مهمترین جاذبه‌های آنکارا: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
مهمترین جاذبه‌های آنکارا: قسمت اول

در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر ترکیه، آنکارا ممکن است مقصدی محبوب برای بسیاری از گردشگران نباشد. تقریبا همه به تور استانبول می‌روند. با این حال، پایتخت به جهت معماری، مردمان و جاذبه‌هایش، تفاوتی اساسی با استانبول شلوغ دارد. اگر اولین بار است که می‌خواهید به این شهر سفر کنید، مطالعه مقاله راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار، خالی از لطف نخواهد بود.

آنکارا یک شهر بسیار قدیمی است. در اینجا نمونه‌هایی از بناها با معماری و باستان شناسی رومی، بیزانسی، هلنیستی و عثمانی را خواهید دید. در نتیجه، این منطقه در میان علاقمندان به تاریخ محبوبیت بالایی دارد. اما این همه ماجرا نیست! این شهر، نوید تجربه‌های هیجان‌انگیز زیادی را می‌دهد و مکان‌ها و ماجراجویی‌های بسیاری را برای همه به خصوص برای خانواده‌ها در چنته دارد. سفر با تور آنکارا در تعطیلات طولانی یا سفرهای کوتاه آخر هفته، یک استراحت خوشایند برای شما و عزیزان کوچک ارزشمندتان خواهد بود!

 

مقبره آتاتورک

اینجا مقبره مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه و اولین رئیس جمهور این کشور است. بازدید از این مکان، یکی از اولین کارهایی است که باید در آنکارا انجام دهید. این مقبره بزرگ بوده و شامل چهار بخش است: میدان تشریفاتی، جاده شیرها، تالار افتخار و پارک صلح.

جاده شیرها، گذرگاهی است که فقط برای عابران پیاده درنظر گرفته شده و دو طرف آن، مجسمه ۱۲ جفت شیر ​​قرار دارد. آنها نماینده ۲۴ قبیله ترک اوغوز هستند و شیرها، بعنوان نماد صلح و قدرت در اینجا نصب شده‌اند.

میدان تشریفاتی، منطقه مرکزی است که می‌تواند حدود ۱۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. کف بسیار زیبای این قسمت، با نقش‌های ۳۷۳ گلیم (فرش ترکی) و قالی طراحی شده است.

 

موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

موزه‌ای در اینجا وجود دارد که یادگاری‌های آتاتورک از شناسنامه گرفته تا وسایل شخصی، لباس‌ها، کتاب‌ها، هدایایی از کشورهای مختلف و یک ماشین لینکلن مربوطه به سال ۱۹۳۵ را به نمایش می‌گذارد.

گفتنی است مقبره آتاتورک، در تالار افتخار و در یک تابوت نمادین ۴۰ تنی قرار دارد. جسد واقعی درست زیر تابوت و هفت متر پایین‌تر مدفون شده است. علاوه بر این، پیکر عصمت اینونو، دومین رئیس جمهور کشور نیز در اینجا به خاک سپرده شده است.

پارک صلح، کل مجموعه را احاطه کرده است. این نام، از جمله معروف آتاتورک گرفته شده است: صلح در خانه، صلح در جهان. در کل بازدید از این مکان تاریخی، حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد و ورودی نیز رایگان است.

شهر قدیمی

منطقه تاریخی اصلی در آنکارا، منطقه همامونو است که سرشار از ساختمان‌هایی با معماری قدیمی، مغازه‌ها و کافه‌هاست. تاریخچه این منطقه، به زمانی برمی‌گردد که آنکارا به پایتخت ترکیه بدل شد. اما محققان، معتقدند که این محدوده قدمت بیشتری دارد. اینجا یک گنج واقعی برای آن دسته از گردشگرانی است که می‌خواهند درباره تمدن‌های باستانی بیشتر بدانند. بخش قدیمی شهر یعنی اولوس، اسرار زندگی، پیشرفت و فرهنگ هیتی‌ها را به نمایش می‌گذارد. گفتنی است این مردمان باستانی آنکارا، نقش مهمی در تاریخ کشور و جهان داشتند.

در سال ۲۰۱۱، شهر قدیمی تحت عملیات بازسازی اساسی قرار گرفت و آن را به یک مکان محبوب در آنکارا تبدیل کرد. این منطقه، یکی از بهترین نمونه‌های خانه‌ها و محله‌های اواخر دوران عثمانی را در خود جای داده است.

 

برج زیبای آتاکوله و مرکز خرید آرتیوم

قلعه آنکارا

قدمت این قلعه، به اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی باز می‌گردد و منظره‌ای پانوراما از پایتخت را ارائه می‌دهد. این شهر که در ابتدا با کاربری دفاع نظامی ساخته شده بود، امروزه یک مقصد محبوب برای گردشگران است. می‌توانید از دیوارهای آن بالا بروید و از تماشای مناظر منطقه آلتینداگ با خانه‌های سفالی قرمز رنگ مربوط به دوران عثمانی لذت ببرید، در حالی که در افق، آنکارای مدرن را خواهید یافت.

جالب است بدانید این بنا در طول زمان، در اختیار بسیاری از حاکمان ترکیه از جمله امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس، ترکان سلجوقی و عثمانی قرار گرفت. برخی از برج‌ها و دیوارهای بیرونی قلعه همچنان پابرجا هستند و این بنا، از سبک معماری معمول ترکیه برخوردار است.

اگر در تابستان با تور آنکارا سفر می کنید، به یاد داشته باشید که کنسرت‌هایی جذاب در محوطه قلعه برگزار می‌شوند. همچنین آثار هنری بسیاری در این قلعه به نمایش گذاشته شده‌اند که بازدید از آنها برای عموم آزاد است. این قلعه در اولوس قرار دارد و با مترو، به راحتی می‌توان به آن رسید.

مسیری که به این قلعه منتهی می‌شود، از یک خیابان شیب‌دار سنگفرش شده می‌گذرد که مغازه‌های مختلف اعم از سوغات، حوله، منسوجات، ادویه‌جات و سنگ، دو طرف آن را زینت داده‌اند. بعلاوه این بخش از آنکارا، دارای خانه‌های سفیدی شبیه به بناهای دوران عثمانی است که از چوب یا سنگ ساخته شده‌اند.

 

معرفی ۱۰ پارک زیبا و سرسبز در آنکارا

موزه Rahmi M. Koc

این موزه، تکامل انواع فناوری‌ها را به نمایش می‌گذارد: تکامل ماشین‌ها، کامپیوترها، ماشین تحریر، رادیو، تلویزیون،  ماشین حساب، ابزار علمی، تجهیزات نظامی، قایق، دوچرخه، موتور سیکلت و موتور بخار. شما حتی می‌توانید چیدمان مغازه‌های آناتولی را در موزه ببینید. جدا از اینکه از اقلام این مجموعه متحیر خواهید شد، حتی خواهید دید که برخی از این گزینه‌ها هنوز کار می‌کنند.

گفتنی است این موزه، مجموعه خصوصی یک تاجر ترک به نام رحمی مصطفی کوچ است. او نه تنها تمام اقلامی را که در طول سال‌ها جمع آوری کرده بود اهدا کرد، بلکه در روند ساخت موزه به ویژه در چیدمان و اتاق‌های موضوعی آن مشارکت داشت.

به هر حال اگر خواستید از این موزه بی نظیر دیدن کنید، حداقل ۲ ساعت را برای اینکار درنظر بگیرید. گفتنی است هزینه ورودی ۱۰ لیر می‌باشد و این مکان، سه شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر و در  تعطیلات آخر هفته، از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر به روی علاقمندان باز است.

مسجد Kocatepe

این عبادتگاه خیره کننده، بزرگ‌ترین مسجد آنکاراست که بین سال‌های ۱۹۶۷ - ۱۹۸۷ و تحت تاثیر معماری مسجد آبی استانبول و مسجد سلیمیه در ادیرنه و به سبک معماری نئوکلاسیک عثمانی ساخته شد. این بنای باشکوه با ۴ مناره‌اش، تقریبا از همه جای مرکز آنکارا قابل مشاهده است و می‌تواند ۲۵ هزار نفر را در یک مقطع زمانی در خود جای دهد. فضای داخلی مسجد کوجاتپه با سنگ مرمر، ورق طلا و کاشی‌های تزئینی آراسته شده و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی که جلوه قابل توجهی در دکوراسیون داخلی مسجد ایجاد می‌کنند، نشان دهنده گذار از سبک کلاسیک عثمانی به سبک مدرن هستند.

پارک Kuğulu

پارک‌ها و فضاهای سبز بسیاری در سراسر شهر پراکنده هستند. در این میان، پارک کوگولو بیش از سایرین محبوبیت دارد. این پارک، مکانی عالی برای لذت بردن از آرامش و طبیعت بوده و استرس را از بین می‌برد و فرصت استنشاق هوای تازه جنگلی را به مخاطبان هدیه می‌دهد. اینجا بسیار بزرگ است و مساحتی در حدود بر ۱ هکتار را داراست.  

پارک کوگولو واقع در منطقه کاواکلیدره، به خاطر قوهایش معروف است. قوها، اردک‌ها و غازها در استخر پارک پرسه می‌زنند و تصاویری دوست داشتنی و جذاب به این فضا می‌بخشند. باغ و کافه تریا نیز، فرصت یک شکم گردی عالی را رقم می‌زنند. گفتنی است این پارک به خصوص در فصل زمستان در زیر بارش برف، مناظر باشکوهی را به نمایش می‌گذارد. پارک کوگولو که یک منطقه حفاظت شده طبیعی درجه یک است، در عین حال از مناطق تفریحی و زمین بازی کودکان نیز برخوردار بوده و هر روز هفته، میزبان مردمان محلی و گردشگران بسیاری است.

 

اقامت در هتل‌های لوکس آنکارا

حمام رومی

این موزه فضای باز، بقایای حمام‌های رومی شهر باستانی آنسیرا را به نمایش می‌گذارد. این حمام‌ها‌ در قرن سوم، توسط امپراتور کاراکالا به افتخار خدای سلامتی، اسکلپیوس ساخته شده است. این مجموعه از سه اتاق اصلی حمام داغ، گرم و سرد تشکیل شده است.

با ورود به این سایت، خود را در زمینی قدیمی می‌یابید که قبلا توسط یک رواق و ۱۲۸ ستون مرمر محصور شده بود. این فضا تا قرن هشتم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در اثر آتش سوزی ویران شد و تنها بقایای طبقه اول و زیرزمین آن باقی مانده است. برای بازدید از این اثر، می‌توانید همه روزه از ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر مراجعه کرده و ورودی ۶ لیر بپردازید.

خانه وارونه

اگر به دنبال جاذبه‌‌ای متفاوت و جذاب در آنکارا می‌گردید، خانه وارونه در حومه پایتخت، گزینه‌ای عالی در این زمینه به شمار می‌آید. این خانه ۲ طبقه، دارای ۳ اتاق در طبقه بالا و یک اتاق در طبقه همکف است. اینجا یک آپارتمان معمولی به نظر می‌رسد، با این حال هر آیتم آن وارونه است.

گفتنی است که این بنا برای همه، خصوصا کودکان بسیار جذابیت دارد. این مکان بخشی از یک پارک تفریحی است و به غیر از خانه وارونه، موزه توهمات، کافه‌ها، قطار برای بچه‌ها و اردک‌ها و غازهای اهلی را در اینجا خواهید یافت. در ضمن باید گفت در بهار و تابستان که هوا گرم‌تر است، این مکان نیز بسیار شلوغ‌تر می‌شود. اما در ابتدای ماه مارس، این حوالی خلوت است. شما  می‌توانید همه روزه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر با پرداخت ورودی ۱۵ لیر از این جاذبه دیدن کنید.

 

مجموعه‌های سینمایی برتر در آنکارا

ساختمان Altın Köşk

اینجا یک گوهر پنهان در آنکاراست که کمتر کسی از وجودش اطلاع دارد. این بنا که در محله بیلکنت واقع شده، در سال ۱۹۹۶ ساخته شد. مالک آن علی رضا بوزکورت، تاجر ترکیه ای است که صاحب چندین شرکت بین المللی و ساکن ایالات متحده است.

اما چه چیزی این اقامتگاه را بسیار خاص و منحصر به فرد می‌کند؟ باید گفت این بنای منحصر به فرد، کپی‌هایی از کاخ‌ها و عمارت‌های مختلف در سراسر ترکیه را به نمایش می‌گذارد. رنگ غالب خانه طلایی است و مبلمان مجلل، اتاق‌های بزرگ را زینت داده‌اند. و در عین حال نقاشی‌های روی دیوارها و سقف‌ها همراه با لوسترهای عظیم، چشم‌ها را نوازش می‌دهند. بازدید از این مکان رایگان بوده و در صورت تمایل، می‌توانید همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر به این مکان مراجعه کنید.

کلاس آشپزی Little Chef’s

حقیقت این است که آشپزی، یک فعالیت خلاقانه و سرگرم‌کننده برای کودکان است. با بردن بچه‌هایتان به کلوپ سرآشپز کوچولو، یک ماجراجویی بی‌نظیر در آنکارا را تجربه کنید. این مکان مخصوص کودکان امکان می‌دهد طرز پخت کلوچه، کیک و براونی را بیاموزند و با اندازه‌گیری، هم زدن، الک کردن، مخلوط کردن و رول کردن آشنا شوند.

شما می‌توانید آنها را برای یک برنامه روزانه یا هر زمان دیگر، مثلا در تعطیلات آخر هفته ثبت نام کنید. در این کلوپ، سعی می‌شود به بچه‌ها نشان دهند که آشپزی و شیرینی‌پزی چقدر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و با یادگیری از طریق بازی، آنها را به این کار تشویق کند.

 

تفریح و گردش خانوادگی با کودکان در آنکارا

برج Atakule

برج آتاکوله، یک مرکز خرید با برج دیدبانی به ارتفاع ۱۲۵ متر است که در سال ۱۹۸۹، بعنوان یک برج ارتباطی و رصدی در محله چانکایا افتتاح شد. از آنجایی که منطقه چانکایا خود روی یک تپه قرار دارد، این برج را می‌توان تقریبا از هر نقطه شهر در روزهای صاف و آفتابی مشاهده کرد.

اینجا، منظره‌ای پانوراما از پایتخت ترکیه را به مخاطبان هدیه می‌دهد. در این بنا، رستورانی گردان به نام Sevilla وجود دارد که چشم اندازی ۳۶۰ درجه را ارایه می‌دهد. همچنین در بالای این رستوران، رستوران ثابتی به نام Dome وجود دارد و یک کافه نیز در این بنا در نظر گرفته شده است.

موزه تمدن آناتولی

دوستداران تاریخ، قطعا از وقت گذرانی در این موزه نهایت لذت را خواهند برد و به مجموعه بزرگی از اقلام آناتولی از دوران پارینه سنگی تا امروز دسترسی خواهند داشت. اینجا یکی از برترین موزه‌های آنکارا هست و شما می‌توانید شاهد کارهای مرمر، شیشه، طلا و نقره و اولین پول‌های ضرب شده و سایر گنجینه‌های فرهنگی باشید که از هزاره اول قبل از میلاد در ترکیه استفاده می‌شدند و از این رهگذر، اطلاعات بسیاری راجع به ترکیه بدست آورید. گفتنی است این مکان، همه روزه باز است و ورودی آن ۳۰ لیر می‌باشد.

 

معرفی مرکز خرید کنت پارک در آنکارا

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران