دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا

آلانیا مقصدی دوست داشتنی برای مسافران با انرژی بالا در منطقه مدیترانه، آنتالیا است. چرا که به بازدیدکنندگان خود فرصتی برای دیدن مکان‌های جذاب و دیدنی بسیار زیادی را می‌دهد. مسافران تور آلانیا از جاذبه‌های جذاب طبیعی گرفته تا بناها و قلعه‌های تاریخی امکان لذت بردن از تمامی ساعات خود را خواهند داشت. پس مهم نیست که چه انتظاری از سفر خود دارید؛ در تور آلانیا هر آنچه که انتظار دارید را می‌توانید پیدا کرده و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. ما نیز در این مقاله شما را با چند مورد از دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا که نباید از دست داد، آشنا می‌کنیم.

 

دیدنی‌ترین شهرهای باستانی آلانیا

آلانیا شهری با تاریخچه غنی بوده و به همین دلیل توریست‌ها امکان بازدید از چند شهر باستانی را در اطراف آن خواهند داشت:

  • شهر باستانی سیدرا (Ancient City of Syedra)

شهر باستانی سیدرا، مکانی به جا مانده از بقایای رومی متعلق به قرن سوم قبل از میلاد می‌باشد که بر روی تپه‌ای در ۲۰ کیلومتری مرکز منطقه آلانیا واقع شده است. شهر بزرگ که بر روی تپه‌ای بزرگ در فاصله ۳ کیلومتری دریا ساخته شده بود، مرکز شهر سیدرا بود و از روی کتیبه‌های موجود در آن منطقه و از سکه‌هایی که در آن نوشته شده بود، به ارتباط آن با امپراطوری رومی پی برده‌اند.

 

معرفی موزه‌های آلانیا

 

  • شهر باستانی لیرتز-لیرتی (The Ancient City of Leartis-Learti)

ایرتز-لیرتی، که به کلیسای بزرگ معروف است، در دامنه تپه‌های کوچک آلانیا، در ۲۲ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این شهر باستانی شامل یک کلیسا، حمام، آب انبار، تئاتر استادیوم کوچک، یک خیابان ستون‌دار و معابد تاریخی جذاب می‌باشد. در کلیسا که در قسمت جنوبی استادیوم قرار دارد، کتیبه‌هایی با نقش برجسته و نقاشی‌های دیواری و پاهای عقاب و سر گاو وجود دارد که بازدید از آن‌ها توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در میان معابد این شهر، معابد زئوس، مگیستوس، آپولو و سزار از جمله معابد شناخته شده آن هستند که بهتر است بازدید از آن‌ها را در لیست الویت‌های خود قرار دهید.

  • شهر بندری آیوتیپ (Iotape Port City)

شهر بندری یوتاپه که در ۳۰ کیلومتری شرق آلانیا قرار دارد، نام یوتاپه، همسر پادشاه آنتیخوس را دارد. همچنین این شهر باستانی دارای یک بندر می‌باشد که از وسط جاده ساحلی مدیترانه امروزی می‌گذرد. اگرچه بالا رفتن از قلعه یوتاپ که بر روی تپه‌ای نسبتا بلند به شکل شبه جزیره ساخته شده است دشوار است، اما منظره‌ای که از آنجا می‌توانید تماشا کنید بسیار زیبا بوده و واقعا ارزش دیدن دارد. شهر باستانی یوتاپه دارای خیابان، حمام، کلیسا، گورستان و آکروپولیس با اتاق‌های تدفین شده مخفی است.

 

برترین کلاب‌های شبانه آلانیا

  • شهر باستانی هاموکسیا (The Ancient City of Hamoxaia)

شهر باستانی هاموکسیا، معروف به قلعه مگس، در شمال غربی آلانیا و در حدود ۱۵ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است، که می‌توان از طریق یک جاده خاکی که از ساحل اولاش عبور می‌کند به آنجا رسید. این نقطه را، با منظره‌ای شگفت‌انگیز، مکانی می‌دانند که در آن الوارهای مورد نیاز برای ساخت کشتی‌ها تهیه می‌شد. این شهر که تصور می‌شود قبل از دوره روم ساخته شده است، دارای برجی با ویژگی‌های هلنیستی در بالاترین نقطه خود است. مهم‌ترین ویرانه‌های این شهر شامل یک اکسدر بزرگ در شکلی نیم‌دایره با ردیف‌های نشیمن و کتیبه‌های دیدنی، مجموعه بناهای مذهبی و گورستان با فواره و حوض است. امروزه بیشتر بقایای این شهر باستانی متعلق به دوره روم و بیزانس است.

  • شهر باستانی سلینوس (The Ancient City of Selinus)

شهر باستانی سلینوس از دیگر مکان‌های جذابی است که علاقه‌مندان به تاریخ و مکان‌های باستانی شیفته آن خواهند شد. در بازدید از این مکان فرصت بازدید از سازه‌هایی مانند کلیساها و آب انبارها در آکروپولیس، حمام‌های قدیمی شهر، کوشک سلجوقیان، قنات و آگورا در سمت ساحلی شهر را می‌توان مشاهده کرد. این شهر باستانی در گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

 

دیدنی‌ترین مساجد آلانیا

ترکیه از جمله کشورهای مسلمان‌نشین بوده و به همین دلیل در اغلب شهرهای آن مسجدهای تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد. در شهر آلانیا نیز گردشگران فرصت بازدید از این مساجد و مقبره‌های زیبای ترکیه را خواهند داشت:

  • مسجد سلیمانیه (Süleymaniye Mosque)

مسجد سلیمانیه که به نام علاءالدین و مسجد قلعه نیز شناخته می‌شود، توسط علاءالدین کیکوباد، سلطان سلجوقی در سال ۱۲۳۱، درست در خارج از قلعه داخلی و در جریان بازسازی شهر ساخته شد. مسجد تک مناره‌ای که توسط سلطان سلیمان قانونی در قرن شانزدهم بازسازی شد، به شکل مربعی از جنس سنگ بنا شده است. این مسجد که یکی از زیباترین نمونه‌های حکاکی روی چوب عثمانی به شمار می‌رود، دارای گنبدی آجری است که روی اسکلت آن قرار گرفته است.

 

بهترین نقاط آلانیا که باید از آن دیدن کنید

  • مسجد امیر بدرالدین (Emir Bedruddin Mosque)

مسجد امیر بدرالدین که به نام مسجد ارس نیز شناخته می‌شود، نام خود را از درخت ارس که درست کنار آن قرار دارد، گرفته است. این مسجد که در محله توپخانه (Tophane) واقع شده توسط امیر الحچ زاده بدرالدین اومر در سال ۱۲۲۷ ساخته شد. منبر مسجد که دارای ویژگی‌های معماری سلجوقی است و از سنگ تراشیده شده، یکی از زیباترین نمونه‌های هنر قلم زنی روی چوب سلجوقی به شمار می‌رود. در زیر آخرین محل اجتماع این سازه، یک آب انبار بزرگ سلجوقی و یک چاه قدیمی در زیر جاده به نام چاه عرب قرار دارد که بازدید از همه آن‌ها برای اغلب توریست‌ها جذاب خواهد بود.

  • مسجد جامع سلطان (Akseba Sultan Masjid)

مسجد جامع سلطان بنایی تاریخی و دیدنی است که در سال ۱۲۳۰ توسط یکی از اولین فرماندهان قلعه آلانیا ساخته شد. این مسجد دارای معماری منحصر به فرد و یک مناره ساخته شده از آجر قرمز است. در این مسجد چندین مقبره نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • مسجد توپخانه (Tophane Masjid)

مسجد توپانه، یک بنای عثمانی متعلق به قرن نوزدهم می‌باشد که با تکنیک‌های سنتی ساخته شده و بارها توسط صنعتگران محلی بازسازی گردیده است. پوشش سقف طبقه فوقانی بنا از سرو و کاج سیاه می‌باشد که در آن دوره در ساخت بناهای سنتی آلانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر آن درب این بنای مذهبی تاریخی از چوب عظیمی ساخته شده که در ساختمان‌های همان دوره در منطقه آلانیا دیده می‌شود.

 

بهترین تفریحات آلانیا برای گردشگران

 

دیدنی‌ترین کلیساهای آلانیا

هر چند که آلانیا شهری مسلمان نشین است اما به دلیل تاریخچه پرفراز و نشیب آن بناهای مربوط به مسحیت نیز در آن به چشم می‌خورند. در ادامه دو مورد از دیدنی‌ترین کلیساهای آلانیا را معرفی کرده‌ایم:

  • کلیسای هیدرلز (Hıdrellez Church)

در میان دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا کلیسای هیدرلز وجود دارد. این کلیسا بسیار قدیمی بوده و تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. کلیسای هیدرلز در دامنه کوه‌های توروس مشرف به دریای مدیترانه قرار داشته و در بازدید از آن فرصت گشت و گذار در روستایی زیبا که در همین حوالی و فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز آلانیا قرار دارد را نیز خواهید داشت. این کلیسا مدت‌ها به عنوان مسجد نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این کلیسا یک سازه سنگی زیبا بوده و در بازدید از آن عاشق تزئینات سقف و نقاشی‌های دیواری آن خواهید شد.

  • کلیسای ایا یورگی (Hagia Yorgi Church)

کلیسای ایا یورگی، معروف به Hagios Georgios، درست روبروی ویرانه‌های کاخ درونی قلعه در قلعه آلانیا قرار دارد. ایا یورگی، یک کلیسای کوچک بیزانسی با نقاشی‌های دیواری زیبا می‌باشد که شواهد متعلق بودن آن به  قرن ششم پس از میلاد را نشان می‌دهند. ایا یورگی، تنها بنای غیر متعلق به دوره سلجوقی در قلعه داخلی بوده و گفته می‌شود در طول تاریخ همواره اهمیت بسیار زیادی را داشته است. این کلیسا که بنایی منحصر به فرد در آلانیا است سبک‌های معماری متعلق به دوره ترکی / اسلامی را دارا می‌باشد.

 

معرفی بهترین رستوران‌های آلانیا

 

دیدنی‌ترین قلعه‌های آلانیا

بازگشت از سفر آلانیا بدون بازدید از قلعه‌های تاریخی آن بیهوده خواهد بود. چرا که در این شهر ساحلی و زیبا قلعه‌های متعدد بسیاری وجود دارند که از دوره‌های مختلف تاریخ به جای مانده‌اند:

  • قلعه سینک (Sinek Castle)

قلعه سینک واقع در مرزهای روستای الیسکی آلانیا از طریق یک جاده خاکی قابل دسترسی است. این قلعه‌ دست نخورده بوده و منظره‌ای خیره‌کننده برای بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کند.

  • قلعه قرمز (Red Tower (Kızılkule))

قلعه قرمز که آن را با نام کیزیل کوله نیز می‌شناسند از قدمتی کهن برخوردار است. این قلعه تاریخی، دارای معماری هشت ضلعی و ارتفاع ۳۳ متری است که در سال ۱۲۲۶ ساخته شده است. در طبقه پایینی برج صنایع دستی، سلاح‌های قدیمی و آثاری از دوره سلجوقیان وجود دارد. این برج که توسط علاءالدین کیکوبات به منظور حفاظت از کشتی سازی آلانیا ساخته شده امروزه به نماد آلانیا تبدیل شده است.

  • قلعه آلارا (Alara Castle)

این قلعه در سال ۱۲۳۱ بر روی تپه‌ای در آلانیا ساخته شده است. این قلعه زیبا علاوه بر داشتن ساختاری باشکوه به عنوان یکی از زیباترین نمونه‌های هنر ساختمانی ترکیه شناخته می‌شود. این قلعه و مناطق اطراف آن از جمله بخش‌های تاریخی و گردشگری آلانیا است.

 

دیدنی‌ترین سواحل آلانیا

قطعه بازدید از آلانیا بدون رفتن به سواحل بی‌نظیر آن غیر ممکن است. چرا که آلانیا یکی از شهرهای زیبا و ساحلی ترکیه می‌باشد:

  • ساحل اینککوم (İncekum Beach)

ساحل اینککوم که در ۲۶ کیلومتری بزرگراه آنتالیا / آلانیا قرار دارد، در محدوده شهر آوسالار واقع شده است. این ساحل جایی است که در آن دریایی آبی و زلال با طبیعت سبز رنگ جنگل در هم تنیده شده است. همچنین این ساحل با دریای کم عمق تمیز و شن‌های نرم خود یک مکان تفریحی به شمار می‌آید.

  • ساحل داملاتاش (Damlataş Beach)

ساحل داملاتاش واقع در مقابل غار داملاتاش، در دامنه‌های قلعه آلانیا، دارای شن‌های ریز و دریای شفافی است که منحصر به فرد آلانیا است. شما می‌توانید امکانات توریستی زیادی را در پشت این ساحل وسیع پیدا کنید.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره در آلانیا

  • ساحل کلئوپاترا (Cleopatra Beach)

ساحل کلئوپاترا که درست از کنار ساحل داملاتاش شروع می‌شود، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سواحل آلانیا است. طول آن حدود ۲ کیلومتر می‌باشد. وارد شدن به هر دو ساحل کلئوپاترا و داملاتاش برای عموم رایگان است، اما صندلی‌های آفتاب‌گیر و چتر را تنها با پرداخت هزینه آن‌ها می‌توان اجاره کرد. بسیاری از امکانات ساحلی نیز در این مکان نرخ‌های معقولی دارند.

  • ساحل اولاش (Ulaş Beach)

ساحل اولاش که در ۵ کیلومتری جاده آنتالیا / آلانیا واقع شده، ساحل کوچکی است که نه تنها به دلیل لذت بردن از دریا، آفتاب و ماسه، بلکه برای استراحت، رستوران گردی و پیک نیک نیز ترجیح داده می‌شود.

 

دیدنی‌ترین غارهای آلانیا

طبیعت زیبای آلانیا تمامی ندارد. علاقه‌مندان به طبیعت نه تنها از سواحل زیبا بلکه از غارهای دیدنی این شهر گردشگری ترکیه نیز می‌توانند لذت ببرند:

  • غار داملاتاش (Damlataş Cave)

در سه کیلومتری مرکز شهر آلانیا غاری به نام داملاتاش واقع شده است. این غار در سال ۱۹۴۸ هنگام افتتاح معادن سنگ برای استفاده در ساخت بندر پیدا شد. این غار که به دلیل چکیدن قطرات آب و هزاران استالاکتیت زیبا نام داملاتاش را گرفته، خانه ستون‌هایی است که در طول ۱۵۰۰۰ سال به وجود آمده‌اند. این غار در ساحل غربی قلعه تاریخی آلانیا قرار دارد.

  • غار دیم (Dim Cave)

غار دیم در ۱۱ کیلومتری آلانیا در دامنه غربی کوه جبلی رئیس (Cebeli Reis) در ارتفاع ۲۳۲ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار متشکل از چهار گالری است که از طریق منطقه کستل از آلانیا، از طریق دره دیم استریم و منطقه توسمور از طریق جاده قابل دسترسی است. در غار دیم که ۳۶۰ متر طول و ۱۰ تا ۱۵ متر عرض دارد، استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و سازندهای تراورتن غنی به چشم می‌خورند. در انتهای غار دریاچه کوچکی به عمق ۱۷ متر وجود دارد که می‌توان از آن لذت برد.

 

با مراکز خرید آلانیا آشنا شوید

  • غار فسفورلو (Fosforlu Cave)

غار فسفورلو که در کنار غار داملاتاش قرار دارد و با یک قایق کوچک می‌توان به آن دسترسی داشت، دارای طبیعی بی‌نظیری است. این غار که در تاریکی شب درخشش فسفری پیدا می‌کند و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. بسیاری از افراد تنها برای مشاهده درخشش غار به بازدید از آن در تور آلانیا می‌روند.

  • غار کادینی (Kadıini Cave)

غار کادینی که به نام چاتاک چاوه نیز شناخته می‌شود، در منطقه چاتاک در مرز شهر اوبا و روستاهای بادم آغاجی، در ۱۵ کیلومتری مرکز شهر آلانیا واقع شده است. مناطق پیک نیک در اطراف غار به منطقه سرزندگی خاصی می‌بخشد.

  • غار کورسانلار (Korsanlar Cave)

غار کورسانلار که گمان می‌رود غار دریایی باستانی باشد، طبق افسانه‌ها، مکانی است که دزدان دریایی هراس‌انگیز کالاهایی را که از سرقت‌ها به دست آورده بودند، در آنجا نگه می‌داشتند. این غار با عرض تقریبی ۱۰ متر و ارتفاع ۵ متر امکان عبور قایق‌ها را از قسمت دهانه آن می‌دهد و سنگ‌های رنگی جلوه و جذابیت زیادی را به آن می‌بخشد.

  • غار عاشیکلار (Aşıklar Cave)

غار عاشیکلار، غاری با دو ورودی در دامنه شبه جزیره تاریخی آلانیا در نزدیکی دریا است. ورودی این غار در سمت ۷۵ متری داملاتاش، در ارتفاع حدود ۱۵ متری از دریا واقع شده است.

۱۳ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران