با جاذبه‌های تاریخی دهلی آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری دهلی
با جاذبه‌های تاریخی دهلی آشنا شوید

ابنیه تاریخی و چیزهایی که از دوران باستان در شهری باقی می‌مانند، روح و فرهنگ آن شهر را تشکیل می‌دهند. سنگ به سنگ چنین ابنیه‌ای، داستانی برای تعریف کردن دارند. شهری همچون دهلی نیز با داشتن مراکز تاریخی متعدد و جاذبه‌های گردشگری پر تعداد، از جمله جاهایی در دنیاست که حتما باید پای قصه‌های قلعه‌ها، مقبره‌ها و دیگر ابنیه قدیمی‌اش بنشینید. در نوشته امروز ما به مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های تاریخی دهلی می‌پردازیم و آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به این شهر، به دیدنشان بروید.

 

قلعه قرمز

این قلعه را با نام لال کیلا نیز می‌شناسند. شاه جهان پنجمین امپراطور مغول در سال ۱۶۳۹ دستور ساخت این محل را داده بود و بعدها چندین امپراطور دیگر مغول در زمان حکومتشان در دهلی نیز در آن‌جا سکونت داشتند. اصلی‌ترین دلیل نام گذاری این محل به نام قلعه قرمز، استفاده از سنگ‌های سرخی است که در سالخت بنا مورد استفاده قرار گرفته و باعث شده تا این نام، کاملا برازنده‌ی این محل باشد.

سالانه میلیون‌ها نفر از این محل بازدید می‌کنند و در روز استقلال نیز، برنامه‌های مفصلی در آن‌جا برگزار می‌شود. گفته می‌شود، مدت‌ها قبل در این محل آثار هنری و جواهرات زیبایی نگه داشته می‌شد که بخشی از میراث مردم تور هند از گذشته بوده است که متاسفانه در زمان لشگرکشی نادرشاه به این محل، تمامی آن‌ها از بین رفته است.

  • آدرس: Netaji Subhash Marg, Chandni Chowk
  • هزینه ورودی: ۵۰۰ روپیه
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Chandni Chowk
  • ساعات فعالیت: ۹:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر (دوشنبه تعطیل)

 

 مقبره همایون

دهلی در کنار چندین قلعه زیبا و خاصی که در خود دارد، میزبان چندین مقبره‌ی مهم از امپراطوران مختلف در تاریخ هند نیز هست. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مقبره‌ی همایون است که از نظر معماری و زیبایی، خیره کننده بوده و با رنگ بندی جذاب و طراحی منحصر به فرد خود، مقبره‌ی این امپراطور مغول را به یک اثر جاوادانه در دهلی بدل کرده است. جالب است بدانید که طراحی این بنا به دست دو معمار ایرانی انجام شده و از سال ۱۹۹۳ نیز به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. به همین دلیل است که استایل خاص ایرانی اسلامی را به وضوح می‌توان در ظاهر مقبره همایون مشاهده کرد.

این بنا یکی از اولین مقبره‌های هند بود که به این شکل و با یک باغ بزرگ طراحی و اجرا شده بود و سپس دیگر بناهای این چنینی در هند ساخته شده است. نکات جالب در مورد این بنا زیاد است، برای مثال، ساخت این بنا به صورت کامل ، تنها یک سال زمان برده است و اگر چه که طراحان آن ایرانی بودند، اما به وضوح می‌توان المان‌های هندی را نیز در آن مشاهده کنید. همسر همایون نیز در تمامی مدت ساخت، نظارت کاملی روی بنا داشته تا همه چیز به شکلی که می‌خواهد اجرا شود.

 

معرفی جدیدترین رستوران‌های دهلی

  • آدرس: Mathura Road, Nizamuddin East
  • هزینه ورودی: ۵۰۰ روپیه (اگر بخواهید فیلم بگیرید یا عکاسی کنید باید ۲۵ روپیه بیشتر بپردازید)
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: JLN Stadium
  • ساعات فعالیت: ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر (همه روزه)

 

قطب منار

با توجه به این که این مناره‌ی بلند و زیبا، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی در دهلی است و همچنین از زیبایی منحصر به فردی نیز بهره می‌برد، حتما در لیست هفت تایی امروز ما باید قرار می‌گرفت. قطب منار بلندترین مناره آجری در تمام دنیاست و احتمالا به همین دلیل است که سال‌هاست در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. طراحی آن چشم نواز و خلاقانه بوده و با توجه به کیفیت ساختش، قرن‌هاست که استوار در این بخش از دهلی خوش می‌درخشد و آسیبی جدی به آن وارد نشده.

قطب منار بخشی از مجموعه قطب بوده که ساخت آن از سال ۱۱۹۲ آغاز شده است. البته سال‌ها طول کشید تا کار ساخت آن به اتمام برسد و شما زمان بازدید از آن‌جا، تنها یک مناره‌ی فوق‌العاده را نمی‌بینید، بلکه مجموعه‌ای از چند بنای تاریخی را مشاهده خواهید کرد که شامل مسجد، مقبره ایلتوتمیش و چندین مکان تاریخی دیگر می‌شود. قطب منار خود 62 متر بلندی دارد و یکی از معدود مناره‌های زمان خود است که هنوز سالم باقی مانده.

  • آدرس: Mehrauli
  • هزینه ورودی: ۵۰۰ روپیه
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Qutub Minar
  • ساعات فعالیت: ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر (همه روزه)

 

قلعه پورانا کیلا

قلعه پورنا کیلا به دو دلیل معروف است. اول این که این مکان قدیمی‌ترین قلعه‌ای بوده که در دهلی ساخته شده و عمر آن به بیش از ۵ هزار سال پیش بر می‌گردد و دوم این که محل مرگ امپراطور مغول، همایون است که نه در نبرد بلکه به خاطر سر خوردن از پله‌های همین قلعه و در نهایت جراحات وارده به او، دار فانی را وداع گفت.

پورانا کیلا در لغت به معنی قلعه قدیمی است دارای دیوار‌هایی به دور خود است که به بلندی ۲۰ متر رسیده و ضخامت آن نیز ۴ متر است که باعث شده بود کسی نتواند به این قلعه نفوذ کند. اغلب شب‌ها نمایش نور و موسیقی روی این دیوارها از داستان‌هایی روایت می‌کند که در قرن ۱۶ میلادی به این جا گذشته و خیلی‌ها در مورد آن نمی‌دانند. در کنار بازدید از داخل بنا و تماشای جزییات عجیب و حیرت آور پورانا کیلا، شما می‌توانید قایق سواری در رودخانه‌ای که پای این قلعه در جریان است را نیز تجربه کنید.

 

۷ کتابخانه از بهترین کتابخانه‌های دهلی

  • آدرس: Mathura Road
  • هزینه ورودی: ۲۰۰ روپیه (۵۰ روپیه برای نمایش نور و موسیقی)
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Pragati Maidan
  • زمان فعالیت: ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر (همه روزه) (نمایش نور و موسیقی نسخه انگلیسی از ساعت ۹ تا ۱۰ شب، جمعه‌ها تعطیل)

 

مسجد جامع دهلی

مسجد زیبای جامع دهلی که از ماسه سنگ‌های قرمز و مرمر ساخته شده، از جمله زیباترین و البته بزرگ‌ترین مساجد هند است که در زمان شاه جهان ساخته شده و هنوز هم فعال است و عبادت کنندگان زیادی هر روزیه به آن‌جا مراجعه می‌کنند. ساخت این مسجد با هزینه‌ای بسیار بالا برای شاه جهان بین سال‌های ۱۶۴۴ تا ۱۶۵۶ ساخته شد و هنوز هم کاملا سالم و با همان جمال و ابهت به فعالیت مشغول است و گنجایشی بالغ بر ۲۵ هزار نفر دارد.

بسیاری از اعیاد مسلمین همچون عید فطر در این محل برگزار می‌شود و اگر غروب‌ها به آن‌جا بروید، یکی از زیباترین منظره‌های غروب آفتاب را پشت گنبد این مسجد مشاهده خواهید کرد. این محل را با نام مسجد جهان نما نیز می‌شناسند که طراحی آن مجموعه‌ای از المان‌های ایرانی اسلامی، مغول و هندی را در بر دارد.

  • آدرس: Off Netaji Subhash Marg, Chandni Chowk
  • هزینه ورودی: رایگان
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Chawri Bazaar
  • زمان فعالیت: ۷ صبح تا ۱۲ ظهر و از ساعت ۱ ظهر تا ۶:۳۰ بعد از ظهر (همه روزه اما زمان نماز اجازه‌ی ورود گردشگران داده نمی‌شود)

 

آگراسن کی بائولی

چاه پله‌ها که در زبان هندی به آن‌ها بائولی یا بائوری گفته می‌شود، چیزی شبیع به آب انبار هستند که راه‌پله‌ای خاص بر لبه‌ی بنا شما را به مرکز آن و جایی که آب ذخیره می‌شود، می‌برد. چاه‌پله‌های زیادی در هند وجود دارد اما در دهلی، آگراسن کی بائولی بدون شک مهم‌ترین چاه پله‌ بوده که زیبایی منحصر به فردش به همراه شرایط پر رمز و رازی که دارد، آن را به یک جاذبه‌ی گردشگری جذاب و جالب بدل کرده است.

این چاه پله حدود ۶۰ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد و ۱۰۸ پله را باید طی کنید تا به پایین آن برسید. جایی که به دستور ماهاراجا آگاسن در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده بود و در آن دوران محلی مهم برای انبار کردن آب به حساب می‌آمد. حالا آارسن کی بائولی یک محل محافظت شده است که با بازدید از آن‌جا، به دوران تاریخی شهر پرت خواهید شد، می‌توانید عکس‌هایی کم نظیر در این محل بگیرید و یک تجربه‌ی متفاوت از سفر به دهلی داشته باشید. البته پیشنهاد ما این است که اگر از خفاش‌ها می‌ترسید، خیلی به عمق آگراسن کی بائولی نروید، چون در مکان‌های بسیار تاریک این محل، چندین و چند خفاش زندگی می‌کنند.

 

جذابیت‌های سفر به دهلی با کودکان

  • آدرس: Hailey road
  • هزینه ورودی: رایگان
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Barakhambha
  • زمان فعالیت: ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر (همه روزه)

 

ارگ فیروز شاه

این قلعه‌ی بزرگ به دستور فیروز شاه در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده بود. جایی که ستون‌های توپرا آشوکان از قرن سوم میلادی و متعلق به دوره‌ی مائوریان در آن‌‌جا باقی مانده بودند. این بنای زیبای سنگی تفاوت‌های زیادی با دیگر قلعه‌های دهلی دارد که آن‌ها را می‌توان به وضوح در ظاهرش متوجه شد. در خود ارگ نیز شما چندین بنای مختلف از جمله مسجد جامع، مجموعه باغ و ... را مشاهده خواهید کرد. البته بخش‌هایی از ارگ آسیب‌های جدید دیده و خیلی از نقاط آن نیز کاملا سالم است و شما می‌توانید در راهروهای آن، به هر جایی که خواستید، سر بزنید.

جدا از زیبایی‌ها و ارزش تاریخی ارگ فیروز شاه، داستان‌های ترسناکی که از این محل می‌گویند، خود می‌تواند شما را جذب بازدید از این محل کند. جایی که گفته می‌شود توسط ارواح تسخیر شده و فضایی تاریک و وهم آلود دارد. البته درست پشت سر ارگ فیروز شاه و فارغ از تمام این مسائل تاریخی و تاریک، استادیوم کریکت دهلی واقع شده که زمان برگزاری بازی، مملو از جمعیت می‌شود.

 

بهترین کلاب‌های شبانه دهلی

  • آدرس: Vikram Nagar
  • هزینه ورودی: ۱۰۰ روپیه
  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: Pragati Maidan
  • زمان فعالیت: ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر (همه روزه)
۰۸ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران