راهنمای بازدید از شفق قطبی در روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
راهنمای بازدید از شفق قطبی در روسیه

روسیه کشوری فوق العاده است که زیبایی های طبیعی آن شاید کمی ورای تصور مردم دنیا باشد. اگرچه روسیه کشوری سردسیر است اما این موهبت باعث شده تا زیبایی‌های منحصر به فردی در آن شکل بگیرد که در دیگر جاهای دنیا نمی‌توان آن‌ها را دید یا دست کم تعداد معدودی از نواحی نظیرشان هست. یکی از این پدیده‌های منحصر به فرد شفق قطبی در روسیه است که جز معدود افرادی در دنیا بیشتر مردم فقط تصاویر غیر واقعی اش را در صفحات مجازی می‌بینند. در بین چند تور گردشی دنیا فقط روسیه است که برای ایرانی‌ها نزدیکترین مقصد محسوب می‌شود.

 

شفق قطبی در روسیه

شفق قطبی یکی از بهترین مزیت‌های تور روسیه است که در عرض‌های بالا سرد زمین در طول زمستان اتفاق میافتد. شما می‌توانید در این تور از زیبایی‌های طبیعی و شگفت انگیز دیدن کرده و شبی را زیر آسمان پرستاره و رنگی سپری کنید. تور شفق قطبی در روسیه یکی از رمانتیک‌ترین سفرهای عاشقانه دنیاست که از طرف زوج‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

شفق قطبی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین مکان‌های دنیا برای تماشای شفق قطبی بپردازیم بهتر است تا شما را با این پدیده زیبا و چشم‌نواز آشنا کنیم. به طور خلاصه به نورهای سبز رنگی که در شب‌های تاریک زمستان در برخی از مناطق قطبی بر فراز آسمان ظاهر می‌شوند، شفق قطبی می‌گویند. ذرات باردار باد خورشید که به نام باد خورشیدی نامیده می‌شوند علت اصلی ظاهر شدن این جلوه زیبای طبیعت هستند. هنگامی که این ذرات به زمین می‌رسند، با اتم‌های جو وارد تعامل می‌شوند. در نتیجه برانگیخته شده و از خود نورهایی را آزاد می‌کنند که به آن‌ها شفق قطبی می‌گویند. بسته به نوع اتم‌ها و عناصر موجود در جو، شفق قطبی ممکن است در رنگ‌هایی از قبیل سبز، قرمز، بنفش، سفید یا ترکیبی از این‌ها ظاهر شود. رنگ‌های شفق قطبی با توجه به موقعیت جغرافیایی تغییر نمی‌کنند. اما، شدت و مدت زمانی که در آسمان ظاهر می‌شوند بر اساس موقعیت مکانی متفاوت خواهند بود. هرچه بتوانید به سمت قطب حرکت کنید نورها با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند. روسیه از جمله کشورهایی است که آسمان آن شاهد رقص شفق قطبی می‌باشد.

 

معرفی ۱۰ پارک جذاب در روسیه

بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی در روسیه

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای برنامه‌ریزی برای سفر با تور روسیه به منظور تماشای شفق‌های قطبی، انتخاب زمان مناسب است. از آنجایی که مقصدهای شفق شمالی در روسیه در شمال کره زمین قرار دارند، بیشتر تحت تأثیر نور روز در طول سال قرار می گیرند. یعنی در تابستان روزها طولانی و شب‌ها کوتاه است. برعکس، زمستان‌ها دارای شب‌های طولانی‌تری بوده و فرصت بهتری برای تماشای شفق قطبی ایجاد می‌کنند. بنابراین بهترین زمان سال برای دیدن شفق قطبی در روسیه بین اواسط ماه سپتامبر (هفته آخر شهریور) و اواخر ماه مارس (هفته دوم فروردین) است.

بهترین مکان‌ها برای دیدن شفق قطبی در وسیه

اکنون که با شفق قطبی و بهترین زمان برای بازدید از آن آشنا شدید، بهتر است تا شما را با مکان‌هایی که احتمال ظهور این پدیده طبیعی در روسیه وجود دارد آشنا کنیم:

 

تصاویری از دریاچه‌های رنگارنگ روسیه

 

  • مورمانسک

مورمانسک یکی از مقاصد برتر برای دیدن شفق قطبی در روسیه محسوب میشود. این به دلیل عرض جغرافیایی بالا و نزدیکی آن به شهرهای بزرگ مانند مسکو و سنت پترزبورگ در میان گردشگران تور روسیه محبوبیت بالایی نیز دارد. مورمانسک که در موازات ترومسو، نروژ و نزدیک مرز روسیه با فنلاند قرار دارد، شرایط مشابهی با آن‌ها را برای تماشای شفق قطبی با جمعیت بسیار کمتر ارائه می‌دهد. اگر برای تماشای شفق قطبی در روسیه مورمانسک را انتخاب کردید، در طول روز می‌توانید به بازدید از موزه‌های فرهنگی آن برای آشنایی با تاریخ روسیه بروید. دسترسی به مورمانسک از طریق پرواز تقریباً دو ساعته از مسکو یا سنت پترزبورگ برای گردشگران ممکن است.

  • ناریان-مار

ناریان مار که در شمال و نزدیک خط ساحلی روسیه در دریای بارنتس قرار دارد، جامعه‌ای بجا مانده از دوران صنعتی در تاریخ سیبری است. در این شهر شاهد یک بنای تاریخی محلی خواهید بود که در ماه‌های زمستان فقط با ماشین برفی قابل دسترسی است. این شهر حدود ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. همچنین یک مقصد گردشگری عالی برای آشنایی با فرهنگ بومی ننت ها و تاریخ روسیه در قطب شمال است. برای دسترسی به این مکان از مسکو باید یک پرواز ۲.۵ ساعته داشته باشید.

 

زیباترین نقاط روسیه

  • سالخارد

از دیگر مکان‌هایی که می‌توانید شاهد شفق قطبی در روسیه در ماه‌های زمستان در آن باشید، سالخارد نام دارد. سالخارد که تقریبا ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده، دقیقا در زیر شفق قطبی بیضی قرار دارد و آن را در موقعیت ایده‌آلی برای مشاهده شفق قرار می‌دهد. قبل از فرا رسیدن شب و ظاهر شدن شفق قطبی در آسمان مسافران این شهر می‌توانند به بازدید از بناهای تاریخی رفته و از تفریحاتی نظیر ماهیگیری لذت ببرید. بومیان این شهر علاوه بر توریست‌ها از طریق صنایع لبنی و چوبی درآمدزایی می‌کنند. دسترسی به سالخارد از طریق یک پرواز سه ساعته از مسکو ممکن است.

  • آرخانگلسک

آرخانگلسک، که به عنوان فرشته بزرگ ترجمه می‌شود، یک شهر روسی در کنار رودخانه دوینا است که در نزدیکی محل برخورد آن با دریای سفید قرار دارد. گردشگران می‌توانند در اواسط سپتامبر و اواخر مارس هر سال شفق قطبی را در این مکان روسی تماشا کنند. اگر می‌خواهید شفق قطبی را در آرخانگلسک ببینید، باید یک پرواز دو ساعته از مسکو داشته باشید.

 

زیباترین سواحل روسیه را بشناسید

  • شبه جزیره تایمیر

یکی از شمالیترین نواحی کشور برای تماشای شفق قطبی در روسیه شبه جزیره تایمیر است. شبه جزیره تایمیر در زبان روسی Poluostrov Taymyr نیز نامیده می‌شود و دسترسی به آن نیاز به پیمودن مسیر چهار ساعته از مسکو تا نوریلسک است. سپس باید به یکی از دهکده‌های اطراف بروید تا خود را برای تماشای شفق قطبی آماده کنید. شاید در نگاه اول به خاطر مسافت طولانی این مقصد گزینه خوشایندی برای تماشای این پدیده طبیعی به نظر نرسد. اما از آنجایی که شبه جزیره تایمیر حدود ۲۳۵ روز از سال را در فصل زمستان به سر می‌برد تقریبا در تمام این روزها می‌توان شاهد شفق قطبی در آسمان آن شد.

  • کیروفسک

اگر عاشق ورزش‌های زمستانی هستید، کیروفسک یک مقصد عالی برای شما خواهد بود. چرا که می‌توانید در حین تماشای شفق قطبی از تفریحات دوست داشتنی برفی در آن نیز لذت ببرید. در کیروفسک هتل‌های متعددی برای جذب گردشگران تاسیس شده‌اند که با اقامت در آن‌ها می‌توانید سفری راحت و به یاد ماندنی را تجربه کنید. ساده‌ترین راه برای رسیدن به کیروفسک با پرواز به مورمانسک (دو ساعت) و سه ساعت رانندگی به سمت جنوب است.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی روسیه

  • پتروزاوودسک

پتروزاوودسک که در سواحل غربی دریاچه اونگا در روسیه اروپایی واقع شده، یک مقصد شناخته شده برای روس‌ها و گردشگران اروپای شرقی به منظور تماشای شفق قطبی در روسیه است. در پتروزاوودسک نورهای درخشان شفق‌های قطبی از سراسر دریاچه اونگا (Onega) به سمت شمال دیده می‌شوند. پتروزاوودسک نسبت به سایر مقاصد موجود در این لیست بسیار جنوبی‌تر است.

  • ورکوتا

در بخش شمالی جمهوری کومی، دیدن شفق قطبی بین اوایل سپتامبر و اواسط آوریل امری بسیار معمول است. در طول روز و قبل از تاریک شدن هوا می‌توانید خود را با بازدید از چندین مکان دیدنی دوران شوروی سرگرم کنید. برای رسیدن به ورکوتا، می‌توانید پرواز سه ساعته از مسکو یا قطار ۴۴ ساعته‌ برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر را انتخاب کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری مسکو در روسیه

  • یاکوتسک

اگر دوست دارید در طول سفر خود با تور روسیه نیم نگاهی نیز به سیبری داشته باشید، یاکوتسک باید در برنامه سفر شما باشد. این مقصد گردشگری دوست داشتنی در ماه‌های سپتامبر و آوریل امکان تماشای منظره بسیار زیبا از شفق قطبی را برای گردشگران ممکن می‌سازد. یاکوتسک یکی از بزرگترین شهرهای یاکوتیا است. اینجا مکانی عالی برای آشنایی با فرهنگ سنتی سیبری است.

نکات مهم در بازدید از شفق قطبی در روسیه

برای این که بتوانید بهترین تجربه را از تماشای شفق‌های قطبی در روسیه داشته باشید، مطلع شدن از برخی نکات کلیدی بسیار مناسب خواهند بود:

 

  • اگر به قصد تماشای شفق قطبی قصد سفر به روسیه دارید حتما از برنامه‌های پیش‌بینی، زمان و مکان رخ دادن دقیق آن را مطلع شوید. معمولا پیشبینی‌های ۲۷ روزه در سایت‌های مختلف از قبیل Service Aurora و ... قابل مشاهده هستند.
  • • برای این منظور میتوانید با تور مسکو یا تور سنت پترزبورگ به روسیه بروید و از آنجا با تورهای برگزارکننده شفق قطبی همراه شوید. این تورها به صورت ۸ الی ۱۲ روزه برگزار می‌شوند.
  • شفق قطبی در روسیه یکی از بهترین منظره‌های طبیعی است که تا آخر عمر خود مشاهده خواهید کرد. پس برای ثبت این لحظات حتما دوربین عکاسی و فیلم‌برداری مناسبی را به همراه داشته باشید.
  • همان طور که از نام این پدیده طبیعی می‌توان متوجه شد، شفق قطبی در نواحی سیبری و نزدیک به قطب رخ می‌دهد. پس در انتخاب لباس بسیار دقت کنید. حتما لباس‌های گرم و پشمی در چمدان خود قرار دهید.
  • تماشای شفق قطبی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر ماه عسل بسیاری از زوج‌های عاشق است. معمولا در شهرهایی از روسیه که احتمال مشاهده این پدیده زیبا وجود دارد، هتل‌های راحت و دوست داشتنی متنوعی را پیدا خواهید کرد.
  • هر چند که برخی از مقاصد روسیه برای تماشای شفق قطبی نیاز به طی کردن مسافت طولانی برای دسترسی به آن دارند اما علاقه‌مندان می‌توانند، از شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به آسانی به آن‌ها دست یابند.

 

۷ مکان ترسناک در روسیه برای ماجراجویان

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 06 شهریور 1402)

نظرات کاربران