۱۴ فیلم هالیوودی که استانبول را به تصویر کشیده‌اند

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۱۴ فیلم هالیوودی که استانبول را به تصویر کشیده‌اند

استانبول از سالیان دور، لوکیشنی دوست داشتنی میان تهیه کنندگان و کارگردانان خارجی بوده و فیلم‌های زیادی بوده‌اند که تمام یا بخش‌هایی از آن‌ها، در این شهر زیبا به تصویر کشیده‌ شده و هر کدام به نوعی، ویژگی‌های پایتخت فرهنگی ترکیه را به مردم جهان معرفی می‌کنند. شما هم می‌توانید با نگاهی به مهم‌ترین فیلم‌های هالیوودی که در آن‌جا فیلم‌برداری شده‌اند در تور استانبول، به دیدن بخش‌های یاد شده بروید و آن‌‌جاها را از نزدیک مشاهده نمایید.

در ادامه لیستی از این فیلم‌ها و جاهای شناخته شده که در فیلم نمایش داده‌اند را لیست کرده‌ایم:

 

بین‌المللی (The International)، ساخته ۲۰۰۹ در استانبول

این فیلم بسیار جذاب که توسط تام تایکور (Tom Tykwer) ساخته شده، داستان یک مامور اینترپل و یک دادستان منطقه‌ای را روایت می‌کند که به دنبال اقدامات خلاف یک بانک بین‌المللی هستند. این فیلم در شهرهای مختلفی فیلم‌برداری شده که شامل نیویورک، برلین و البته استانبول نیز می‌شود. بسیاری از ابنیه تاریخی مهم استانبول همچون بازار بزرگ استانبول، بازار ادویه استانبول و چندن بنای مهم در بخش‌های شرقی شهر، در این فصل به نمایش در آمدند و سعی شده بود تا در کنار روند داستان، زیبایی‌های استانبول نیز به نحوی به قاب فیلم، پیوند بخورد.

آب‌شناس (The Water Diviner)، ساخته ۲۰۱۴ در استانبول

این فیلم در سال ۲۰۱۴ ساخته شده و خیلی قدیمی نیست، اما داستان آن روایت روزهای بعد از جنگ جهانی اول است و در آن راسل کرو (Russell Crow) بازیگر سرشناس و برنده اسکار، نقش پدری را ایفا می‌کند که فرزندش بعد از جنگ به خانه برنگشته و برای پیدا کردنش به ترکیه و استانبول می‌رود. آب‌شناس از آن دست فیلم‌هایی است که استانبول را به بهترین شکل ممکن به نمایش در می‌آورد. از زیبایی‌های این شهر، نقاط مختلف، مراکز تاریخی همچون ایاصوفیه یا باسیلیکیا سیترن نماهای مختلفی را به تصویر می‌کشد و زمانی از استانبول را روایت می‌کند، که خیلی‌ها آن را نادیده می‌گیرند اما آن دوران، سال‌های مهمی برای شهر به حساب می‌آمده.

 

معرفی معروف‌ترین دسر فروشی‌های استانبول

آرگو (Argo)، ساخته ۲۰۱۲ در استانبول

بن افلک (Ben Affleck) این فیلم سیاسی را در سال ۲۰۱۲ کارگردانی کرد و خود نیز به بازی در آن پرداخت. فیلمی که از بسیاری جهات چندان به مزاج علاقه‌مندان به سینما و مفسران خوش نیامد اما در نهایت به خاطر قحطی فیلم‌های خوب در آن سال و البته بعضی بحث‌های پشت پرده اسکار را نیز به خود اختصاص داد. این فیلم در چندین شهر مختلف فیلم‌برداری شده بود و بخشی از آن نیز به استانبول اختصاص داشت و سعی بوده تا چند دهه‌ی قبل این شهر به نمایش در بیاید که شامل مردم و نوع پوشش‌ها در آن دوره تاریخی هم می‌شود.

از روسیه با عشق (From Russia With Love)، ساخته ۱۹۶۳ در استانبول

به یکی از فیلم‌های قدیمی که بخشی از آن در استانبول ساخته شده بپردازیم. یکی از فیلم‌های جیمز باند در دوره‌ی شان کانری (Sean Connery) که در بخشی از داستان، این جاسوس انگلیسی برای گرفتن یک دستگاه رمزگذاری به استانبول می‌رود و در این میان، قاب‌های بسیار زیادی از این شهر را به تصویر می‌کشد. غیر از جاذبه‌های استانبول، قطار معروف اورینت اکسپرس نیز در این فیلم به نمایش در می‌آید که در نوع خود جالب است.

 

معرفی بهترین موزه‌های سمت آسیایی استانبول

ربوده شده ۲ (Taken II)، ساخته ۲۰۱۲ در استانبول

فیلم ربوده شده از جمله سری فیلم‌های معروف هیجان‌انگیز است که سه نسخه از آن ساخته شده بود. بخش زیادی از شماره دوم فیلم در استانبول می‌گذرد و در این مدت، بارها ابنیه تاریخی شهر همچون مسجد سلطان‌ احمد، بازار بزرگ، بازار ادویه و محله‌های امینونو به نمایش در می‌آید. جاهایی که هر توریستی می‌توان در تور استانبول نیز به آن‌جاها رفته و قاب‌های فیلم را با نسخه به نمایش در آمده مقایسه کند.

بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس (Tinker, Tailor, Soldier, Spy)، ساخته ۲۰۱۱ در استانبول

خیلی‌ها این فیلم را بهترین اثر جاسوسی یا حداقل جزو بهترین‌ها در هالیوود می‌دانند. فیلمی که بازیگران بزرگی را در لیست ایفای نقش می‌بیند و داستان آن حول محور یک جاسوس بریتانیایی است که در مسیر بوداپست به استانبول، به او خیانت می‌شود. نمایش زندگی مردم استانبول، فضای داخلی خانه‌ها، حمام‌های سنتی و تصویر سازی جاهایی مثل خیابان استقلال در دوران جنگ سرد، از ویژگی‌های " بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس" است که باعث شده آن را در لیست امروزمان قرار دهیم.

دوزخ (Inferno)، ساخته ۲۰۱۶ در استانبول

این فیلم از کتاب معروفی به همین نام به قلم دن براون (Dan Brown) ساخته شده و بازیگران بزرگی همچون تام هنکس (Tom Hanks)، فلیسیتی جونز (Felicity Jones) و بن فاستر (Ben Foster) در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این داستان تخیلی در چندین جای مختلف دنیا که عموما شهرهای تاریخی هستند جریان داشته که در میان آن‌ها، استانبول نیز بخش قابل توجهی از فیلم را در اختیار دارد و مراکز تاریخی زیادی از این شهر در آن‌جا به نمایش گذاشته شده.

 

با تپه پیر لوتی استانبول آشنا شوید

هیتمن (Hitman)، ساخته ۲۰۰۷ در استانبول

هیتمن که از روی یک سری بازی بسیار معروف ساخته شد، شاید به اندازه بازی‌هایی که از آن الهام گرفته شده، موفق نبوده باشد اما از نظر بصری، عنوانی زیبا بود که بخش قابل توجهی از فیلم‌برداری‌اش در استانبول جریان داشت. در این فیلم لوکیشین‌هایی همچون خیابان استقلال و بازار بزرگ را مشاهده می‌کنید و همچنین در صحنه‌هایی زیبا، منظره‌ی مسجد ایاصوفیه را نیز می‌بینید.

توپکاپی (Topkapi)، ساخته ۱۹۶۴ در استانبول

توپکاپی که جزو فیلم‌های قدیمی فیلم‌برداری شده در استانبول است، تنها فیلم تقریبا طنز لیست ما نیز به حساب می‌آید. این فیلم داستان گروهی دزد بین‌المللی است که می‌خواهند یک الماس گران قیمت را از کاخ توپکاپی بدزدند و خب همین طور که از خلاصه داستان پیداست، تقریبا تمامی فیلم در این شهر زیبا فیلم‌برداری شده و تصاویری فوق‌العاده از شهر را به نمایش می‌گذارد. تصاویر مکان‌های تاریخی همچون کاخ شاید خیلی با چیزی که الان می‌بینید، تفاوت نداشته باشد اما دیدن مکان‌های دیگر در شهر و تفاوتشان با آن چیزی که در سفر به استانبول می‌بینید، جالب توجه است.

۵ انگشت (5 Fingers)، ساخته ۱۹۵۲ در استانبول

قدیمی‌ترین فیلم لیست امروز ما و البته یکی دیگر از فیلم‌های جاسوسی که در بیش‌تر آن در دو شهر استانبول و آنکارا فیلم‌برداری شده و روزهای جنگ جهانی دوم در ترکیه را نشان می‌دهد. داستان این فیلم از روی روایات واقعی الیاسا بازنا (Elyasa Bazna) شاخته شده که در یکی از بدترین روزهای جنگ جهانی دوم، در سفارت انگلیس کار می‌کرد. این فیلم از جمله آثار ارزشمند در زمان خود به حساب آمده و تصویری بسیار متفاوت از استانبول و آنکارا را نشان می‌دهد.

 

خرید در اطراف میدان تقسیم استانبول

جاسوس تصادفی (The Accidental Spy)، ساخته ۲۰۰۱ در استانبول

اگر به دنبال یک فیلم از جکی چان (Jackie Chan) هستید که در استانبول فیلم‌برداری شده باشد، باید به سراغ عنوان محبوب جاسوس تصادفی بروید که فیلمی رزمی با درون مایه طنز است.  این فیلم بارها به نمایش مکان‌های تاریخی استانبول هچون کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه، بازار بزرگ، پارک گلخانه استانبول و ... می‌پردازد. البته فیلم از نظر فروش خیلی عملکرد خوبی نداشت و منتقدین نیز از آن خیلی استقبال نکردند.

قطار سریع‌السیر نیمه‌شب (Midnight Express)، ساخته ۱۹۷۸ در استانبول

اولین نکته که درباره این فیلم باید بدانید، این است که پخش فیلم " قطار سریع‌السیر نیمه‌شب" برای مدت زیادی در ترکیه ممنوع بود. فیلم داستان مردی به نام آلن پارکر (Alan Parker) را روایت می‌کند که موقع قاچاق مواد مخدر در استانبول گرفتار می‌شود و در زندان با افراد سنگدل مواجه می‌شود. این داستان روایاتی واقعی از بیلی هایز (Billy Hayes) است که ۵ سال از زندگی خود را در زندان استانبول سپری کرده بود که البته مقامات ترک با بخش زیادی از روایات او مخاتلف بودند. این فیلم بیشتر به زندان‌ها، مراکز دولتی و زندگی زیرزمینی مردم استانبول متمرکز است تا به نمایش زیبایی‌های این شهر ... .

 

راهنمای کامل محله گالاتا در سفر به استانبول

اسکای‌فال (Skyfall)، ساخته ۲۰۱۲ در استانبول

فیلم دیگری از سری جیمز باند هم وجود دارد که در استانبول فیلم‌برداری شده و به جیمز باند بور سینما اختصاص دارد. این فیلم که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده به چین، انگلیس و البته استانبول می‌رود و در کنار نمایش ابنیه تاریخی این شهر، جنبه‌های مدرن‌تری از استانبول را نیز به تماشاکنندگان خود نشان می‌دهد.

دو چهره‌ی ژانویه (The Two Faces of January)، ساخته ۲۰۱۴ در استانبول

حسین امینی کارگردان ایرانی که از یازده سالگی به انگلستان مهاجرت کرده، در سال ۲۰۱۴ فیلمی نسبتا پرخرج با بازیگرانی درجه یک ساخت که بخشی از آن در استانبول جریان داشت. این فیلم که اسکار آیزاک (Kirsten Dunst)، ویگو مورتینز (Viggo Mortensen) و کریستن دانست (Kirsten Dunst) را در لیست بازیگران خود می‌بینید، در چندین شهر همچون آتن، کریت و استانبول جریان داشت و در هر کدام از آن‌ها، چندین مکان ارزشمند و زیبا به نمایش گذاشته شد. این فیلم بر مبنای کتابی به قلم پاتریشیا های‌اشمیت (Patricia Highsmith) ساخته شد و موفقیت‌هایی نسبی نیز به دست آورد.

در کنار این فیلم‌های هالیوودی، فیلم‌های بین‌المللی زیادی هم هستند که در این شهر فیلم‌برداری شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به "اندکی ادویه" (A Touch of Spice) اشاره کرد که در سال ۲۰۰۳ در این کشور ساخته شد. ساختار سینمای ترکیه نیز هر ساله فیلم‌های بسیار خوبی تولید می‌کند که در آن‌ها سعی می‌شود تا با نمایش زیبایی‌های استانبول، این شهر را بیشتر برای مردم جهان تبلیغ کنند و البته در این مسیر موفق هم بوده‌اند و هر ساله به جمعیت توریست‌های این شهر اضافه می‌شود.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

منبع ۱

منبع ۲

۱۵ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران