۱۰ کار باورنکردنی در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
۱۰ کار باورنکردنی در باکو

با تور باکو به یکی از کشورهای هم مرز ایران سفر می‌کنید. در این مدت، کارهایی انجام می‌دهید که ممکن است برای هر گردشگر جالب باشد. پس خوب زمان خود را برنامه‌ریزی کنید که نهایت استفاده را از گردش در این شهر ببرید. باکو در هر چهار فصل دیدنی است.

 

۱. شهر قدیمی باکو را ببینید

قبل از هر چیز سری به شهر قدیمی باکو بزنید. منطقه قدیمی شهر در باکو به عنوان باستانی‌ترین بخش‌های شهر در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از سازه‌ها همچون برج دوشیزه که در اینجا خواهید یافت، به قرن دوازدهم باز می‌گردد. این شهر قدیمی با دیوار سنگی قرون وسطایی که قدمتی به اندازه خود شهر دارد، مستحکم شده است. در داخل این دیوار، مناظر جالب بسیاری را خواهید دید که منتظر کاوش شما هستند. یکی از این مناظر، کاخ شیروانشاهان است. مجموعه کاخ‌های قرن پانزدهمی که در آن کاخ، طاق‌های تدفین و مسجد شاه را خواهید دید. همچنین می‌توانید برای ورود به داخل و دیدن آثاری که در کاخ نگهداری می‌شود، مبلغی پرداخت کنید یا از نمای بیرونی کاخ لذت ببرید.

در مقابل کاخ، یک نقطه عکس فوق‌العاده از بالکن کاخ وجود دارد که در آن می‌توانید مسجد شاه قدیمی و همچنین برج‌های شعله‌ور ابرمدرن را در یک قاب به تصویر بکشید و تضاد فاحش بین قدیمی و کاخ را نشان دهید. به جز کاخ، مسجد باستانی محمد ساخته شده در قرن یازدهم نیز وجود دارد که می‌توانید از آن هم بازدید کنید. از برج دوشیزه، بنای تاریخی قرن دوازدهمی بالا بروید و در خیابان‌های قدیمی متقاطع قدم بزنید.

۲. از فضای داخلی مسجد بی بی هیبت دیدن کنید

درست خارج از مرکز شهر، در امتداد بزرگراهی که به سمت جنوب می‌رود، یک مسجد بزرگ را خواهید دید که در کنار کوه قرار دارد. از بیرون، ممکن است مسجدی معمولی به نظر برسد، اما زیبایی واقعی مسجد در دیوار سنگی آن نهفته است. در داخل مسجد بی بی هیبت، مقبره اوکیما خانم، از نوادگان حضرت محمد (ص) را خواهید دید که به زیبایی با دیوارها و سقف سبز درخشان تزئین شده است. در حالی که تقریباً در هر گوشه از فضای داخلی مسجد، الگوهای اسلیمی دیده می‌شود. مسجد بی بی هیبت در حال حاضر مکانی محبوب برای زیارت زائران از سراسر آذربایجان به ویژه بانوان است اینجا عبادتگاه زنان نابارور است. افسانه‌ها می‌گویند که در گذشته برخی از زنان با پای پیاده به اینجا می‌آمدند تا عبادت کنند. به همین دلیل ظرف یک سال توانایی زایمان را پیدا می‌کردند.

 

سالن‌های کنسرت، اوپرا و نمایش‌های موزیکال در باکو

۳. زیبایی هایپر مدرن مرکز حیدر علی اف را تحسین کنید

مرکز حیدر علی اف در باکو احتمالا یکی از زیباترین و قابل توجه‌ترین قطعات معماری مدرن در کل شهر است. این زاییده ذهن معمار فقید عراقی بریتانیایی، زاها حدید است. در مقابل مرکز حیدر علی اف در باکو، آذربایجان بایستید و زیبایی آن را تحسین کنید. ظاهر سیال آن از منحنی‌ها، از همه چیزهایی که در شهر خواهید دید متمایز است. این مجموعه اغلب میزبان نمایشگاه‌ها و همچنین فعالیت‌ها و کنسرت‌های گالا است. هر نفر با مبلغی حدود پانزده منات آذربایجان AZN می‌تواند وارد شود و از نمایشگاهی که در حال برگزاری است دیدن کند. برای خواندن لیست کامل رویدادها و فعالیت‌هایی که در مرکز حیدر علی اف برگزار می‌شود، به وب سایت رسمی مرکز حیدر علی اف مراجعه کنید. حتی اگر قصد دیدن نمایشگاه را ندارید، پارک اطراف آن نیز مکانی عالی برای پیک نیک رفتن یا وقت گذرانی با دوستان و تماشای نمای بیرونی ساختمان است.

۴. از بازار یاشیل مقداری ادویه و برگ چای بخرید

در مسیر خود از مرکز حیدر علی اف، حتماً یک پیاده‌روی به مرکز شهر را انتخاب کنید تا بتوانید از بازار یاشیل عبور کنید. بازاری بزرگ که در آن انواع میوه‌های تازه، ادویه‌های رنگارنگ و غذاهای لذیذ را خواهید یافت. حتی می‌توانید از این بازار برای خانه سوغاتی بخرید. مردم محلی بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر کنجکاو باشید به شما اجازه می‌دهند بسیاری از تنقلات و شیرینی‌های محلی‌شان را رایگان امتحان کنید. برخی از غذاهای ترکی شیرین هستند، بنابراین اگر قصد خرید شیرینی را دارید، ابتدا همه آنها را امتحان کنید. در بیشتر بازارها، قبل از خرید هر چیزی، مذاکره با فروشنده را فراموش نکنید. این بخشی از صنایع دستی آنها است و به نظر می‌رسد آنها از یک معامله خوب لذت ببرند. بنابراین تمام آنچه را که دارید به آنها بدهید و لبخند بزنید.

 

آشنایی با موزه استقلال باکو

۵. در امتداد تفرجگاه باکو قدم بزنید و از ونیز کوچک دیدن کنید

یکی از سرگرمی‌های شما در باکو، می‌تواند رفتن به پیاده روی طولانی در امتداد تفرجگاه باکو در هنگام عصر باشد. این تفرجگاه به طول چهار کیلومتر در امتداد ساحل دریای خزر قرار دارد و از خانه دولت تا موزه فرش و بسیاری از چیزهای جالب دیگر برای دیدن، در طول این مسیر قابل بازدید است. با قدم گذاشتن در تفرجگاه، خود را در یک مسیر پیاده‌روی وسیع، درست در کنار دریای زیبای خزر خواهید دید و می‌توانید برج‌های شعله‌ور باکو، مرکز خرید کاسپین واترفرانت و تمام معماری‌های زیبا را در امتداد این تفرجگاه ببینید. یکی دیگر از فتوژنیک‌ترین مکان‌های باکو، مینی ونیز Mini Venice است، شبکه‌ای کوچک از آبراهه‌ها، که برای به تصویر کشیدن ظاهر ونیز ساخته شده است و به همین دلیل نام آن را به خود اختصاص داده است. با افرادی که در یک صف طولانی منتظرند تا سوار یکی از این قایق‌ها شوند، همسو شوید تا لحظاتی فراموش نشدنی را تجربه کنید.

۶. در غروب آفتاب در پارک هایلند پیاده روی کنید

پس از رسیدن به موزه فرش باکو، جاده را ادامه دهید و از پله‌ها بالا بروید. جایی که شما را به بالای پارک هایلند می‌رساند، پارکی زیبا با منظره پانورامای بی‌نظیر باکو است. جالب است که بدانید بیش از ۲۵۰ پله بین شما و یک بالکن با منظره پانوراما از شهر وجود دارد. پس برای پیاده‌روی آماده باشید. اگر حوصله راه رفتن ندارید هم می‌توانید یک منات آذربایجان هزینه کنید تا با فونیکولور به بالا بروید. بهترین زمان برای بازدید از پارک هایلند درست قبل از غروب آفتاب است تا بتوانید هنگام کوهنوردی از گرما در امان بمانید و تا زمانی که به قله رسیدید بتوانید به موقع غروب آفتاب را ببینید. در بالا، چندین بنای یادبود اختصاص داده شده به سربازان و غیر نظامیانی که در جریان کشتار ژانویه سیاه کشته شدند، خواهید دید که یادآور گذشته تاریک اغلب ناشناخته مردم آذربایجان است. حتما تا تاریک شدن هوا در آنجا بمانید تا بتوانید برج‌های شعله‌ور و نور را از نزدیک ببینید. تماشای آن بسیار دیدنی است، به خصوص زمانی که آنها شعله‌ای را بر روی برج‌های شعله افکن روشن می‌کنند.

 

با آب و هوای باکو قبل از سفر آشنا شویم

۷. از زیبایی مسجد حیدر در شب حیرت‌زده شوید

یکی از جواهرات پنهانی باکو مسجد حیدر است. مسجدی عظیم که در قسمت شمالی شهر قرار دارد. چیزی که مسجد حیدر را بسیار خاص می‌کند این است که چگونه کل مسجد در شب روشن می‌شود و مشرف به محله آرام اطراف منطقه است. نکته‌ای که وجود دارد این است که مسجد حیدر برای عموم باز نیست و فقط از بیرون می‌توانید آن را تماشا کنید و آرامشش را حس کنید. بهترین زمان برای بازدید از این مسجد شب‌هاست.

۸. در یک سفر یک روزه، به گوبوستان و آتشفشان‌های گلی بروید

آیا از گذراندن روز خود در شهر بزرگی مانند باکو خسته شده‌اید؟ چرا به جای آن یک روز را صرف کاوش در تمام مناظر مختلف اطراف شهر نمی‌کنید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید، تصویر یک انسان در نقوش گوبوستان آذربایجان یافت شده است. مناظری مانند گوبوستان، مکانی که در آن حکاکی‌های سنگی ماقبل تاریخ را کشف کرده‌اند، بسیار منحصر به فرد هستند. آتشفشان‌های گلی هم یکی از معدود آتشفشان‌های گلی است که می‌توانید دست خود را در آن بگذارید. دقیقا شبیه به همین آتشفشان گلی به نام گل‌افشان در نزدیکی شهر چابهار کشور خودمان هم وجود دارد. بی‌شک هنگام بازدید از باکو نباید دیدن آن را از دست بدهید. علاوه بر این، گوبوستان مکانی عالی برای آشنایی شما با مردم ماقبل تاریخ است که از هزاره هشتم قبل از میلاد در این بخش از جهان ساکن شده‌اند. شاید وقتی از بیرون به گوبوستان نگاه کنید مکانی دیدنی به نظر نرسد اما آنچه در مورد گوبوستان جالب است هزاران حکاکی و سنگ نگاره است که صحنه‌های شکار، مردم، کشتی‌ها، صورت‌های فلکی و حیوانات را به تصویر می‌کشد. برای قدردانی از گوبوستان، به یک راهنمای تور نیاز دارید تا همه چیز را برای شما توضیح دهد، زیرا هیچ تابلوی انگلیسی وجود ندارد که معنی هر حکاکی را توضیح دهد، بنابراین بهتر است با یک تور به آنجا بروید. به عنوان مثال، تور گوبوستان و آبشرون شما را از باکو به گوبوستان و همچنین آتشفشان‌های گلی، یانارداگ، کوه سوزان و آتشکده آتشگاه می‌برد که به همرا ناهار برای هر نفر حدود ۵۰ دلار هزینه خواهد داشت. به این صورت، راهنما کامل انگلیسی صحبت می‌کند و همه چیز را در مورد گوبوستان و فرهنگ آذربایجان با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد. حتما سعی کنید که دست‌های خود را در گل بچسبانید و سرمای آن را احساس کنید. چرا که به دلیل آب و هوای دریای خزر، آتشفشان‌های گلی اطراف باکو به طرز شگفت‌آوری سرد هستند.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۳ ستاره باکو

۹. در آتشکده آتشگاه با تاریخ زرتشتیان آذربایجان آشنا شوید

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بزرگ که در فاصله‌ای نه چندان دور از باکو قرار دارد، آتشکده آتشگاه است، عبادتگاه قرن هفدهمی که هندوها، سیک‌ها و مهم‌تر از همه زرتشتیان در آن رفت و آمد داشتند. در این مکان شعله جاویدان آتشکده آتشگاه آذربایجان را خواهید دید. این معبد دارای یک شعله ابدی طبیعی است که نام خود را به آن داده است. متأسفانه شعله ابدی در سال ۱۹۶۹ پس از یک قرن بهره‌برداری از گاز در مناطق اطراف خاموش شد. اکنون آتش دوباره از طریق لوله گازی که از شهر دیگری متصل است روشن می‌شود. خود معبد در یک قلعه با آتشی در مرکز آن واقع شده است در حالی که اتاق‌های موزه خود معبد را احاطه کرده‌اند. هزینه ورودی آتشکده برای بزرگسالان ۴ منات و برای دانش آموزان یک منات است. در محل آتشکده آتشگاه آذربایجان کتیبه‌ای فارسی و همچنین کتیبه سرسکیت یافت شده است.

۱۰. شب را در خیابان نظامی بگذرانید

آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین مورد، پیاده‌روی در امتداد خیابان خرید عابر پیاده نظامی است. جایی که تعداد زیادی از مردم محلی و بازدیدکنندگان را خواهید دید. همگی خیابان را بالا و پایین راه می‌روند و در طول شب مشغول خوردن و نوشیدن هستند. در امتداد دو طرف خیابان نظامی، فروشگاه‌ها و رستوران‌های بی‌شماری را پیدا خواهید کرد که می‌توانید در آن به تفریح بپردازید. خیابان به‌ ویژه در شب‌های جمعه‌ و شنبه‌ها پر جنب و جوش است. بنابراین حتماً ببینید در اطراف میدان فواره چه می‌گذرد. شما همچنین می‌توانید در یک تور پیاده‌روی شبانه در اطراف باکو شرکت کنید.

 

پاییز بهترین فصل برای سفر به باکو

۲۴ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران