راهنمای صرف غذاهای خیابانی در دهلی قدیم

جاذبه‌های گردشگری دهلی
راهنمای صرف غذاهای خیابانی در دهلی قدیم

سفر به تور هند، یک تجربه غذایی منحصر به فرد و متفاوت است که در سفرهایتان به کشورهای دیگر، مثال آن را پیدا نخواهید کرد. بخش زیادی از این ماجراجویی غذایی نیز، مربوط به غذاهای خیابانی و محلی می‌شود. چیزی که مردم هند هر روز و هر شب با آن سر و کار داشته و با قیمتی پایین، می‌توانید آن‌ها را هر جایی از این کشور سفارش دهید. اما در دهلی قدیم که شامل مناطقی همچون دروازه هند، قلعه قرمز، مقبره همایون یا قطاب منار که همگی نقاطی توریستی هستند، غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه‌ای پیدا خواهید کرد. اما از میان تمام دکه‌ها و غذاخوری‌ها، این ۱۰ مکان، برای چشیدن بهترین غذاهای خیابانی هنری در دهلی قدیم، بهترین هستند.

 

قریشی کباب کرنر دهلی (Qureshi Kabab Corner)، هند

مسجد جامع دهلی نه تنها یکی از زیباترین مساجد این شهر و یک منطقه توریستی است، بلکه مکانی محبوب برای صرف انواع غذاهای گوشتی نیز به حساب می‌آید و بیش از ۷۰ سال است که مردم این شهر برای خوردن کباب و چیزهایی از این دست، به این گوشه از شهر می‌روند. "خورشتی کباب کرنر" از جمله محبوب‌ترین کبابی‌های دهلی است و ۷۲ سال است که در آن‌جا مشغول به کار بوده و کباب را با یک دستور کلاسیک و قدیمی به پخت می‌کند.

این کبابی افسانه‌ای را حاجی عبدالغنی قریشی بنا کرد و بعد از مرگ او، این مکان حالا به دست نوه‌هایش اداره می‌شود. انواع کباب‌های خوشمزه در این محل پخت شده که طعم و مزه‌ای عالی دارند و با این که آن‌جا شدیدا معروف است، با این حال قیمت‌های آن چندان بالا نیست.

 

تجربه‌ی غذاهای تند و آتشین هندی

آدرس: Opposite Gate No. 1, Jama Masjid
ساعات فعالیت: ۵ بعد از ظهر تا ۳۰ دقیقه نیمه شب

 

کریم دهلی (Karim)، هند

اگر به دنبال مغولی می‌گردید، هیچ جایی بهتر از "کریم" را در دهلی پیدا نخواهید کرد. این غذاخوری نیز تنها چند قدم از مسجد جامع فاصله داشته و غذاهای گوشتی بسیار خوشمزه‌ای را به دست مشتریانش می‌رساند که به بهترین شکل پخته شده‌اند. این غذاخوری هم بسیار قدیمی است و کار خود را از سال ۱۹۱۳ میلادی آغاز کرده و جالب است بدانید که بنیان گذار آن، پسر آشپزی بوده که در دربار مغول کار می‌کرده است.

غذاهای مختلفی از جمله ران گوسفندی، خوراک گوسفند و چیزهایی از این دست در این مکان پخت می‌شود و به نسبت ارزان هم هستند. اما اگر در ساعات شلوغی به آن‌جا بروید، مدتی را باید در صف بمانید تا نوبت به شما برسد. البته یکی از غذاهای محبوب "کریم" تاندروی بره است که با طعم تند و مطبوع خود، طرفدارانی بی‌شماری دارد.

آدرس: 16, Gali Kababian, Jama Masjid
ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۱ نیمه شب

 

مرغ اَسلام دهلی (Aslam Chicken)، هند

اگر طرفدار جوجه کباب هستید، سریی یه "مرغ اَسلام" بزنید که از دور بوی کره‌ای که روی مرغ‌های تازه کباب شده‌اش می‌زند، به مشام می‌رسد. در واقع برای رسیدن به این کبابی، کافی‌ست ابتدا بوی کباب را دنبال کرده و سپس به دنبال جمعیت باشید، چون همیشه جلوی این غذاخوری، صف تهیه کباب به چشم می‌خورد.

"مرغ اَسلام" نیز از قدیمی‌های این منطقه است و یکی از رازهای خوشمزگی کباب‌هایش، موادی بوده که مرغ‌ها را در آن می‌خوابند و کره‌ی محلی است که بعد از کباب روی مرغ‌ها می‌زند. جوجه کباب‌های این محل از حالت معمول چرب‌تر هستند، چون موادی که در آن خوابانده می‌شود نیز چرب بوده و از کره نیز استفاده می‌شود. همچنین کمی طعم تند هم می‌دهند اما اصلا با تندی غذاهای رایج هندی قابل مقایسه نیستند. نکته آخر این که تنها جوجه کباب در آن‌جا سرو نشده و بعضی غذاهای دیگر مثل ماهی کبابی و کباب افغانی نیز در آن‌جا به فروش می‌رسد.

 

چرا به جیپور سفر کنیم؟

آدرس: Near Churi Walan Gali, Chittli Qabar Road, Chandni Chowk
ساعات فعالیت: ۴ بعد از ظهر تا ۳۰ دقیقه نیمه شب

 

الجواهر دهلی (Al Jawahar)، هند

"الجواهر" رقیب سنتی غذاهای مغولی برابر "کریم" در نزدیکی مسجد جامع بوده و از گذشته‌های دور، سر این که کدام یک از آن‌ها غذاهای خوشمزه‌تری پخت می‌کنند، بین مردم محلی بحث است و هر کدام طرفداران خودشان را دارند. این غذاخوری از سال ۱۹۴۷ در همین مکان شروع به فعالت کرده و اولین رستوران کوچک در تمام دهلی است که یک نخست وزیر در آن‌جا غذا خورده.

مرغ مغولی، خوراک مغز کاری و خوراک گوشت گوسفندی از جمله غذاهای معروف این غذاخوری هستند و چند نوع غذای غیر گوشتی نیز در آن‌جا پخت می‌شود که آن‌ها نیز در نوع خود خوشمزه‌اند. نمی‌شود گفت "الجواهر" غذاهای بهتری سرو می‌کند یا "کریم" و هر دو غذاخوری‌های بسیار موفقی هستند که برای صرف غذا در آن‌جاها باید صبر کنید.

آدرس: Opposite Gate No. 1, 8 Matia Mahal Road, Jama Masjid
ساعات فعالیت: ۱۱ صبح تا ۱۱ شب

 

بیشان ساروپ چات باندار دهلی (Bishan Swaroop Chaat Bhandar)، هند

با این که بعد رشد اقتصادی هند، مک دونالد و فست‌فودهای زنجیره‌ای زیادی در این کشور شروع به فعالیت کردند، اما هنوز هم رستوران‌های قدیمی زیادی هستند که به ارائه غذاهای محلی و سالم می‌پردازند. " بیشان ساروپ چات باندار" از جمله آن‌هاست که از سال ۱۹۲۳ میلادی به ارائهغذاهایی می‌پردازد که در آن‌ها از انواع میوه‌ها استفاده شده است.

ظرف‌های غذای این رستوران کوچک بعضا شامل گواوا، هندوانه، خیار، سیب، پرتغال، گوجه و نخود فرنگی شده که آن‌ها را با ادویه مزه دار کرده و رویشان سس تند می‌ریزند. میوه‌هایی مزه دار شده و تند، یکی از غذاهای محبوب دهلی در گذشته بوده و این روزها، خیلی از طرفدارانش را از دست داده است.

 

معرفی ۱۰ اپلیکیشن مناسب سفر در هند

آدرس: 1421, near Mahavir Jain Library, Chandni Chowk
ساعات فعالیت:  ۱۱ صبح تا ۹ شب

 

جانگ بادهور دهلی (Jung Bahadur)، هند

یکی از محل‌های معروف غذاهای خیابانی که تنها یک غذا را پخت و به فروش می‌رساند. " جانگ بادهور" از گذشته‌های دور و از سال‌های ۱۹۴۰ به پخت کاچوریس مشغول بوده و در این امر اوستاست تا جایی که خیلی‌ها معتقدند، خوشمزه‌ترین جا برای خوردن این غذای محلی، بدون شک "جانگ بادهور" است.

در این مکان، جایی برای نشستن وجود ندارد و با توجه به این که همیشه آن‌جا شلوغ خواهد بود، خیلی هم نباید در صف معطل کنید و سریع باید غذای خود را گرفته و بروید. شاید باورتان نشود اما این رستوران کوچک و قدیمی، نه تنها میان مردم دهلی بلکه در کل کشور معروف است و گاهی باید یک ربع صبر کنید تا غذا بهتان برسد!

آدرس: 1104, Maliwara, Jogiwara, Chandni Chowk
ساعات فعالیت: ۱۰:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ شب

 

پارانته والی گالی دهلی (Paranthe Wali Gali)، هند

مدتی می‌شود که " پارانته والی گالی؛ به خاطر حجم بالای پست‌هایی که از آن‌جا در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شود، شهرتی جهانی پیدا کرده. این مجموعه با فضای بزرگی که دارد، روزانه تعداد بسیار زیادی مشتری را راهی کرده و انواع غذاهای محلی با طعم‌های مختلف را به فروش می‌رساند.

جدا از غذاهای خوشمزه و متنوع در این محل، فضای شلوغ، صدای فروشندگانی که از بازار کناری به گوش می‌رسد و غذاهایی که به سرعت پخت می‌شوند، " پارانته والی گالی" را به جایی متفاوت و جالب بدل کرده است که به خوبی حال و هوای دهلی قدیم را به تصویر می‌کشد.

 

معرفی برترین مراکز خرید هند

آدرس: Gali Paranthe Wali, Chandni Chowk
ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۱۱ شب

 

ناتراج داهی بالا دهلی (Natraj Dahi Bhalla)، هند

این غذاخوری در نزدیکی ایستگاه مترو چاندی چوک قرار گرفته. جایی که از سال ۱۹۴۰ میلادی شروع به فعالیت کرده است و در منو خود تنها دو غذا دارد. یکی داهی بالا و دیگری آلو تیکی که هر دوی آن‌ها را بسیار خوشمزه می‌پزد و با قیمت پاینی به فروش می‌رساند.

" ناتراج داهی بالا" مکان نسبتا کوچکی است که جایی برای نشستن ندارد و در باید غذای خود را در ظرف‌های یک بار مصرف گرفته و بیرون از آن‌جا بخورید. این مکان نیز از جاهای بسیار محبوب است و در ساعات شلوغی، باید مدتی در صف بمانید تا بتوانید غذای خود تحویل بگیرید.

آدرس: 1396, Main Road, beside Central Bank, Kucha Mahajani, Chandni Chowk
ساعات فعالیت: ۱۱ صبح تا ۱۱ شب

 

جالبی والا دهلی (Jalebi Wala)، دهلی

واقع شده در خیابان داریبا کالان، قدیمی‌ترین مکانی است که در لیست امروزمان به آن‌ خواهیم پرداخت. جایی که کار خود را از سال ۱۸۸۴ آغاز کرده و یک نوع شیرینی خاص محلی می‌پزد که شبیه به زولبیا خودمان بوده و در روغن داغ سرخ می‌شود و در یک شربت شیرین، طعم دار می‌شود.

جالب است بدانید که برای تهیه شربت در جابی والا از شکر دسی خاندساری استفاده شده و شکر معمولی برای آن به کار گرفته نمی‌شود.

 

بهترین هتل‌های منطقه کلابا در بمبئی

آدرس: 1795, Dariba Corner, opp. Bank of Maharashtra, Dariba Kalan, Chandni Chowk
ساعات فعالیت: ۱۱ صبح تا ۶ بعد از ظهر

 

لوتان که چوله کولچه دهلی (Lotan Ke Chole Kulche)، هند

و در آخر، پیشنهاد می‌کنیم از این غذاخوری محبوب در خیابان چاتا شاهجی نیز دیدن کرده و یک غذای داغ و تند خوشمزه در آن‌جا میل کنید.

لوتان که چوله کولچه کار خود را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرده و و غذاهای خوشمزه و نسبتا ارزانش، طرفداران خاص خود را دارد. "لوتان که چوله کولچه" از غذاخوری‌های معروف در دهلی قدیم به حساب می‌آید و به کیفیت بالای غذاهایش معروف است.

 

معرفی ۷ برنامه برتر تاکسی اینترنتی در هند

آدرس: 2368, Chatta Shahji Rd, Manohar Market, Nai Wala
ساعات فعالیت: ۷ صبح تا ۱۰ شب

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران