بازدید از ۴ مکان جادویی در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بازدید از ۴ مکان جادویی در ترکیه

ترکیه کشوری جادویی و زیباست. سرزمینی که در بعضی نقاطش، چشم انداز‌هایی را خواهید دید که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند. شاید خیلی از ما به تور استانبول یا تور آنتالیا یا شهرهایی از این دست را تجربه کرده باشیم، اما نقاط خاصی در ترکیه وجود دارند که حداقل یک بار هم که شده باید از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با هم مروری کنیم بر ۴ مکان جادویی در ترکیه:

 

کاپادوکیا

هر چقدر هم که درباره تور کاپادوکیا شنیده باشید، باز هم دیدن این مکان شما را شگفت‌زده می‌کند. کاپادوکیا از آن ‌جاهایی است که نمونه‌اش را در دنیا کم پیدا می‌کنید و با توجه به این که این جاذبه‌ی طبیعی، در نزدیکی مرزهای کشورما قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم، در طول سفرهایتان، حداقل یک بار هم که شده به آن‌جا بروید. برای بازدید از کاپادوکیا به ۳-۴ روز احتیاج دارید تا هم در طول روز به گشت و گذار بپردازید و هم از شب‌های زیبای این منطقه لذت ببرید.

کاپادوکیا در گذشته منزلگاه مردمی بود که خانه‌هایشان را در دل غارها ساخته بودند. حالا اما این غارها به هتل‌هایی لوکس تبدیل شده و توریست‌ها از سراسر جهان به این نقطه از ترکیه سفر می‌کنند تا از دره‌های زیبا، صخره‌های عجیب و خیلی چیزهای دیگر در کاپادوکیا دیدن کنند.

در روزهای شلوغ سال، هر صبح بیش از ۱۵۰ بالن هوای گرم از زمین بلند می‌شوند و منظره‌ای باور نکردنی را در این شهر می‌سازند. البته شما هم می‌توانید بالن سواری در کاپادوکیا را تجربه کرده و این منطقه را از نمایی متفاوت تماشا کنید. البته در نظر داشته باشید که برای این کار، باید ساعت ۴ صبح بیدار شده و خود را به محل پرواز برسانید. دلیل این عجله هم، تماشای طلوع خورشید بر فراز آسمان است که خاطره‌ای درخشان را در طول سفر برایتان خواهد ساخت.

 

تفریحات شبانه در مارماریس

اما کاپادوکیا شب‌ها هم به شکلی متفاوت زیباست. چه در هتل‌های غاری کاپادوکیا مانده و بر روی تراس به شهر نگاه کنید یا در تورهای شب‌گردی شرکت کرده و به پیاده روی در دل دره‌های زیبا پرداخته و به تماشای ستارگان بپردازید. یک سری برنامه‌های تفریحی و نمایش‌های خاص نیز شب‌ها در کاپادوکیا برگزار می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا از جمله دره‌ی سرخ، دره‌ی رز، دره‌ی عشق، قلعه اوچیسار، موزه روباز گورمه، چشم‌اندازهای مختلف و بسیاری دیگر در تور کاپادوکیا وجود دارد که به سراغشان بروید و البته شرکت در فعالیت‌هایی همچون تورهای موتورهای چهار چرخ، اسب سواری، کمپ زدن شبانه و صرف غذای سنتی در رستوران‌های غاری نیز، جزو واجبات سفر به این منطقه به حساب می‌آیند.

دریاچه توز

وقتی در مسیر گورمه به آنکارا قرار می‌گیرید، در طول راه به دریاچه توز می‌رسید که در زبان ترکی به معنی نمک است. دومین دریاچه بزرگ ترکیه، شرایطی خاص و متفاوت دارد که باعث شده، ما آن‌جا را در لیست امروزمان قرار دهیم. به نزدیکی دریاچه که می‌رسید، حدودا ۱۰ دقیقه‌ای باید روی ساحل سفید رنگ پیاده روی کنید تا به دریاچه صورتی رنگ و فضای اصلی آن برسید. این رنگ خاص آب، ساحل سفید رنگ، آسمانی که نقشش روی آب می‌افتد و سکوتی که عموما در این منطقه پا برجاست، ترکیبی باور نکردنی را می‌سازد. دریاچه توز آن‌قدر زیباست که عکس‌هایی بی‌نظیر را برای شما می‌سازد و می‌توان آن را تا حدی به سالار دِ یونی (Salar de Uyini) بولیوی تشبیه کرد.

 

تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به کاپادوکیا

اگر چه که دریاچه توز به واقع مکانی جادویی در تور ترکیه به حساب می‌آید، اما به واسطه‌ی مسیری این دریاچه و همچنین کم‌تر شناخته شده‌ بودنش برای گردشگران، توریست‌های کمی از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. با توجه به نزدیکی دریاچه توز به کاپادوکیا، قونیه و همچنین آنکارا، پیشنهاد ما این است که در سفر به این شهرها، یک روز زمان بگذارید و به دیدن آن‌جا بروید و به عکاسی در این محل بپردازید.

این دریاچه ۱۶۶۵ کیلومتر مربع وسعت داشته و در بیشتر طول سال، عمق این دریاچه بسیار کم است. تنها زمستان‌ها به خاطر حل شدن بخشی از نمک در آب شیرین، عمق آن کمی زیادتر شده که دوباره بهار به حالت اولش بر می‌گردد. تابستان‌ها عمق آب در دریاچه به میانگین ۳۰ سانتیمتر می‌رسد و با توجه به مقدار بالای نمک، همچون یک آینه طبیعی، آسمان را در خود به نمایش می‌گذارد و شما هم تا فاصله‌ی زیادی، امکان قدم زدن در این آب را خواهید داشت.

از جمله فعالیت‌های محبوب در دریاچه توز، می‌توان به تماشای فلامینگوها اشاره کرد که با توجه به این که این مکان، منطقه‌ای محافظت شده در نظر گرفته شده، حالا با خیالی راحت‌تر به دریاچه مهاجرت می کنند. همچنین برپایی کمپ‌های شبانه و عکاسی از آسمان شب نیز در بین جوانان ترک محبوب بوده و شما می‌توانید، در تورهایی به این منظور شرکت کنید.

 

۱۰ کاری که باید در سفر به آنتالیا انجام دهید

افسوس

افسوس حدودا یک ساعت با ازمیر فاصله دارد و به خیلی از مقاصد گردشگری ساحلی ترکیه نزدیک است. همین امر به همراه اهمیت تاریخی و زیبایی این شهر باستانی باعث شده تا توریست‌های بسیار زیادی در طول سال از آن‌جا بازدید به عمل بیاورند. شهر تاریخی افسوس یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی در منطقه به حساب می‌آمد و هنوز هم ابنیه مهمی همچون تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد و البته، ویرانه‌هایی از معبد آرتمیس که زمانی جزو عجایب هفت گانه دنیای باستان بود را از نزدیک دید.

جا به جایی خط ساحلی رودخانه در قرن‌های مختلف، باعث جا به جایی و گسترش شهر شده و به همین دلیل، بناهایی که از این منطقه کشف شده‌اند، بعضا از دوره‌های تاریخی متفاوتی هستند. افسوس آنقدر اهمیت بالایی داشت که در گذشته، دومین شهر مهم امپراطوری بزرگ روم به حساب می‌آمد و از نظر فرهنگی نیز چند بنای خیلی مهم و بزرگ در آن‌جا درست شده بود. حتی همین کتابخانه، بزرگ‌ترین در نوع خودش به حساب می‌آمد اما متاسفانه، آتش سوزی باعث شد، بسیاری از کتب باستانی نابود شوند. کتابخانه‌ای که خود تایبریوس جولیوس سلسوس با هزینه‌ی شخصی‌اش درست کرده بود و بعد از مرگش، در زیر همان بنا، او را دفن کردند.

اما یکی از دیگر جاهایی که در این شهر زیبا باید ببینید، تئاتر بزرگ ۲۵ هزار نفری آن‌جاست که نه تنها در زمان خودش، بزرگ‌ترین به حساب می‌آمد، حتی با استانداردهای حال حاضر نیز بسیار بزرگ محسوب می‌شود. جایی که اگر چه برای اجرای نمایش‌های تئاتر درست شده بود اما بعدها برای مبارزات گلادیاتورها نیز مورد استفاده قرار گرفت.

جاذبه‌های دیدنی این مکان اصلا کم نیستند. برای مثال در گوشه‌ای، اودئون را مشاهده می‌کنید که در سال ۱۵۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده بود و یک سالن تئاتر سرپوشیده بود و گنجایشی نزدیک به ۱۵۰۰ نفر داشت، بقاییای معبد هادریان و سنگ تراشی‌های زیبایش را در گوشه‌ای دیگر می‌بینید و اندک ستون‌های باقی مانده معبد سباستوی نیز در گوشه‌ای دیگر جا خوش کرده است.

برای رفتن به افسوس، راه‌های زیادی در پیش دارید. برای مثال، اگر در تور کوش آداسی شرکت کرده باشید، در فاصله‌ی ۵ دقیقه با تاکسی می‌توانید به آن‌جا بروید و اگر در تور ازمیر باشید، هم امکان شرکت در تورهای مخصوص افسوس را دارید و هم این که ماشین‌های متعددی در طول روز به آن‌جا می‌روند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. افسوس بر خلاف بسیاری از جاذبه‌های تاریخی ترکیه، بسیار محبوب است و به همین دلیل، وسایل نقلیه عمومی متنوعی به آن‌جا می‌روند.

 

کوش آداسی کجاست و چرا به آن سفر کنیم؟

پاموکاله

تپه‌‌ای که در تمام طول سال سپید پوش است اما در آن‌جا خبری از سرمای هوا و برف نیست، بلکه این تپه با رسوبات آب چشمه‌هایی که از بالایش، به پایین سرازیر می‌شود، به این شکل در آمده و در طول راه، استخر‌های کوچکی را به صورت پلکانی شکل می‌دهد. پاموکاله جزو معدود جاهایی در دنیاست که چنین شرایطی را دارند و منظره‌ای که پیش چشمانتان می‌سازد، با هر چیزی که تا به حال دیده‌اید متفاوت است.

البته شلوغی پاموکاله باعث شده، تا خیلی اوقات نتوان آن‌در که باید و شاید از بودن در این مکان لذت برد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، حتما صبح زود به آن‌جا بروید. حتی اگر بتوانید خود را هنگام طلوع خورشید به این محل برسانید، منظره‌ای رویایی و فوق‌العاده زیبا را تماشا کرده و می‌توانید، عکس‌هایی ماندگار در این محل ثبت کنید. البته با توجه به موقعیت مکانی پاموکاله، این کار کمی سخت است اما صبح زود می‌توان به آن‌جا رسید.

پاموکاله حدودا دو تا سه ساعت از شهرهایی مثل ازمیر، مارماریس، بدروم یا کوش آداسی فاصله داشته و تورهای متنوعی برای گردشگران به این مقصد برگزار می‌شود تا هم بتوانید از خود پاموکاله دیدن کنید و هم این که به سراغ شهر باستانی هیراپولیس بروید که در همان نزدیکی است.

 

سفر به ۱۳ جاذبه‌‌ی تاریخی آلانیا

پاموکاله از سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده بود اما در سال‌های ۱۹۹۰ به خاطر آلودگی‌های به وجود آمده به خاطر پسماند هتل‌ها، نزدیک بود که از لیست خارج شود اما بازنگری در سیستم فاضلاب و تحت مراقبت قرار دادن این محل، این جاذبه‌ی طبیعی مهم در دنیا را نجات داد و حالا دوباره این محل، با رنگ سفید و زیبایش، به بهترین شکل خودنمایی می‌کند. فراموش نکنید که اگر به این محل می‌روید، حتما لباس شنا همراه داشته باشید تا تن خود را به آب این استخرهای طبیعی بزنید که از چشمه‌های آب معدنی تغزیه می‌شوند و زیر نور آفتاب، تجربه‌ای لذت بخش برا برایتان به همراه خواهند داشت.

۱۲ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران