راهنمای سفر به قونیه، عارفانه‌ترین شهر دنیا

جاذبه‌های گردشگری قونیه
راهنمای سفر به قونیه، عارفانه‌ترین شهر دنیا

قونیه یکی از عاشقانه‌ترین و عارفانه‌ترین شهرهای دنیا می‌باشد که در ترکیه واقع است. آرامگاه حضرت مولانا در این شهر قرار دارد. همین باعث شده است که سالانه تور قونیه مخصوصا در روز میلاد مولوی با شکوه خاصی برگزار شود. عاشقان حضرت مولانا تمامی سعی خود را می‌کنند تا در ایام بزرگداشت این بزرگوار خود را به قونیه برسانند. به همین دلیل حس و حال این شهر در این روزها بسیار دیدنی است. راهنمای گردشگری قونیه باعث می‌شود که قبل از سفر با جزئیات و دانستنی‌های ضروری آن آشنا شوید. 

 

قونیه در کجا واقع است؟

قونیه با لقب پایتخت تمدن اسلامی یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ترکیه می‌باشد. این شهر با جمعیتی در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ نفر حدود ۲۲۰ کیلومتر از پایتخت ترکیه فاصله دارد. بیشتر قسمت‌های قونیه شامل فلات‌ها و دشت‌ها می‌باشد. قسمت جنوبی قونیه توسط رشته کوه‌های طاروس پوشیده شده است. کشاورزی در این شهر به دلیل حال و آب و هوای مناسبش رونق زیادی دارد.

 

 سفر به قونیه و شرکت در جشن مولانا

 

آب و هوای شهر قونیه

آب و هوای مقصد گردشگری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسافران به آن می‌پردازند. اکثر روزهای سال قونیه آب و هوایی سرد و خشک دارد. حتی تابستان‌های آن نیز خیلی گرم و آزار دهنده نمی‌باشد. حداقل و حداکثر دما در طول سال بین ۴ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. البته رسیدن دما به زیر صفر در روزهای زمستان در شهر عشاق خیلی غیر ممکن نمی‌باشد.

 

 

اطلاعات جامع که باید قبل از سفر به قونیه دانست چیست؟

از آنجایی که قونیه یکی از شهرهای ترکیه به حساب می‌آید زبان رسمی و رایج مردم آن ترکی استانبولی است. واحد پولی که در قونیه خرج می‌شود لیر ترکیه می‌باشد. به دلیل اینکه این شهر از جمله شهرهای توریستی و پرجمعیت ترکیه می‌باشد دارای فرودگاه نظامی-مسافری با کد  KYA می‌باشد. مسافران ایرانی می‌توانند با شماره‌گیری ۱۱۸۲۲ راهنمای فارسی زبان شبانه روزی را دریافت کنند و از آن بهره‌مند شوند.

 

۹ ساحل پنهان اما ارزشمند ترکیه برای تابستانی که در راه است

 

چه زمانی برای سفر به قونیه توصیه می‌شود؟

از آنجایی که قونیه بیشتر مورد توجه عاشقان حضرت مولانا است در روزهای بزرگداشت و تولد مولانا به شلوغ‌ترین زمان خود می‌رسد. در روزهای دیگر سال نیز با توجه به گرما و سرمای هوا جمعیت گردشگران کم و زیاد می‌شود. قونیه به دلیل کوهستانی بودنش تابستان‌هایی خنک با شب‌هایی سرد دارد. پس تابستان بدون اینکه از گرما اذیت نشوید زمان مناسبی برای آغاز سفر شما می‌تواند باشد.

 

 

عادات غذایی مردم قونیه به چه صورت است؟

شهر زیبا و عرفانی قونیه سهم بزرگی در بین غذاهای بومی ترکیه دارد. به عنوان مثال اتلی اکمک به معنی نان گوشتی یکی از معروف‌ترین غذاهای بومی ترکیه است که مخصوص این شهر می‌باشد. اکثر غذاهای این منطقه با بلغور گندم و گوشت بره طبخ می‌شوند. خوراک تریت، سوپ آب مرغ و حزریه از دیگر غذاهایی هستند که در سفر با تور قونیه حتما باید تست کنید. پایه قیمت‌های خورد و خوراک در رستوران‌های قونیه از ۱۵ لیر شروع می‌شوند.

 

بهترین مقاصد ترکیه برای سفر در پاییز زیبا و دلفریب این کشور

 

حمل و نقل در قونیه به چه صورت است؟

از آنجایی که قونیه شهری پرطرفدار در میان گردشگران و شلوغ می‌باشد لذا وسیله حمل و نقل زیادی در آن تعبیه شده‌اند. برای رفتن به مرکز شهر جهت زیارت آرامگاه حضرت مولانا می‌توان از تراموا استفاده کرد. این تراموا تا ساعت ۱۲ شب کار می‌کند و هزینه هر بلیط تک سفره حدود ۳ تا ۴ هزار تومان است. مسافران می‌توانند از تاکسی‌ها برای حمل و نقل خود استفاده کنند. پایه قیمت تاکسی‌ها از ۴ لیر ترکیه شروع می‌شود. معمولا تاکسی‌ها مجهز به تاکسی متر هستند و قیمت‌ها بر حسب کیلومتری که طی کرده‌اید محاسبه می‌شوند.

 

  ۴ مسیر جذاب برای سفر جاده‌ای در ترکیه

 

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قونیه چیست؟

 از آنجایی که قونیه شهری تاریخی به حساب می‌آید مکان‌های تاریخی و موزه‌های زیادی برای دیدن دارد. تعدادی از معروف‌ترین مکان‌ها که دیدن آن برای هر گردشگری توصیه می‌شود در زیر آورده شده‌اند:

  • موزه آنتوگرافی: موزه آنتوگرافی قونیه از دو بخش تشکیل شده است. یکی از این بخش‌ها مربوط به ابزارهای جنگی و سلاح‌های قدیمی و سکه‌های عتیقه است. بخش دیگر آن فرش قالی و قالیچه‌های سنتی و قدیمی این ناحیه را به نمایش گذاشته است.
  • تربت و مسجد شمس تبریزی: بنای تاریخی تربت و مسجد شمس تبریزی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قونیه به حساب می‌آید. این مکان دیدنی در داخل پارک شمس واقع شده است.دلیل معروفیت این مکان به دلیل وجود تربتی درون مسجد است که مردم عقیده دارند که جایگاه شخص شمس تبریزی بوده است. این مکان به عنوان استاد مولوی بسیار مورد توجه عاشقان او قرار گرفته است.
  • موزه آتاتورک: این موزه در گذشته خانه‌ای بود که ساکنان این شهر آن را به آتاتورک هدیه دادند. اکنون بعد از گذر سال‌ها لباس‌ها، وسیله‌ها، کتاب‌ها، عکس‌ها و ... که متعلق به خود آتاتورک بود به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر اهمیت تاریخی که این موزه دارد سبک معماری آن نیز باعث شده است تا محبوبیت آن در بین گردشگران دوچندان شود. 
  • آرامگاه و موزه مولانا: اصلی‌ترین هدف از سفر به این شهر زیارت آرامگاه مولانا است. به همین دلیل امکان ندارد صحبت از جاذبه‌های گردشگری قونیه باشد و نامی از آرامگاه مولانا آورده نشود. آرامگاه این عارف از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قونیه به حساب می‌آید.
  • مراسم رقص سماع در قونیه: از جذاب‌ترین مراسمی که در قونیه می‌توان دید رقص سماع عارفان است. بی‌شک بینندگان این رقص مجذوب آن خواهند شد. گردشگران می‌توانند در نقاط مختلفی از شهر به دیدن این رقص بروند و از آن لذت ببرند.

 

۱۳ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران