راهنمای جامع رفت و آمد در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
راهنمای جامع رفت و آمد در سریلانکا

سریلانکا کشوری نسبتا کوچک است که فاصله‌ی بین شهرهای آن زیاد نیست و به همین دلیل، خیلی‌ها در سفر به این سرزمین زیبا، از چندین شهر مختلف بازدید به عمل می‌آورند. برای مثال، شما می‌توانید صبح را در سیگیریا به بالای صخره‌ی شیر بروید و سپس در پارک ملی مینریا به دیدن فیل‌های آسیایی رفته و در ادامه سواحل شرقی بروید و غروب آفتاب را در این منطقه‌ی زیبا تماشا کنید. از همین روست که دانستن روش‌ها و هزینه‌های رفت و آمد در سریلانکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته رفت و آمد بین شهری در سریلانکا خیلی هم ساده نیست و جدا از دردسرهای اجاره‌ی ماشین، گرفتن اتوبوس یا چیزهایی از این دست، باید در نظر داشته باشید که خیلی از جاده‌ها مخصوصا بین شهرهای کوچک، باریک بوده، گاهی خاکی هستند و گاهی حتی وزش باد نیز حرکت شما را کند خواهد کرد. برای این سفرهای بین شهری نیز هم روش‌های ارزان مثل قطار و اتوبوس وجود دارد و هم این که می‌توانید، برای خود ماشین با راننده یا بدون راننده اجاره کنید. ما سعی کرده‌ایم شکل‌های مختلف رفت و آمد درون شهری و برون شهری سریلانکا را در این نوشته پوشش دهیم.

 

ورود به سریلانکا

اکثر سفرهای خارجی به سریلانکا به مقصد فرودگاه بین‌المللی کولومبو که یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های سریلانکا است انجام می‌شود. این فرودگاه که در اصل به اسم فرودگاه بین‌المللی باندرانایکه (Bandaranaike International Airport) خوانده می‌شود، ۳۲.۵ کیلومتر از شمال شهر کلمبو فاصله دارد. برای این که از فرودگاه به داخل شهر کلمبو بروید، دو راه پیش رو دارید. یا این که تاکسی بگیرید یا این که از اتوبوس استفاده کنید. البته راه حل سومی هم هست که اجاره‌ی ماشین یا درخواست سرویس از هتل است که می‌توانید آن را از هتلی که رزرو کرده‌‌اید، بخواهید.

رانندگان زیادی را می‌بینید که برای این که شما را به شهر ببرند، ممکن است به سراغتان بیایند، اما بهتر است به لابی فرودگاه بروید و از آن‌جا، دفتر تاکسی فرودگاه را پیدا کنید. هزینه‌های تاکسی فرودگاه به شهر در وبسایت فرودگاه کاملا درج شده است، همچنین این تاکسی‌ها، بر خلاف ماشین‌های شخصی، هزینه‌ی اضافی از شما نمی‌گیرند. البته برای رفتن به گاله، میریسیا، بنتوتا و ... نیز می‌توانید از فرودگاه به صورت مستقیم، تاکسی بگیرید.

اما اتوبوس‌هایی که از فرودگاه حرکت می‌کنند، تنها به مرکز شهر کلمبو و منطقه پاتاه می‌روند. این اتوبوس‌ها هر ۱۵ دقیقه حرکت کرده و این مسیر را طی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طی خواهند کرد. تاکسی‌های سریلانکا اصلا گران نیستند اما هزینه‌ی اتوبوس بسیار پایین‌تر از تاکسی خواهد بود.

 

گشت و گذار در بندر کروز کلمبو

رفت و آمد در سریلانکا

هر ساله به تعداد توریست‌هایی که تور سریلانکا به سمت خود جذب می‌کند، بیشتر شده و در ادامه، اتوبان‌های بین شهری و سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری این کشور نیز بهبود پیدا می‌کند. برای رفت و آمد در این کشور، وسایل نقلیه مختلفی وجود دارد که در این نوشته، یک به یک به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اجاره‌ی ماشین در سریلانکا

راحت‌ترین راه برای رفت و آمد در سریلانکا، اجاره‌ی ماشین در این کشور است که هم می‌توانید این کار را بدون راننده و هم با راننده انجام دهید. شما می‌توانید این کار را برای یک روز، یک هفته، دو هفته یا حتی از مبدا به مقصدی خاص انجام دهید. البته پیشنهاد ما این است که حتما ماشین را با راننده در اختیار بگیرید چون گشت و گذار در مناطق زیبای سریلانکا، نیاز به دانش محلی دارد و راننده حتی می‌‌تواند به عنوان یک راهنما برای شما تلقی شود.

 

نقاط کمتر توریستی و پنهان سریلانکا

خوبی اجاره‌ی ماشین این است که زمان رفت و آمد برای شما باز بوده، تا ۴ نفر می‌توانید از آن استفاده کنید، به هر جایی که خواستید می‌توانید بروید و حسابی از فرصت بودن در سریلانکا بهره ببرید. شاید برای آن‌هایی که تمام طول سفر خود را می‌خواهند در کلمبو بمانند، مناسب نباشد، اما برای خانواده‌ها یا جمع‌های دوستانه که می‌خواهند به چندین مقصد مختلف بروند، گزینه‌ای عالی است.

البته برای اجاره‌ی ماشین حتما باید به مسیرهایی که قرار است به آن‌ها پا بگذارید نیز دقت کرده و اگر قصد دارید به نقاط کوهستانی بروید، حتما ماشین‌های شاسی بلند درخواست کنید. قیمت ماشین‌ها عموما از ۵۰ دلار در هر روز شروع می‌شود، ون‌های استاندارد چیزی نزدیک به همین عدد تا ۱۰۰ دلار بوده و ماشین‌های چهار محوره نیز از ۷۵ دلار قیمت دارند. اما بسته به جاهایی که ماشین اجاره می‌کنید، این قیمت‌ها متفاوت هستند و همچنین می‌توانید سر قیمت چانه هم بزنید. هزینه‌ها شامل سوخت و بیمه هم می‌شوند.

 

تفریحات شبانه در سریلانکا

قطار سواری در سریلانکا

قطار سوار شدن در تور سریلانکا، برای خیلی‌ها یک فعالیت توریستی به حساب می‌آید. مخصوصا مسیر قطار کندی به الا، نوارا الیا به کلمبو به کندی و کلمبو به گاه که همه از جاهای خاص و زیبا می‌گذرند. البته قطار سواری در سریلانکا شرایط خود را دارد. قطارها عموما سرعت زیادی نداشته و کابین‌های درجه دو و یک آن‌ها، امکاناتی نسبی دارند. با این حال، تماشای مناظر زیبایی که در این مسیر مشاهده می‌کنید، واقعا ارزشش را دارد.   

Train-map

سیستم ریلی سریلانکا کار خود را از سال ۱۸۶۴ آغاز کرده و بریتانیایی‌ها برای حمل و نقل قهوه و صادرات از آن استفاده می‌کردند.  مسیر ریلی جنوب که در بالا به رنگ آبی مشخص شده، یکی از زیباترین مسیرهای کشور است که از کلمبو به سمت هیکادووا، گاله، میریسا و ماتارا می‌روید. مسیری که در نهایت ۲.۵ ساعت به طول خواهد انجامید و همچنین مناظر فوق‌العاده جذابی هم در راه برایتان به نمایش می‌گذارد.

 

بهترین هتل‌های بنتوتا در سریلانکا

مسیر شرقی که با رنگ سبز مشخص شده هان راهی است که به کندی و الا می‌رود و اگر از کلمبو بخواهید به کندی بروید، مسیر شما حدودا سه ساعت خواهد بود. خط شمالی با رنگ بنفش مشخص شده که کلمبو را از طریق آنوراداپورا به مانار و در نهایت به جافنا متصل می‌کند. این را بین ۷ تا ۸ ساعت طول خواهد کشید و در نهایت دسترسی شما به سواحل شرقی و شمالی را ممکن می‌کند. شما می‌توانید از صفحه رسمی سیستم ریلی سریلانکا به برنامه‌ی قطارها دسترسی داشته باشید. کافی ایستگاه آغازین و پایانی خود را و زمان حرکت را وارد کنید.

کلاس‌های قطارها به این شکل هستند که شما می‌توانید بین فرست کلس با کابین‌هایی که دارای تهویه هوای مطبوع هستند یا نیستند یکی را انتخاب کنید. کابین‌هایی بدون تهویه هوای مطبوع ارزان‌تر بوده و خیلی راحت‌تر می‌توانید به نمای بیرون نگاه کنید. کابین‌های سکن کلس هم دارای امکانات خوبی بوده، پنجره‌هایشان باز می‌شود، صندلی‌های باکیفیتی دارند و بلیط‌های آن‌ها نیز تنها در همان روز حرکت به فروش گذاشته می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم دیگر کلاس‌های قطار را تهیه نکنید که برای محلی‌ها بوده و شلوغ و بدون امکانات هستند.

تاکسی، اوبر، پیک‌می در سریلانکا

تمام شهرهای سریلانکا دارای تاکسی‌های داخل شهری هستند اما تنها در کلمبو می‌بینید که ماشین‌ها دارای تاکسی‌متر هستند. اما حتی در کلمبو هم برای مسیرهای طولانی، باید ابتدا سر قیمت با راننده توافق کنید و در دیگر شهرها نیز اوضاع به همین منوال است. عموما قیمت‌ها به این صورت است که به ازای هر دو کیلومتر، چیزی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ روپیه باید بپردازید که نزدیک به یک دلار خواهد بود. و این قیمت عموما از سمت راننده‌ها نیز پذیرفته می‌شود.

کلمبو و بعضی شهرهای بزرگ دیگر، دارای اوبر (Uber) هم هستند ک در آن‌جا فعالیت می‌کنند. این برنامه را روی گوشی خود نصب کنید تا بتوانید با تاکسی‌های اینترنتی و قیمت مشخص به جاهای مختلف در سریلانکا بروید. اوبر در تمامی مدت روز کار می‌‌کند.  پیک‌می (PickMe) یکی دیگر از برنامه‌های معروف است که در سریلانکا کار کرده و در اکثر شهرهای توریستی نیز فعال است، پس نصب داشتن این برنامه نیز به شما برای پیدا کردن تاکسی کمک خواهد کرد. فراموش نکنید، تاکسی‌های شهری که بیرون هتل‌های معروف همیشه منتظر هستند، عموما قیمت بیشتری از شما می‌گیرند.

 

سفری جذاب به میریسا در سریلانکا

توک‌ توک در سریلانکا

توک توک یا همان موتورهای سه چرخ معروف که در بعضی از کشورهای شرق آسیا مثل تایلند نیز می‌بینید، در سریلانکا نیز وجود دارند و اتفاقا از روش‌های رایج برای عبور و مرور در کلمبو و دیگر شهرهای این کشور هستند. اگر در سفر به سریلانکا، در کلمبو اقامت داشته باشید، این موتورهای سه چرخ را در همه جا می‌بینید و اصلا برای رفتن به جایی، منتظر نخواهید ماند. جالب است که اکثر این توک توک‌ها دارای تاکسی متر هم هستند و به راحتی می‌توانید، قیمت مشخص شده را از روی تاکسی متر پرداخت کنید که حدودا به ازای هر کیلومتر، ۲۰۰ روپیه است. در جاهای توریستی و شلوغ، توک توک، بهترین راه برای جا به جایی در شهر هستند.

اجاره‌ی موتور در سریلانکا

اگر به شهرهای کوچک‌تر می‌روید و قصد دارید از سواحل دنج سریلانکا، مزارع پلکانی، آبشارها و دهکده‌های کوچک دیدن کنید، هیچ چیز بهتر از اجاره‌ی یک موتور سیکلت برای شما نخواهد بود. البته مشکل اساسی این است که حتما باید گواهینامه بین‌المللی موتور داشته باشید تا بتوانید، موتور اجاره کنید.

هزینه اجاره موتورها بسیار پایین است و دستگاه‌های سبک چیزی نزدیک به ۵ تا ۷ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت و موتورهای سنگین‌تر و عالی، نهایتا تا ۱۲ دلار در روز قیمت دارند و این قیمت‌ها برای کلمبو است و در شهرهای کوچک‌تر، حتی قیمت کم‌تری باید بپردازید. این موتورها برای سفرهای دو نفره عالی هستند و رفت و آمد شما به جاهای مختلف را ممکن خواهند ساخت.

نکته پایانی این که، اتوبوس‌های شهری در کلمبو و بعضی از شهرهای دیگر فعالیت می‌کنند اما شلوغی، سرعت بسیار پایین و پوشش کم در سطح شهر باعث می‌شود، جز مسیر فرودگاه، آن‌ها را برای رفت و آمد به شما پیشنهاد نکنیم.

 

بازدید از ۱۵ مکان جذاب در سفر به کلمبو

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران