مهمترین جاذبه‌های آنکارا: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
مهمترین جاذبه‌های آنکارا: قسمت دوم

آنکارا، پایتخت ترکیه، در قلب این کشور واقع است و به خاطر سبک زندگی شهری شهرت دارد.  اینجا، مکانی عالی برای مشاغل پر رونق و دانشجویانی است که به دنبال دانشگاه و انواع تجارت هستند. اما با توجه به میراث ترکیه، مکان‌های توریستی فوق‌العاده‌ای را نیز در سفر با تور آنکارا خواهید یافت که تجربه‌های معماری و همچنین فرهنگی جذابی را ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید اگرچه این شهر به شکل امروزی درآمده، اما خواستگاه آن به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. اگر مشتاق آشنایی بیشتر با این منطقه هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله قبل ما را همراهی کنید تا سفری مجازی و جذاب را به برخی دیگر از مهمترین جاذبه‌های آنکارا در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم.

 

موزه قوم نگاری

اگر دوست دارید در مورد تاریخ تمدن در ترکیه بیشتر بیاموزید، در این صورت بازدید از موزه قوم نگاری را فراموش نکنید. موزه قوم نگاری، در حدود سال ۱۹۲۸ ساخته شد. گفتنی است که این مکان، فرهنگ تمدن‌های ترک را از طریق مصنوعات مختلف مانند نسخه‌های خطی، جواهرات، اقلام شیشه‌ای و کاشی، لباس‌های سنتی، اجناس دست بافت و دست دوزی، آثار فلزکاری و سایر آثار مرتبط با تاریخ ترکیه را به نمایش می‌گذارد.

همچنین در موزه، یک کتابخانه تخصصی حاوی نشریات مربوط به قوم شناسی و فرهنگ عامه و تاریخ هنر آناتولی وجود دارد. گفتنی است جسد مصطفی کمال آتاتورک تا زمان انتقال وی به آنیتکبیر (مقبره آتاتورک)، در سال ۱۹۵۳ در اینجا نگهداری می‌شد. این قسمت، هنوز هم به صورت یک منطقه نمادین و به احترام یاد وی حفظ می‌شود.این مکان، همه روزه به جز ایام تعطیلات مذهبی به روی علاقمندان باز است و ورودی آن ۱۲ لیر می‌باشد.

 

بهترین هتل‌های مرکز شهر آنکارا

موزه جنگ استقلال

اینجا یکی دیگر از مکان‌های عالی برای کسانی است که علاقمند به یادگیری جزئیات تاریخ ترکیه هستند. موزه جنگ استقلال که در اولین ساختمان مجلس ملی بزرگ ترکیه در منطقه اولوس آنکارا ترکیه قرار دارد، عکس‌ها، اسناد و وسایل مهم جنگی را از جنگ استقلال ترکیه ارائه می‌دهد. راهرو نیز با نقاشی‌های رنگ روغن که رویدادهای ۱۹۱۸-۱۹۱۸ را به نمایش می‌گذارند تزئین شده است. بعلاوه اتاق ریاست‌جمهوری، دارای اقلام اصلی از جمله مهر ریاست جمهوری است. همچنین، می‌توانید وسایل شخصی آتاتورک را در اتاق مدیریت مشاهده کنید.

این ساختمان ۲ طبقه، از معماری به سبک ترکی برخوردار است و بارزترین ویژگی طراحی آن، استفاده از سنگ آنکارا (آندزیت) در نمای بیرونی است. در نهایت بازدید از این مکان، همه روزه با پرداخت ورودی ۱۰ لیر امکانپذیر است.

آکواریوم Aqua Vega

آکواریوم Aqua Vega، در یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ترکیه قرار دارد و دارای یک تونل پیاده روی طولانی به طول ۱۰۵ متر است که از آنجا می‌توانید زندگی و زیستگاه طبیعی موجودات زیر آب را ببینید. علاوه بر آکواریوم، Aqua Vega همچنین شامل یک خانه خزندگان با موجودات زنده عجیب و غریب سمی و جالب است. در اینجا اتاق‌های مختلفی با موضوعات متفاوت، برای تماشای زندگی در آب شیرین و آب شور وجود دارند. این مکان، بیش از ۲۰ تم مختلف و در اندازه‌های متفاوت، استخرهای لمسی، کافه تریا، لوکیشن‌های جذاب عکاسی و فروشگاه سوغاتی را در برگرفته است. گفتنی است اینجا، یک مکان فوق العاده جذاب هم برای کودکان و هم بزرگسالان است.

 

معرفی بهترین رستوران‌های آنکارا

موزه زندان Ulucanlar

یکی از جاذبه‌های عجیب و جالب در آنکارا، موزه زندان Ulucanlar است. اینجا یک زندان دولتی سابق است که پس از بازسازی‌های انجام شده توسط شهرداری آلتینداغ، به موزه بدل شده است و مکانی منحصر به فرد در نوع خود در ترکیه به شمار می‌آید.

بازدید از موزه، احساس شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا شما را از طریق راهروی تاریک و سرد، به سوی گذشته می‌کشاند و با افراد مشهوری که به دلایل مختلف در اینجا زندانی شدند آشنا می‌شوید و عکس‌ها و اسنادی را که نشان دهنده تاریخ ۸۱ ساله این مکان است، مشاهده می‌کنید.  گفتنی است ساعات کاری این موزه، همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.

گالری CerModern

آیا می‌خواهید یک فعالیت سازنده و در عین حال سرگرم کننده، برای خود و فرزندانتان رقم بزنید؟ پس حتما سری به گالری CerModern آنکارا بزنید. اینجا، مکانی برای دوستداران هنر است. این گالری که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد، در یک کارگاه راه آهن قدیمی قرار دارد و هنر مدرن جذاب را به نمایش می‌گذارد. در ضمن، نمایشگاه‌ها همیشه متفاوت هستند و نمایشگاه دائمی در اینجا وجود ندارد.

غیر از بازدید از سالن‌های نمایشگاهی، می‌توانید در کارگاه‌ها یا رویدادهای مختلفی که توسط گالری برگزار می‌شود شرکت کنید. گفتنی است CerKids یا CerÇocuk در این گالری، به ارائه کارگاه‌های آموزشی برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله اختصاص دارد. این کارگاه‌ها، آموزش‌هایی در زمینه ایجاد یک کتاب ۴ بعدی، ساخت مجسمه‌های اسباب بازی، بازسازی نقاشی‌های نقاشان معروف و سایر فعالیت‌هایی را ارائه می‌دهند که تخیل کودکان را تقویت می‌کنند. این مکان، همه روزه به جز دوشنبه‌ها پذیرای علاقمندان بوده و هزینه ورودی برای بزرگسالان ۲۰ لیر و برای دانش آموزان ۱۰ لیر می‌باشد.

 

چیزهایی که باید درباره آنکارا بدانید

موزه هوانوردی

اگر به هواپیماهای نظامی علاقمندید، بازدید از این موزه را در لیست گشت و گذارتان در سفر با تور آنکارا قرار دهید. توجه داشته باشید که دو موزه در شهر وجود دارند که به هوانوردی اختصاص داده شده‌اند. یکی در شهر، واقع در منطقه Altindag است و دیگری در منطقه Etimesgut قرار دارد.

موزه هوانوردی آنکارا در Altindag با بیش از ۷۰۰ اثر، عکس و سند، تاریخچه هوانوردی ترکیه را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. این موزه همچنین گواهینامه‌ها، لباس‌ها و مدال‌های خلبانان را به نمایش می‌گذارد. باغ موزه، هواپیماهای اصلی و ماکت‌هایی از آنها را در برگرفته است. بعلاوه یک برج پاراشوت نیز، در اختیار افراد معتاد به آدرنالین و هیجان است که دوست دارند از ارتفاع بپرند و تجربه‌ای منحصر به فرد داشته باشند. گفتنی است این مکان، همه روزه به جز دوشنبه‌ها به روی علاقمندان باز است.

موزه فضای باز Altinkoy

اگر دوست دارید ببینید در گذشته زندگی در روستاهای ترکیه چگونه بوده است، از این موزه فضای باز دیدن کنید. این مجموعه شامل نمونه‌هایی از خانه‌های قدیمی، مساجد باستانی، فواره‌ها و هر چیز دیگری است که زندگی روستایی در حدود صد سال پیش را کاملا توصیف می‌کنند.

در ضمن، یک مزرعه برای خرید مواد غذایی و یک رستوران برای شکم گردی در این مکان درنظر گرفته شده‌اند. بعلاوه، بچه‌ها می‌توانند به کارگاه‌هایی که در این موزه برگزار می‌شوند بپیوندند. اینجا همه روزه به جز دوشنبه‌ها، پذیرای علاقمنذان بوده و هزینه ورودی برای بزرگسالان ۵ لیر و برای دانش آموزان ۲ لیر می‌باشد.

شهربازی Gençlik

این پارک ۶۸ هکتاری در سال ۱۹۴۳ ایجاد شد و دارای یک مرکز فرهنگی، مرکز جوانان، سالن همایش شهرداری و یک استخر است. اینجا میزبان بسیاری از کنسرت‌ها و اجراها به خصوص در ماه‌های تابستان است و یکی از زیباترین پارک‌های آنکارا به شمار می‌رود. بعلاوه کیوسک‌های غذایی زیادی در سرتاسر پارک وجود دارند که می‌توانید از بستنی ترکی خوب، دسرها و غذاهای لذیذشان بهره مند شوید.

اگر می‌خواهید یک ماجراجویی هیجان انگیز را برای فرزندانتان رقم بزنید، این شهر بازی بهترین مکان در این رابطه به شمار می‌آید. اگرچه این پارک یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های شهر است، اما همچنان کودکان را به نمایش‌های جذاب و پر جنب و جوش خود جذب می‌کند.

فرزندان شما عاشق وسایل سواری مانند ترن هوایی، چرخ و فلک و چندین فعالیت هیجان انگیز دیگر خواهند شد. بعلاوه، می‌توانند در استخرها شنا کنند یا در زمین‌های بازی بدوند. البته، شما می‌توانید با عزیزان کوچولویتان ارتباط برقرار کنید و همراه آنها سواری کنید. در این روز تفریح ​​و سرگرمی، می‌توانید خانوادگی به قدم زدن در این حوالی و تماشای گلها و گیاهان دوست داشتنی و  آبشارهای مصنوعی بپردازید. و یا روی چمن‌ها بنشینید و به تماشای نورپردازی باشکوه در هنگام تاریک شدن هوا، در نزدیکی محوطه استخر مشغول شوید.

 

ناتاوگا، یکی از بزرگ ترین مرکز خرید آنکارا

موزه Tabiat Tarihi Müzesi

موزه دیگری که می‌توانید با فرزندانتان از آن بازدید کنید، موزه Tabiat Tarihi Müzesi است.اجازه دهید بچه‌ها (و حتی خودتان) مجذوب مدل‌های دایناسورهای موزه و دیگر حیوانات ماقبل تاریخ شوید که توسط باستان‌شناسان پیدا شده‌اند. پس از تحسین نمایش‌های فضای داخلی، می‌توانید به افلاک نما بروید که دقیقا در همین ساختمان قرار دارد و هیجانی وصف ناشدنی را تجربه نمایید. جالب است بدانید که بازدید از این موزه رایگان است.

این ساختمان ۴ طبقه، اولین موزه ملی تاریخ طبیعی ترکیه است و بیش از ۵۰۰۰ اثر نمایشی را در برگرفته که از نقاط مختلف ترکیه و جهان گردآوری شده‌اند. در اینجا نمونه‌های بسیاری از فسیل‌های مهره داران و بی مهرگان، ابزار سنگی دوره های ماقبل تاریخ و سنگ‌هایی که از ترکیب کانی‌های مختلف در طی فرآیندهای مختلف زمین شناسی بدست آمده اند را مشاهده خواهید کرد. بعلاوه کپی های گچی از هنر غار، مدل غار کارست و مدل محیط های رسوبی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. همچنین نمونه‌های منقرض شده یا در حال انقراض گیاهان و حیوانات ترکیه، از جمله "پلنگ آناتولی" را می‌توانید در این مکان شاهد باشید.

در طبقه سوم، "تونل علم" قرار دارد که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد. در تونل علم، سایت‌هایی از میراث زمین شناسی ترکیه و پارک‌های سافاری آفریقای جنوبی و تنوع زیستی مشاهده شده در صخره‌های زیر دریا را می‌توان پیدا کرد. در موزه همچنین آزمایشگاه‌های دیرینه‌شناسی، کانی‌شناسی، سنگ‌شناسی، گوهرشناسی و آرشیو وجود دارند که نزدیک به ۱۰۰،۰۰۰ نمونه در آنها نگهداری می‌شوند.

پارک سرزمین عجایب Harikalar Diyarı

آیا آرزوی یک تعطیلات آخر هفته عالی، در فضای باز و اکتشافی را دارید؟ در این صورت، از Harikalar Diyarı یا سرزمین عجایب آنکارا دیدن کنید که نویدبخش یک ماجراجویی بی نظیر برای تمام اعضای خانواده است. کودکان می‌توانند انواع فعالیت‌ها و بازی‌ها را در داخل پارک انجام دهند. همچنین می‌توانید از گشت و گذار در میان مجسمه‌های غول پیکر و فضای پرانرژی پارک لذت ببرید و در صورت تمایل، این گردش را سوار بر قطار داخل پارک انجام دهید. گفتنی است مساحت این پارک ۱۴۲۰۸۳۶۲ فوت مربع بوده و دریاچه‌های ساخت بشر، رمپ‌های اسکیت بورد، زمین بسکتبال، مینی گلف، آمفی تئاتر، تجهیزات پینگ پنگ و بسیاری امکانات دیگر را شامل می شود.

 

۷ غذایی که باید در آنکارا امتحان کنید

پارک آبی واترسیتی

پایتخت ترکیه، مسافرانی را که مشتاق غوطه ور شدن در دنیای بیکران سرگرمی هستند، خوشحال خواهد کرد. پارک آبی بزرگ واترسیتی که تا حدودی کمبود دریا در آنکارا را جبران می‌کند، صمیمانه درهای خود را به روی علاقمندان در هر رده سنی باز کرده است. اینجا یک مکان عالی، برای تعطیلات خانوادگی است.

بچه‌ها عاشق آب هستند. البته بزرگسالان هم همینطور. در پارک آبی واترسیتی، شما و فرزندان دلبندتان می‌توانید در استخرهای تمیز و با طراوت شنا کنید. این پارک آبی همچنین دارای سرسره و جاذبه‌های آبی، تخت‌های آفتابگیر، جکوزی است. در ضمن کسانی که مایل به استراحت و شکم گردی هستند، می‌توانند این از رستوران‌ها و کافه‌های شیک و دنج این پارک بهره مند شوند. گفتنی است این پارک، مدرن‌ترین پارک آبی ترکیه در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود. همچنین، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی شهر بوده و روزانه پذیرای حدود ۴۰۰۰ نفر است.

حیات وحش آنکارا

امیدواریم فرصتی برای کشف حیات وحش در باغ وحش‌های آنکارا داشته باشید. چندین باغ جانورشناسی در این شهر وجود دارند که می‌توانند فرزندانتان را سرگرم کنند و آنها را با طبیعت و حیات وحش آشتی دهند. جالب است بدانید بسیاری از این باغ وحش‌ها، از بازدیدکنندگان خصوصا کودکان هیچ هزینه‌های دریافت نمی‌کنند.

موزه هنر و مجسمه سازی

و در پایان، به این موزه جذاب دولتی می‌رسیم که به هنرهای زیبا و مجسمه سازی در آنکارای ترکیه اختصاص دارد. اینجا مجموعه‌ای غنی از هنر ترکی، از اواخر قرن نوزدهم تا امروز را در خود جای داده است. همچنین گالری‌هایی برای نمایشگاه‌های مهمان وجود دارند بدین صورت که نمایشگاه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، سرامیک، هنرهای چاپ و عکاسی در ۳ گالری، برای نمایشگاه‌های دوره‌ای در نظر گرفته شده‌اند.

علاوه بر اینها، در اینجا کارگاه‌هایی برای ارائه دوره‌های نقاشی و چاپ سنتی برگزار می‌شوند. در ضمن حفاظت از آثار هنرهای زیبا، یکی از مهمترین مسئولیت‌های موزه در کنار آموزش است. در تالار تاریخی این مکان، انواع فعالیت‌ها از جمله برگزاری کنسرت، اجرای تئاتر و نمایش فیلم انجام می‌شوند. و در نهایت اگر از گردش در موزه خسته شدید، می‌توانید برای استراحت و شکم گردی به کافه تریا بروید و اوقاتی آرامش بخش را در این فضای دنج و راحت تجربه کنید.

 

خرید سوغاتی در سفر به آنکارا

۰۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران