راهنمای کامل شرکت در سافاری در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
راهنمای کامل شرکت در سافاری در سریلانکا

وقتی از کشور زیبا و سرسبز سریلانکا با حیات وحشی متنوع و دیدنی بازدید می‌کنید، حتما باید دل به طبیعت این سرزمین زده و از نزدیک نگاهی به آن‌جا بندازید. یکی از فعالیت‌های رایج برای طبیعت گردی در تور سریلانکا، شرکت در سافاری پارک‌های ملی در این کشور است. فعالیتی که شما را به قلب زیستگاه‌های حیواناتی همچون پلنگ‌ها و فیل‌ها برده و می‌توانید از نزدیک، این حیوانات زیبا را مشادهده کنید. نکات مهمی درباره برنامه‌ریزی برای رفتن به سافاری در سریلانکا وجود دارد که ما سعی کرده‌ایم در این نوشته به هم‌ی این موارد بپردازیم.

 

چرا سافاری یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سافاری به حساب می‌آید؟

سریلانکا سال‌هاست که به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سافاری به حساب می‌آید و این به خاطر پارک‌های ملی متعدد، تنوع فوق‌العاده جانوری از جمله فیل‌ها و پلنگ‌ها و همچنین آب و هوای خاص و گرم‌سیری آن است. ۲۳ درصد از این جزیره‌ی زیبا را گیاهان پوشانده‌اند و بیش از ۴۰۰ نوع پرنده‌ی مختلف در آن‌جا زندگی می‌کنند.

تنوع جانوری این کشور آنقدر زیاد است که شما در طول یک سفر به هر کدام از پارک‌های ملی سریلانکا، ممکن است بیش‌تر از تمام عمر خود، گونه‌های مختلف حیوانی مشاهده کنید. تمام این موارد به همراه زیبایی خیره کننده طبیعت سریلانکا باعث شده تا این کشور به عنوان مقصدی عالی برای سافاری در نظر گرفته شود.

 

کندی؛ سرزمین آرامش و مدیتیشن در سریلانکا

نکات کلی درباره سافاری در سریلانکا

این کشور ۲۲ پارک ملی در خود دارد و برای انتخاب از میانشان، حتما باید تحقیق کنید و بر اساس نزدیکی به محل اقامتتان در تور سریلانکا و همچنین جیواناتی که دوست دارید ببینید، یکی را برای خود انتخاب کنید. بسیاری از گردشگران پارک‌های ملی ویلپاتو (Wilpattu) و یا یالا (Yala) را برای سافاری انتخاب می‌کنند که جزو بهترین‌ها هستند اما در ادامه ما غیر از این دو مورد، به چند پارک ملی دیگر نیز خواهیم پرداخت.

در این نوشته ابتدا ویژگی‌هایی هر کدام از پارک‌های ملی را مرور می‌کنیم و سپس بر اساس بودجه‌های مختلف، بهترین سافاری‌ها را برایتان لیست می‌کنیم.

سافاری پارک ملی یالا

یالا یکی از معروف‌ترین پارک‌های ملی در سریلانکا به حساب می‌آید و دومین پارک ملی بزرگ این کشور نیز هست. این مکان حدودا ۶ ساعت با کلومبو فاصله داشته اما به خاطر محبوبیت بالایش، تورهای بسیار زیادی به آن‌جا برگزار شده و در مجموع رفتن به این محل، راحت است.

حیواناتی که در این پارک ملی زندگی می‌کنند:

  • ۲۵۰ گونه پرندگان مختلف از جمله کبوتر چوبی، حشره‌خوار دم آبی و خیلی‌های دیگر
  • ۴۴ پستاندار مختلف شامل فیل‌، پلنگ، خرس تنبل و ...، این پارک ملی بیشترین جمیت پلنگ‌ها به نسبت مساحت را در خود دارد
  • ۴۷ گونه خزنده مختلف از جمله مارهای پرنده‌ی سریلانکایی و کبرای هندی

تنها مشکل بزرگ در رابطه با پارک ملی یالا، محبوبیت بیش از حد آن است که باعث می‌شود در بسیاری از مواقع سال، جمعیت زیادی از گردشگران را ببینید که با تورهای سافاری به آن‌جا آمده‌اند. گاهی این جمعیت آنقدر می‌شود که تعداد جیپ‌هایی که می‌بینید از تعداد حیوانات بیشتر شده و به همین دلیل شانس دیدن پلنگ‌ها به خاطر سر و صدا زیاد می‌شود. اما به حتم در این سفر فیل‌ها را می‌بینید و اگر عاشق این حیوانات هستید و با جمعیت مشکل ندارید، حتما سافاری پارک ملی یالا بروید.

بهترین سافاری‌های لاکچری: از میان سافاری‌های الکچری می‌توان Kulu Safari و Chena Huts By Uga Escapes را به شما پیشنهاد کرد که هر دو حدود ۷۰۰ دلار برای دو نفر است. تمامی امکاناتی که در اختیار شما قرار داده می‌شود در همان هزینه‌ی اولیه لحاظ شده و نوشیدنی و غذا نیز جزوش می‌شود. در این تور از بهترین ماشین‌ها و اقامتگاه‌های استفاده شده و غذایی با کیفیت برای شما تدارک دیده می‌شود. در واقع این سافاری‌ها اقامت دو روزه در هتلی ۵ ستاره به همراه گردش در پارک ملی است.

 

قطار معروف کندی به الا در سریلانکا

بهترین سافاری‌های مقرون به صرفه: شما می‌توانید به قیمت ۳۷.۵ دلار و با سافاری Viator Budget Yala Half Day Safari Experience‌ بروید. کل مدت گردش شما در پارک ملی در این سافاری ۴ ساعت است. از دیگر انتخاب‌های این چنینی می‌شود به Yala Day Safari From Mirissa هم اشاره کرد.

 

سافاری پارک ملی ویلپاتو

ویلپاتو بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی سریلانکا بوده. این محل برای آن‌هایی که از آنورادهاپورا (Anuradhapura) بازدید می‌کنند، ایده‌آل بوده چون تنها نیم ساعت با توک توک از آن‌جا فاصله دارد. این مکان بی‌نهایت زیبا و از نظر جانوری متنوع است و از نظر خیلی‌ها، بهترین سافاری در سریلانکا را در آن‌جا می‌توانید تجربه کنید. این مکان حدودا ۴ ساعت از کلومبو فاصله دارد.

حیواناتی که در این پارک ملی زندگی می‌کنند:

  • تعداد بسیار زیادی از انواع پرندگان در این محل زندگی می‌کنند که مرغ جنگلی سریلانکایی از معروف‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید
  • ۳۱ گونه پستاندار از جمله آن‌ها می‌توان پلنگ، خرس تنبل، بوفالو‌های آبی، گوزن و فیل سریلانکایی اشاره کرد
  • در این محل خزندگان مختلفی از جمله مار کبرا زندگی کرده و در مکان‌های آبی می‌توانید، کروکدیل قاتل و پایتون‌های هندی را ببینید

این پارک ملی بزرگ، به مراتب ساکت‌تر و آرامش‌بخش‌تر از یالا بوده و جمعیت خیلی کم‌تری را در این محل می‌بینید. به همین دلیل شانس شما برای دیدن پلنگ‌ها بیشتر بوده، حتما در طول مسیر خرس‌ها و چند گونه حیوان دیگر را هم خواهید دید و البته مسئولان تور شما را به دیدن خرس‌های تنبل هم می‌برند. البته در طول فصول خشک، خرس‌های تنبل کم‌تری در مسیرهای توریستی حضور دارند.

 

۸ فعالیت جذاب در سفر به کندی، سریلانکا

بهترین سافاری‌های لاکچری: Mahoora Tented Safari Camp All-Inclusive بدون شک بهترین انتخاب در میان تورهای لاکچری است که تمامی هزینه‌ها از جمله بودن در اقامتگاهی لاکچری، غذا، انواع نوشیدنی و ... را شامل شده و با بهترین ماشین‌ها به هر نقطه‌ای از پارک که بخواهید، خواهید رفت. البته این محل به چادرهای لاکچری خود معروف است اما گر بخواهید در یک هتل بزرگ و 5 ستاره باشید و تمامی امکانات یاد شده برای سافاری را در اختیار داشته باشید، Leopard Trails Wilpattu را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین سافاری‌های مقرون به صرفه: Private Day Tour شما را تنها با ۵۶ دلار و با ماشین‌هایی خوب به دیدن بهترین نقاط پارک خواهد برد. از طرفی سافاری‌های Afternoon Game Drive نیز به شدت محبوب هستند و خیلی از توریست‌ها با استفاده از این دو سافاری به گشت و گذار در ویلپاتو می‌پردازند.

 

سافاری پارک اوداوالاوه (Udawalawe)

این پارک ملی در نزدیکی جنوب جزیره واقع شده و یکی از بهترین محل‌ها برای کسانی است که قصد دیدن فیل‌های سریلانکایی را دارند چون این محل منزلگاه بیش از ۵۰۰ عدد از آن‌هاست. اوداوالاوه نیز حدودا ۴ ساعت از کلومبو فاصله دارد و برای کسانی که سفر خود را برای این شهر برنامه‌ریزی می‌کنند، رفتن به آن‌جا راحت خواهد بود.

حیواناتی که در این پارک ملی زندگی می‌کنند:

  • بیش از ۱۸۰ گونه پرنده‌ از جمله مالکوها صورت قرمز، هورنبیل خاکستری و ...
  • ۴۲ پستاندار از جمله فیل‌های سریلانکایی، پلنگ‌، خرس تنبل، گوزن، خرس و ...
  • همچنین ۳۲ گونه خزنده در این پارک ملی زندگی می‌کنند که ۳۰ مورد از آن‌ها، مارهای مختلفی است که در این سرزمین سبز به زندگی مشغولند.

این محل به خاطر علاقه مردم به دیدن جمعیت فیل‌ها محبوبیت بالایی دارد اما باز هم به اندازه یالا شلوغ نمی‌شود. جایی بسیار زیبا که سافاری‌های مختلفی برای آن‌جا برنامه ریزی می‌شود تا توریست‌ها بتوانند فیل‌های بزرگ سریلانکایی را از نزدیک ببینند. یکی از خوبی‌های اوداوالاوه این است که در تمام طول سال می‌توانید از آن‌جا بازدید کنید.

بهترین سافاری‌های لاکچری: اگر می‌خواهید با یک سافاری لاکچری به دیدن پارک ملی اوداوالاوه بروید، حتما Master Campers را انتخاب کنید که از هر نظر بهترین است. این سافاری تمامی هزینه‌های سفر را درون قیمت ۶۵۰ دلاری برای دو نفر در نظر گرفته و دیگر برای هیچ چیز از جمله غذا یا نوشیدنی نباید چیزی پرداخت کنید. مضاف بر این که در این سفر شما می‌توانید در یک اقامتگاه زیبا و مجلل بمانید.

بهترین سافاری‌های مقرون به صرفه: سافاری نیم روزه Private Tour: Udawalawe National Park Safari که ۳۱ دلار قیمت دارد و سافاری Private Full Day Tour Of Udawalawe National Park Safari که یک روز کامل به طول می‌انجامد و ۶۳ دلار به ازای هر نفر است، بهترین گزینه‌ها در میان تورهای سافاری مقرون به صرفه به مقصد پارک ملی اوداوالاوه محسوب می‌شوند. 

 

راهنمای سفری متفاوت به سریلانکا

سافاری پارک ملی مینریا (Minneriya)

این پارک ملی در منطقه خشک‌تر سریلانکا واقع شده و اگر می‌خواهید از سیگیریا بازدید کنید (که پیشنهاد می‌کنیم، حتما این کار را انجام دهید) به راحتی می‌توانید به سراغ پارک ملی مینیریا نیز بروید. این مکان یکی از مهم‌ترین جاهای سریلانکا برای تماشای پرندگان بوده و البته داستان جالبی پشت فیل‌های پر تعداد این محل نیز هست که وقتی توریستی باعث مرگ بچه‌اش شد، او نیز به جیپ آن‌ها حمله کرد! البته این داستان یک استثناست و سافاری‌های پارک ملی مینریا امن و بسیار لذت بخش است و شما در آن‌جا می‌توانید انواع میمون‌ها را نیز ببینید.

 حیواناتی که در این پارک ملی زندگی می‌کنند:

  • ۱۶۰ گونه پرنده‌ی مختلف و متنوع که گونه‌های نادر نیز در میانشان پیدا می‌شود
  • ۲۴ گونه پستاندار مختلف از جمله فیل‌، پلنگ، لنگور صورت بنفش، چندین نوع میمون ...
  • ۲۵ گونه خزنده از جمله کروکودیل آب شور، پایتون‌های هندی و ...

در کنار این موارد، ۲۵ گونه و البته جمعیت بالای پروانه‌ها را نیز اضافه کنید تا در نظر بگیرید که با چه جای زیبا و با شکوهی مواجه هستید. خوشبختانه این محل در طول سال خیلی شلوغ نمی‌شود و بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا نیز بین ماه‌های جولای تا سمپتامبر است که فیل‌های بیشتری گرد هم جمع می‌شوند.

بهترین سافاری‌های لاکچری: متاسفانه تورهای لاکچری شناخته شده‌ای این به این محل وجود ندارند. البته با توجه به نزدیک به سیگیریا، بسیاری اوقات، تورهای ترکیبی سیگیریا و سافاری این محل برگزار می‌شود که در آن‌ها می‌توانید شرکت کنید.

بهترین سافاری‌های مقرون به صرفه: بدون هیچ شکی اگر قرار باشد در سافاری ارزان قیمت پارک ملی مینیریا شرکت کنید، باید به سراغ Private Tour Of Minneriya National Park بروید که ۴۴ دلار است و امکاناتی عالی را در اختیار شما گذاشته و همراه آن‌ها به دیدن بهترین نقاط پارک خواهید رفت.

۳۰ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران