جاهای دیدنی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
جاهای دیدنی آنتالیا

اگر برای گذراندن تعطیلات در آنتالیا برنامه ریزی می‌کنید، فکر نکنید تنها کاری که می‌توانید در آنجا انجام دهید، دراز کشیدن در ساحل است. جاهای دیدنی آنتالیا بی‌شمارند! اگر می‌خواهید به گشت و گذاری تاریخی بپردازید، آسپندوس و شهر قدیمی و پرپیچ و خم آنتالیا، از بهترین مکان‌ها برای بازدید به شمار می‌آیند. بعلاوه انواع جاذبه‌های طبیعی خصوصا آبشارها، رودخانه‌ها و دره‌های زیبا و مفرح پذیرای علاقمندان هستند. امکانات خرید و شکم گردی نیز به وفور در دسترس بوده و در عین حال این خطه، سرشار از ریزورت‌ها و دیگر انواع اقامتگاه‌های خاطره انگیز و جذاب است.

پس بیایید ماجراجویی را شروع کنیم ...

 

کالیچی در آنتالیا (Kaleici)

اینجا قدیمی‌ترین بخش تاریخی آنتالیاست و در سال‌های اخیر، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه بدل شده است. این محدوده لذت بازدید از جاذبه‌هایی همچون دروازه هادریان، برج ۱۴ متری هیدرلیک قرن هفدهمی و موزه سونا اینان کیراچ را به مسافران تور آنتالیا هدیه می‌دهد. بعلاوه باید گفت تابستان، بهترین زمان برای دیدار از این شهر تاریخی است که در نوع، خود جزو برترین جاهای دیدنی آنتالیا محسوب می‌شود.

خانه‌های بازسازی‌شده دوران عثمانی که کل کالیچی در آنتالیا را احاطه کرده‌اند، همراه با خیابان‌های سنگ‌فرش و فروشگاه‌های کوچک سوغاتی، در تابستان با هجوم گردشگران از سراسر جهان زنده می‌شوند.

در پشت کالیچی مارینا نیز، می‌توانید شاهد ساحل کوچک مرمرلی باشید که بر فراز تپه‌ای، منظره‌ای پانوراما از شهر و دریای مدیترانه را ارائه می‌دهد. علاقمندان می‌توانند در این محدوده، از تور خصوصی زیردریایی برخور دار شوند. علاوه بر این یک تراس تماشا، مناظر زیبای مارینا را به رخ مخاطبان می‌کشاند. در نهایت پارک کالیچی با کافه‌های کوچک و مجسمه‌های چوبی‌اش، بهترین پس‌زمینه برای عکاسی و تماشای غروب خورشید به شمار می‌آید.

 

راهنمای سفر به آنتالیا همراه کودکان

عکس: planetofhotels.com

 

آسپندوس در آنتالیا (Aspendos)

آسپندوس، یک جاذبه تاریخی معروف و از جاهای دیدنی آنتالیا است که زمانی شهری یونانی-رومی در پامفیلیا بوده است. این شهر باستانی، به دو شهر پایین و بالا تقسیم می‌شود و به دلیل معماری باشکوهش شهرت دارد. معروف‌ترین جاذبه اینجا، یک تئاتر رومی به شکل نیم دایره است که به اندازه کافی بزرگ بوده و گنجایش ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر را در ۲۰ طبقه صندلی داراست.

این اثر، تحت حکومت مارکوس اورلیوس در قرن دوم میلادی ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین تئاترهای رومی در آسیای صغیر به شمار می‌آید. یک استیج دو طبقه با ستون‌هایی باشکوه نیز تکمیل کننده این بناست. جالب است بدانید اینجا، میزبان جشنواره‌های موسیقی و رقص، از جمله جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس است که در بهار و اوایل تابستان برگزار می‌شود. برخی دیگر از شهر تاریخی آسپندوس آنتالیا عبارتند از بقایای یک باسیلیکا، یک قنات رومی، پل اوریمدون رومی، آگورا و حمام‌ها.

عکس: cappadociaandturkey.com

 

ساحل کنیالتی در آنتالیا (Konyaalti Beach)

اینجا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا و محبوب‌ترین ساحل این خطه است که بیشتر به دلیل تفریحات شبانه‌اش شهرت دارد. این ساحل ۱۳ کیلومتری، شامل ماسه و سنگریزه بوده و دارای تفرجگاه، رستوران‌های کوچک، کافه‌ها، غرفه‌های اسنک و رستوران‌هایی در انتهای شرقی است. همچنین برای تفریحات آبی از جمله جت اسکی، شنا، غواصی و اسنورکلینگ بسیار پرطرفدار است.

در انتهای این خط ساحلی، می‌توانید رشته کوه توروس را ببینید، در حالی که پس زمینه ساحل با زیبایی کوه‌های بیداگلاری تزئین شده است. ساحل کنیالتی، دارای پرچم آبی است که کیفیت آب شفاف آن و مناسب بودنش برای شنا را تایید می‌کند. تخت‌ها و چترهای آفتاب‌گیر را نیز می‌توانید با حداقل مبلغ، از کلوپ‌های ساحلی کرایه کنید. این تفرجگاه، همچنین دوچرخه‌های برقی و ماشین‌هایی را برای پرسه زدن در اطراف ارائه می‌دهد.

 

معرفی بهترین سواحل کاس در آنتالیا

عکس: expedia.co.uk

 

آکوالند، بزرگ ترین پارک آبی آنتالیا، در چند قدمی ساحل قرار دارد. یک تله‌ کابین سرگرم ‌کننده تا انتهای غربی ساحل نیز، ساعاتی مفرح را برای مخاطبانش فراهم کرده تا از تماشای کوه‌های اطراف و مناظر پانوراما نهایت لذت را ببرند. این تله‌ کابین‌ علاقمندان را در میان عطر درختان کاج، هوای تازه و مناظر خارق‌العاده به بالای تپه می‌برد. علاوه بر این، رستوران‌های بالای تله کابین، خدمات و خوراکی‌هایی باکیفیت را با قیمت‌هایی مقرون به صرفه ارائه می‌دهند.

در نهایت از دیگر امکانات رفاهی و از جاهای دیدنی آنتالیا می‌توان به مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌های جذاب این خطه اشاره کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه مقاله بهترین بازارها و مراکز خرید آنتالیا و مقاله معرفی ۱۱ رستوران منحصر به فرد آنتالیا را از دست ندهید.

عکس: antalyaprivatetransfer.com

 

بندر روم در آنتالیا (Roman Harbour)

بندر روم که معمولا بعنوان برج قدیمی نیز شناخته می‌شود، در انتهای شهر تاریخی کالیچی قرار دارد. این بندر، اکنون میزبان چندین قایق تفریحی و کشتی‌های دیگر است که برای سفرهای دریایی کوتاه پذیرای عموم هستند.

ردیفی از رستوران‌ها و کافه‌ها در شب هنگام، مملو از مشتریانی می‌شوند که از پارک Kecili یا بازار آنتالیا در این حوالی باز می‌گردند و به دنبال فضایی آرامش بخش برای تماشای غروب خورشید و مناظر باشکوه دریای مدیترانه، ضمن استراحت و شکم گردی هستند. پیشنهاد می‌کنیم در طول ماه‌های تابستان از بندر روم آنتالیا دیدن کنید، زیرا این فرصت را دارید در آب‌های دریای اطراف بندر شنا کنید.

 

بهترین تورهای ماجراجویانه در آنتالیا

عکس: holidify.com

 

ساحل لارا در آنتالیا (Lara Beach)

ساحل لارا که لاس وگاس ترکیه نیز نامیده می‌شود، در شرق کالیچی واقع شده و از جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آید. طول ساحل ۱۵ کیلومتر است. با این حال، تنها ۲ کیلومتر آن در ضلع غربی به روی عموم باز بوده و دوش، تخت و چترهای آفتابگیر، رختکن، تفرجگاه ساحلی و سایر امکانات رفاهی را در خود جای داده است. همچنین ورزش‌های آبی مانند جت اسکی، موج سواری، کایت ‌سرفینگ، پاراگلایدر و قایق‌سواری موزی نیز در اینجا طرفداران بسیاری دارند.

عکس: iantalya.com

 

علاوه بر این، زمین‌های بازی کودکان، منطقه باربیکیو، کلوپ‌های شبانه، کافه‌ها، رستوران‌های متعدد و چندین هتل ۵ ستاره را در اینجا شاهد خواهید بود که ساحل لارا را به مقصدی لذت بخش برای گردشگران تور آنتالیا در هر رده سنی بدل می‌کنند. گفتنی است ساحل لارا، حدود ۲۰ کیلومتر از فرودگاه آنتالیا فاصله دارد و به راحتی قابل دسترسی است و یکی از پربازدیدترین سواحل استان آنتالیا به شمار می‌آید.

از دیگر سواحل آنتالیا که جز جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آیند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل مون لایت
  • ساحل مرمرلی
  • ساحل چیرالی
  • ساحل فازلیس
  • ساحل پاتارا
  • ساحل کاپوتاش
  • ساحل کلئوپاترا
  • ساحل تکیرووا

عکس: hotels.com

 

ترمسوس در آنتالیا (Termessos)

اینجا شهری باستانی در بالای کوه و یکی از بهترین مکان‌های تاریخی در ترکیه است که به خاطر بقایای سازه‌های قدیمی‌اش شهرت دارد. این شهر، در پارک ملی گولوک داغی، در شمال غربی آنتالیا واقع شده و با نام آشیانه عقاب نیز شناخته می‌شود، زیرا شکوه و عظمت طبیعی و معماری بی بدیلی را به نمایش می‌گذارد. در اینجا می‌توانید شاهد ویرانه‌های معابد، گورستان‌هایی باستانی، خانه‌ها و مجسمه‌های دیدنی باشید.

یک بنای فرسوده که در قدیم بعنوان حمام و ورزشگاه کاربری داشته نیز، درست جلوی ورودی قرار دارد و در عین حال ترمسوس، دارای یک حیاط و چندین اتاق طاق‌دار در فضای داخلی است. یک آگورا، یک بازار در فضای باز و یک تئاتر معمولی رومی را نیز در این حوالی خواهید یافت. در کنار آن، یک اودئون یا یک تئاتر کوچک‌تر نیز قرار دارد که مشرف به منطقه خیره کننده پامفیلیا و کوه‌های توروس است و برای عکاسی گزینه‌ای عالی به شمار می‌آید.

همچنین یک کافه و یک موزه کوچک نیز در اینجا به چشم می خورند. بهترین راه برای گشت و گذار در این شهر تاریخی که در شمار جاهای دیدنی آنتالیا است، پیاده روی بوده و توصیه می شود صبح زود از این محدوده دیدن کنید.

 

۷ رستوران‌ فضای بازی برای کودکان در آنتالیا

عکس: dailysabah.com

 

شام در کروزهای آنتالیا (Antalya Dinner Cruises)

این سفرهای دریایی از آنتالیا که ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد و از بنادر مختلف از جمله مارینا کاس شروع می‌شود، غروب‌ها و شب‌های دل انگیزی را همراه با یک شکم گردی خاطره انگیز برای مسافران تور آنتالیا رقم می‌زند. گفتنی است علاوه بر غذاهای معمول، گزینه‌های گیاهی و نوشیدنی‌های متنوع نیز سرو می‌شوند. در صورت تمایل، می‌توانید تجهیزاتی را برای فعالیت‌هایی مانند غواصی یا اسنورکلینگ از خود کروز کرایه کنید.

عکس: holidify.com

 

دروازه هادریان در آنتالیا (Hadrian's Gate)

دروازه هادریان آنتالیا، یک طاق نصرت و یک ویرانه تاریخی است که در بلوار آتاتورک آنتالیا قرار دارد. این اثر، تنها دروازه ورودی باقیمانده در دیوارهای اطراف شهر و بندر است. همچنین این دروازه، ورودی محله تاریخی زیبای کالیچی است که مملو از خانه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید است.

دروازه هادریان که در سال ۱۳۰ پس از میلاد به افتخار امپراتور روم هادریان بنا نهاده شد، نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی آنتالیا محسوب می‌شود. این اثر، از معماری غول پیکری شبیه یک ساختمان دو طبقه با سنگ مرمر پنتلیک و ستون‌های گرانیتی و سه طاق قوسی شکل برخوردار است و با برج‌هایی مستحکم و مجسمه‌ها احاطه شده است. طاق نصرت رومی، نقوش پیچیده گل رز را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند لحظاتی آرام را روی نیمکت‌های پارک این حوالی و در حال تماشای شکوه معماری دروازه هادریان سپری کنند.

 

اینستاگرامی‌ترین نقاط آنتالیا

عکس: doyouknowturkey.com

 

موزه آنتالیا (Antalya Museum)

یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های باستان شناسی در شهر، موزه آنتالیا است که در ۳ کیلومتری غرب کالکاپیسی در کنیالتی قرار دارد. این مجموعه، از ۱۳ سالن نمایشگاه بزرگ و یک نمایشگاه در فضای باز تشکیل شده است. مجسمه‌های باستانی خدایان و الهه‌های یونانی، مجسمه‌های مرمری هرکول، سفال‌ها، تابوت‌ها و مجموعه عثمانی شامل سلاح‌ها، لباس‌ها و آثار باستانی عصر حجر را در اینجا شاهد خواهید بود.

این موزه با مساحت ۳۰۰۰۰ فوت مربع در دو طبقه، پذیرای علاقمندان به تاریخ بوده و در عین حال با فروشگاه کوچک سوغاتی و یک کافه از آنها پذیرایی می‌کند.

عکس: tripadvisor.com

 

دره کوپرولو در آنتالیا (Koprulu Canyon)

دره کوپرولو در ماناوگات آنتالیا، توسط پارک ملی به همین نام احاطه شده و از دیگر جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آید. شهرت آن، بیشتر به خاطر امکانات رفتینگ در رودخانه است. آژانس‌های مختلفی وجود دارند که مجموعه‌ای از پیکج‌ها را برای رفتینگ در آب‌های شفاف رودخانه ارائه می‌دهند و بسته به پکیج انتخابی، این تفریح بین ۷ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد. ضمن اینکه برخی از آژانس‌ها به گروه‌های رفتینگ پیشنهاد می‌دهند که در طول تور، استراحت‌های کوچکی داشته باشند تا از بی‌حالی آنها جلوگیری شود.

کوهنوردان و دره نوردان، می‌توانند به کشف این دره بپردازند و از دو پل سنگی باستانی دیدن کنند. این اثر، حدود ۲۰۰۰ سال پیش توسط رومی‌ها ساخته شده و دارای معماری جذابی است. دره کوپرولو، همچنین فرصت‌های سافاری و کمپینگ را نیز برای علاقمندان به ارمغان می‌آورد.

عکس: antalyadailytours.com

 

آبشارهای دودن در آنتالیا (Duden Waterfalls)

آبشارهای دودن، در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی آنتالیا قرار دارند و در ساحل جنوب شرقی شهر به دریا می‌رسند. این آبشارها، در واقع از آبشار دودن بالا در یک پارک طبیعی و آبشار دودن پایین در حومه لارا در شرق شهر قدیمی تشکیل شده‌اند و هر دو، از جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آیند.

آبشار دودن پایین، سقوط آب رودخانه دودن را از صخره ۴۰ متری به نمایش می‌گذارد. می‌توانید در این محدوده، از تماشای این منظره خارق العاده‌ای که به دریای مدیترانه ختم می‌شود و همچنین منظره مسحورکننده شهر، کوه‌ها، تپه‌ها و جنگل در کنار سواحل آنتالیا لذت ببرید. همچنین سفرهای قایق خصوصی در اینجا ارائه می‌شوند.

آبشار دودن بالا نیز، مجموعه ای از آبشارهای کوچک در یک پارک شهری آرام را شامل می‌شود. توصیه می‌کنیم بازدید از غار آرزوها را از دست ندهید که در واقع، یک پنجره طبیعی برای آبشار فراهم می‌کند و می‌توان با پایین رفتن از یک پلکان مارپیچ به آن رسید.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

عکس: tripadvisor.com

 

پرگه در آنتالیا (Perge)

قدمت این شهر باستانی که جزو جاهای دیدنی آنتالیا است و در میان رودخانه‌های کاتاراکتس و سستروس، در شرق استان آنتالیا واقع شده به عصر برنز باز می‌گردد. این شهر، بیشتر به خاطر معماری باشکوه مرتبط با دوره هلنیستی‌اش شهرت دارد. از نقاط برجسته این سازه، می‌توان به استادیوم پرگه و یک تئاتر یونانی-رومی اشاره کرد. سالن اول این شهر باستانی، می‌تواند حدود ۱۲۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. در حالی که سالن دومی با نقش برجسته‌های مرمری‌اش، ظرفیت پذیرش حدود ۱۵۰۰۰ نفر را داراست.

ورودی شهر شامل یک دروازه عظیم هلنیستی، همراه با یک برج مدور در هر طرف و چهار طاق است. درست در کنار دروازه‌ها، در سمت چپ و در سمت راست آگورای مربع شکل، می‌توانید شاهد چند حمام به خوبی حفظ شده با سنگ مرمر زیبا باشید. در کل اینجا، یکی از اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها بوده و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا برای عکاسی به شمار می‌آید.

عکس: travelinnturkey.com

 

حمام دمیرهان در آنتالیا (Demirhan Bath)

حمام دمیرهان، در منطقه مراد پاشای آنتالیا واقع شده و تجربه‌ای خاطره انگیز از ماساژ سنتی ترکی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. این تجربه شامل یک حمام بخار چند دقیقه‌ای، یک اسکراب قوی، ماساژ روغن و شستشو با صابون است. گفتنی است این حمام دارای دو بخش، یکی برای مردان و دیگری برای زنان، با ورودی‌های مختلف است. بسته به پکیج انتخابی، حمام با سکوی مرمرین گرم، اتاق بخار و سایر خدمات ارائه می‌شود. بدیهی است هزینه نیز، بستگی به پکیج انتخابی مشتری دارد.

 

اقامت در هتل‌های رمانتیک آنتالیا

عکس: tripadvisor.co.uk

 

پارک آبی لند آو لجندز در آنتالیا (The Land of Legends)

پارک آبی Land of Legends آنتالیا یک پارک تفریحی بزرگ و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا بوده و در حدود ۱ کیلومتری ساحل، در نزدیکی بلک واقع شده است. این پارک تفریحی دارای جاذبه‌های مختلفی مانند قلعه افسانه‌ای، نمایش دلفین‌ها، رژه قایق‌ها، پارک آبی، پارک ماجراجویی و هتل لند آو لجندز کینگدام است. این پارک آبی، بیش از ۵۰ سرسره را در خود جای داده و آموزش غواصی را نیز با پرداخت هزینه ارائه می‌دهد. گفتنی است اگر در هتل اقامت داشته باشید، دسترسی رایگان به کل این امکانات را خواهید داشت!

عکس: tripadvisor.co.za

 

مسجد یولی مناره در آنتالیا (Yivli Minare Mosque)

مسجد یولی مناره، یک مسجد تاریخی قرن سیزدهمی است که در مرکز شهر قدیمی کالیچی واقع شده است. اینجا یکی از اولین بناهای اسلامی است که در آنتالیا ساخته شده و از قدیمی‌ترین سازه‌هایی است که معماری چند گنبدی را با ۶ گنبد خود ارائه می‌دهد. همچنین موزه‌ای را در فضای داخلی شاهد خواهید بود که سبک و استانداردهای زندگی مردمان باستانی آنتالیا را به نمایش می‌گذارد.

 

مناطق و محله‌های آنتالیا برای زندگی

عکس: commons.wikimedia.org

 

این بنا که در بلندترین نقطه شهر ساخته شده، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این منطقه و از برترین جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آید و عناصر بسیاری از دوران سلجوقی مانند نقوش هندسی و کتیبه‌های خوشنویسی را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد.

در آخر و از دیگر جاذبه‌های گردشگری آنتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

منبع

 

۲۸ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران