دیدنی‌ترین موزه‌های مالزی را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری مالزی
دیدنی‌ترین موزه‌های مالزی را بشناسیم

مالزی کشوری رنگارنگ و مملو از جاذبه‌های گردشگری سرگرم‌کننده و جذاب بسیار زیادی است. به طوری که مسافران تور مالزی می‌توانند از تمامی لحظات خود در این سفر لذت ببرند. در میان تمامی تفریحات جذاب و هیجان انگیز این کشور زیبا نمی‌توان از موزه‌گردی در آن غافل شد. چرا که موزه‌گردی فرصتی بی‌نظیر برای کشف تاریخچه و فرهنگ ملت این سرزمین می‌باشد. چنانچه احساس می‌کنید بازدید از موزه‌های مالزی می‌تواند ایده جالبی برای گذراندن وقت شما در این سفر باشد توصیه می‌کنیم در خواندن این مقاله ما را همراهی کنید. موزه‌های مالزی مکانی سرگرم‌کننده برای کل خانواده هستند. پس مهم نیست که سفری انفرادی به این کشور را دارید و یا قصد سفر خانوادگی را کرده‌اید. در هر صورت موزه‌های مالزی آماده رقم زدن تجربه‌هایی فراموش نشدنی برای شما هستند.

 

موزه ملی نساجی (National Textile Museum)

اولین مورد از دیدنی‌ترین موزه‌های مالزی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، موزه ملی نساجی است. این مکان یکی از بهترین موزه‌های مالزی است که در ابتدا برای اداره راه آهن ساخته شده بود. طبقات پایین در این ساختمان به سبک مغول بنا شده و تاریخچه منسوجاتی مانند موسیقی و سایر پارچه‌های مالزیایی را پوشش می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند فرآیندهای سنتی دنبال شده و ماشین آلات مورد استفاده برای تولید این پارچه‌های عجیب و غریب را مشاهده کنند. طبقه فوقانی نقوش طراحی شده را با جزئیات زیاد به نمایش گذاشته است. همچنین انواع تزئینات شخصی مانند روسری و جواهرات نفیس را در خود جای داده که تماشای هر کدام از آن‌ها در نوع خود برای بازدید کنندگان جذاب خواهد بود. خبر خوب اینکه بازدید از موزه ملی نساجی رایگان بوده و همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر درهای آن به روی علاقه‌مندان باز است.

آدرس: 26, Jalan Sultan Hishamuddin, City Centre, 50000 Kuala Lumpur, Wilayah

 

موزه هنرهای اسلامی (Islamic Arts Museum)

یکی از بهترین راه‌ها برای درک و دریافت آموزه‌های پیچیده اسلام، بازدید از موزه هنرهای اسلامی در مالزی است. این مکان بی‌نظیر به آیین‌های اسلامی کشور را به نمایش عموم گذاشته است. به طوری که در آن می‌توان نظاره‌گر چندین داستان با نقوش هنری مختلف بوده که به سبک‌های بسیار زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. همچنین این مکان یکی از بزرگترین موزه‌ها در جنوب شرقی آسیا است که هنرها و آثار باستانی اسلامی و خاورمیانه، ایران و هند را در خود جای داده است. این موزه همچنین میزبان فعالیت‌ها و کارگاه‌های جالبی است تا به بازدیدکنندگان کمک کند تا با قوانین دین اسلام در نقاط مختلف جهان آشنا شوند. علاقه‌مندان باید قبل از ورود به موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور بلیط ورودی به مبلغ ۱۵ رینگت مالزی را تهیه کنند. این موزه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است.

 

بازدید از ۵ موزه جذاب شهر پنانگ

آدرس: Perdana, Jalan Lembah, Perdana Botanical Gardens, 50480 Kuala Lumpur, Federal

 

موزه پلیس سلطنتی مالزی (Royal Malaysian Police Museum)

مورد بعدی از دیدنی‌ترین موزه‌های مالزی، موزه پلیس سلطنتی است. به طوری که حتی اگر علاقه‌ای به بازدید از موزه‌ها ندارید، توصیه می‌شود حتما از موزه پلیس سلطنتی مالزی دیدن کنید. این موزه مجموعه‌ای جذاب از نمایشگاه‌ها و آثار باستانی را در خود جای داده است که تاریخچه موزه را از ابتدای تأسیس به نمایش می‌گذارد. گالری A که در سه گالری چیده شده است و نحوه اجرای پلیس را در روزهای اولیه سلطنت مالایی توضیح می‌دهد. در حالی که گالری B بازدیدکنندگان را از جزئیات نحوه مشارکت پلیس در زمان سکونتگاه‌های تنگه‌ها مطلع می‌کند. از طرفی دیگر آخرین گالری جنبه‌های اضطراری مالایا و مبارزه نیروها برای شکست کمونیست‌ها را به تصویر کشیده است. برای بازدید از این موزه نیازی به پرداخت هزینه نبوده و تمامی علاقه‌مندان می‌توانند در تمامی روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر به صورت رایگان از آن دیدن کنند.

آدرس: 5, Jalan Perdana, Tasik Perdana, 50480 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

 

موزه ملی (National Museum)

موزه ملی اغلب با موزه نساجی مالزی اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید و حتما در سفر خود بازدید از موزه ملی را نیز در لیست الویت‌های خود قرار دهید. چرا که موزه ملی مکانی منحصر به فرد بوده و باید از آن بازدید کرد. این موزه به بهترین و کامل‌ترین شکل تاریخ کشور مالزی را یعنی درست از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز  را به نمایش گذاشته است. تاریخ و ویژگی‌های زمین‌شناسی و جغرافیای مالزی در یک گالری بررسی می‌شود که یک کپی زیبا و واقعی از مرد ۱۱ هزار ساله پراک را نیز به تصویر کشیده است. همچنین این موزه دارای بخشی از تاریخ مدرن است که بسیار جالب و آموزنده می‌باشد. این قسمت دارای تخت‌های سلطنتی، دیوارهای طراحی شده به سبک معبدها و حتی لباس‌های تشریفاتی با قدمت چند صد ساله است. چنانچه تصمیم قطعی خود را برای بازدید از موزه ملی گرفته‌اید باید برای تهیه بلیط ورودی به مبلغ ۵ رینگت اقدام کنید. البته هزینه این بلیط برای بومیان منطقه تنها ۲ رینگت است. همچنین برای وارد شدن به آن باید بین ساعات ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر حضور داشته باشید.

 

موزه جادو و تردستی پنانگ؛ جایی برای طرفداران جادو

آدرس: Jabatan Muzium Malaysia, Jalan Damansara, Tasik Perdana, 50566 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

 

موزه تاریخ طبیعی ساراواک (Sarawak Natural History Museum)

موزه ساراواک به عنوان یک پروژه پرشور توسط یک طبیعت شناس مشهور بریتانیایی به نام آلفرد والاس آغاز شد. والاس امیدوار بود که بتواند نمونه‌های حیات وحش را از سرزمین‌های عمدتا ناشناخته جزیره بورنئو جمع آوری کند. بنابراین هدف او از تاسیس این موزه به نمایش گذاشتن گونه‌های نادر حیات وحش منطقه بود. امروزه، این موزه تعدادی از نمونه‌های زیبا از معماری ویکتوریایی را به نمایش می‌گذارد. همچنین میزبان ده‌ها نمایشگاه نفیس محلی است. در کنار تمامی این موارد در بازدید از این موزه می‌توانید به تماشای تعدادی از مصنوعات قوم نگاری از مردم بومی که زمانی در سرزمین‌های ساراواک زندگی می‌کردند به همراه تاکسیدرمی نادر و جمجمه‌های انسانی باشید که تمامی آن‌ها را در خود جای داده است. بازدید از موزه تاریخ طبیعی ساراواک رایگان بوده و بازدید از آن از جمله تفریحات رایگان مالزی به حساب می‌آید. ساعات کاری این مجموعه دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴:۴۵ بعد از ظهر و شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر می‌باشد.

آدرس: Jalan Tun Abang Haji Openg, Taman Budaya, 93400 Kuching, Sarawak, Malaysia

 

موزه پراک (Perak Museum)

پراک قدیمی‌ترین موزه مالزی به حساب می‌آید که در مرکز شهر پراک واقع شده است. بنابراین علاقه‌مندان به موزه گردی بهتر است بازدید از این موزه را در تور مالزی خود فراموش نکنند. این موزه عمومی در یک ساختمان قدیمی زیبا قرار دارد و تاریخ طبیعی کشور را به نمایش می‌گذارد. در میان بسیاری از اقلام به نمایش گذاشته شده، بازدیدکنندگان می‌توانند بقایای اسکلت انواع خزندگان، بی مهرگان، ماهی‌ها، حشرات و صدف‌ها را که برای چندین دهه حفاظت شده‌اند نیز در این مکان مشاهده کنند. همچنین مجموعه‌های دیگری مانند انواع دوچرخه، رادیوهای قدیمی و دیگر کالاهای قدیمی و عتیقه‌جات در چهار گالری این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. چنانچه به عتیقه‌جات علاقه‌ دارید در بازدید از این موزه زیبا بسیار شگفت‌زده خواهید شد. توجه داشته باشید که قیمت تهیه بلیط برای وارد شدن به موزه پراک برای بزرگسالان ۲ رینگت مالزی است. البته کودکان زیر ۱۲ سال می‌توانند بدون پرداخت هزینه وارد این موزه شوند. ساعات مجاز برای وارد شدن به موزه پراک نیز همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر می‌باشد.

 

معرفی موزه سه بعدی هنر در لنکاوی مالزی

آدرس: Jalan Taming Sari, 34000 Taiping, Negeri Perak, Malaysia

 

موزه ووندر فود (Wonderfood Museum)

موزه ووندر فود یک موزه منحصر به فرد است که ادعا داریم برای همه گروه‌های سنی جذاب می‌باشد. این موزه همان طور که از نام آن نیز می‌توان حدس زد مکانی عالی برای آشنایی بیشتر با غذاهای مالایی است. موزه ووندر فود در یک ساختمان قدیمی استعماری متعلق به دهه ۱۹۴۰ قرار دارد و در کل از سه قسمت مجزا تشکیل شده است:

  • منطقه آموزشی
  • منطقه اطلاعات
  • منطقه واو

این موزه نه تنها دارای ماکت‌هایی در اندازه واقعی برخی از بهترین غذاهای خیابانی و غذاهای لذیذ این سرزمین است، بلکه به بازدیدکنندگان آموزش می‌دهد که چگونه روش‌های خاصی از غذا خوردن می‌تواند تأثیر منفی بر محیط داشته باشد. قیمت بلیط ورودی به موزه ووندر فود برای تمامی افراد ۱۵ رینگت مالزی است. ساعات کاری آن نیز همانند اغلب موزه‌های کشور از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر می‌باشد.

آدرس: 49, Lebuh Pantai, Georgetown, 10200 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

کلام آخر

چنانچه در خواندن این مقاله همراه ما بوده باشید متوجه خواهید شد که کشور مالزی دارای تاریخچه‌ای غنی بوده و به همین دلیل موزه‌های فراوانی در آن وجود دارند. در این مقاله سعی کردیم تا به چند مورد از بهترین موزه‌های مالزی برای بازدید گردشگران اشاره کنیم. در کنار تمامی این موارد موزه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید. از جمله این موارد عبارتند از: پتروساینس (Petrosains)، موزه میراث بابا و نیونیا (Baba & Nyonya Heritage Museum)، عمارت پینانگ پراناکان (Pinang Peranakan Mansion). فراموش نکنید که هر یک از این موزه‌ها در نوع خود منحصر به فرد هستند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند در نوع خود برای شما جذابیت‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد.

 

گردشی خانوادگی در موزه توهمات کوالالامپور

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران