معروف‌ترین معابد دهلی (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری دهلی
معروف‌ترین معابد دهلی (قسمت دوم)

معابد هندوستان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن از نظر توریست‌ها می‌باشد. چرا که این معابد با سبک معماری بسیار باشکوهی طراحی و بنا شده‌اند. برخی از آن‌ها متعلق به سال‌های بسیار دور بوده و امروزه جز بناهای باستانی در کشور هند هستند. اما برخی دیگر در سال‌های اخیر ساخته شده و با عظمت و شکوه خود توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. به خصوص در سفر با تور هند به دهلی به عنوان پایتخت این کشور فرصت بازدید از ده‌ها معبد زیبا وجود خواهد داشت. اگر برنامه‌ریزی خود را برای سفر به شهر دهلی در کشور هند کرده‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا در ادامه بخش اول، شما را با بهترین معابد دهلی آشنا کنیم.

 

معبد منگل ماهادوا بیرلا کنان (Mangal Mahadeva Birla Kanan Temple)

معبد Mangal Mahadeva Birla Kanan در محله شیواجی مارگ در دهلی واقع شده و جزو معروف‌ترین معابد این کلان‌ شهر هند است. این معبد زیبا قبل از هر چیزی به دلیل وجود مجسمه بلندی از شیوا توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این مکان که در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار بنا شده سمبل آرامش برای بوداییان است. محوطه معبد نیز تمیز و دنج بوده و شما می‌توانید از غرفه آن هدایایی مثل عود و سمبل‌های مذهبی خریداری کنید. علاوه بر مجسمه شیوا، در این معبد مجسمه‌های گوناگونی از خدایان دوی پارواتی، سیتا رام، رادا-کریشنا، لرد گانشا و لرد کارتیکیا نیز وجود دارند.

در صورتی که قصد بازدید از این معبد بی‌نظیر را در دهلی داشتید باید بین ساعت ۶:۰۰ الی ۲۲:۰۰ در آن حضور داشته باشید. ورود به معبد رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی نیست.

 

جذابیت‌های سفر به دهلی با کودکان

آدرس: Shivaji Marg, Rangpuri, New Delhi, Delhi – 110038

نزدیکترین ایستگاه مترو: Delhi Aero City

 

معبد یوگمایا (Yogmaya Temple)

معبد یوگمایا در نزدیکی قطب منار در مهرائولی قرار گرفته و زیارتگاهی باستانی در شهر دهلی است. طبق افسانه‌ها، این معبد از جمله بناهای مذهبی باقی مانده از دوران مهابهاراتا است. لالا سثمال این مکان زیارتی را در قرن نوزدهم تحت حمایت امپراتور مغول اکبر بازسازی کرد. ساختار ساده و در عین حال فریبنده معبد یوگمایا، میراث و فرهنگ سنتی هند را آشکار می‌کند. یک تالار بزرگ در این معبد وجود دارد که بت اصلی الهه در آن نقش بسته است. این مجسمه از سنگ‌های سیاه ساخته شده و در چاه مرمری قرار گرفته است. روبروی زیارتگاه اصلی میزی چیده شده که در آن ارادتمندان به الهه گل و شیرینی تقدیم می‌کنند. این معبد همچنین دارای یک قفس غول پیکر آهنی است که در آن دو مجسمه ببر به نمایش گذاشته شده است.

زمان بازدید از این معبد بی‌نظیر همه روزه از ساعت ۵:۰۰ الی ۲۰:۳۰ می‌باشد. گردشگران می‌توانند بدون تهیه بلیط ورودی به بازدید از این بنای مذهبی بروند.

آدرس: Mehrauli, New Delhi, Delhi – 110030

نزدیکترین ایستگاه مترو: Qutub Minar

 

معبد اوتارا سوامی مالای ماندیر (Uttara Swami Malai Mandir Temple)

معبد اوتارا سوامی مالای ماندیر، معروف به مالای ماندیر، یک معبد هندو ارزشمند در دهلی است که به لرد سوامیناتا تعلق دارد. سنگ اصلی این بنا توسط وزیر سابق هندوستان، تامیل نادو(M. Bhakthavatsalam) در سال ۱۹۶۵ گذاشته شد. معبد اصلی آن بر روی تپه‌ای مشرف به منطقه Vasant Vihar قرار دارد. این معبد از گرانیت ساخته شده و معماری چولا به سبک تامیل را به تصویر می‌کشد. به غیر از معبد اصلی، این مجموعه دارای چندین معبد کوچک دیگر نیز می‌باشد که در خود جای داده است.

ساعات کاری مجاز برای بازدید از این مجموعه مذهبی از ۶:۳۰ الی ۱۲:۰۰ و از ۱۷:۰۰ الی ۲۱:۰۰ بوده و بازدید از آن برای عموم رایگان است.

 

معرفی بهترین هاستل‌های دهلی

آدرس: Ramakrishnapuram, New Delhi, Delhi – 110022

نزدیکترین ایستگاه مترو: Vasant Vihar

 

معبد شری شیتالا ماتا ماندیر (Shri Sheetala Mata Mandir Temple)

این معبد باستانی هندو که در جاده شیتالا ماتا قرار دارد، بسیار مورد احترام بومیان این منطقه است. به طوری که در طول سال به ویژه در مناسبت‌های مهم افراد درون آن جمع شده و مراسم مذهبی برگزار می‌کنند. تاریخ ساخت این بنا به قرن هجدهم برمی‌گردد. ساختمان معبد بنایی عظیم بوده که سبک معماری ساده را به زیباترین شکل ممکن به رخ می‌کشد. درون معبد یک راهرو بزرگ وجود داشته و حرم اصلی در یک نرده بسته قرار دارد.

بازدید از معبد شری شیتالا ماتا ماندیر رایگان بوده و همه روزه از ساعت ۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰ درهای آن به روی عموم باز است.

آدرس: Sheetala Mata Road, Sector 6, Gurugram, Haryana - 122001

نزدیکترین ایستگاه مترو: DLF Phase 1

 

معبد سای بابا (Sai Baba Temple)

معبد سای بابا یکی دیگر از بهترین معابد دهلی است که در نزدیکی استادیوم نهرو در جاده لودی قرار دارد. از بدو تأسیس این معبد مقدس، حضور الهی سای بابا برای نمازگزاران محسوس بوده است. بنابراین هر پنجشنبه، این معبد مملو از جانبازانی می‌شود که از دور و بر به سمت آن راهی می‌شوند. بت بزرگ سای بابا در سالن اصلی و دقیقا در وسط معبد واقع شده است. معماری باشکوه بنا هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد و محیط معنوی آن آرامش را برای بازدیدکنندگان به دنبال دارد. در حال حاضر معبد سای بابا توسط شری سای باکت ساماج، یک سازمان ثبت شده، مدیریت می‌شود. تعدادی غرفه در خارج از این بنای مقدس و تاریخی وجود دارد که معتقدان می‌توانند از آنجا هدایای مذهبی برای خداوند خریداری کنند.بازدید از این معبد رایگان بوده و درهای آن در تمامی ایام هفته از ۵:۰۰ الی ۲۱:۳۰ باز است.

 

۷ دلیل برای بازدید از دهلی پایتخت هند

آدرس: Lodhi Road, Gokalpuri, New Delhi, Delhi - 110003

نزدیکترین ایستگاه مترو: Jawaharlal Nehru

 

معبد کیلکاری بابا بهیراو نات ماندیر (Kilkari Baba Bhairav Nath Mandir Temple)

از دیگر بهترین معابد دهلی، معبد کیلکاری بابا بهیراو نات ماندیر نام دارد. این معبد محل برگزاری آیین‌های مذهبی متعددی در طول سال بوده و توانسته در طول سالیان، میراث سنتی کشور هند را منعکس کند. در این معبد دو قسمت مجزا وجود دارد. در یک طرف آن هدیه‌هایی از قبیل مشروبات الکلی به خدا تقدیم می‌شود. در حالی که در سمت دیگر آن شیر به خدا تقدیم می‌شود. شما در این معبد شاهد هدیه‌های بسیار جالبی خواهید بود که افراد برای خدایان خود پیشکش می‌کنند. بنای معبد بر روی یک سکوی مرتفع قرار گرفته و فضای داخلی آن با ستون‌های مزین طراحی شده است. همچنین سقف ساختمان با جزئیات بسیار پیچیده و چشم‌نواز حکاکی شده است.

زمان بازدید از این مجموعه همه روزه از ۵:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و از ۱۵:۰۰ الی ۲۱:۰۰ است. علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان وارد این معبد شده و از آن دیدن کنند.

آدرس: Pragati Maidan, New Delhi, Delhi – 110001

نزدیکترین ایستگاه مترو: Pragati Maidan

 

معبد شانی دهم (Shani Dham Temple)

معبد شانی دهم در نزدیکی آسولا (Asola) قرار گرفته و بلندترین مجسمه Shani Dev جهان در آن واقع شده است. در سال ۲۰۰۳، این مجسمه توسط سوامی مداواشارام ماهاراج رونمایی شد و از آن زمان توانست به یک جاذبه اصلی برای گردشگران تور هند و همچنین معتقدان تبدیل شود. این مجسمه از سنگ طبیعی ساخته شده و شکوه و عظمت خارق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشد. اعتقاد بر این است که پس از پرستش لرد شانی در این منزلگاه الهی، تمام سختی‌های مربوط به شانی گرها از بین می‌رود.

به منظور بازدید از معبد شانی دهم می‌توانید بین ساعات ۶:۰۰ الی ۲۲:۰۰ در آن حضور داشته باشید. بازدید از این معبد نیز رایگان است.

 

معرفی ۱۴ مرکز خرید دهلی (قسمت اول)

آدرس: Asola, Mehrauli, New Delhi, Delhi – 110074

نزدیکترین ایستگاه مترو: Chhattarpur

 

معبد جاگانات ماندیر (Jagannath Mandir Temple)

معبد زیبای جاگانات ماندیر در سال ۱۹۶۸ ساخته شد. از آن تاریخ به بعد این مکان به عنوان محلی ارزشمند و مقدس برای بومیان دهلی تبدیل شد. به طوری که در طول سال می‌توان شاهد برگزاری جشنواره‌های مقدسی در آن بود. این معبد مقدس، مکانی برای همه اقشار جامعه صرف نظر از مذهب، طبقه و عقیده می‌باشد. بنابراین درهای آن به روی تمامی علاقه مندان به بازدید باز است. این معبد علاوه بر اینکه یک نقطه عطف مذهبی است، بلکه فعالیت‌های فرهنگی و همچنین بشردوستانه متعددی را اجرا و ترویج می‌دهد. این مکان دارای غذاخوری برای حدود ۳۰۰ بازدید کننده بوده و دو سالن بزرگ برای برگزاری جشن‌های ازدواج را دارا می‌باشد.

ساعات بازدید معبد جاگانات ماندیر در تابستان‌ها از ۵:۰۰ الی ۱۲:۲۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۲:۰۰ بوده و در زمستان‌ها از ۶:۰۰ الی ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۳۰ می‌باشد. برای ورود به این معبد نیازی به پرداخت هزینه نیست.

آدرس: Hauz Khas Village Road, New Delhi, Delhi – 110016

نزدیکترین ایستگاه مترو: Hauz Khas

 

معبد شیو ماندیر گوفاوالا (Shiv Mandir Gufawala Temple)

شیو ماندیر گوفاوالا یکی از برجسته‌ترین سازه‌های دهلی شرقی می‌باشد. این معبد حدود ۲۲ سال قدمت دارد و در طول سال پذیرای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بوده است. معبد شیو ماندیر به خدایان شیوا و گانشا تعلق داشته و از فضای معنوی آرامش‌بخشی برخوردار است. نقطه عطف معبد شیو ماندیر گوفاوالا بت‌های عظیم از لرد هانومان و لرد گانشا است. همچنین غارهای بزرگ و کوچکی در این مکان وجود دارد که بت‌های ماتا وایشنو دیوی و لرد هانومان در آن نگهداری می‌شوند. در مناسبت‌های مذهبی این معبد با گل آراسته شده و بازدیدکنندگان را از سراسر شهر به خود جذب می‌کند. زمان بازدید از این مکان همه روزه از ۵:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۷:۰۰ الی ۲۱:۰۰ به صورت رایگان است.

 

جذاب‌ترین محله‌های دهلی را بشناسید

آدرس: Preet Vihar, New Delhi, Delhi – 110092

نزدیکترین ایستگاه مترو: Preet Vihar

 

معبد دودهشوار ناث (Dudheshwar Nath Temple)

معبد دودهشوار ناث آخرین مورد از بهترین معابد دهلی بوده که کاملا از سنگ مرمر سفید و درخشان ساخته شده است. بنابراین دارای جلوه‌ و نمایی فوق‌العاده زیبا می‌باشد. بر اساس افسانه‌ها و داستان‌های نقل شده، خدای اصلی این معبد حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. در کشور هندوستان داستان‌ها و افسانه‌های گوناگونی در ارتباط با این معبد نقل می‌شود. بر روی در اصلی معبد یک سنگ تراشیده که چهره‌ای از لرد گانشا در وسط آن نقش بسته قرار دارد. در حیاط این معبد محوطه‌ای برای درمان رایگان بیماران فقیر، کتاب‌خانه‌ای عظیمی از متون مذهبی و چاه آبی وجود دارد که بازدید از همه آن‌ها با رفتن به آن امکان‌پذیر خواهد بود. ساعات مجاز برای بازدید از این معبد در تمامی ایام هفته از ۴:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و از ۱۷:۰۰ الی ۲۱:۰۰ است.

آدرس: Madhopur, Ghaziabad, Uttar Pradesh – 201009

نزدیکترین ایستگاه مترو: Vaishali

۱۷ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران