تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

نوشته‌ای که امروز برایتان تهیه دیده‌ایم، کمی با دیگر راهنماهای مقتدرسیر در باب تور روسیه متفاوت است. در این مقاله از بهترین جاها برای تماشای شفق قطبی، بهترین زمان برای دیدن این پدیده‌ی فوق‌العاده زیبا و راه‌های رفتن به نقاط مورد نظر گفته‌ایم. شفق قطبی یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی در مناطق قطبی است که خیلی‌ها آرزوی دیدنشان را دارند و اگر شما هم از این دسته افراد هستید، حتما در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

 

درباره شفق قطبی و داستان‌های اساطیری این پدیده در روسیه

بشر از همان ابتدای تاریخ، این پدیده‌ی شگفت‌انگیز را نشانه‌ای از خدایان می‌دانسته است. در شمال اروپا و نواحی قطبی روسیه، انواری که در آسمان دیده می‌شد را جسم خدایان می‌دانستند و تصور بر این بود که خدایان باستان، برای راهنمایی بشریت، خود را به آن‌ها نشان می‌دادند. در واقعیت اما شفق قطبی به طور خیلی خلاصه از برخورد ذرات گازی که از خورشید به جو زمین و قطب‌های مقناطیسی برخورد می‌کند، به این شکل در می‌آید. با توجه به تجمع گاز موجود در اتمسفر، رنگ این حاله‌ی نور تغییر می‌کند و طیف‌های رنگی مختلف را به وجود می‌آورد.

 

بازدید از ۲۰ مکان برتر مسکو و سنت پترزبورگ

چرا روسیه را برای تماشای شفق قطبی انتخاب کنیم؟

کشورهای اسکاندیناوی به طور پیش‌فرض، مقصد همه‌ی آن‌هایی به شمار می‌روند که قصد تماشای شفق قطبی را دارند و توریست‌های بسیار زیادی در زمان معمولی به آن‌جا می‌روند تا از این پدیده بازدید کنند. اما واقعیت این است که نقاط قطبی روسیه نیز به همان اندازه برای تماشای شفق قطبی نیز خوب هستند و با توجه به این که نسبت به کشورهای آن حوضه، افراد کم‌تری به تور روسیه می‌روند، با جمعیتی کم‌تر و فضایی خلوت‌تر مواجه هستید که لذت این تجربه و همچنین عکاسی از آن را برایتان بسیار بهتر خواهد کرد. تورهایی که برای این منظور در روسیه برگزار می‌شودف جمعیت کم‌تری را در خود دارد و راهنماها، وقت بیشتری برایتان می‌گذارند.

یکی دیگر از مزیت‌های سفر به روسیه برای تماشای شفق قطبی، هزینه‌های بسیار کم‌تر آن‌ها نسبت به کشورهای اسکاندیناوی و همچنین راحتی رفتن به این کشور برای ایرانیان است. جدا از دردسرهای گرفتن ویزا برای سفر به سوئد یا فندلاند، مقاصدی همچون مورمانسک (Murmansk) در روسیه، هزینه‌های به مراتب کم‌تری برای شما به همراه خواهند داشت و تورهای مسافری به آن‌جا، خیلی ارزان‌تر هستند. در واقع این باور که تورهای تماشای شفق قطبی همگی گران قیمت هستند، غلط بوده و شما در روسیه با هزینه‌ای مناسب می‌توانید به این ماجراجویی کم‌نظیر بروید.

بهترین مکان‌ها برای تماشای شفق قطبی در روسیه

تورهای گردشگری به مناطق مناسب برای تماشای شفق قطبی در یکی دو دهه اخیر در روسیه، محبوب‌تر از قبل شده‌‌اند و چند مکان پرطرفدار برای این کار در نظر گرفته شده که به معرفی بعضی از بهترین مکان‌ها در روسیه برای تماشای شفق قطبی:

مورمانسک (Murmansk)، روسیه

در حال حاضر مورمانسک بزرگ‌ترین سکونتگاه در شبه جزیره کولا (Kola Peninsula) به حساب می‌آید و به صورت غیر رسمی، پایتخت گردشگری برای تماشای شفق قطبی در روسیه نیز محسوب می‌شود. مورمانسک را باید ارزان‌ترین سفر دنیا برای تجربه تماشای این پدیده به حساب آورد و اتفاقا مکانی زیبا با امکانات مناسب است و در طول روز نیز جاهای زیادی برای دیدن پیدا خواهید کرد.

 

بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه

مورمانسک جمعا جمعیتی به اندازه ۳۰۰ هزار نفر دارد و اگر چه شهری قطبی‌ست، با این حال در طول روز سرزنده و مملو از کافه و رستوران بوده و مردم آننیز به شدت مهمان نواز هستند. در واقع سفر خود به مورمانسک را نباید تنها برای دیدن شفق قطبی برنامه ریزی کنید، بلکه کارهای زیادی هستند که در این منطقه از روسیه می‌توانید انجام داده و از زیبایی‌های روسیه بازدید کنید. اگر بخواهید از طریق هوایی به مورمانسک بروید، باید حدود ۸ هزار روبل (نزدیک ۱۳۰ دلار) از مسکو پرداخت کنید، با این حال، سفرهای زمینی هزینه بسیار کم‌تری برایتان خواهند داشت.

تجهیزات مختلف از جمله اسنوموبیل‌های مدرن و همچنین امکانات خیلی خوب در اقامتگاه‌های مورمانسک، اقامتی راحت را هم برای گردشگران به همراه خواهد داشت. همچنین وجود طبیعت جنگلی بزرگی که شهر را در بر گرفته، امکان طبیعت گردی در طول روز را نیز برایتان به همراه خواهد داشت.

یامال (Yamal)، روسیه

نام این شهر به زبان محلی به معنی "لبه‌ی دنیا" ست و این احتمالا یک دید کلی درباره یامال به شما بدهد. آخرین پناهگاه گوزن‌های شمالی که اگر چه به اندازه مورمانسک بازدید کننده به خود نمی‌بیند، اما سرزمینی فوق‌العاده زیباست که اقلیتی محلی در آن‌جا زندگی می‌کنند و مهمانخانه‌هایی را نیز برای گردشگران ساخته‌اند. جالب است بدانید که یامال آخرین ایستگاه در مهاجرت سالانه گوزن‌های شمالی به حساب می‌آید و در برهه‌ای از سال، جمعیت نسبتا زیادی از این حیوانات را در یامال مشاهده می‌کنید.

 

گشت و گذاری زمستانه در سن پترزبوگ روسیه

خراج از شهرهای کوچک سالخارد (Salekhard) با 45 هزار نفر جمعیت و لابیتانگی (Labytangi) با 25 هزار نفر جمعیت، تنها تعداد اندکی از مردم روسیه به صورت همیشگی در شبه جزیره یامال زندگی می‌کنند و این به خاطر سرمای بالای این محل است. یامال در فاصله‌ی نسبتا زیادی از سنت پترزبورگ قرار گرفته و برای رفتن به آن‌جا، باید ابتدا به آن شهر بروید. رفتن به یامال به نسبت مورمانسک سخت‌تر است و اقامتگاه‌ها و امکانات آن‌جا نیز کم‌تر خواهد بود اما این منطقه، بکر و دست نخورده بوده و تا چشم کار می‌کند، طبیعت شگفت انگیز را مشاهده خواهید کرد.

بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی در روسیه چه موقعی است؟

شفق قطبی پدیده‌ای مختص به فصل خاص نیست، اما بین ماه‌های آویل تا آگوست که روزهای طولانی در این مناطق قطبی جریان دارد، تقریبا این انوار غیر قابل دیدن هستند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، در ماه‌های دیگری برای دیدن آن‌ها به تور روسیه بروید و به طور سنتی فصل تماشای شفق قطبی در پایان آگوست آغاز می‌شود و تا آوریل ادامه پیدا می‌کند. پیک سفر به روسیه و دیگر مناطق قطبی برای تماشای این پدید، اواخر سپتامبر تا مارس است.

دلیل این موضوع، شب‌های طولانی بوده و ساعات کمی که خورشید طلوع می‌کند. موضوعی که باعث می‌شود، زمان بیشتری برای تماشای شفق قطبی در اختیار داشته باشید. جالب است بدانید که در مورمانسک، ۴۰ روز در سال تقریبا طلوع خورشید به صورت کامل وجود ندارد و خورشید زیر خط افق خواهد ماند. در روزهای بدون ابر، گاهی می‌توانید نور غروب مانند را در شمال ببینید و درست هم زمان اگر به آسمان جنوب نگاه کنید، آسمان در تاریکی شب قرار دارد.

البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید که به وجود آمدن این پدیده را نمی‌توان از زمان خیلی قبل برنامه ریزی کرد. وقوع شفق قطبی به آسمان عاری از ابر و تاریکی مطلق محتاج است و باید هواشناسی را در این باره دنبال کنید و بهتر است برنامه‌ی بازدید چند روزه از نقاطی که برایتان گفتیم را داشته باشید تا حتما این پدیده را از نزدیک مشاهده کنید.

 

بهترین ریزورت‌های اسکی در روسیه

لوازمی که باید در سفر به مناطق قطبی روسیه همراه ببرید

وقتی قرار باشد به جایی بروید که دمای هوا در طول شب ممکن است به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برسد، حتما باید تجهیزات مناسب همراه داشته باشید که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه برایتان لیست می‌کنیم:

  • لباس‌هایی که باید زیر کاپشن بپوشید: حتما شلوارهای تو کورک نازک برای زیر شلوار و ژاکت‌های کاموایی برای زیر کاپشن همراه ببرید. حتما باید چند دست لباس داشته باشد که در صورت خیس شدن، آن‌ها را به موقع عوض کنید.
  • کاپشن‌های مقاوم در برابر برف و باد: کاپشن‌های مخصوص و گرم که هم شما را در مقابل بادهای بسیار سرد و همچنین برف در امان بدارند. به هیچ وجه کاپشن‌های معمولی و آن‌هایی که ضد آب نیستند برای این سفر مناسب نخواهند بود.
  • پوتین‌های گرم مناسب برف: پوتین‌های با کیفیت که پاهای شما را گرم نگه دارند، یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزاتی است که باید همراه داشته باشید.‌
  • دستکش، عینک آفتابی، کلاه و ...: تمامی تجهیزاتی که برای محیط‌های برفی مورد نیاز از جمله عینک آفتابی، کلاه مرغوب، دستکش‌های ضد آب گرم و ... را حتما باید همراه داشته باشید تا بتوانید از این سرما در امان باشید. همچنین داشتن ماسک‌های مخصوص یا حداقل شالگردن‌های کلفت نیز به شدت پیشنهاد می‌شود.

تفریحاتی دیگری که در سفر به مناطق قطبی روسیه می‌توانید انجام دهید

در کنار بازدید از شفق قطبی، حتما در طول روز به سراغ دیگر تفریحاتی که این مناطق برای شما تهیه دیده‌اند بروید. شفق قطبی عموما بین ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۲ صبح صورت می‌گیرد و باقی زمان روز برای خودتان است. اسنوموبیل و همچنین راندن سورتمه‌های سگی، از جمله این موارد هستند.  از جمله فعالیت‌های متفاوت نیز می‌توان به ماهیگری بر روی یخ اشاره کرد که خب ممکن است برای برخی جذاب باشد. همچنین می‌توانید اسکی را نیز در نزدیکی مورمانسک تجربه کنید.

 

قدیمی‌ترین شهرهای روسیه را بشناسید

نکاتی درباره عکاسی از شفق قطبی در روسیه

برای این که بتوانید عکس‌هایی خیره کننده از شفق قطبی ثبت کنید، باید دوربین خوب، سه پایه و لنز واید داشته باشید، آیزو را بالا ببرید و همچنین به صورت دستی فوکوس را تنظیم کنید. سه پایه مخصوصا خیلی مهم است چون باید با شاتر کند عکاسی کنید و اگر به روی دست به این کار بپردازید، عکس شما تار خواهد شد. داشتن باتری اضافی نیز بسیار مهم است و در نهایت باید صبر کافی داشته باشید تا بهترین عکس ممکن را ثبت کنید. با بی حوصلگی این فرصت گران‌بها را از دست ندهید.

منبع

 

۱۳ دی ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 06 شهریور 1402)

نظرات کاربران