو می‌برد. به طور کلی آنکارا خیلی رنگ برف را در زمستان‌هایش نمی‌بیند اما تا دل‌تان بخواهد باران می‌بارد.

 

معرفی مرکز خرید آنکامال آنکارا

فرهنگ آنکارایی‌ها

مردم آنکارا بسیار مهمان نواز و صمیمی هستند و به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. البته به نسبت استانبولی‌ها تجربه بیشتری در برخورد با خارجی‌ها دارند که شاید به آن‌ها امتیاز بیشتری بدهد و باعث شود تا آنکارایی‌ها مردمی خشک به نظر برسند اما در حقیقت اگر با آن‌ها برخورد کنید می‌بینید که چقدر مهربان هستند و مهمان را فرستاده خدا می‌دانند. مردان ترکی به شدت خانواده دوست هستند و خانواده در بینشان حرف اول را می‌زند در حالی که زنان بعد از ثبت رسمی ازدواج فامیلی همسرشان را می‌گیرند چند همسری در بینشان جرم محسوب می‌شود.

کافه در بین فرهنگ مردم ترکی نقش مهمی را ایفا می‌کند. چای یا قهوه می‌تواند آغاز صحبت و دوستی شما با آن‌ها باشد بنابراین اگر به شما چای تعارف کردند دستشان را رد نکنید و نسبت به محبتشان پذیرا باشید و هر زمانی که دیگر تمایلی به فنجان اضافه چای یا قهوه نداشتید لیوانتان را برگردانید.

غذاهای معروف: از غذاهای محلی لذت ببرید!

غذاهای گوشتی خیابانی در ترکیه به شدت محبوب و معروف هستند که آنکارا هم از این قاعده مستثنی نیست شما به هر طرفی که بروید غذاخوری‌ها و غرفه‌های غذایی را می‌بینید که خوراکی‌های بر اساس گوشت سرو می‌کنند. اگرچه انواع کباب‌ها در ترکیه به شدت معروف هستند اما به جرات می‌توان گفت دونر کباب فوق‌العاده خوشمزه و پر طرفدار است بنابراین خوردن آن را از دست ندهید. بهترین رستوران‌های آنکارا برای خوردن دونر کباب به پیشنهاد ما رستوران ترکی آردا و رستوران تریلی هستند.

قلعه آنکارا: از منظره شهر لذت ببرید

یکی از بهترین کارهایی که علاقه‌مندان به تاریخ در آنکارا انجام می‌دهند رفتن به قلعه آنکارا است. شما در سالن‌های نمایشگاهی این موزه می‌توانید آنکارا و تاریخ آن را مرور کنید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و اگر به بالای آن بروید می‌توانید از منظره پانوراما و خیره کننده شهر لذت ببرید. این قلعه که در منطقه اولوس واقع شده، ابتدا به عنوان یک سازه حفاظت نظامی خدمت می‌کرد ولی در حال حاضر یکی از شناخته شده‌ترین نقاط برای تعطیلات در آنکارا محسوب می‌شود.

 

ناتاوگا، یکی از بزرگ ترین مرکز خرید آنکارا

آدرس: Kale, 06240 Altındağ/Ankara, Turkey

ساعت کار: از ۹ صبح تا ۶ عصر

 

پارک گنچلیک: از نمایش شبانه استخر لذت ببرید

اگر با قطار به آنکارا بروید، یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که هنگام در ایستگاه خواهید دید چرخ و فلک در پارک Gençlik است. این پارک زیبا جایی برای استراحت و قدم زدن در فضای باز است که ۶۹ قطعه زمین‌های سرسبز و مسیرهای آبی، یک استخر شنا، یک سالن جماعت رویداد، یک تئاتر فضای باز و دو قطار کوچک را در خود جای داده است. علاوه بر این، بیش از ۴۰ غرفه در مرکز تفریحی وجود دارد که انواع محصولات را ارائه می‌دهند که توصیه می‌کنیم به امتحان ماست یخ زده ترکیه‌ای و ذرت تازه جدید توجه ویژه کنید. بعلاوه هر شب استخر اصلی یک نمایش نوری عالی دارد. شما می‌توانید یک روز تا شب بسیار سرگرم کننده را در این پارک سپری کنید.

محله قدیمی: مقداری سوغاتی بخرید

اگر کاری برای انجام دادن نداشتید حتما باید برای خرید بیرون بروید. ممکن است یک مرکز توریستی محبوب باشد اما پیاده روی در فصل توریستی آنچنان که می‌خواهید خوشایند نباشد. با این همه هنوز هم یکی از نقاط مهم شهر است که باید بروید و خودتان را با تاریخ محله قدیمی ترکیب کنید. شما می‌توانید فروشندگان زیادی را پیدا کنید که سوغاتی می‌فروشند و پس از یک چانه زنی مناسب می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنید. نکته مثبت این که شما در طول پیاده روی در این محله با آثار تاریخی مختلفی هم روبرو خواهید شد.

 

معرفی مرکز خرید کنت پارک در آنکارا

آنتیکبیر: برای دیدن نمایشگاه‌ها بروید

آنیتکبیر به عنوان مقبره اولین و دومین رئیس جمهور جمهوری ترکیه، یک سالن نمایشگاهی با طراحی بسیار دیدنی است که گردشگران و همچنین دانشجویان تاریخ و معماری را به طور مداوم به خود جذب می‌کند. آنیتکبیر جایی که گالری آتاتورک و جنگ استقلال در آن قرار دارد دارای تعداد زیادی از بوم‌ها و نمایشگرها است که می‌توانید به تماشا بپردازید و چیزهای زیادی از آن‌ها یاد بگیرید.

آدرس: Yücetepe, Akdeniz Cd. No:31, 06570 Çankaya/Ankara, Turkey

ساعت کار: ۹ صبح تا ۵ عصر

 

آتاکوله: شاهد زیبایی آنکارا از برج باشید

یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در آنکارا آتاکوله است که اسم آن از «آتا» به معنای پیشرو و «کوله» به معنای برج است و «آتاتورک» مبتکر و رئیس جمهور اصلی جمهوری ترکیه آمده است. این نقطه شناخته شده و معروف که در چانکایا واقع شده دارای یک عرشه باز است که بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا کل شهر را زیر نظر داشته باشند. اگر می‌خواهید با چنین منظره‌ای غذا بخورید به سویا بروید که غذاخوری آن‌ها در ۶۰ دقیقه ۳۶۰ درجه می‌چرخد و چشم اندازهای همه جانبه شهر را بدون ترک صندلی به شما ارائه می‌دهد. این مکان همچنین جز مراکز خرید برتر آنکارا نیز محسوب می‌شود.

آدرس: Çankaya, 06690 Çankaya/Ankara, Turkey

 

کیزیلای: آشنایی با دیگران

کیزیلای مرکز اصلی شهر و همچنین مرکز کانون‌های اجتماعی مختلف است. در واقع این یکی از میدان‌های اصلی شهر است که در آن افراد مختلف برای ملاقات‌های اجتماعی جمع می‌شوند. شما می‌توانید در اینجا تمام فروشگاه‌ها و کلوپ‌های شبانه را پیدا کنید. همچنین این میدان مرکز اصلی جذب جوانان شهر هم هست بنابراین پس از یک صبح شلوغ می توانید به سمت یک کافه بروید و تجربه خود را با افراد محلی به اشتراک بگذارید.

 

خرید سوغاتی در سفر به آنکارا

 

موزه تمدن‌های آناتولی: درباره گذشته و حال بدانید

موزه تمدن‌های آناتولی، که در سال ۱۹۹۷ به عنوان موزه سال در سوئیس نامگذاری شد دارای مجموعه گسترده‌ای از مطالعات پیش از تاریخ آناتولی است که از دوره پارینه سنگی تا به امروز به صورت متوالی تنظیم شده است. این موزه به عنوان پیش درآمدی برای تاریخ قدیمی ترکیه و آنکارا است. شما عتیقه‌ها و مجسمه‌های هیتی‌های بسیاری را خواهید دید که منابع آن‌ها را می‌توان تا هزار سال قبل از میلاد جستجو کرد.

آدرس: Kale, Gözcü Sk. No:2, 06240 Ulus/Altındağ/Ankara, Turkey

ساعت کار: از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر

 

موزه باستان شناسی و هنر اریمتان

موزه باستان شناسی و هنر اریمتان که به صورت اختصاصی دوره کلاسیک را هدف قرار داده یکی از جاذبه‌های قابل توجه آنکارا است که نباید بازدید آن را از دست داد. این موزه به شما اجازه می‌دهد تا از تماشای زندگی روزمره در دوره یونان و روم لذت ببرید. در سالن پایین، نمایشگاه‌های موقتی به طور منظم میزبانی می‌شود که برخی از مکان‌های باستان شناسی را همراه با فرهنگ ترکی در معرض دید قرار می‌دهند. شما می‌توانید همه آن چه را که در فیلم‌ها و کتاب‌ها دیده‌اید و خوانده‌اید به صورت مستند در این موزه دنبال کنید و چیزهای زیادی را کشف کنید.

آدرس: Kale, Gözcü Sk. No:10, 06240 Altındağ/Ankara, Turkey

تلفن: از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر

آنکارا قطعا تمام چیزهایی که برای تبدیل شدن به مقصد تعطیلات بعدی شما و یافتن مکانی در فهرست شما و همچنین به یاد ماندنی کردن آن لازم است را دارد. اگر هنوز برای سفر خود به پایتخت ترکیه برنامه‌ریزی نکرده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که به برنامه خود نگاهی بیندازید و خود را به تماشای تاریخ همراه با ترکیبی از امکانات مدرن آماده کنید.

۱۶ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران