سفر به آنتالیا | راهنمای یک سفر فوق‌العاده به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفر به آنتالیا | راهنمای یک سفر فوق‌العاده به آنتالیا

آنتالیا شهری فوق‌العاده زیبا و دیدنی در امتداد سواحل مدیترانه ترکیه است که در سال‌های اخیر توانسته به سرعت به یکی از قطب‌های توریستی دنیا تبدیل شود. به خصوص در بین گردشگران ایرانی سفر به شهر آنتالیا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در ماه‌های گرم سال توریست‌ها به این مقصد سفر می‌کنند تا از طبیعت زیبا و همچنین تفریحات آبی آن نهایت لذت را ببرند. البته که تمامی جذابیت‌های آنتالیا محدود به این موارد نبوده و با تفریحات شبانه پرجنب و جوش، مراکز خرید بزرگ و هتل‌های لوکس و مدرن خود انتظارات هر مسافری را برای داشتن سفری ایده‌آل و به یادماندنی برآورده می‌کند. برای اینکه بتوانید حداکثر لذت را از سفر خود به آنتالیا ببرید، مقاله‌ای را با محتوای راهنمای سفر به آنتالیا برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم تا قبل از سفر بتوانید اطلاعات کلی از این مقصد محبوب گردشگری به دست آورید. در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

 

هزینه سفر به آنتالیا

اولین چیزی که در هر سفری ذهن گردشگران را به خود مشغول می‌کند، هزینه‌های مربوط به آن است. پس سفر با تور آنتالیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای داشتن یک سفر خوب باید بودجه کافی برای آن کنار بگذارید. واحد پول ترکیه لیر بوده و در حال حاضر به تاریخ مرداد ۱۴۰۲ ارزشی معادل ۱۸۰۰ تومان دارد. بنابراین می‌توان آن را مقصدی ارزان در مقایسه با کشورهای اروپایی دانست. چنانچه قصد سفر به شهر ساحلی آنتالیا را دارید باید هزینه‌های زیر را برای داشتن یک مسافرت ایده‌آل در نظر بگیرید:

هزینه هتل در آنتالیا

با توجه به اینکه آنتالیا یک شهر توریستی به حساب می‌آید، مملو از هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی است که با قیمت‌های مختلف در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. در حالت کلی میانگین هزینه به ازای یک شب اقامت در یکی از هتل‌های ۳ ستاره آنتالیا ۶۵ دلار و هتل ۴ ستاره ۹۵ دلار است. این در حالی است که قیمت اقامت در هتل‌های ۵ ستاره لوکس می‌تواند به طور میانگین تا ۲۰۰ دلار نیز افزایش یابد. البته هتل‌های گران‌تری نیز وجود دارند که اگر قصد سفری لاکچری و همه چیز تمام را دارید می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. در نهایت نیز ناگفته نماند که اگر بودجه کمی دارید در آنتالیا هاستل‌های زیادی نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها چیزی در حدود ۱۵ الی ۳۵ دلار است.

عکس: tripadvisor.com

 

هزینه غذا در آنتالیا

خبر خوب اینکه اگر سختگیر نباشید در مورد خورد و خوراک در آنتالیا نیاز به بودجه بسیار زیادی ندارید. چرا که می‌توانید غذاهای خوشمزه و محلی ترکیه را با قیمت‌های مناسبی در این شهر پیدا کرده و شکم خود را سیر کنید. این در حالی است که رستوران‌های فوق‌العاده گران و لوکس نیز در این شهر وجود دارند که می‌توانید با پرداخت هزینه زیاد شامی رمانتیک و خاص را برای خود در یک مکان شیک و مدرن نوش جان کنید. در حالت کلی با ۱۰ دلار می‌توانید غذایی باکیفیت و خوشمزه را در یکی از بهترین رستوران‌های آنتالیا میل کنید.

 

برترین مراکز خرید آنتالیا برای خرید و تفریح

عکس: hotels.com

 

هزینه حمل و نقل در آنتالیا

حمل و نقل عمومی در آنتالیا ارزان است! برای استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌توانید آنتالیا کارت را به قیمت ۰.۶۶ دلار خریداری کنید. با در دست داشتن این کارت می‌توانید از کلیه وسایل نقلیه عمومی در آنتالیا استفاده کنید. البته تاکسی می‌تواند گزینه گران‌تری باشد؛ به این صورت که شروع قیمت تاکسی از ۴.۵ لیر شروع شده و به ازای هر یک کیلومتر ۳.۵ لیر افزایش می‌یابد.

عکس: tripadvisor.co.nz

 

برترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا

یکی از نکات جالب در خصوص راهنمای سفر به آنتالیا مربوط به جاذبه‌های گردشگری آن است. چرا که بر خلاف تصور اغلب گردشگران که فکر می‌کنند جاذبه‌های آنتالیا محدود به سواحل آن است در این مقصد می‌توان مکان‌های جذاب و دیدنی بسیار زیادی را پیدا کرد. از جمله معروف‌ترین این موارد عبارتند از:

کاله‌ایچی (Kaleici)

کاله‌ایچی یک محله قدیمی و ساحلی در آنتالیا است که تاریخ آن به دوران روم باستان برمی‌گردد. گردشگران می‌توانند در این منطقه از مکان‌های دیدنی مهمی مانند دروازه هادریان و مسجد تکلی محمت پاشا کامی دیدن کنند. همچنین رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی نیز در آن وجود دارند که برای استراحت و سرگرم‌ شدن توریست‌ها بسیار محبوب هستند.

 

بهترین هتل های آنتالیا با تفریحات آبی

عکس: travelguide.de

 

خرابه‌های پِرگه (Ruins of Perge)

 Perge را می‌توان در حدود ۱۵ دقیقه رانندگی در خارج از مرکز شهر آنتالیا پیدا کرد. این مکان یک شهر باستانی است که از منظره و جاذبه‌های تاریخی جذابی برخوردار بوده و از دیدنی‌ترین بخش‌های آن می‌توان به تئاتر بزرگ و استادیومی با گنجایش ۱۵۰۰۰ نفر اشاره کرد.

عکس: tripadvisor.com

 

آبشار دودن (Duden Waterfalls)

 طبیعت این شهر زیبا چیزی فراتر از سواحل آن بوده و شما می‌توانید در سفر به شهر آنتالیا از آبشار زیبای دودن نیز دیدن کنید. در این منطقه تفریحاتی نظیر قایق‌سواری برقرار بوده و فرصت آبتنی در رودخانه آن را خواهید داشت.

عکس: tripadvisor.com

 

فرهنگ و آداب در آنتالیا

البته که نمی‌توان در مورد راهنمای سفر به آنتالیا صحبت کرد اما فرهنگ و آداب مردم آن را نادیده گرفت. مردم ترکیه به شدت صمیمی، مهمان نواز و خوش‌برخورد با توریست‌ها هستند. همچنین علغاقه بسیار زیادی به معاشرت با گردشگران خارجی دارند. بنابراین اگر در سفر خود با مردمی مواجه شدید که از شما سوالات شخصی می‌پرسند اصلا آزرده نشوید. از دیگر نکات مهم که باید در خصوص فرهنگ مردم آنتالیا اشاره کرد، عبارتند از:

  • پوشیدن لباس‌های مناسب و استفاده از روسری برای خانم‌ها در مساجد
  • خودداری از بازدید از مساجد در هنگام نماز
  • پرداخت انعام در رستوران‌ها به مبلغ ۷ الی ۱۰ درصد از هزینه کل صورت حساب
  • احترام به سنت‌ها و رسم و رسوم‌های مردم منطقه
  • احترام به بزرگترها در ترکیه و البته آنتالیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • قبل از ورود به خانه افراد محلی، حتما کفش‌های خود را در بیاورید.
  • هر چند آنتالیا شهری آزاد به حساب می‌آید و هیچ محدودیت پوششی برای زنان وجود ندارد اما بهتر است در مناطقی به غیر از سواحل از پوشیدن لباس شنا خودداری کنید.

 

بهترین بستنی‌ فروشی‌های آنتالیا

عکس: antalyatouristinformation.com

 

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا

و اما نوبت به یکی از رایج‌ترین سوال‌ها قبل از همراه شدن با تور آنتالیا رسید. چه زمانی بهترین موقع برای سفر به شهر توریستی آنتالیا است؟ در پاسخ به این سوال باید جنبه‌های مختلفی از سفر در نظر گرفته شوند. به طور خلاصه اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که سفر به آنتالیا در دو زمان Low Season و High Season دسته‌بندی می‌شود.

به این صورت که به فصل‌های بهار و تابستان فصل اوج گردشگری یا همان High Season گفته می‌شود. این درحالی است که فصل‌های سرد سال Low Season هستند. چرا که تفریحات آبی اصلی‌ترین سرگرمی‌ها در آنتالیا بوده و اغلب گردشگران دوست دارند در ماه‌های گرم سال به این شهر سفر کنند تا از ساحل و آب دریا لذت ببرند. از همین رو تابستان‌ها در آنتالیا شلوغ بوده و با افزایش قیمت‌های پروازها و رزرو هتل‌ها همراه است. از طرفی دیگر مسافرانی که دوست دارند در روزهای خلوت سال سفری ارزان به آنتالیا را تجربه کنند، فصل‌های پاییز و اسفند برای آن‌ها مناسب خواهد بود.

عکس: traveloffpath.com

 

تفریحات سفر به آنتالیا

آنتالیا تفریحات متنوعی را متناسب با هر سلیقه‌ای برای گردشگران فراهم می‌کند. به طوری که از گشت و گذار در سطح شهر و به خصوص منطقه شهر قدیمی (کاله‌ایچی) گرفته تا رستوران‌گردی و لذت بردن از تفریحات ساحلی می‌توانند مورد توجه هر مسافری در تور آنتالیا قرار بگیرد. اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی از تفریحات در آنتالیا داشته باشیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیابان‌گردی، رستوران‌گردی و کافه‌گردی
  • رفتن به کلاب‌های شبانه آنتالیا
  • بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی مثل شهر باستانی پرگه و افسوس
  • حمام آفتاب، شنا و دیگر تفریحات آبی در سواحل زیبای آنتالیا نظیر ساحل کنیالتی پلاهاری، کلئوپاترا، لارا و پاتارا
  • طبیعت‌گردی و بازدید از غار داملاتاش، آبشار دودن و ...
  • خرید در مراکز خرید آنتالیا
  • تله‌کابین سواری

عکس: holidify.com

 

چند روز در آنتالیا اقامت کنیم؟

هر چند آنتالیا تفریحات و جاذبه‌های گردشگری متعددی را در خود جای داده اما برای لذت بردن از تمامی امکانات و زیبایی‌های آن نیازی به یک سفر طولانی و خسته‌کننده نخواهید داشت. چرا که در کل آنتالیا شهر خیلی بزرگی نبوده و تنها در عرض چند روز می‌توانید نهایت استفاده را از جذابیت‌های این شهر زیبا و ساحلی ترکیه داشته باشید. از همین رو اغلب تورها به منظور سفر به آنتالیا به صورت ۶ شب و ۷ روز اجرا می‌شوند که زمان بسیار مناسبی است. البته شما می‌توانید بسته به سلیقه خود تعداد روزهای سفر را بیشتر و یا کمتر کنید.

 

بایدها و نبایدهای سفر به آنتالیا

عکس: viator.com

 

اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر به آنتالیا

با پیشرفت تکنولوژی اپلیکیشن‌های متعددی برای تسهیل سفر گردشگران به بازار معرفی شده‌اند. از آنجایی که ترکیه نیز در دسته مقاصد گردشگری پرطرفدار قرار دارد، مسافران این کشور می‌توانند از برخی برنامه‌ها کمک گرفته و تجربه سفری راحت و به یادماندنی را برای خود رقم بزنند. البته که استفاده از این برنامه‌ها در تمامی شهرهای ترکیه ممکن بوده و مسافران آنتالیا نیز می‌توانند از آن‌ها بهره‌ ببرند. از جمله کاربردی‌ترین این اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌های تاکسی اینترنتی: اوبر (Uber) و بی‌تاکسی (BiTaksi)
  • برنامه‌ ارتباطی آسان: واتس‌آپ (WhatsApp)
  • برنامه کمکی برای یادگیری برخی جملات گردشگری ترکی: سِسلی سوزلوک (Sesli Sözlük)
  • محبوب ترین برنامه سفارش و تحویل غذا: یِمِکت‌سِپِتی (Yemeksepeti)

عکس: twomonkeystravelgroup.com

 

تا این بخش از مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین نکات در قالب راهنمای سفر به آنتالیا آشنا کنیم. چنانچه هنوز برخی از سوالات شما بی‌پاسخ مانده می‌توانید از کاشناسان مقتدر سیر تابان در این زمینه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و شرایط انواع تور آنتالیا همین حالا تماس بگیرید.

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 24 مرداد 1402)

نظرات کاربران