راهنمای حمل و نقل محلی در روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
راهنمای حمل و نقل محلی در روسیه

اکثر شهرهای روسیه ترکیبی از سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، اتوبوس برقی، و ترموا را ارائه می‌دهند در حالی که شهرهای بزرگ‌تر مترو هم دارند. مانند تمام نقاط دنیا استفاده از حمل و نقل عمومی برای شما ارزان‌تر تمام خواهد شد مخصوصا که اگر در سفری مقرون به صرفه با تور روسیه باشید فاکتور حمل و نقل برای‌تان اهمیت بیشتری خواهد داشت. اما نکته مهم این است که پیش ازهر چیزی بتوانید خط روسی را رمزگشایی کنید. به علاوه تاکسی‌ها در مرحله بعدی بسیار زیاد هستند. برای سفر به روسیه راهنمای حمل و نقل عمومی ما را بررسی کنید.

 

قایق

در چندین شهر روسیه مثل مسکو و سنت پترزبورگ که آبراهه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه و دریا وجود دارد شاید ترددهای آبی با قایق هستیم. شما نیز در سفر به این شهرها می‌توانید از حمل و نقل آبی استفاده کنید و جدا از صرفه جویی در هزینه‌ها، از تماشای شهر در قابی متفاوت لذت ببرید.

 

راهنمای گردش در مسکو در فروردین ماه

 

 

حمل و نقل در روسیه

 

 

اتوبوس، مارشروتکا، اتوبوس برقی و ترموا

بیشتر این خدمات در مراکز اصلی شهر جمع شده‌اند اما شما می‌توانید با برنامه‌ریزی و عوض کردن خط به خط به حاشیه و جاهای دورتر از مرکز شهر هم بروید. البته این سرویس‌ها و خدمات معمولا دم غروب‌ و در مسیرهای اصلی به شدت شلوغ و پر ازدحام می‌شوند اما هنوز هم می‌توانید با کمی صبوری از آن‌ها استفاده کنید. ایستگاه‌های وسایل نقلیه معمولا با نشان‌های متفاوتی مثل А برای اتوبوس‌ها، Т برای اتوبوس برقی، ТРАМВАЙ یا Т برای ترمواها مشخص می‌شوند و شما متوجه می‌شوید در ایستگاه چه وسیله‌ای ایستاده‌اید. کرایه‌ها از ۱۵ تا ۴۰ روبل روسیه متغیر است که می‌توانید آن را به مسئول جمع‌آوری و یا خود راننده بپردازید. به علاوه اگر ساک و وسیله‌های جاگیر همراه خودتان داشته باشید باید کرایه بیشتری پرداخت کنید. در بیشتر شهرها در مسیرهای اتوبوس‌رو ماشین‌های ون که به مارشروتکا معروف هستند رفت و آمد می‌کنند. به علاوه معمولا این ماشین‌ها بین ایستگاه‌های اتوبوس توقف می‌کنند که می‌تواند شما را کاملا از پیاده‌روی نجات دهند.

 

 

حمل و نقل در روسیه

 

 

مترو

سیستم حمل و نقل ریلی شهری که به مترو شناخته می‌شوند در مسکو و سنت پترزبورگ وسیع و عالی هستند با این همه شهرهایی همچون کازان، نیژنی نوگورود، Novosibirsk، سامارا و یکاترینبورگ هم سیستم متروی کوچک‌تر اما مفیدی را ارائه می‌دهند.

 

گردش هنرمندانه در متروی مسکو

 

 

حمل و نقل در روسیه

 

 

تاکسی

تاکسی‌های زرد با کیلومترشمار که در اکثر شهرهای دنیا در خیابان‌ها تردد می‌کنند بعد از سقوط نظام کمونیستی در این کشور از صفحه شهر محو شدند. وضعیت تاکسی در روسیه تا همین چند سال پیش و قبل از آمدن برنامه‌های موبایلی همچون اوبر، گت و یندکس تاکسی بسیار اسفناک بود. اما به لطف این برنامه‌ها گرفتن تاکسی راحت‌تر و ارزان‌تر از هر زمان دیگری شد. قبل از رسیدن به روسیه سعی کنید برنامه‌های کاربردی را دانلود و روی گوشی‌تان نصب کنید. شما می‌توانید از طریق تلفن هم تاکسی رزرو کنید البته مشکل اصلی اینست که اوپراتورهای مسلط به زبان انگلیسی ده به یک هستند. قبل از این که سوار ماشین‌ها شوید به شماره روی در لوگو و مواردی از این قبیل توجه کنید تا گرفتار کلاهبرداری نشوید.

 

 

حمل و نقل در روسیه

 

 

اگرچه این روزها کم‌تر شاید مسافرکشی‌های آزاد در روسیه هستیم اما ممکن است از شانس با همچین مواردی برخورد کنید. پس بهتر است از قبل نرخ کرایه‌ها را از افراد محلی جویا شوید. به طور کلی ما توصیه می‌کنیم از سوار شدن در ماشین‌های شخصی خودداری کنید. دوست‌های روس‌زبان در چنین شرایطی می‌توانند برای‌تان مفید واقع شوند.

برای گرفتن تاکسی تنها کافیست که کنار جاده بایستید و دست‌تان را بالا بیاورید. بعد از این که ماشینی جلویتان توقف کرد بر سر آدرس و کرایه مذاکره کنید.

 

 

اتوبوس و مارشروتکا

اتوبوس‌ها به جای رقابت با سیستم حمل و نقل ریلی شهری، در واقع به صورت مکمل فعالیت می‌کنند. یعنی جاهای دور از مرکز شهر و یا حاشیه شهر که مترو به آنجا نمی‌رود را پوشش می‌دهند. بیشتر شهرهای روسیه دارای پایانه اتوبوس‌رانی بوده و در همان ایستگاه اتوبوس بلیط فروخته می‌شود. شما در ازای هر یک بلیط اجازه تصرف یک صندلی را دارید بنابراین حمل ساک و وسایل بزرگ ممکن است برای‌تان هزینه اضافی داشته باشد. معمولا حدود ۱۰٪ از کرایه ی اتوبوس برای وسایلی مثل چمدان از شما اخذ می‌شود.

 

راهنمای وضعیت آب و هوای سنت پترزبورگ در تمام طول سال

 

 

حمل و نقل در روسیه

 

 

مارشروتکا به معنی تاکسی ثابت، مینی‌بوس و یا ون‌هایی هستند که به عنوان مسافرکش و البته سریع‌تر از اتوبوس‌های بزرگ به حمل و نقل مردم در خیابان‌ها می‌پردازند. استفاده از این وسیله معمولا هم هزینه اتوبوس بوده و کم‌تر زمانی پیش می‌آید که مجبور شوید هزینه اضافی بدهید. این ون‌ها تا روستاها و نواحی اطراف شهر هم می‌روند.

۱۵ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران