راهنمای سفر به تفلیس برای اولین بار

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس برای اولین بار

تفلیس، پایتخت گرجستان، در حال تبدیل شدن به یک مقصد پررونق برای سفر توریست‌های داخلی و خارجی به این کشور است. تفلیس از لحاظ تاریخی، خانه فرهنگ‌ها و تمدن‌های بسیاری بوده است. چرا که در طول زمان به عنوان مرکز توجه دولت‌های مختلف واقع گردیده است. به همین دلیل امروزه با سفر به این کشور می‌توانید شاهد تأثیرات فرهنگ و تاریخ بیزانس، ایرانی، سلجوقی و روسیه در آن باشید. این شهر نقطه تلاقی شرق با غرب را نشان می‌دهد و به عنوان محل اتصال جاده قدیمی ابریشم که در آن نیروهای امپراتوری عثمانی، عرب و مغول ردپای فرهنگی خود را بر جای گذاشته‌اند نقش مهمی را ایفا می‌کند. گرجستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد و امروزه به عنوان یک کشور جداگانه میزبان گردشگران متعددی به خصوص در پایتخت آن است. چنانچه برای اولین بار قصد سفر با تور تفلیس را دارید بهتر است در خواندن این مقاله با ما باشید. زیرا کامل‌ترین راهنمای سفر به تفلیس را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

 

آشنایی با تفلیس در یک نگاه

تفلیس به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در قفقاز شناخته می‌شود. چرا که فعالیت‌ها و تفریحات زیادی برای انجام در تور تفلیس وجود دارد. این شهر قدیمی مملو از مکان‌های تاریخی بسیاری از جمله کلیساها، صومعه‌ها و بناهای تاریخی است که مناظر زیبایی را ارائه می‌دهند. همچنین قدم زدن در خیابان‌های باریک و قدیمی آن مطمئنا شما را به سفری در زمان خواهند برد. از طرف دیگر، می‌توانید در سفر با تور تفلیس سوار تله‌کابین آن شوید که بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد کل شهر را از بالا تماشا کنند. همچنین در این شهر فرصت گشت و گذار شهری و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی فراهم است.

همان طور که گفته شد تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان شناخته می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی هم از نظر سیاسی و هم از نظر گردشگری برخوردار است. این شهر زیبا در سمت جنوب شرقی کشور قرار داشته و مساحتی در حدود ۷۲۶ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است. زبان محلی و رسمی مردم تفلیس گرجی بوده و اکثریت آن‌ها مسیحی هستند. برای سفر به تفلیس باید واحد پول لاری (به ارزش ۹۵۰۰ تومان به تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۱) را به همراه داشته باشید. البته شما می‌توانید ارز دلار را از ایران خریداری کرده و آن را در صرافی‌های تفلیس تبدیل کنید.

 

بهترین هتل‌های تفلیس برای اقامتی عاشقانه

سیستم حمل و نقل عمومی در تفلیس

گردشگران تور گرجستان می‌توانند بسته به بودجه و سلیقه خود روش‌های مختلفی را برای حمل و نقل در تفلیس انتخاب کنند. یکی از سریع‌ترین گزینه‌ها کرایه تاکسی می‌باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید به محض رسیدن به فرودگاه تفلیس تاکسی را کرایه کرده و تنها با پیمودن ۱۷ کیلومتر خود را به مرکز شهر برسانید. علاوه بر آن می‌توانید از گزینه‌های مختلفی نظیر قطار شهری برای رسیدن به مرکز شهر تفلیس بهره ببرید. البته برای این منظور باید با ساعات حرکت قطار و مسیر ایستگاه‌ها آشنا شوید. برای این کار می‌توانید از نقشه‌های موجود در تلفن همراه یا ایستگاه‌های مترو کمک بگیرید. اتوبوس گزینه دیگر شما برای حمل و نقل و گشت و گذار شهری در تفلیس است. اتوبوس ترانسفر آسانی را برای شما فراهم کرده و با انتخاب آن می‌توانید در هزینه‌های جابجایی خود تا حد زیادی صرفه جویی کنید. در نهایت نیز اگر مدارک لازم را از قبیل گواهینامه بین‌المللی دارید، کرایه اتومبیل می‌تواند پیشنهاد ما به شما باشد.

بهترین زمان برای سفر به تفلیس

تور تفلیس تقریبا در تمامی روزهای سال برگزار می‌شوند. بنابراین گردشگران ایرانی در هر تاریخی که فرصت سفر دارند، می‌توانند کارهای رزرو خود را برای داشتن سفری به یاد ماندنی انجام دهند. اما در حالت کلی فصل بهار که همزمان با ماه‌های آوریل تا ژوئن می‌باشد، زمان ایده‌آلی از لحاظ شرایط آب و هوایی و زیبایی طبیعت برای رفتن به تفلیس است. زیرا در این فصل طبیعت شروع به شکوفه دادن می‌کند و زیبایی شهر دوچندان می‌شود. از طرفی دیگر فصل پاییز به دلیل آب و هوای خنک و از دیگر فصل‌های محبوب برای سفر به تفلیس است.

 

آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس

جشنواره‌های جذاب تفلیس

بسیاری از توریست‌ها دوست دارند تا تاریخ سفر خود را به کشورهای خارجی همزمان با زمان برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های جذاب تنظیم کنند. تفلیس نیز به عنوان یکی از شهرهای مهم گرجستان سالانه میزبان چند جشنواره گوناگون می‌باشد. در اینجا لیستی از چشمگیرترین فستیوال‌‌ها در تفلیس آورده شده است:

  • جشنواره بین‌المللی فیلم تفلیس (Tbilisi International Film Festival) که در ماه ژوئیه برگزار می‌شود.
  • جشنواره جاز تفلیس (Tbilisi Jazz Festival) که در ماه ژوئن برگزار می‌شود.
  • جشنواره سالانه تفلیس (Tbilisoba Annual Festival) که در ماه اکتبر برگزار می‌شود.

حضور در این مراسم‌های سنتی می‌توانند شما را بیشتر با فرهنگ‌ها و تاریخ کشور گرجستان آشنا کنند.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس

هدف از سفر به هر مقصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن و گشت و گذار در آن‌ها است. تفلیس با تاریخ طولانی و پیشینه فرهنگی غنی، مکان‌های جالب زیادی برای کشف ارائه می‌دهد. توصیه می‌کنیم در سفر خود با تور تفلیس حتما از این مکان‌ها دیدن کنید:

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در تفلیس

  • شهر قدیمی تفلیس (Tbilisi Old Town)

شهر قدیمی تفلیس قلب شهر به حساب می‌آید که مملو از مکان‌های دیدنی مانند کلیساها و بناهای تاریخی است. شما می‌توانید در این بازدید کافه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌های متعددی را در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده کوچک آن پیدا کنید که قطعا شگفت‌زده خواهید شد.

  • قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا تفلیس یکی دیگر از بناهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به قرن چهارم می‌رسد. این بنای تاریخی بر فراز تپه‌ای واقع شده است که می‌توان با پای پیاده یا با تله کابین به آن رسید و از تماشای غروب باشکوه خورشید لذت برد.

 

معرفی برترین موزه‌های تفلیس

  • حمام‌های گوگرد (Sulfur Baths)

حمام‌های گوگردی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس هستند. منطقه آبانوتوبانی در شهر قدیم به خاطر حمام‌های عمومی‌اش معروف است که معمولاً در زیر زمین پوشیده از گنبدهای آجری قرار دارند. در صورت تمایل می‌توانید یک روز خنک را در چشمه‌های آب گرم این حمام‌ها بگذرانید و از آب‌های شفابخش تفلیس بهره‌مند شوید.

  • منطقه آولاباری (Avlabari District)

آولاباری محله تاریخی تفلیس است که قبلاً ارمنی‌ها در آن سکونت داشتند و با مترو به راحتی قابل دسترسی می‌باشد. این یک منطقه توریستی محبوب است که توسط خیابان‌های قدیمی احاطه شده و کلیسای متخی، کلیسای جامع سامبا، تئاتر ارمنی و پارک رایک را در خود جای داده است.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

  • میدان آزادی (Freedom Square)

میدان آزادی تفلیس با ریشه‌های تاریخی عمیق خود که از دوره شوروی سرچشمه می‌گیرد، معنای سیاسی و فرهنگی مهمی برای گرجی‌ها دارد. مجسمه طلایی سنت جورج، که پس از انقلاب رز ساخته شد، در مرکز پیازا قرار گرفته و تقریبا از هر نقطه تفلیس قابل مشاهده است. این میدان به عنوان نماد استقلال و صلح در تفلیس و حتی گرجستان شناخته می‌شود.

بهترین مناطق برای اقامت در تفلیس

تفلیس قدیم محبوب‌ترین منطقه شهر از نظر توریست‌ها است. به همین دلیل هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی در آن بنا شده‌اند. هتل آزاد میدان آزادی، هتل رنسانس تفلیس و هاستل فابریکا از جمله مقرون به صرفه‌ترین و همچنین محبوب‌ترین اقامتگاه‌ها در تفلیس هستند. برای کسانی که تمایل به اجاره آپارتمان دارند، خیابان روستاولی تفلیس، میدان آزادی یا خیابان داویت آگماشنبلی پیشنهاد می‌شود.

 

راهنمای اجاره آپارتمان در تفلیس در سفر

غذاهای معروف گرجی در تفلیس

در نتیجه ریشه تاریخی غنی گرجستان منو غذایی این کشور بسیار غنی است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در سفر به تفلیس دست از خوردن فست فودهای تکراری بردارید و غذاهای زیر را در وعده‌های غذایی خود امتحان کنید:

  • چاشوولی (Chashushuli)
  • خینکالی (Khinkali) نوعی کوفته گرجی
  • خاچاپوری (Khachapuri) نوعی پیتزا گرجی
  • صبحانه محلی تفلیس (Local Tbilisi Breakfast)

 

خرید و گشت و گذار در مراکز خرید تفلیس

خیابان روستاولی معروف‌ترین نقطه شهر تفلیس برای گشت و گذار و البته خرید است که مملو از مغازه‌ها و رستوران‌های منحصر به فرد می‌باشد. اما اگر دوست دارید از مکان‌هایی که اغلب محلی‌ها و بومیان تفلیس خرید می‌کنند بروید بازار درای بریج (Dry Bridge) را پیشنهاد می‌کنیم. این بازار جایی است که می‌توانید اشیاء قدیمی مانند صفحات وینیل، کارد و چنگال‌های نقره دوران شوروی و عتیقه‌جات دیگری را خریداری کنید. همچنین در این بازار سوغاتی‌های دست ساز متعددی وجود دارند که می‌توانید با قیمت مناسب ‌خریداری کنید. خیابان شاوتلی، از دیگر مکان‌های محبوب برای خرید در تفلیس به شمار می‌آید که از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد.

 

جذاب ترین عکاسی‌ها در تفلیس

تفریحات شبانه در تفلیس

تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان از همه نظر کامل می‌باشد. به این معنا که نه تنها در طول روز بلکه در ساعات تاریک شب نیز می‌توانید مکان‌های متعددی را برای تفریح و سرگرمی در تفلیس پیدا کنید. شب‌های تفلیس زمان ایده‌آلی برای رفتن به کافه‌های هنری، بارهای جذاب با موسیقی زنده و کلاب‌های شبانه واقع در اطراف شهر قدیمی است. با توجه به نظر گردشگران Linville Café، Gabriadze Café، DiveXFabrika و Bassiani از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانید شب دلپذیری را در آنها سپری کنید.

چگونه به تفلیس سفر کنیم؟

سفر به تفلیس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران ایرانی است. چرا که توریست‌های ایرانی می‌توانند به دو روش زمینی و هوایی مسیر این شهر زیبای گرجی را در پیش بگیرند. برای این منظور می‌توانید با آژانس مسافرتی تماس گرفته و برای رزرو یکی از تورهای زمینی یا هوایی تفلیس اقدامات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که تورهای هوایی تفلیس در مقایسه با تور زمینی گران‌تر بوده اما سریع شما را به مقصد خواهند رساند. در حالی که تورهای زمینی تفلیس ارزان بوده اما برای رسیدن به مقصد باید یک روز کامل خود را در راه سپری کنید.

 

تجربه خوردن غذاهای خیابانی در تفلیس

۰۴ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران