راهنمای سفر به حلقه طلایی روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
راهنمای سفر به حلقه طلایی روسیه

روسیه کشوری بزرگ و گسترده بوده و هر بخش از آن جاذبه‌های جذاب  متنوعی برای ارائه به گردشگران داخلی و خارجی دارد. اغلب جاذبه‌های گردشگری روسیه ریشه در تاریخ غنی و پرفراز و نشیب آن داشته و مسافران با سلیقه‌های مختلف می‌‌توانند تفریحات و سرگرمی‌های مختلفی را در آن برای گشت و گذار خود پیدا کنند. یکی از توریستی‌ترین بخش‌هایی که در تور روسیه فرصت بازدید از آ‌ن را خواهید داشت، حلقه طلایی روسیه است. حلقه طلایی روسیه مجموعه‌ای از شهرهای استانی کشور است که قدمت برخی از آنها حداقل به قرن دهم باز می‌گردد. بدون اغراق می‌توان گفت که شهرهای حلقه طلایی موزه‌های زنده هستند و می‌توانید با در پیش گرفتن مسیر آن ازقلعه‌های باستانی، صومعه‌های بلند، کلیساهای باشکوه و ... دیدن کنید. چنانچه علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد حلقه طلایی روسیه هستید تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید.

 

حلقه طلایی روسیه چیست و در کجا قرار دارد؟

نام "حلقه طلایی" در واقع به یک مسیر توریستی زمینی اشاره دارد. این منطقه در شمال شرقی مسکو و جنوب شرقی سن پترزبورگ واقع شده و علاقه‌مندان از هر دو مقصد امکان سفر در این حلقه طلایی را خواهند داشت. حلقه طلایی روسیه در کل از ۸ شهر زیر تشکیل می‌شود:

  • سرگیف پوساد (Sergiyev Posad)
  • پرسلاو-زالسکی (Pereslavl-Zalessky)
  • روستوف ولیکی (Rostov Veliky)
  • سوزدال (Suzdal)
  • کاستروما (Kostroma)
  • ایوانوو (Ivanovo)
  • یاروسلاول (Yaroslavl)
  • ولادیمیر (Vladimir)

این هشت نقطه جالب‌ترین و چشمگیرترین شهرهای منطقه هستند. با در پیش گرفتن این مسیر شاهد بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در روسیه خواهید بود. ناگفته نماند که بسیاری از جاذبه‌های تاریخی که در حلقه طلایی روسیه با آن‌ها روبرو خواهید شد در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند.

 

چرا باید از حلقه طلایی روسیه دیدن کنید؟

محبوب شدن حلقه طلایی روسیه بدون شک بی‌دلیل نیست. چنانچه به دنبال پاسخی برای اینکه چرا باید از حلقه طلایی روسیه دیدن کنید هستید، در زیر لیستی از جذابیت‌های این مناطق را آورده‌ایم:

  • غنی از تاریخچه جذاب و باشکوه

مهم نیست که اهل تاریخ باشید یا نه! چرا که در حلقه طلایی روسیه بناهای تاریخی بسیاری توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. قدمت بسیاری از شهرهای حلقه طلایی حداقل به قرن دهم باز می‌گردند. به عنوان مثال یاروسلاول، قدیمی‌ترین سکونتگاهی است که هنوز در رودخانه ولگا وجود دارد. این شهر هزارمین سالگرد تولد خود را در سال ۲۰۱۰ جشن گرفت. علاوه بر آن بسیاری از این شهرها زمانی شهرک‌های تجاری مهمی بودند و نقش حیاتی در ظهور تزارها و تشکیل کلیسای ارتدکس روسیه داشتند. همچنین این منطقه در قرن سیزدهم توسط نیروهای مهاجم مغول مورد حمله قرار گرفت. از این رو شهرهای حلقه طلایی مانند ولادیمیر دارای استحکامات ورزشی چشمگیر و آثاری از نبرد ۷۰۰ ساله هستند.

 

راهنمای خرید لباس مد روز در سنت پترزبورگ

  • نمایانگر فرهنگ سنتی روسیه و صنایع دستی جذاب آن

بسیاری از شهرهای حلقه طلایی روسیه به خوبی در طول سال‌ها حفظ شده‌اند. به طوری که حس و حالی بسیار متفاوت از لحاظ فرهنگی و تاریخی به گردشگران القا می‌کنند. این شهرها به عنوان مرکز معنوی کلیسای ارتدکس روسیه شناخته شده و اغلب سنت‌ها، قوم، هنر، موسیقی و آشپزی روسی را با دقت حفظ کرده‌اند. همه چیز محدود به این موارد نبوده و شما می‌توانید برخی از نمادین‌ترین صنایع دستی روسیه را که از اینجا سرچشمه می‌گیرند، در سفر خود مشاهده کنید. این صنایع دستی شامل عروسک‌های ماتریوشکا (عروسک‌های تودرتوی چوبی)، ظروف چوبی با تزئینات پیچیده، جعبه‌های لاکی و نقاشی‌های میناکاری شده هستند.

  • زیبایی معماری و محیط اطراف

بدون اغراق می‌توان گفت که هر شهر حلقه طلایی روسیه یک موزه زنده است. چرا که در تمامی مراکز تاریخی شهر شاهکارهای معماری به دقت محافظت شده‌اند. در بازدید از این بناها و مکان‌ها می‌توانید از زیبایی معماری آن‌ها نهایت لذت را برده و عکس‌های بی‌نظیری را از خود به ثبت برسانید. چند مورد از برترین مکان‌ها برای تماشای زیبایی معماری حلقه طلایی عبارتند از: صومعه‌ها و کلیساهای گنبد پیازی یاروسلاول، بناهای سنگی سفید ولادیمیر، دروازه‌های طلایی، کلیسای بوریس و گلب، خانه‌های چوبی قرون وسطایی، آسیاب‌های بادی در سوزدال و ... .

 

راهنمای سفر خانوادگی با کودکان به مسکو

 

نحوه سفر به حلقه طلایی روسیه

برای سفر در میان شهرهای حلقه طلایی روسیه می‌توان یکی از دو روش زمینی و دریایی را انتخاب کرد. در ادامه هر دو این مسیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا علاقه‌مندان با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنند:

  • سفر به حلقه طلایی از طریق جاده

حلقه طلایی علاوه بر جذابیت و زیبایی شگفت‌انگیز، بخشی از محبوبیت خود را مدیون این است که از شهر مسکو به صورت زمینی در دسترس می‌باشد. همانطور که از نام آن پیدا است، حلقه طلایی یک مسیر دایره‌ای را تشکیل می‌دهد که به راحتی از طریق جاده طی می‌شود. این مسیر از شهر مسکو شروع و در آن به پایان می‌رسد. فاصله بین نقاط دیدنی این حلقه بسیار کم بوده و مسافران با کمی رانندگی می‌توانند از مکان‌های متعددی دیدن کنند. به دلیل محبوبیت سفر در حلقه طلایی تورهای زمینی و مقرون به صرفه مختلفی از شهر مسکو برگزار می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

  • سفر به حلقه طلایی از طریق دریا

تعدادی از زیباترین شهرهای حلقه طلایی در امتداد سواحل رودخانه باشکوه ولگا، طولانی ترین رودخانه اروپا، قرار دارند. این بدان معناست که می‌توان با یک کشتی از مسکو از برخی از معروف‌ترین مکان‌های حلقه طلایی بازدید کرد. ناگفته نماند که در سفر دریایی امکان بازدید از تمام حلقه طلایی را نخواهید داشت. اما تکه‌ای زیباترین قسمت‌های را مشاهده خواهید کرد.

 

محبوب‌ترین شهرها و جاذبه‌های حلقه طلایی روسیه

اکنون که با اهمیت و نکات مهم در خصوص حلقه طلایی روسیه آشنا شدید، نوبت به معرفی محبوب‌ترین شهرها و جاذبه‌های آن می‌رسد:

  • سرگیف پوساد

سرگیف پوساد یکی از اولین شهرهایی است که در تور حلقه طلایی باید از آن دیدن کنید. این شهر در ۷۵ کیلومتری شمال شرق مسکو قرار دارد. صومعه سرگیف پوساد که در سال ۱۳۴۰ یافت شد، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین نمونه‌های یک بنای مذهبی است که گنبدهای آبی و طلایی یاقوت کبود و دیوارهای سفید خالص را به نمایش می‌گذارد و در این سفر فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. این صومعه یکی از مقدس‌ترین مکان‌های روسیه در بین مردم به شمار می‌آید.

مکان دیگری که در سرگیف پوساد نباید از دست داد، صومعه‌ اسکیت چرنیگوفسکی است. این صومعه به خاطر مراسم عبادت روزمره آن با مسح معروف است. چندین موزه کوچک و جذاب دیگری از قبیل موزه اسباب بازی و موزه سرگیفسکایا کوخمیسترسکایا نیز در آن وجود دارند که بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود.

 

عکس‌هایی از گذشته و حال سنت پترزبورگ

  • سوزدال

گردشگران سوزدال را به عنوان جذاب‌ترین شهر در میان شهرهای حلقه طلایی معرفی می‌کنند. سفر به این شهر می‌تواند شامل بازدید از شهرهای جذاب سرگیف پوساد و ولادیمیر نیز باشد. سوزدال با خانه‌های چوبی خود و کالسکه‌های اسب‌کشی که در خیابان‌های سنگ‌فرش آن آرام تردد می‌کنند، شما را به سفری زمان در قرن‌های گذشته روسیه خواهد برد. توصیه می‌کنیم در بازدید از سوزدال به تماشای جاذبه‌هایی از قبیل کلیسای جامع عیسی مسیح و صومعه سنت اوتیمیوس که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، بروید.

  • ولادیمیر

شهر ۱۰۰۰ ساله ولادیمیر، پایتخت قرون وسطایی روسیه بوده و دارای بیشترین ساختمان‌های قرن دوازدهمی در روسیه است. امروزه ولادیمیر شهری شلوغ با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد. دروازه‌های طلایی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های ولادیمر بوده که به عنوان یک بارو دفاعی و طاق پیروزی بزرگ در سال ۱۱۶۴ ساخته شده است. بعد از بازدید از تمامی بخش‌های دروازه‌های طلایی توصیه می‌کنیم از کلیسای جامع اوسپنسکی نیز که یکی از برجسته‌ترین آثار معماری مذهبی در روسیه است دیدن کنید.

  • یاروسلاول

یاروسلاول، قدیمی‌ترین شهر مسیحی در رودخانه ولگا، با میراث غنی ساختمان‌های نئوکلاسیک و طرح شهری منحصر به فرد به سبک شعاعی (ابتکار پیشگام کاترین کبیر) جایگاه میراث جهانی را به دست آورده است. بین قرن‌های ۱۲ و ۱۷، این شهر خانه بسیاری از بزرگترین صنعتگران روسیه بود که یاروسلاول را به شهری با کلیساها و بناهای تاریخی تبدیل کردند.

 

۸ دلیل برای انتخاب روسیه برای سفر

  • روستوف ولیکی

روستوف ولیکی قدیمی‌ترین شهر حلقه طلایی و چشمگیرترین شهر از نظر معماری است که بناهای تاریخی بازسازی‌شده‌ای از قرن دوازدهم تا هفدهم در آن قرار دارند. روستوف کرملین، میدان کلیسای جامع روستوف، موزه‌ها و ... تنها بخشی از جذابیت‌های این شهر تاریخی هستند.

  • کاستروما

کاستروما دورترین شهر از مسکو (۳۴۴ کیلومتر) و در نتیجه کم بازدیدترین شهر حلقه طلایی محسوب می‌شود. این شهر شامل خانه‌های تجاری قدیمی متعلق به قرن ۱۹ است که همگی به خوبی حفظ شده‌اند. این شهر به عنوان "گهواره سلسله تزار" نیز شناخته می‌شود. دوستداران هنر و تاریخ در این شهر و به خصوص موزه رومانوفسکی جذابیت‌های زیادی را برای تماشا پیدا خواهند کرد.

  • پرسلاو-زالسکی

این شهر که در سال ۱۱۵۲ توسط شاهزاده یوری دولگوروکی تأسیس شد، بین اواسط قرن سیزدهم تا اوایل قرن پانزدهم بارها توسط مغول‌ها ویران گشت. جذابیت این شهر موقعیت ساحلی آن می‌باشد. همچنین می‌توانید ۵ صومعه و ۹ موزه جذاب در آن پیدا کنید.

 

گردش در بهترین خیابان‌های مسکو

  • ایوانوو

تاریخ ایوانوو در قرن نوزدهم با اتحاد دو شهرک، روستای ایوانوو و ووزنسنسکی پوساد آغاز شد. امروزه ایوانوو با معماری منحصربه‌فرد خود گردشگران را به خود جذب می‌کند. از جمله مهم‌ترین جذابیت‌های آن می‌توان اقامتگاه‌های خصوصی که با سنگ مرمر، چوب‌های خاص، برنز و گرانیت تزئین شده‌اند، اشاره کرد. در سفر به ایوانوو می‌توانید از روستاهای معروفی مانند پاله و هولوی نیز دیدن کنید که در فاصله کمی از شهر قرار دارند. ایوانوو مرکز نساجی روسیه بوده و به همین دلیل اغلب به آن "منچستر روسی" یا "شهر عروس‌ها" می‌گویند.

 

شرایط آب و هوایی و بهترین زمان برای بازدید از حلقه طلایی روسیه

حلقه طلایی را می‌توان در تمام طول سال بازدید کرد و هر فصل آن زیبایی‌های خاص خود را دارد. البته تعداد بازدیدکنندگان در ماه‌های تابستان (ژوئن تا آگوست) به اوج خود می‌رسد. زیرا در این ماه‌ها روزها طولانی بوده و گردشگران قادر به تماشای تصاویر خیره‌کننده از گنبدهای کلیساها خواهند بود. از طرفی دیگر بهار زمانی است که مناظر روستایی در بهترین حالت خود قرار دارند. روزها در بهار گرم بوده اما شب‌های آن خنک و کمی سرد خواهد بود. در پاییز، جنگل‌ها و باغ‌ها رنگ‌های بسیار دوست داشتنی از قرمز، نارنجی و زرد به خود می‌گیرند و دمای روز نسبتا ملایم خواهد بود. فصل زمستان (نوامبر تا مارس) اغلب پوشیده از برف و سرمای سوزناک روسیه است. به همین دلیل اغلب گردشگران از سفر به حلقه طلایی روسیه در فصل زمستان خودداری می‌کنند.

 

اسراری که درباره کرملینِ مسکو نمی‌دانید

۰۷ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران