سفر به قونیه و شرکت در جشن مولانا

جاذبه‌های گردشگری قونیه
سفر به قونیه و شرکت در جشن مولانا

جلال‌الدین بلخی را به نام‌های زیادی می‌شناسند. مولانا، مولوی، رومی و حتی تخلصش در شعر، "خاموش" از این جمله لقب‌هایی هستند که بعضی در زمان حیاطش و بعضی بعد از مرگ وی به آن داده‌اند. مرگی خارج از مرزهای کنونی ایران که حالا قونیه در ترکیه نامیده می‌شود. اگر چه مولانا اغلب به فارسی شعر می‌گفت، اما وی اشعاری به عربی، ترکی و یونانی نیز داشت و همین است که در روزهای بزرگداشت وی، مردمی از سراسر جهان به این شهر زیبا در ترکیه می‌آیند تا یاد او و اشعارش را زنده نگه دارند.

"فستیوال رومی" طی ۱۰ روز در قونیه انجام می‌پذیرد. این فستیوال در سال ۲۰۱۹، بین روزهای ۱۶ آذر تا ۲۶ آذر (۷ تا ۱۷ دسامبر) برگزار شده و نقطه اوجش روز بزرگداشت مولانا خواهد بود. شما برای شرکت در این فستیوال می‌توانید با تور قونیه همسفر شوید و با مردم سراسر دنیا، خاطره‌ی این مرد بزرگ را زنده نگه دارید.

 

 روز بزرگداشت مولانا و فستیوال دراویش

تنها چند صد کیلومتر دورتر از بهبوهه‌ی جنگ در سوریه، مردم قونیه و دیگر مناطق ترکیه، ایران، تاجیکستان و بسیاری نقاط دیگر جهان گرد هم می‌آیند تا بزرگداشت مردی را برپا کنند که تمام عمرش را صرف دعوت مردم به صلح کرده بود. از همین رو بخش مهمی از مراسم این فستیوال به برگزاری مراسم عرفانی دراویش ترک اخصاص دارد و نمایش‌هایی که همگان آن‌ها را می‌شناسند.

رقص سماع همانطور که گفتیم بخش مهمی از این بزرگداشت است که با نوای نی آغاز شده و دراویش با ذکر الله به شکلی خاص به دور خود می‌چرخند. معنا و مفهومی عمیق در دل این برنامه وجود دارد که البته طی سال‌های مختلف تغییراتی پیدا کرده است. در نهایت نیز با دعا و نیایش این مراسم به پایان می‌رسد.

 

قونیه

 

بسیاری از دراویشی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، به صورت موروثی درویش هستند و برنامه نیز در تالار مخصوص مولانا در موزه‌ی مولانا که نزدیک به مقبره‌ی وی هست انجام می‌پذیرد. جایی که همه برای دیدن مراسم به آن جا مراجعه می‌کنند.

اما این تمام چیزی نیست که انتظار شما را در فستیوال رومی می‌کشد. محفل‌های گرم موسیقی یکی از دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های روزهای بزرگداشت مولانا به حساب می‌آید. نوازندگان و خوانندگان بسیاری از کشورهای مختلف گرد هم می‌آیند و با صدای موسیقی سنتی، اشعار مولانا را اجرا می‌کنند. البته چند برنامه‌ی بزرگ موسیقی نیز در تالار اصلی شهر برپا می‌شود، اما این محفل‌های گرم با هنرمندان بی‌آلایش که با گذر از تفاوت‌های فرهنگی و زبانی، به واسطه شعر مولانا با هم ارتباط برقرار می‌کنند، واقعا چیزی است که نمی‌توان در این سفر خاص آن را از دست داد. این جمع‌ها در کافه‌های مهم شهر اطراف آرامگاه مولانا شکل می‌گیرد.

 

قونیه

 

مراسم روز آخر نیز، بزرگ‌ترین مراسم رقص سماع همراه با ارکستر و دروایش زیادی است که در بزرگ‌ترین سالن ورزشی سرپوشیده‌ی شهر برگزار می‌شود. این مراسم که به "شب عروس" شهرت دارد، در واقع معنی و مفهوم آن در سال‌ها و تغییراتی که در زبان‌های مختلف پیدا کرده، به شب وفات صوفی‌ها معنی می‌شود.  

 

از چه کشورهایی در این مراسم شرکت می‌کنند؟

یکی از نکات بسیار لذت‌بخشی که شما در قونیه مشاهده خواهید کرد، مردمی از نقاط مختلف جهان است که گرد هم می‌آیند و همگی شناختی بسیار بالا از این شاعر فارسی زبان دارند. از خود ترکیه، تاجیکستان، افغانستان و تعداد زیادی از ایران به قونیه سفر می‌کنند و مردمی از یونان و حتی آمریکا نیز در این شهر حضور می‌یابند. فروش کتاب‌های شعر مولانا در آمریکا بسیار زیاد است و به همین سبب، بسیاری از مردم فرهیخته این کشور، با اشعار و دنیای او آشنایی دارند.

 

قونیه

 

طبق آمارهای منتشر شده، سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در این مراسم با تور قونیه سفر می‌کنند که البته همه‌ی آن‌ها از خارج از کشور نیامده و بخش زیادی خود مردم ترکیه هستند. بسیاری از مقام‌های مهم کشور نیز خود را به این مراسم می‌رسانند و سخنرانی‌هایی نیز در این رابطه ایراد می‌شود.

۱۱ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران