۲۰ واقعیتی که درباره دبی باید بدانید

جاذبه‌های گردشگری دبی
۲۰ واقعیتی که درباره دبی باید بدانید

دبی مقصدی ایده‌آل برای سفری لذت بخش در طول تعطیلات است. شهری مملو از رکوردهای عجیب و غریب با داشتن جزایری مصنوعی، پارک‌های تفریحی بسیار بزرگ، مراکز تجاری شگفت‌انگیز و خیلی چیزهای دیگر که سفر به این شهر را به یکی از بایدها برای گردشگران بدل می‌کند. واقعیات زیادی درباره دبی وجو دارد که بعضی از آن‌ها را حتما باید قبل از سفر با تور دبی بدانید‌. همراه ما باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر مهم‌ترین واقعیات و نکات درباره دبی:

 

۱- مسیر صنعت توریسم دبی از نفت می‌گذرد

برای سال‌ها، درآمد دبی از نفت بسیاری بود که زیر خاک‌های این شهر و البته کشور امارات وجود دارد و این شهر با فروش نفت به ثروت بالایی دست پیدا کرد. اما به مرور آن‌ها که دبی را اداره می‌کردند، از این ثروت برا شکل دهی صنعت توریسم استفاده کرده و در نهایت باعث رشد شهر و بی‌نیاز کردن آن به پول‌های نفتی شدند. از دیگر منابع درآمدی مردم دبی در گذشته می‌توان به مروارید و ماهیگیری اشاره کرد.

 

هر آن چه از سیتی سنتر دیرا باید بدانید

۲- دبی، شهری لاکچری

دبی به واسطه‌ی شرایط زندگی لاکچری و هتل‌های باشکوهش معروف بوده و همه چیز در این شهر به لوکس‌ترین شکل خود وجود دارد. از پارک‌های بزرگ دبی و بازی‌های گران‌قیمت گرفته تا مجلل‌ترین هتل‌های دبی و مراکز خرید و حتی مراکز تفریحات شبانه لوکس که گران‌ترین ماشین‌ها هر شب جلوی آن‌ها پارک‌ شده‌اند.

۳- جزایر مصنوعی در دبی

با ساخت جزایر نخل در دبی، این شهر یک ویژگی منحصر به فرد در دنیا پیدا کرد. این جزایر که در سال ۲۰۰۱ و با بهره برداری از اولین جزیره شکل گرفتند، اولین جزایر مصنوعی دنیا نبودند اما مطمئنا بزرگ‌ترین و تنها جزایر مسکونی شدند که تا این حد وسعت دارند. گفته می‌شوند بیش از ۲۴ میلیارد گالن و هزینه‌ای گزاف برای ساخت این جزایر صرف شده و البته هر ساله حجم بسیار بالایی از گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند.

۴- ماشین‌های گران‌قیمت پلیس در دبی

ماشین‌های پلیسی که در دبی می‌بینید، با هر شهری در دنیا متفاوت است. اغلب ماشین‌های پلیس در این شهر، خودروهای لاکچری از برندهای مطرح همچون بنتلی، فراری، پورشه، آئودی، لامبورگینی و یا حتی رویز رویس هستند و به نظر می‌رسد، تسلا سایبرتراک نیز به لیست ماشین‌های پلیس این شهر اضافه شود. البته این ماشین‌ها برای مناطق توریستی بوده و آن‌ها را در همه جاهای امارات پیدا نمی‌کنید.

 

بهترین رستوران‌های ساحلی دبی در سال ۲۰۲۲

۵- اقتصاد دبی را خارجی‌ها مدیریت می‌کنند

تنها ۱۵ درصد از جمعیت دبی را اماراتی‌ها تشکیل می‌دهند و ۸۵ درصد جمعیت خارجی، بخش‌های زیادی پست‌های مدیریتی از جمله مدیریت مالی را به عهده دارند. به طور کلی، بدون حضور خارجی‌ها، هیچ وقت دبی تا این حد پیشرفت نمی‌کرد و حالا هم بیشتر یک شهر بین‌امللی به حساب می‌آید. ۴۳ درصد جمعیت این شهر را هندی‌ها، پاکستانی‌ها و بنگلادشی‌ها تشکیل می‌دهند که در نوع خود جالب است.

۶- مسابقه شتر سواری، فعالیتی محبوب در دبی

بر خلاف خیلی کشورها، به جای اسب دوانی، این مسابقات شترها هست که در امارات طرفداران زیادی دارد. این حیوانات از سن سه سالگی می‌توانند مسابقه دهند و پیست‌های بزرگ و با شکوهی برایشان ساخته شده است.‌

۷- سیستم آدرس‌ ۱۰ عددی

دبی از یک سیستم خاص آدرس‌دهی استفاده می‌کند که خودشان آن را "مکانی" نام گذاری کرده‌اند به این ترتیب که هر آدرس، یک کد ده رقمی (مثل کد پستی)  دارد که به راحتی با دانلود برنامه‌ی مخصوص، می‌توانید با وارد کردن این کد، آدرس مورد نظر را روی نقشه مشاهده کنید. دبی اولین شهری بود که از چنین سیستمی استفاده کرد و البته بعضی شهرها بعد از آن، به شکلی متفاوت آن را پیاده کردند.

 

بهترین هتل‌های دبی مناسب برای حیوانات خانگی

۸- درآمد بدون مالیات در دبی

بر خلاف اغلب کشورهای دنیا، در آمد شما در دبی، بدون هیچ کسر مالیاتی در اختیار شما قرار داده می‌شود. چیزی که باعث می‌شود، خیلی از سرمایه گذاران از جاهای مختلف دنیا را به سمت دبی بکشاند. در واقع همین مالیات صفر، برای بسیاری از کسب کارها باعث می‌شود تا هزینه‌های سنگین زندگی در دبی، قابل تحمل باشد.

۹- بازار ادویه در شهر قدیم دبی

بازاری در بخش قدیمی شهر دبی قرار دارد که تنها به ادویه جات، گیاهان دارویی و دمنوش‌ها و انواع روغن‌ها اختصاص دارد که اگر چه در ایران و بعضی دیگر از کشورهای خاور میانه چیز خیلی عجیبی نیست اما برای اروپایی‌ها و مردم بسیاری دیگر از نقاط جهان، خیلی عجیب است. این بازارها سال‌های بسیاری‌ست که در دبی به فعالیت مشغول است و این روزها از جمله جاذبه‌های دیدنی دبی و بازارهای پرفروش شهر به حساب می‌آید. ادویه جاتی هم که در آن‌جا به فروش می‌رسد، برای غذاهای عربی و خاورمیانه‌ای مناسب هستند.

۱۰- فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی، پنجمین فرودگاه پرتردد در دنیا به حساب آمده و از مقرهای اصلی هواپیمایی امارات به حساب می‌آید. البته جالب است بدانید که ۶۳ درصد از پروازها به این فرودگاه، در واقع پروازهای مرتبط بوده که ایستگاهی در این محل دارند. همین فرودگاه باعث شده تا بیش از ۹۰ هزار شغل در اقتصاد پویای دبی به وجود بیاید.

 

اقامت در هتل‌های ۴ ستاره دبی مارینا

۱۱- بزرگ‌ترین‌ها در دبی

از معماری برج‌های بلند دبی تا مراکز خرید، همه چیز در این شهر برای کسب رکوردهای مختلف درست می‌شود. دبی دارای بلندترین برج جهان، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان، بزرگ‌ترین پارک آبی جهان، بزرگ‌ترین آکواریوم جهان و بسیاری رکوردهای این چنینی است. جالب این که همین حالا، پروژه‌ای برای شکستن رکورد بلندترین برج جهان در این شهر رقم خورده، رکوردی که دست خود دبی بوده و برج خلیفه آن را در اختیار دارد.

۱۲- زیپلاین در راستای شهر

دبی دارای یک خط زیپلاین خاص به نام اکس‌لاین (XLine) است که در داون‌تاون دبی واقع و در دبی مارینا قرار دارد. این زیپلاین ۱۷۰ متری از بالای یک برج آغاز شده و به زمین می‌رسد و سریع‌ترین زیپلاین شهری دنیا به حساب می‌آید. خطی که با سوار شدن به آن، منظره‌ای زیبا از دبی را مشاهده خواهید کرد و البته هیجان آن را نیز می‌توانید تجربه کنید.

۱۳- برف و سرما در شهر گرم‌سیر دبی

یکی از چیزهای جالبی که در دبی پیدا می‌کنید، پارک برفی این شهر در "مرکز خرید امارات" است. این پارک برفی بسیار بزرگ شامل پیست اسکی، جایی برای بازی‌های برفی، لیفت و بسیاری امکانات دیگر می‌شود و حتی پنگوئن هم در آن‌جا زندگی می‌کند. اما نکته عجیب درباره این پارک برفی بزرگ این است که دبی ذاتا، شهری گرم‌سیر بوده که هیچ وقت از سال خنک نمی‌شود و شما می‌توانید در گرمای ۴۰ درجه آن وارد یک فضای برفی با دمای زیر صفر شوید.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌های شبانه در دبی

۱۴- شاواراما، محبوب‌ترین غذای مردم دبی

در هر شهری یک غذای خاص وجود دارد که مردم آن شهر بیش از هر چیز دیگری به سراغش می‌روند و در دبی این غذا شاواراما اسم دارد. غذایی که هم آن را در رستوران‌ها پیدا خواهید کرد و هم امکان سفارشش در دکه‌های غذاهای خیابانی را دارید. این غذا از تکه‌های برش خورده گوشت کبای با لایه‌های نازک در نان درست می‌شود.

۱۵- آخر هفته‌های دو و نیم روزه در دبی

با توجه به این که دبی شهری مسلمان نشین است و نماز جمعه در آن‌جا اهمیت دارد، آخر هفته‌های این شهر هم شامل شنبه و یکشنبه می‌شود و هم از نماز ظهر جمعه به بعد تعطیل است و به همین دلیل، آخر هفته‌ها در دبی و کل امارات، به جای یک روز و نیم یا دو روز، دو روز و نیم است. البته خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای هماهنگی با تعطیلات کشورهای جهان این کار را کرده‌اند و این مهم مختص به امارات و دبی نیست.

۱۶- بخش زیادی از دبی تا ۲۰ سال پیش صحرا بود

در حال حاضر وقتی به تور دبی می‌روید، تا چشم کار می‌کند، ساختمان‌های بلند و لوکس خواهید دید اما باید در نظر بگیرید که بخش زیادی از دبی تا همین ۲۰ سال پیش صحرا بوده است. با تغییر قدرت در دبی، مسیر پیشرفت این شهر، سرعت بالایی پیدا کرد و به همین دلیل، در طی کم‌تر از دو دهه، ظاهر دبی به کلی تغییر نمود.

 

اقامتی ارزان در هتل‌های ۱ ستاره دبی

۱۷- تابستان‌های گرم دبی و طوفان شن

بر خلاف خیلی دیگر از شهرهای دنیا، بهترین زمان برای سفر به دبی، تابستان نیست، چون این مدت هوای شهر بسیار گرم می‌شود و حتی احتمال بروز طوفان شن نیز می‌رود. تابتاسن‌ها در دبی، هوا تا ۴۰ درجه گرم شده و شب‌ها نیز در کم‌ترین حالت به ۲۸ درجه سانتیگراد می‌رسد. زمستان‌ها اما هوا در این شهر عالی بوده و به صورت میانگین، ۱۹-۲۰ درجه است.

۱۸- خودپرداز طلا در دبی

عرب‌ها همیشه به طلا علاقه شدیدی دارند و با توجه به حجم بالای پول در گردش در این شهر و همچنین وجود یکی از بزرگ‌ترین بازارهای طلا در جهان، وجود دستگاه خودپرداز برای دریافت طلا، اگر چه عجیب است اما آن‌قدرها هم دور از انتظار نیست.

۱۹- هتل‌های پرتعداد در دبی

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، ۵۴۴ هتل در دبی فعالیت می‌کرد و سال‌های بعد نیز به تعداد آن‌ها اضافه شده است. کافی‌ست بدانید که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تعداد اتاق‌های این شهر از حدود ۶۴ هزار به بیش از ۱۰۰ هزار رسیده و همین‌طور به تعداد آن‌ها نیز هر ساله اضافه می‌شود.

 

دانستنی‌های هتل برج العرب دبی

۲۰- حمل و نقل عمومی فوق مدرن در دبی

دبی که در سال ۱۹۶۸ که تنها ۱۳ ماشین در آن‌جا تردد می‌کردند، حالا به یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی دنیا دست پیدا کرده است. شهری که طولانی‌ترین سیستم قطار شهری کاملا خودکار دنیا را در اختیار داشته و اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و همه چیز در این شهر، به بهترین شکل پیاده شده است.

منبع ۱

منبع ۲

۲۳ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران