خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی تایلندی

جاذبه‌های گردشگری تایلند
خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی تایلندی

امکان ندارد وارد سرزمین تایلند شوید اما غذاهای خوشمزه و لذیذ آن توجه شما را به خود جلب نکرده باشد. چرا که این کشور دارای تنوع بالای غذایی بوده که طرفدارهای بسیاری را در بین گردشگران دارد. هنگامی که در تور تایلند هستید، متوجه خواهید شد که آنها غذاهای برنجی خود را متفاوت از سایر کشورهای آسیایی می‌خورند. مثلا به جای چاپستیک، یک چنگال و قاشق در سر میز به شما داده می‌شود. همچنین هنگام صرف غذا در رستوران‌های تایلندی، چاقویی در کنار شما وجود نخواهد داشت. چرا که غذاها از قبل به صورت سفارشی بریده می‌شوند. اما اگر نیاز به برش دارید، می‌توانید از کنار قاشق خود استفاده کنید. چنانچه تجربه تست کردن غذاهای تایلندی برای شما نیز جذاب است در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چند غذای تایلندی بسیار خوشمزه برای خوردن در تور تایلند آشنا کنیم.

 

کاری سبز تایلندی (Thai Green Curry (Gaeng Keow Wan))

کاری سبز تایلندی غذای مورد علاقه بسیاری از توریست‌ها در تایلند است. این غذای خامه‌ای خوشمزه بر روی برنج سرو می‌شود و یکی از سیر کننده‌ترین و محبوب‌ترین وعده‌های غذایی تایلندی است. کاری با خمیر کاری سبز و شیر نارگیل درست می‌شود. سپس کاری با فلفل قرمز، ریحان تایلندی، سس ماهی و سبزیجات اضافه شده مخلوط می‌گردد. سبزیجات مختلفی از نخود برفی و بادمجان گرفته تا برگ لیموترش و ذرت‌های کوچک را می‌توانید در این غذا مشاهده کنید. تمامی این سبزیجات به صورت بخارپز شده روی برنج تازه قرار گرفته و سرو می‌شوند.

 

معرفی ۱۲ رستوران عالی در پوکت

 

مرغ بادام هندی (کای مد ما موانگ) (Cashew Nut Chicken (Kai Med Ma Muang))

از دیگر غذاهای تایلندی مورد علاقه توریست‌ها مرغ بادام هندی است که با نام کای مد ما موانگ در منو غذایی رستوران‌ها می‌توانید پیدا کنید. برای تهیه آن مرغ‌ها را به طور کامل سرخ می‌کنند و سپس بادام هندی تفت داده شده و سیر را مخلوط کرده و به آن می‌افزایند. البته اگر علاقه‌ای به خوردن غذاهای گوشتی ندارید می‌توانید نسخه گیاهی آن را که با قارچ تهیه می‌شود را سفارش دهید. رمز خوشمزه شدن مرغ بادام هندی، نشاسته ذرت است. وقتی نشاسته ذرت به سس سویا، سس هویزین، فلفل سیاه و سرکه برنج اضافه می‌شود، غلیظ شده و به یک خوراکی خوش طعم تبدیل می‌گردد.

 

پانانگ کاری (Panang Curry)

کاری پانانگ کمی ملایم‌تر از کاری سبز بوده اما به همان اندازه خوش طعم است و در جنوب تایلند از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشد. این کاری تایلندی خوش طعم و در عین حال شیرین از جمله قدیمی‌ترین غذاهای سنتی تایلند به حساب می‌آید. پانانگ کاری رنگی نارنجی داشته و پر از سبزیجات مخلوط شده با سس خامه نارگیل است. این سس لذیذ پر از طعم‌هایی از برگ‌های لیموترش کافیر، ریحان تایلندی، سس ماهی و شکر است که روی برنج معطر سرو می‌شود. معمولا کاری تایلندی‌ها این غذا را با مرغ سرو می‌کنند. توصیه می‌کنیم حتما در یکی از وعده‌های غذایی خود در تور تایلند خوردن پانانگ کاری را فراموش نکنید.

 

۷ رستوران قدیمی و محبوب بانکوک

 

پد تای (Pad Thai)

پد تای یک غذای اصلی و یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی تایلندی است. علاقه‌مندان می‌توانند پد تای را از فروشندگان غذاهای خیابانی، کافه‌های کنار خیابان، رستوران‌ها و تقریبا هر مغازه‌ای در گوشه خیابان تهیه کنند. پد تای غذای ملی تایلند است. بنابراین برای گردشگرانی که قصد دارند غذاهای تایلندی را مزه کنند پد تای باید در الویت اول آن‌ها قرار بگیرد. این غذا توانسته در لیست پرطرفدارترین غذاهای تایلندی در میان گردشگران این کشور قرار بگیرد. این غذا از رشته فرنگی سرخ شده تهیه شده و قیمت ارزان اما خوشمزه‌ای را دارا است. برای طعم‌دار کردن رشته فرنگی‌ها، آن‌ها را در سس بادام زمینی با مرغ یا میگو مخلوط می‌کنند.

 

پد سی ایو (نودل سرخ شده تایلندی) (Pad See Eiw (Thai Stir Fried Noodles))

Pad See Eiw یک غذای نودلی در تایلند است. به این صورت که نودل‌ها در سس سویا سرخ می‌شوند و یک سس غلیظ ایجاد می‌کنند. چنانچه پد تای را در سفر به تایلند تست کرده و مورد پسند شما واقع شد حتما پد سی ایو را نیز در گزینه‌های بعدی خود قرار دهید. این غذای نودلی معمولا به همراه رشته فرنگی، مرغ یا گوشت خوک یا گوشت گاو و سبزیجاتی مثل کلم یا بروکلی سرو می‌شود. پد سی ایو یک غذای خیابانی محبوب در تایلند است و مردم محلی علاقه زیادی به خوردن آن را دارند.

 

۸ رستوان شیک و ساحلی پوکت

 

سوپ تام یام (سوپ داغ و ترش) (Tom Yum Soup (Hot and Sour Soup))

تقریباً در هر منوی تایلندی می‌توانید سوپ تام یام را مشاهده کنید. البته سوپ دیگری نیز با نام تام خا گای (Tom Kha Gai) و تام یوم گونگ (Tom Yum Goong) در اغلب منوهای تایلندی مشاهده می‌شوند که از طعم لذیذی برخوردار هستند. اما اگر قصد مزه کردن سوپ تام یام را دارید بهتر است با آن‌ها اشتباه نگیرید. طعم اصلی که در این سوپ متوجه آن خواهید شد، علف لیمو است اما ادویه‌های زیادی برای تهیه این غذای خوش طعم نیز استفاده می‌شود. از دیگر چاشنی‌های آن نیز می‌توان زنجبیل، چیلی، آب لیموترش، گشنیز و سس ماهی تایلندی را نام برد. تام یام گونگ یک سوپ بر پایه آب ماهی است که با میگو، فلفل تایلندی، سس ماهی و آب لیمو درست می‌شود. این سوپ نیز همانند دیگر سوپ‌های تایلندی بسیار تند است.

 

گوای تیو (سوپ رشته فرنگی) )‌(Guay Teow (Noodle Soup)

همان طور که متوجه شدید اغلب غذاهای سنتی تایلند آبکی بوده و حالتی مشابه با سوپ دارند. به همین ترتیب از دیگر غذاهای پرطرفدار که خوردن آن‌ها در تور تایلند به مسافران توصیه می‌شود، گوای تیو است. این سوپ رشته فرنگی با گوشت خوک، گوشت گاو یا آب ماهی با رشته فرنگی برنج تهیه می‌شود. وقتی یک کاسه از این سوپ را سفارش دهید، چاشنی‌هایی از جمله سس ماهی، فلفل چیلی خشک، شکر، گالنگال (یا زنجبیل) و آبلیمو در کنار آن سرو خواهند شد که می‌توانید به آن اضافه کنید. نکته جالب اینکه تایلندی‌ها این سوپ را در اغلب وعده‌های غذایی خود حتی صبحانه نیز میل می‌کنند.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای تایلند که فرزندانتان عاشقش می‌شوند

 

ساتای مرغ تایلندی (Thai Chicken Satay)

غذای خیابانی بخش بزرگی از خوراکی‌ها را در تایلند شامل می‌شود. به طوری که در این سفر متوجه خواهید شد که بسیاری از غذاهای تایلندی شما در غرفه‌های خیابانی خورده می‌شوند. ساتای مرغ کبابی یک غذای محبوب دیگر خیابانی و سنتی در تایلند است. ساتای مرغ یک غذای ساده تهیه شده از مرغ است که به صورت نوار بریده شده و روی سیخ کبابی طبخ می‌گردد. البته مرغ‌ها ابتدا با ادویه‌هایی از جمله علف لیمو، چیلی و سیر طعم‌دار می‌شوند. در کنار این غذا سس بادام زمینی تند تایلندی سرو می‌شود که طعمی بسیار خوشمزه‌تر به آن می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید این غذا را در کنار برنج میل کنید.

 

دلمه کاهو (لارب گای) (Lettuce Wraps (Larb Gai))

یکی از غذاهای متفاوتی که فرصت خوردن آن را در تایلند خواهید داشت، دلمه کاهو است. این غذا که لارب گای نام دارد به صورت دلمه هایی از برگ کاهو تهیه شده و شما می‌توانید درون آن را به صورت سفارشی با هر آنچه که دوست دارید پر کنید. این غذا به همراه سس هویسین، سس سویا، سریراچا، سرکه شراب برنج و زنجبیل طعم‌دار شده و سپس با مرغ سرخ شده تهیه می‌گردد. همچنین فروشندگان هویج، کلم قرمز، برش‌های خیار و رشته فرنگی برنج را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا برگ‌های کاهو خود را با هر آنچه که دوست دارند پر کنند.

 

خائو پد (برنج سرخ شده) (Khao Pad (Fried Rice))

خائو پد یک غذای فوق العاده ساده است که در بسیاری از منوهای تایلندی خواهید دید. خائو پد در زبان تایلندی به معنای برنج سرخ شده است که یک وعده غذایی کامل در تایلند محسوب می‌شود. شما می‌توانید این غذا را به همراه هر چیزی که دوست دارید مثل مرغ، گوشت گاو، توفو یا میگو سفارش داده و میل کنید. خائو پد در تایلند معمولا با تخم مرغ و پیاز ترکیب می‌شود و این طعمی بی‌نظیر به آن می‌بخشد. برنج سرخ شده با میگو در بین گردشگران از محبوبیت بیشتری برخوردار است. چاشنی‌های این غذا فلفل قرمز و سس ماهی است که معمولا بر روی میز اکثر رستوران‌های تایلندی وجود دارند.

 

بهترین رستوران‌های پرتغالی در بانکوک با غذاهای خوشمزه

 

سالاد پاپایای سبز (سام تام) (Green Papaya Salad (Som Tam))

هیچ چیزی خوشمزه‌تر از از سالاد پاپایای سبز برای علاقه‌مندان به غذاهای رژیمی و سالم در تایلند نخواهد بود. سالاد پاپایای سبز با نام سام تام در منوهای غذایی این کشور وجود داشته و یکی از محبوب‌ترین غذاهای تایلند است که منشا آن شمال این کشور است. برای تهیه آن از پاپایای سبز نارس خرد شده و ادویه جات ترشیجات، سس ماهی، آب لیموترش و فلفل قرمز استفاده می‌شود. سپس با سبزیجات دیگری از جمله گوجه فرنگی، خیار و هویج مخلوط شده و در صورت تمایل می‌توانید میگوی خشک و بادام زمینی به آن اضافه کنید.

 

سالاد انبه سبز (Green Mango Salad)

از دیگر غذاهای سنتی تایلند که مناسب گیاه‌خوارها است، می‌توان به سالاد انبه سبز اشاره کرد. انبه سبز حالتی نارس داشته و از نظر بسیاری از افراد خوشمزه‌تر از انبه‌های کاملا رسیده است. سالاد انبه سبز از مخلوط کردن انبه رنده شده با نارگیل خرد شده، جوانه لوبیا و گیاهان تازه مانند گشنیز و ریحان تشکیل شده است. علاقه‌مندان می‌توانند آن را با مرغ یا میگو نیز سفارش دهند. به عنوان سس نیز از آب لیموترش، سس سویا، شکر و تکه‌های فلفل قرمز استفاده می‌شود.

 

برنج شفته انبه (کائو نیو ما موانگ) (Mango Sticky Rice (Kao Niew Ma Muang))

اگر به دنبال یک دسر تایلندی هستید، برنج شفته انبه یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. این غذا از برنج چسبنده که با شیر نارگیل مخلوط شده درست می‌شود و حالتی شبیه به شله زرد ایرانی دارد. این برنج شفته و اما شیرین در کنار برش‌های انبه تازه سرو می‌شود که در حین خوردن باید آن‌ها را مخلوط کنید که طعمی بی‌نظیر پیدا می‌کند.

 

۱۰ رستوران عالی برای سفارش غذای حلال در بانکوک

 

یام پلا دوک فو (گربه ماهی سرخ شده با سالاد انبه سبز) (Yam Pla Duk Foo (Fried Catfish with Green Mango Salad))

گربه ماهی  طعمی بسیار خوشمزه داشته و توانسته به عنوان یکی از غذاهای سنتی تایلندی طرفداران زیادی را در بین گردشگران پیدا کند. به این صورت که گربه ماهی را روی حرارت ملایم قرار می‌دهند تا پوست آن طلایی و ترد شود. سپس روی سالاد انبه تازه قرار داده و به این شکل سرو می‌کنند. یام پلا دوک فو که نام اصلی گربه ماهی سرخ شده با سالاد انبه سبز است اغلب به عنوان پیش غذا یا به عنوان میان وعده در بارهای تایلندی سرو می‌شود.

 

لااب (Laab)

آخرین مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای تایلندی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، لااب است. لااب یک سالاد گوشتی تند است که مرکز اصلی آن شمال تایلند بوده اما در تمامی رستوران‌های کشور یافت می‌شود. شما اغلب چاشنی‌های استفاده شده در غذاهای تایلندی را می‌توانید در این سالاد پیدا کنید. از جمله آن‌ها آب لیموترش، سس ماهی، گالنگل، فلفل قرمز تایلندی، گشنیز و برگ‌های نعنا هستند که آن را بسیار با طراوت می‌کنند.

 

۸ رستوران رمانتیک ساموئی

۲۳ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران