زیباترین روستاهای مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
زیباترین روستاهای مشهد

مشهد علاوه بر جنبه زیارتی دارای اهمیت توریستی و گردشگری نیز است. بنابراین زائران بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) می‌توانند به گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری متنوع آن بپردازند. از جمله مکان‌های دوست داشتنی که می‌توان در اوقات بیکاری خود در مشهد مورد بازدید قرار داد، روستاهای دیدنی اطراف آن هستند. به خصوص اگر به مکان‌های دنج و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، روستاهای مشهد قطعا مورد پسند شما قرار خواهند گرفت. چنانچه ایده بازدید از روستاهای اطراف در سفر به مشهد برای شما نیز جالب بود، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با زیباترین روستاهای مشهد آشنا کنیم.

 

زیباترین روستاهای مشهد

اگر بارها به مشهد سفر کرده و تقریبا همه جای آن را گشته‌اید، اکنون زمان آن رسیده تا با سفرهای نیم روزه به روستاهای اطراف مشهد خاطرات متفاوتی را از این شهر مقدس برای خود به یادگار بگذارید. اغلب روستاهای مشهد در فاصله نزدیکی از آن قرار گرفته و با آب و هوای تمیز و فضایی آرام و دلنشین هر کسی را شیفته خود می‌کنند. از جمله دوست داشتنی‌ترین و زیباترین روستاهایی که بازدید از آن‌ها به تمامی مسافران تور مشهد توصیه می‌شود، عبارتند از:

روستای اخلمد

معرفی خود را با روستای اخلمد مشهد آغاز می‌کنیم. این روستا در فاصله ۸۵ کیلومتری از شهر قرار گرفته و در دامنه‌های رشته کوه بینالود واقع شده‌اند. گفته می‌شود قدمت روستای اخلمد به چند هزار سال قبل بازمی‌گردد و نقش قابل توجهی در محافظت از مردم در حمله مغول‌ها به خراسان داشته است. در کنار تاریخچه قدیمی و فضای دلنشین، آنچه روستای اخلمد را در بین گردشگران پرطرفدار کرده آبشار زیبایی است که در خود جای داده و بازدیدکنندگان می‌توانند برای ساعت‌ها در آنجا به تفریح و آبتنی بپردازند. جالب است بدانید که این روستا باغ‌های انبوهی از درختان سیب داشته و سیب‌های خوشمزه آن در خراسان شهرت دارند.

 

معرفی کوهشار مشهد

 عکس: fa.wikipedia.org

 

روستای نغندر

مورد بعدی از زیباترین روستاهای مشهد، روستای نغندر نام دارد. این روستا در فاصله ۱۰ کیلومتری طرقبه مشهد قرار گرفته و از همین رو در بین گردشگران از شهرت بالایی برخوردار است. چرا که تنها با چند دقیقه رانندگی از طرقبه می‌توانید به این روستا دسترسی پیدا کنید. نغندر روستایی واقع در دامنه کوه‌های این منطقه بوده و آنچه بیش از هر چیزی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، ده‌ها و شاید صدها درخت توت است. علاوه بر آن این روستا با تولید پارچه‌های ابریشمی نیز شهرت داشته و سفر به آن با خاطراتی خوش و به یادماندنی برای هر گردشگری همراه خواهد بود.

عکس: almastrip.com

 

روستای اندرخ

اگر جز افرادی هستید که هیچ چیز به اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعت حال شما را خوب نمی‌کند، روستای اندرخ جز مکان‌هایی است که حتما باید در تور مشهد خود از آن دیدن کنید. این روستای جذاب در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی مشهد قرار گرفته و با کمتر از یک ساعت رانندگی می‌توان به آن دسترسی داشت. روستای اندرخ از آب و هوایی خنک حتی در طول تابستان برخوردار بوده و از همین رو اغلب بومیان مشهد برای فرار از گرما به اینجا آمده و با کمپینگ، کوهنوردی، صخره نوردی در صخره‌های بلند اطراف و دوچرخه سواری خود را مشغول می‌کنند.

 

گردشی زمستانی در کوه‌های مشهد

عکس: blog.rahbal.com

 

روستای جاغرق

در بین زیباترین روستاهای مشهد، نام روستای جاغرق واقع در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر به چشم می خورد. این روستا مهد پرورش خربزه مشهد بوده و در منطقه‌ای کوهستانی در یک دره قرار گرفته و از همین رو دارای آب و هوایی سرد به خصوص در زمستان است. از همین رو توصیه می‌کنیم اگر در فصل‌های خنک سال قصد بازدید از روستاهای اطراف مشهد را داشتید، جاغرق را انتخاب نکنید و بلعکس برای فرار از گرمای تابستان این روستا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ناگفته نماند که این روستا قدمتی متنهی به دوران قاجار داشته و از آنجایی که در بین گردشگران طرفداران زیادی پیدا کرده امکانات توریستی مانند اقامتی و رفاهی را دارا است.

عکس: mashhadro.ir

 

روستای دهسرخ

روستای دهسرخ که گفته می‌شود از توقفگاه‌های امام رضا (ع) بوده، در فاصله ۴۵ کیلومتری از مشهد واقع شده و بهترین گزینه برای طبیعت‌گردی در روزهای بهاری و تابستانی در این شهر است. از جمله جذابیت‌های این روستا می‌توان به چشمه پرآب و زمین‌های زیبای کشاورزی در آن اشاره کرد که گشت و گذار در آن‌ها قطعا شما را شیفته خود خواهند کرد. داستان‌ها از این قرار هستند که این چشمه به لطف نماز خواند امام هشتم در آنجا به وجود آمده و یک امام‌زاده نیز در آن وجود دارد و این شهرت آن را در بین زائران مشهد دوچندان کرده است.

 عکس: bartarinha.ir

 

روستای کنگ

روستای کنگ واقع در ۲۹ کیلومتری مشهد، با حالت پلکانی بسیار جالب توانسته نام خود را در لیست زیباترین روستاهای مشهد قرار دهد. حالت پلکانی این روستا چیزی از ماسوله کم نداشته و هرگز از بازدید آن پشیمان نخواهید شد. جالب است بدانید که کنگ به معنای دژ یا پرنده‌ای با پنجه قوی است که همین توصیف‌ها را می‌توان در معماری و ساختار خاص و جذاب آن مشاهده کرد. روستای کنگ جاذبه‌های گردشگری تاریخی بسیاری را در خود جای داده که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قبرستان قدیمی با قدمتی پیش از اسلام، کاروانسرا شاه عباسی و تکیه باستانی اشاره کرد. اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کنید، می‌توانید از میوه‌های درختان زرشک، آلو، توت، بادام و گردو که در آن وجود دارند نیز بهره ببرید.

 

معرفی پارک بابا قدرت مشهد

عکس: blog.rahbal.com

 

روستای عنبران

در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال غرب مشهد و شاندیز، روستایی به نام عنبران وجود دارد که با طبیعت بکر و زیبای خود توانسته در سال‌های مورد توجه زائران مشهد قرار گرفته و به مکانی توریستی در اطراف شهر تبدیل شود. به طوری که برای بهره بردن از طبیعت زیبای این روستای خراسان رستوران‌های محلی و اقامتگاه‌های روستایی متعددی راه‌اندازی شده و اغلب از حس و حال و فضایی دوست داشتنی برخوردار هستند. اگر به همراه خانواده به مشهد سفر می‌کنید، توصیه میکنیم بازدید از روستای عنبران مشهد را حتما در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید.

عکس: blog.rahbal.com

 

روستای خادر

البته که نمی‌توان در مورد زیباترین روستاهای مشهد صحبت کرد اما نام روستای خادر را فراموش کرد. این روستان در فاصله ۲۰ کیلومتری از جاده شاندیز قرار گرفته و قدمتی در حدود ۱۰۰۰ سال دارد. این روستا با طبیعت زیبا و تاریخچه غنی خود هر بیننده‌ای را شیفته وحیران خود می‌کند. از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای خادر می‌توان به آتشکده قدیمی و گیاهان وحشی که در آن روییده‌اند اشاره کرد. برای کسانی که به بازدید از مکان‌های خاص و منحصر به فرد علاقه‌ دارند، رفتن به روستای خادر در سفر به مشهد پیشنهاد می‌شود.

 

گشت و گذار با وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

عکس: yjc.ir

 

روستای شاندیز

معروف‌ترین روستایی که نام آن حتی یک بار هم که شده به گوش هر زائری در مشهد خورده، روستای شاندیز است. روستای شاندیز که از سال ۱۳۸۴ موفق شده به عنوان منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران شناخته شود، در مقایسه با دیگر گزینه‌های معرفی شده در بالا حالتی مدرن‌تر دارد. این روستا به لطف توجه گردشگران به آن و البته شیشلیک کباب‌های فوق‌العاده خوشمزه از امکانات رفاهی خوبی برخوردار شده است. به طوری که از جمله این موارد می‌توان به فضای جنگلی، پیست موتورسواری، پیست اسکی، امکانات اقامتی و ... اشاره کرد. فاصله روستای شاندیز تا مشهد ۲۵ کیلومتر بوده و خانواده‌ها می‌توانند دسترسی آسانی به آن داشته باشند. علاوه بر امکانات تفریحی از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای شاندیز عبارتند از: آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، رباط ویرانی شاندیز و روستای ابرده.

عکس: 3click.com

 

روستای زشک

یکی از زیباترین روستاهای مشهد برای بازدید در روزهای تابستان، روستای زشک است. به طوری که جمعیت ۳ هزار نفری آن در فصل زمستان، به ۸ هزار تفر در تابستان تبدیل می‌شود و این رابطه مستقیم با شرایط آب و هوایی بسیار دوست داشتنی در تابستان و سرد در زمستان دارد. زشک در فاصله ۲۰ کیلومتری از مشهد و در امتداد جنوب شرقی رشته کوه‌های بینالود خراسان قرار گرفته است. روستای زشک دارای طبیعتی فوق‌العاده زیبا بوده و از چشمه‌های آب و باغ‌های سرسبز گرفته تا چشم‌انداز کوهستانی و تله‌کابینی با مناظر خیره‌کننده از دلایلی هستند که هر کسی باید در سفر خود به مشهد از این روستای زیبا نیز دیدن کند.

 

آشنایی با چهار طاقی بازه هور در مشهد

عکس: respina24.ir

 

روستای طرقبه

در نهایت نیز جا دارد اشاره‌ای به روستای طرقبه به عنوان یکی از زیباترین روستاهای مشهد بکنیم. طرقبه در فاصله ۱۶ کیلومتری مشهد قرار گرفته و از جمله نزدیک‌ترین روستاها و مکان‌های گردشگری به آن است. این مکان به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان رونق زیادی پیدا کرده و با پیست اسکی ابرده، اتومبیل‌رانی، سوارکاری، بازدید از سد و دریاچه چالیدره توانسته مورد توجه زائران مشهد قرار بگیرد. البته که در کنار طبیعت‌کردی و تفریح نمی‌توان از رستوران‌های محلی طرقبه چشم‌پوشی کرد.

عکس: yjc.ir

 

۰۶ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 21 آبان 1402)

نظرات کاربران