۱۷ مکان تاریخی مالدیو

جاذبه‌های گردشگری مالدیو
۱۷ مکان تاریخی مالدیو

در حال حاضر بخش اعظمی از محبوبیت تور مالدیو و دلیل اصلی سفر توریست‌ها به این کشور، جزایر زیبا و سواحل باورنکردنی این سرزمین است. اما مالدیو تاریخچه‌ی خاصی داشته و داستان‌های زیادی در این خشکی‌های کوچک و بزرگ جریان داشته است. برای درک این تاریخ و آشنایی با گذشته‌ی مالدیو، بد نیست سری به مراکز تاریخی آن‌جا که در نوشته‌ی امروز ۱۷ مورد از مهم‌رین‌هایشان را با هم مرور خواهیم کرد، سری بزنید.

 

قبرستان کواگانو در مالدیو (Koagannu Cemetary)

کواگانو قدیمی‌ترین قبرستان مالدیو به حساب می‌آید که قدمت آن به بیش از ۹۰۰ سال پیش بر می‌گردد. قبرستان در جنوبی‌ترین قسمت جزیره معروف میدهو در آدو آتول قرار دارد و برای مدتی، مسلمانان درگذشتگان خود را در آن‌جا به خاک می‌سپردند. در این مکان می‌توانید بزرگ‌ترین سنگ قبر، سنگ نوشته و نقش برجسته‌های مختلفی را ببینید.

یوتیم گاندواراو در مالدیو (Utheem Ganduvaru)

این مکان جدا از زیبایی بنا، یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی برای مردم مالدیو به حساب می‌آید. جایی که سلطان محمد تاکوروفانو در آن‌جا به دنیا آمده، کسی که توانست به کمک برادرانش، مالدیو را در حمله‌ی پرتغالی‌ها در قرن شانزده میلادی نجات دهد. یوتیم گاندواراو در جزیره‌ای به همین نام در ها علیف آتول قرار داشته و یک بنای چوبی نسبتا بزرگ است.

 

زیباترین جزیره‌های مالدیو

مقبره سلطان ابراهیم سوم در مالدیو (Tomb of Sultan Ibrahim III)

مقبره سلطان ابراهیم سوم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هانقاقامیدهو در جنوب آری آتول است. او که بین سال‌های ۱۵۸۵ تا ۱۶۰۹ زیسته بود، در زمان حمله به پایتخت کشته شد. اتفاقات زیادی در زمان پادشاهی او رخ داده بود که یکی از جالب‌ترین‌هایش این است که بر خلاف راه و رسم پادشاهان پیشین، او برای تخت پادشاهی‌اش آفتاب‌گیر گذاشته بود!

واشو وِیو در مالدیو (Vasho Veyo)

یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر معروف فوواه مولاح که ناگفته‌های زیادی در مورد این جزیره را بازگو می‌کند. جزیره‌ای که مردم آن در گذشته به زبانی غیر از زبان محلی اغلب مردم مالدیو سخن گفته و به همین دلیل، پیشینه‌ی آن‌جا کمی ناشناخته مانده است. به همین دلیل وجود اماکن تاریخی مثل فوواه مولاح اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بخشی از این مکان در واقع به شکل یک استخر و با استفاده از مرجان‌های دریایی درست شده و نشان از زبردستی مردم آن زمان در ساخت و ساز دارد. همچنین این محل، یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی در مالدیو نیز به حساب می‌آید.

 

۱۶ غذا و نوشیدنی محلی محبوب در مالدیو

بولی کاتافولهی در مالدیو (Boli Kattafulhi)

بخش زیادی از جاذبه‌های تاریخی مالدیو، حول محور چند جزیره‌ی مسکونی در کنار هم می‌چرخد اما این مکان کمی از این مجموعه دور است. بولی کاتافولهی در واقع موزه‌ای بزرگ است که در سواحل شرقی جزیره کاندیتیمو در شاویانی آتول قرار گرفته که کلا هزار نفر جمعیت دارد. این موزه با چیزهایی که در آن‌جا نگهداری به نمایش گذاشته می‌شود، از تاریخ تمدن مالدیو و تاریخچه ماهیگری در این کشور می‌گوید.

کِدیری میسکی در مالدیو (Kedeyre Miskiyy)

شاید برایتان جالب باشد اما کدیری میسکی قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین مسجد در این منطقه از مالدیو و فوواه مولاح است که در حال حاضر هنوز هم پا برجاست. مسجد در سال ۱۹۶۰ ساخته شده بود و با توجه به جمعیت بسیار کم جزیره، همین گنجایش به نظر کافی می‌رسید. یکی از ویژگی‌های این بنا، سقف نسبتا مدرنش است که به دستور شورای محلی برای حفظ این بنای تاریخی ساخته شده است. همچنین اطلاعاتی در این محل درج شده تا بازدید کنندگان، در مورد آن‌جا بیشتر بدانند.

مدهو زیارایی در مالدیو (Medhu Ziyaaraiy)

ماله پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مالدیو بوده و بسیاری از سفرها به این کشور، به مقصد ماله انجام می‌شود. یکی از جاذبه‌های گردشگری ماله که می‌توانید به دیدنش بروید، مدهو زیارای است که در واقع مقبره عبدل برکت یوسف البربری است. البربری به این معروف است که در قرن دوازده میلادی، مالدیو را از کشوری بودایی به سرزمینی اسلامی بدل کرد. مقبره او از یک معماری زیبا با رنگ پردازی جالب توجه برخوردار است و به طور کلی، بازدیدکنندگان زیادی نیز هر روز به خود می‌بیند.

 

انتخاب بهترین جزیره برای اقامت در تور مالدیو

مسجد جمعه در مالدیو (Friday Mosque)

یکی دیگر از مراکز تاریخی ماله، مسجد جمعه است که ساخت آن به ۱۶۵۸ میلادی بر می‌گردد. این مکان یکی از معدود میراث تاریخی یونسکو در مالدیو به حساب می‌آید که در پایتخت قرار گرفته و خیلی راحت می‌توانید به آن‌جا دسترسی داشته باشید. جالب است بدانید که مسجد جمعه به وسیله‌ی سنگ‌های مرجانی ساخته شده، سنگ‌هایی که به خاطر مشکلات زیست محیطی، دیگر اجازه‌ی استفاده از آن داده نمی‌شود. مسجد جمعه هنوز هم فعال است و برای بازدید از آن‌جا، غیر از زمان اقامه نماز جماعت به این محل بروید.

مقبره محمد تاکوروفانو در مالدیو (Tomb of Mohammed Thakurufaanu)

قبلا از تاکوروفانو برایتان گفتیم، اما در ادامه ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر به مسجد جمعه رفتید، این امکان برایتان فراهم است که در همان نزدیکی به دیدن مقبره این فرد رفته که کمی بعد از مرگز یعنی در اواخر قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است. مقبره‌ای سنگی و زیبا که در محیط قبرستان تنها چند متر دورتر از مسجد واقع شده.

مسجد عید در مالدیو (Eid Mosque)

یکی دیگر از مساجد بسیار معروف که از گنجینه‌های تاریخی مالدیو نیز به حساب می‌آید، مسجد عید بوده که البته بنایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، مربوط به سال ۱۸۱۵ است و جایگزین بنایی قدیمی‌تر درست در همین محل شده. این مسجد نیز از سنگ‌های مرجانی درست شده که آن فرهنگ خاص دریایی مردم مالدیو و ترکیب آن به فرهنگ اسلامی که در ادامه وارد کشورشان شده را به نمایش می‌گذارد. مسجد عید نیز یکی دیگر از میراث جهانی یونسکو در مالدیو به حساب می‌آید که اتفاقا آن هم در ماله قرار گرفته است و باعث می‌شود، تعداد مکان‌های تاریخی که در سفر به مالدیو امکان دیدنشان را داشته باشید، بیشتر و بیشتر شود.

 

۹ رستوران‌ عالی در مالدیو را بشناسید

علی رسگافونو زیارایی در مالدیو (Ali Rasgefaanu Ziyaaraiy)

این مکان نیز مقبره‌ی یکی دیگر از پادشاهان مالدیو است که به پادشاه علی ششم معروف بوده. این مقبره به پاس زحماتی که او برای کشورش کشیده و غرور و خودباوری که برای مردمش به ارمغان آورد، ساخته شد. همچنین این مجموعه دارای یک مسجد نیز هست که کمی دورتر از مقبره قرار گرفته.  علی رسگافونو در زمان اشغال پرتغالی‌ها اعدام شد که در نهایت به اعتراضات گسترده منجر و باعث شد تا ۱۵ سال بعد، پرتغالی‌ها از مالدیو فرار کنند.

کوروهینا تاراگاندو در مالدیو (Kuruhinna Tharaagandu)

این مجموعه یک منطقه باستان شناسی‌ست که در جزیره‌ی کاشیدو در نزدیک ماله کشف شده است و به راحتی از پایتخت قابل دسترسی‌ست. آن گونه که محققان به نتیجه رسیده‌اند، کوروهینا تاراگاندو یک صومعه بودایی بوده و جزو قدیمی‌ترین ویرانه‌هایی به حساب می‌آید که در مالدیو کشف شده است. این مجموعه به دوره‌ی قبل از اسلام و قرن ۷ میلادی بر می‌گردد. البته هنوز کار بر روی این منطقه ادامه دارد و هنوز بخش‌هایی از ابنیه که توسط سنگ‌های مرجانی درست شده بودند، از خاک بیرون کشده شده‌اند.

آساری میسکی در مالدیو (Aasaari Miskiiy)

دومین مسجد قدیمی در مالدیو در جزیره نالیندو در فافو آتول قرار گرفته است. جالب است بدانید که در کنار این مسجد، جزیره نالیندو چندین مکان باستانی و ویرانه‌های به جا مانده از معابد بودایی نیز در خود دارد که بازدید از آن‌جاها نیز به خودی خود، لذت بخش خواهد بود.

 

شهرهای توریستی مالدیو را بشناسیم

مسجد داروماوانتا راسگفانو در مالدیو (Darumavanta Rasgefanu Mosque)

بیشترین تعداد ابنیه تاریخی مهم مالدیو در ماله قرار گرفته و یکی دیگر از آن‌ها این مسجد زیباست که در سال ۱۱۵۳ ساخته شده است. راسگفانو در سال‌هایی حکومت می‌کرد که مردم مالدیو در حال تغییر از بودایی به اسلام بودند و تعداد مساجد در حال ساخت کشور زیاد بود. از آن دوران تعداد زیادی مسجد باقی نمانده که یکی از آن‌ها این بنای زیباست.

گنبدهای بودایی ایسدهو در مالدیو (Isdhoo Buddhist Stupas)

یکی از جاهایی که می‌توانید پیشینه‌ی بودایی مردم مالدیو را مشاهده کنید، جزیره ایسدهو در لامو آتول است. چندین بنای بودایی و مکان‌هایی که در آن‌جا به عبادت پرداخته می‌شده در این محل وجود دارد که البته خیلی از آن‌ها، حالا به مسجد بدل شده‌اند. در کاوش‌های متعددی که در ایسدهو انجام شده، چندین مکان باستانی بودایی کشف شد که شامل استوپاها یا گنبدهای مقدس می‌شدند. در حال حاضر شما تنها خود گنبدها را در این جزیره می‌بینید که در میان طبیعتی شگفت‌انگیز قرار گرفته‌اند، اما از این محل‌ها، چندین تندیس کشف شده که در موزه‌های مالدیو نگهداری می‌شود.

مسجد کالهو واکارو در مالدیو (Kalhu Vakaru Mosque)

این مکان را "مسجد مسافر" نیز صدا می‌کنند، چرا؟ چون چندین بار بنای مسجد جا به جا شده و به مکانی دیگر برده شده است. بنایی که در سال ۱۷۸۹ ساخته شد و دارای معماری منحصر به فردی‌ست که در آن از سنگ‌های مرجانی و چوب استفاده شده است. مسجد کالهو واکارو ابتدا در ماله بود تا این که بعدها بخش‌های مختلف آن را جدا کرده و به جزیره‌ای دیگر بردند و دوباره مسجد را سر هم کردند و سپس چندین سال بعد، همین کار را تکرار کرده و آن را دوباره به ماله برگرداندند.

 

بهترین فعالیت‌های سرگرم کننده در مالدیو

یادبود جنگ بریتانیا در مالدیو (British War Memorial)

این بنای یادبود در جزیره گان در آدو آتول قرار گرفته و زمانی یکی از پایگاه‌های نظامی به حساب می‌آمد. این مکان در واقع به سربازانی اختصاص دارد که بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۷۶ در خدمت نیروی هوایی بریتانیا بوده و آن‌هایی که در جنگ جهانی دوم خدمت کرده‌اند.

منبع

۰۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران