راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

سفر زمینی یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین سفرهایی است که می‌توانید در طول زندگی خود تجربه کنید و خاطرات زیادی برای خود بسازید. از این جهت می‌توانید داخل ایران را طی کرده و از شهرهای مختلفی بگذرید که بی‌شک در این سفر زیباترین طبیعت دنیا را خواهید دید. همچنین می‌توانید برای یک سفر خارجی به یکی از کشورهای همسایه و هم مرز اقدام کنید که یکی از بهترین مقاصد برای این کار ترکیه است. ممکن است دلتان بخواهد با تور آنتالیا به صورت هوایی به این شهر برسید. اما در آن صورت از دیدن مناظر و شهرهای دیگر ترکیه محروم خواهید شد. پس در این مقاله راهنمای سفر زمینی به آنتالیا را می‌خوانیم تا نکاتی در این زمینه بیاموزیم.

 

برای سفر زمینی به ترکیه به چه مدارکی نیاز دارم؟

گردشگران زیادی عاشق سفرهای جاده‌ای هستند. سفرهایی با حال‌ و هوای خاص که هزاران خاطره در پی دارد. این سفر زمینی در صورتی که به مقصد آنتالیا باشد، می‌توانید توسط وسایل نقلیه گوناگون و از مسیرهای مختلفی انجام شود. به عنوان مثال اگر با وسیله نقلیه شخصی خود سفرتان را آغاز کنید، می‌توانید از هر جایی که دلتان خواست دیدن کنید یا اگر با اتوبوس راهی کشور ترکیه شده‌اید، با تعداد زیادی از همسفران آشنا خواهید شد که می‌تواند شروع دوستی و روابط خوب در طول سفر و بعد از آن باشد. اما قبل از هر چیز باید لیستی از مدارکی که لازم دارید را بنویسید و تهیه کنید.

  • پاسپورت
  • کد پرداخت هزینه خروج از کشور
  • بیمه مسافرتی

 

اقامت در هتل‌های رمانتیک آنتالیا

 

در صورتی که با ماشین شخصی سفر می‌کنید:

  • گواهینامه بین‌المللی یک ساله
  • پلاک بین‌المللی
  • کارت مالکیت خودرو
  • برچسب IR و CD
  • کاپوتاژ (مجوز خروج از کشور وسیله نقلیه شخصی)
  • بیمه ده روزه خودرو

بهتر است باک بنزین خودرو را در ایران پر کنید. چرا که بنزین در ترکیه برای ما بیشتر از کشور خودمان هزینه خواهد داشت.

فاصله تهران تا آنتالیا

برای اینکه سفری شروع کنید، احتمالا می‌خواهید بدانید کل راه چقدر است. به همین خاطر طبق محاسبات، فاصله جاده‌ها از تهران تا آنتالیا به در کوتاه‌ترین مسیر، ۲۴۴۰ کیلومتر است. این مسیر از شمال غرب ایران آغاز می‌شود و تا جنوب ترکیه ادامه می‌یابد. به این صورت که اگر مسیر را بدون توقف و با سرعت مجاز طی کنید، حدود ۲۸ ساعت به طول می‌انجامد. اما مشخصا دلتان می‌خواهد در راه بایستید و علاوه بر استراحت، از مناظر لذت ببرید و در رستوران‌های محلی غذای خوشمزه ترکی بخورید. یک استکان چای بنوشید و دوباره حرکت کنید. در این یکی دو روزی که در راه هستید، از شهرهای وان، تاتوان، بیتلیس، بایکان، زیارت، کوزلوک و روستاهای دیگری عبور خواهید کرد که می‌توانید در هر کدام از آن‌ها یک شب بمانید و خستگی در کنید.

 

بهترین رستوران‌های محلی آنتالیا

هزینه‌های سفر زمینی به آنتالیا

از آنجایی که در کشور عزیزمان هر روز با قیمت‌های جدید رو به رو هستیم، نمی‌توان به هیچ عدد و رقمی برای محاسبه دقیق هزینه‌ها استناد کرد. علاوه بر این، کشور ترکیه نیز با تورمی مشابه روبه‌روست و در آنجا نیز مبالغ طبق خوانده‌های ما در مقالات نخواهد بود. به همین دلیل از قید کردن هر گونه عددی برای هزینه‌های سفر اجتناب می‌کنیم و شما می‌توانید نسبت به زمانی که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید، تحقیق کرده و محاسبه‌ای نسبی داشته باشید. مواردی که لازم است در سفر زمینی با ماشین شخصی خود در نظر بگیرید، هزینه بنزین، عوارض خروج از کشور، گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، بیمه، کارت مالکیت خودرو، کاپوتاژ و برچسب CD و IR است. به جز این موارد، برای اقامتگاه و خورد و خوراک خود مبلغی کنار بگذارید.

راه‌های سفر زمینی به آنتالیا

قبل از هر چیز برای خروج از کشور باید مرزهای زمینی ایران و ترکیه را بشناسیم و بدانیم از چه مسیری برویم بهتر است. بی‌شک برای رسیدن به این کشور باید از یکی از این سه مرز سفر خود را آغاز کنید. مرز بازرگان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرز ایران برای سفر زمینی به ترکیه است. اما انتظار هیچ گونه امکاناتی را نداشته باشید. برخلاف مبلغ زیادی را که زمان خروج از کشور، دولت از مسافران دریافت می‌کند، هیچ چیزی برای رفاه آنها تعبیه نشده است. در سمت ترکیه هم همینطور. پس خود را برای عبور از بی‌امکانات‌ترین و کوچک‌ترین جای ممکن آماده کنید. با این حال، بیشتر مسافران این مرز را برای سفر زمینی خود انتخاب می‌کنند که در آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار دارد. یکی دیگر از مرزهایی که شاید اسم آن را به ندرت شنیده و یا اینکه اصلا نشنیده باشید، مرز سرو است. این مرز در نزدیکی یکی از شهرستان‌های ارومیه قرار گرفته و در مقایسه با مرز بازرگان، امکانات بسیار محدودتر و کمتری دارد. پس حساب کار دستتان بیاید. علاوه بر این، مرز رازی از مهم‌ترین مرزهای ایران به شمار می‌رود که برای دسترسی باید از منطقه قطور در شهر خوی بگذرید. هر چند این مرز هم جزو مرزهای کوچک ایران به حساب می‌آید. اما برای رفتن به شهر وان، نزدیک‌ترین و بهترین گزینه است. به این نکته توجه کنید که فعالیت مرز رازی ۲۴ ساعته نیست و نهایت تا قبل از ساعت ۵ عصر باید از آنجا عبور کرده باشید.

پس از انتخاب مرز، در صورتی که با خودروی شخصی از آن می‌گذرید، لازم است با به همراه داشتن مدارکی که در این متن گفته شد، برنامه‌ریزی سفرتان را انجام داده و سفر جاده‌ای خود را با هیجانی پایان‌ناپذیر ادامه دهید. راه دیگری هم برای سفر زمینی پیش روی شماست و آن راه، اتوبوس است. از آنجایی که هیچ اتوبوسی مستقیما از شهرهای ایران به آنتالیا نمی‌رود، می‌بایست از چند مسیر بروید و توقف‌های متعدد داشته باشید تا به مقصد برسید. به عنوان مثال بلیط اتوبوس تهران به مقصد آنکارا را بخرید و از آنجا به آنتالیا بروید. از آنکارا تا آنتالیا، با اتوبوس نزدیک به نه ساعت در راه خواهید بود. پس حتما یک شب در آنکارا، پایتخت ترکیه اقامت کنید. قطار نیز گزینه دیگری است که معمولا از تهران حرکت می‌کند ولی در سال‌های اخیر، همیشه دایر نبوده است. پس قبل از هر برنامه‌ریزی راجع به آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید که برای تاریخ مورد نظر شما بلیط قطار به فروش می‌رسد. راه بهتر دیگر این است که یک شب در شهر خوی بمانید، سپس از مرز رازی به شهر وان بروید و از آنجا سوار اتوبوس هواپیما شوید. چگونگی آن را می‌توانید در مقاله سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا بخوانید.

 

مناطق و محله‌های آنتالیا برای زندگی

نکاتی که ممکن است در اولین سفر زمینی به ترکیه کارتان بیاید:

  • برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی و پلاک ترانزیت لازم است که به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بروید و اطلاعات مورد نیاز درباره چگونگی آن را بخوانید.
  • برای کاپوتاژ ماشین یا گرفتن مجوز خروج از کشور خودرویتان می‌بایست به گمرک شهر و یا مرکز استان خود بروید. (کاپوتاژ ماشین یک سال اعتبار دارد و برای تمدید آن نیازی به گرفتن مجدد برچسب IR و پلاک ندارید)
  • مبلغ خروجی برای سفر زمینی دیگر تفاوتی با سفر هوایی ندارد و باید به قیمت تصویب شده در همان سال به صورت اینترنتی یا از طریق دستگاه‌ها پرداخت شود.
  • برای گرفتن بیمه ماشین می‌توانید از بیمه ایران اقدام کنید تا آن را برای شما با پست پیشتاز بفرستند یا آن را به صورت حضوری از دفاتر بیمه تهیه کنید. (به یاد داشته باشید که بهترین و راحت‌ترین کار این است که آن را قبل از آغاز سفرتان بگیرید. چرا که در مرز یا ترکیه تهیه آن به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود و ممکن است دچار مشکل شوید. بیمه باید حداقل ۱۰ روزه باشد و هزینه آن بسته به شرکت‌ بیمه ارایه دهنده و مدل‌ وسیله نقلیه شما متفاوت خواهد بود.)
  • فراموش نکنید که نرم‌افزارهای مسیریاب بین‌المللی مانند اپلیکیشن‌های گوگل و داشتن GPS می‌توانند مفید باشند. قبل از حرکت آنها را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید.
  • بهتر است در جاده‌های خلوت به مدت طولانی توقف نکنید.
  • نکاتی که در مورد مرزهای زمینی ایران و ترکیه باید بدانید این است که مرزها در همه روزها حتی در روزهای تعطیل رسمی هم باز هستند. این گذرگاه‌های مرزی، بسته به نوع آن در ساعات متفاوتی فعالیت می‌کنند. مرز بارزگان و سرو مرزهایی هستند که به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته باز بوده و مسافران عبور می‌کنند.
  • فاصله زمینی از تهران تا آنتالیا در کوتاه‌ترین حالت حدود ۲۴۴۰ کیلومتر است.
  • فاصله مرز سرو تا آنتالیا ۱۶۰۴ کیلومتر است.
  • فاصله مرز رازی تا آنتالیا ۱۵۸۱ کیلومتر است.
  • فاصله مرز بازرگان تا آنتالیا ۱۵۵۴ کیلومتر است.

ماجراجویی در آنتالیا

  • سافاری در آنتالیا: سافاری از تفریحات محبوب آنتالیا گردشگران ماجراجوست. در هر کجای دنیا که باشید، آدرنالین شما را جذب می‌کند. پس اگر جزو این دسته از گردشگران هستید، بی‌شک محو تماشای طبیعت زیبا و بکر آنتالیا خواهید شد. حال اگر سوار بر یک اتومبیل شاسی بلند هستید و به ترکیه سفر کرده‌اید که از جاده‌های خارج از شهرها و تماشای کوه و طبیعت لذت خواهید برد و اگر باتجربه هستید، می‌توانید در طبیعت منطقه کمر و لارا ماجراجویی کنید. در غیر این صورت تورهای سافاری در آنتالیا را بخرید و با حرفه‌ای‌ها همراه شوید.
  • رفتینگ در آنتالیا: رفتینگ نوعی قایق‌سواری هیجان‌انگیز به صورت گروهی است که برای ماجراجویی فوق‌العاده است. پس شرکت در تورهای رفتینگ در آنتالیا را از دست ندهید. این تفریح را می‌توانید در پارک ملی کوپرولو کانیون Köprülü Kanyon واقع در شمال شرق آنتالیا تجربه کنید.

 

۱۰ فعالیت شبانه جذاب در آنتالیا

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳ 

۲۸ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران