قونیه پایتخت ادب و تاریخ ترکیه

جاذبه‌های گردشگری قونیه
قونیه پایتخت ادب و تاریخ ترکیه

قونیه از تاریخی‌ترین بخش‌های ترکیه است که قدمت آن به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که از نظر مناظر تاریخی و دیدنی سراسر شهر و کل استان، با نقاط دیدنی زیادی پر شده باشد. در سفر با تور ترکیه می‌توانید ویژگی‌های زیادی را در این شهر کشف کنید که البته کاوش در تمامی آن‌ها مستلزم داشتن وقت زیادی است. ما در اینجا به دلایل و ویژگی‌هایی می‌پردازیم که از قونیه و اطرافش موزه فضای باز ساخته‌اند.

 

قونیه میزبان موزه مولوی است

مقبره شاعر مشهور پارسی و عارف صوفی جلال‌الدین محمد رومی در قونیه واقع شده و به موزه مولانا تبدیل شده است. این موزه سابقا محل تجمع دراویش مولوی بود که به رقص سماع شناخته می‌شدند. گنبد فیروزه‌ای مزار مولانا را هم حسین چلبی جانشین او در سال ۱۲۷۴ ساخته است. نهایتا در سال ۱۹۲۶ مزار و اقامتگاه این درویش صوفی برجسته به موزه تبدیل شدند. این مجموعه در داخل دارای بخش‌های مختلفی مثل حیاطی سنگفرش شده از سنگ مرمر، آشپزخانه، مقبره خرم سلطان و ۱۷ خانه درویشی که در زمان سلطنت مراد دوم ساخته شده و همچنین یک حوض زیبا که آن را هم سلطان سلیم ساخته، تشکیل شده است. مقبره مولانا یکی از بهترین نمونه‌های منبت‌کاری چوب دوره سلجوقی از قرن ۱۲ام است. مردم زیادی به این موزه می‌روند تا آرامگاه مولانا این درویش مشهور را زیارت کنند و با سبک زنگی وی آشنا شوند. برای بازدید از اینجا باید پوشش اسلامی داشته باشید.

 

 سفر به قونیه و شرکت در جشن مولانا 

 

 

یکی از مهم‌ترین مکان‌های حفاری جهان در قونیه است

چتل‌هویوک از نقاط میراث جهانی یونسکواست که در جنوب شرقی شهر قونیه در دهکده و در کوچوک‌کوی واقع شده است. این روستا که قدمت آن به زمان مس برمی‌گردد یکی از مهم‌ترین مکان‌های حفاری دنیاست که نه فقط به خاطر وسعت زیادش بلکه به دلیل اطلاعات زیادی که در زمینه‌های مختلف نقاشی دیواری، معماری، تعدد شغل‌ها، و سایر هنرها به ما می‌دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. چتل‌هویوک حدود ۷۵۰۰-۵۷۰۰ قبل از میلاد وجود داشته و تخمین می‌زنند که بین ۵ تا ۷ هزار نفر هم در آن زندگی می‌کردند. برای شهری باستانی و کهن این مقدار جمعیت به شدت نادر بوده و به همین دلیل از لحاظ مطالعات تحول زندگی اجتماعی بشر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

  قونیه

 

شهر باستانی قونیه را با کاپادوکیا مقایسه می‌کنند

در حدود یک ساعت رانندگی به خارج شهر قونیه، شهر باستانی کیلیسترا واقع شده که طبق گمانه‌زنی‌ها در دوره هلنیستی (قرن ۲ قبل از میلاد) تأسیس شده است. با توجه به شهرک سنگی باز مانده، کیلیسترا را با کاپادوکیا، شهر پری‌گونه ترکیه مقایسه می‌کنند. سازه‌های سنگی، فضای کنده کاری شده پنهانی، روشنایی و تهویه هوا از طریق حفره‌های به کار رفته در سازه‌ها، کاملاً شبیه به شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا است. این شهر بعدها در دوره عثمانی توسط عشایر ترکیه به تصرف درآمد. علاوه بر این دهکده یونانی سیل سوباشی (که ساختمان‌های تاریخی آن در حال حاضر برای بازدید عموم در حال بازسازی هستند) نیز از این نظر بسیار مهم است زیرا ساکنان پیشین تا سال ۱۹۲۲ آن با زبان یونانی کاپادوکیایی صحبت می‌کردند. در واقع علاقه‌مندان به تاریخ هرگز از این کاوش و بازدید خسته نخواهند شد زیرا هر سمتی را نگاه کنند چیزی درباره زندگی گذشته بشر توجه‌شان را جلب خواهد کرد.

 

  قونیه

 

قونیه دارای آثار برجسته‌ای از معماری سلجوقی و عثمانی است

مسجد سلیمیه قونیه، مدرسه انسی مینارلی و مسجد علاءالدین و مواردی دیگر همه از آثار بسیار برجسته و مهم دوره عثمانی و سلجوقی هستند. مسجد سلیمیه که در سال ۱۵۵۸ به پایان رسیده با ساختار مناره دوقلو نمونه‌ای بی‌نظیر از مساجد عثمانی قرن ۱۶ام محسوب می‌شود. این مسجد شبیه به مسجد فاتح استانبول است. اگر قبلا از فاتح استانبول دیدن کرده باشید به خوبی می‌توانید فضای آن را درک کنید. مدرسه انسی مینارلی هم از مکتب‌های قدیمی اسلامی بود که در قرن ۱۳ام توسط سلجوقی‌های آناتولی ساخته شد. این مکان در حال حاضر به عنوان موزه هنری سنگ و چوب فعالیت می‌کند و میزبان علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است. یکی دیگر از برجسته‌ترین ساختمان‌های اینجا مسجد قرن ۱۳امی قونیه است که در خدمت سلاطین سلجوقی روم بوده است. این مسجد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین برجسته‌ترین آن آرامگاه دودمانی سلجوقی است که در آن ۸ پادشاه این حکومت به خاک سپرده شده‌اند.

 

 قونیه

 

قونیه برای افرادی که به تاریخ، فرهنگ و مذهب علاقه دارند از بهترین مقاصد ترکیه محسوب می‌شود. وقتی شما با تور قونیه به این شهر تاریخی سفر می‌کنید به خوبی می‌توانید ریشه مذهب و اعتقاد را در تمامی وجوه زندگی مردم آن ببینید.

۱۲ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران