راهنمای رفتن به قله آدام در تور سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
راهنمای رفتن به قله آدام در تور سریلانکا

در مرکز سریلانکا، قله‌ای بسیار زیبا و برای محلیان مقدس به نام قله آدام وجود دارد. این کوه برای بسیاری از سریلانکایی‌ها، حکم یک مکان مذهبی را داشته و روایت است که این‌ مکان، همان جایی‌ست که حضرت آدم اولین قدم‌هایش را روی زمین برداشته است. البته بودایی‌ها نیز روایات خود را در مورد قله آدام دارند اما آن‌چه که برای اغلب گردشگران مهم است، زیبایی فوق‌العاده آن‌جا بوده و به همین دلیل، ما این نوشته را برایتان گردآوری کرده‌ایم تا برای رفتن به قله آدام در طول تور سریلانکا، شما را راهنمایی کرده باشیم.

 

درباره قله آدام در سریلانکا و بهترین زمان برای رفتن به آن‌جا

همان طور که گفتیم، قله آدام در مناطق مرکزی سریلانکا قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۲۴۳ متر از سطح دریا می‌رسد. اسامی مختلفی در طول تاریخ برای این مکان عنوان شده که از سری پادا به معنی "ردپای مقدس" تا "کوه نور مقدس شیوا" را شامل شده و حتی مسیحیان آن را سنت توماس نیز می‌نامند. دلایل این نام گذاری نیز مربوط به مسائل مذهبی است. در برخی روایات مسیحیان و مسلمانان، این مکان اولین نقطه‌ای است که حضرت آدم بر آن پا نهاد ، بودایی‌ها آن‌جا را محلی می‌دانند که شیوا (یکی از الهگان باستان) در آن‌جا زندگی می‌کرد و داستان‌های اساطیری متنوعی نیز برای آن‌جا نقل شده است.

اغلب آن‌هایی که می‌خواهند به قله آدام بروند، در طول شب حرکت خود را آغاز کرده و تورهای گردشگری نیز همین زمان را برای کوهپیمایی انتخاب می‌کنند، دلیل آن هم این است که بتوانند، طلوع خورشید را در آن‌جا تماشا کنند. منظره‌ای بی‌نظیر که اگر خوش شانس باشید و مه صبحگاهی نیز نصیبتان شود، هیچ گاه آن چشم‌انداز و تصویری که خواهید دید را فراموش نخواهید کرد. البته آن دسته افرادی که برای عبادت به کوه می‌روند، عموما در ماه دسامبر و ژانویه و در روزهای مشخص می‌روند، با این حال، افراد زیادی هم هستند که در طول روز و برای سر زدن به این کوه مقدس عازم آن‌جا می‌شوند. همچنین از نظر زیبایی و به وجود آمدن مه نیز، همین ماه‌های دسامبر و ژانویه بهترین زمان برای رفتن به قله آدام در تور سریلانکا به شمار می‌آیند.

 

تفریحات شبانه در سریلانکا

کوهپیمایی به مقصد قله آدام در سریلانکا

رسیدن به بالای قله‌ی آدام، طی کردن ۵۵۰۰ پلکان را می‌طلبد! بله درست خواندید، شما باید بیش از ۵ هزار پله را طی کنید تا به بالای این نقطه برسید و از منظره‌ای که گفتیم، لذت ببرید. با توجه به این که باید در نیمه‌های شب حرکت خود را آغاز کنید، در ابتدا ممکن است فکر کنید که شما تنها در این راه قدم می‌گذارید، اما احتمالا در طول راه، به چند توریست دیگر نیز برسید. مسیری که با نور موبایل یا چراغ قوه روشن می‌کنید. اما مطمئن باشید این کوهپیمایی متفاوت، یکی از جذاب‌ترین کارهایی خواهد بود که در طول تور سریلانکا به انجام خواهید رساند.

 

  • اولین دقایق آسان به نظر می‌رسند اما کم کم چالش آغاز می‌شود!

اوایل مسیر آسان به نظر می‌آید. در ابتدای مسیر اکثر فروشگاه‌های معابد تعطیل هستند و با توجه به این که مسیر پلکانی کاملا مشخصی پدید آورده شده، نیازی به راهنما برای طی مسیر نخواهید داشت. البته پلکان‌ها به همان شکل اولیه باقی نمی‌مانند و بعد از میله‌ی نهم، کم کم پله‌ها ارتفاع بیشتری پیدا می‌کنند و کار سخت‌تر می‌شود. حتما در طول راه، چند باری استراحت کنید تا خیلی به خودتان فشار نیاورید. اگر بخواهید یک ضرب مسیر را طی کنید، آن‌قدر خسته به بالای کوه می‌رسید که نمی‌توانید خیلی از بودن در آن‌جا لذت ببرید. همچنین اگر ترجیح می‌دهید، افراد بیشتری را در این محل ببینید و خیلی مسیر خلوت به سلیقه‌تان نمی‌خورد، در آخر هفته به سراغ کوه‌پیمایی در قله آدام بروید.

 

بهترین هتل‌های بنتوتا در سریلانکا

  • رسیدن به قله آدام، پیش از طلوع خورشید

اگر درست برنامه‌ریزی کنید و مسیر را هم با یک سرعت مناسب طی کنید، می‌توانید کمی پیش از طلوع خورشید به بالای قله برسید. در پایان نوشته خواهیم گفت که برای رفتن به قله آدام چه چیزهایی احتیاج دارید، اما بهتر است، حتما یکی دو تی‌شرت همراه داشته باشید تا وقتی به بالا قله رسیدید، لباس خود را عوض کنید تا هم باد خنک شما را آزار ندهد و هم در عکس‌هایی که می‌گیرید، بهتر باشید.

  • طلوع خورشید بر بالای قله آدام

وقتی به نزدیک طلوع خورشید می‌رسید، به آرامی هوا روشن‌تر شده و هوا از سیاهی به سمت آبی تیره، سپس بنفش، نارنجی و ... پیش می‌رود تا این که خورشید را بر بالای دریایی از ابرها و از میان مه مشاهده خواهید کرد. آن‌‌جاست که متوجه می‌شوید، چرا باید نیمه شب به کوه می‌زدید و طی کردن ۵۵۰۰ پله را به جان می‌خریدید. در بعضی از روزهای سال که جمعیت زیادی به تور سریلانکا می‌آیند، در این لحظه‌ی طلوع خورشید، افراد زیادی را خواهید دید که به قله آدام می‌آیند و در این لحظه شروع به عکاسی می‌کنند. جایی که آرام آرام، خورشید دره‌های اطراف را روشن کرده و زیبایی منطقه را به رخ شما می‌کشد.

 

جذاب‌ترین پارک‌های آبی سریلانکا

  • پایین آمدن از قله آدام

برای ساعتی که آن بالا ماندید، عکاسی کردید و از منظره لذت ببرید، زمان پایین آمدن از کوه فرا می‌رسد و باید تک تک آن ۵۵۰۰ پله را پایین بروید. هوا در بالای کوه سرد است اما هر چه که به پایین می‌روید، هوا گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و خستگی نیز بیشتر به شما چیره می‌شود. پیشنهاد ما این است که حتما یک عصای کوه‌نوردی یا حداقل یک چوب همراه داشته باشید که در موقع برگشتن بیش از هر زمان دیگری به درد شما خورده و فشار را از روی زانوهای شما کم می‌کند.

وقتی به پایین می‌رسید، فروشگاه‌ها و غذاخوری‌ها باز شده‌اند و می‌توانید یک صبحانه خوشمزه بخورید، و سپس با ماشین به هتل بازگردید و استراحتی کرده تا به ادامه‌ی سفر خود بپردازید.

آیا رفتن به قله آدام در سریلانکا سخت است؟

در مجموع، با توجه به این که مسیر پلکانی برای این کار در نظر گرفته شده و پله‌ها نیز مناسب هستند، خیلی مسیر را سخت نمی‌توان تصور کرد. با این حال باید در نظر بگیرید که شما چیزی نزدیک به یک کیلومتر را باید از این مسیر طی کنید. میله‌هایی برای گرفتن دست وجود دارد و تمامی طول مسیر به ۲۱ بخش تقسیم شده است و با استراحت در میان راه، کار رسیدن به قله راحت‌تر خواهد بود.

با این حال، آن‌هایی که مشکل زانو دارند یا اضافه وزن شدید دارند، در طول راه به مشکل می‌خورند.به طور کلی، اگر به خوبی در بین راه استراحت کنید، وقت کافی بگذارید و اصلا عجله نکنید، زیر سه ساعت به بالای قله می‌رسید. همچنین اگر نگران پیدا کردن مسیر هستید، دوباره بگوییم که یک مسیر پلکانی مشخص تنها در راه رسیدن به قله وجود دارد و عملا نمی‌توانید از آن مسیر خارج شوید، پس نیازی به راهنما نیز نخواهید داشت.

 

سفر ماه عسل به مقاصد جذاب سریلانکا

سرمای قله آدام در سریلانکا که نباید آن را دست کم بگیرید

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که برای شما در طول این راه پیش بیاید، بیخوابی یا خستگی نباشد، بلکه تغییر دماست. بالای قله سرد‌تر از محیط داخل شهر یا حتی چند صد متر پایین‌تر بوده و به همین دلیل، حتما باید یک لباس نسبتا گرم همراه داشته باشید و تی‌شرت اضافی برای عوض کردن لباس‌هایی که با آن‌ها عرق کرده‌اید هم همراه ببرید. فراموش نکنید که شما به یک قله مرتفع خواهید رفت و باد سرد صبحگاهی نیز به شما می‌خورد.

برای لباس، در طول راه می‌توانید یک لباس راحت و خنک و البته سبک بپوشید، با این حال حتما لباس گرم‌تر، تی‌شرت اضافه، کلاه، دستشکش و عینک آفتابی در کوله خود بگذارید. کرم ضد آفتاب، یک عصا یا چوب دستی و چند شکلات نیز در طول راه می‌تواند به شما کمک کند. به هیچ وجه بدون بطری آب راه نیفتید و همچنین با خودتان پول نقد همراه داشته باشید، چون خیلی از مغازه‌های کوچک پایین قله دارای کارت‌خوان نیستند و تنها با پول نقد می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. در نهایت، حتما می‌دانید که باید بهترین تجهیزات عکاسی که امکانش را دارید نیز همراه داشته باشید.

آیا رفتن به قله آدام در سریلانکا برایتان هزینه در پی خواهد داشت؟

خیر، هیچ ورودی یا هزینه‌ای برای این مسیر نباید طی کنید. یک نکته مهم وجود دارد که حتما باید آن را مد نظر داشته باشید. در طول راه ممکن است یک سری از راهبه‌ها بخواهند به شما دستبندهایی هدیه دهند که در ازایش از شما می‌خواهند که مبلغی را با اصرار زیاد به معبد کمک کنید. به هیچ وجه این کار را انجام ندهید و آن‌ها هم اصلا راهب نیستند و سعی دارند با این کار، از گردشگران پولی بگیرند. در کل در هیچ کجای این مسیر، جایی برای پرداخت چیزی نیست و تنها در پای کوه، چند مغازه وجود دارد که برای خوردن صبحانه یا خرید می‌توانید به سراغشان بروید.

 

آشنایی با جذاب‌ترین جزیره‌های سریلانکا

فاصله‌ی شهرهای توریستی سریلانکا تا قله آدام

برای رفتن به این قله شما ابتدا باید به دهکده‌ای کوچک به نام دالهوسی (Dalhousie) بروید. از کندی تا آن‌جا با قطار ۵ ساعت و با تاکسی ۳ ساعت راه است که اولی بین ۲ تا ۵ یورو و دومی بین ۵۰ تا ۷۰ یورو برایتان هزینه در پی دارد. از الا تا دالهوسی با قطار ۶ و با تاکسی ۴ ساعت راه بوده و کمی هزینه‌ی این راه بیشتر از مسیر قبلی خواهد بود. قطارها راحت هستند و اگر نیاز داشتید، می‌توانید، مهمان‌خانه‌ای با قیمت پایین در دالهوسی انتخاب کنید و در آن‌جا سکونت داشته باشید و نیمه شب به سمت قله بروید.

منبع ۱

منبع ۲

۲۶ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران