مهمترین معابد دهلی هند

جاذبه‌های گردشگری دهلی
مهمترین معابد دهلی هند

دهلی دارای عبادتگاه‌های معروفی است که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند. معابد دهلی، برای کسانی که به دنبال یک فرار معنوی و پاکسازی ذهن و روح بوده و می‌خواهند با نیرویی برتر از خود ارتباط برقرار کنند، بسیار ایده آل هستند. در این مقاله، سفری روحانی و مجازی را به برخی از مهمترین گزینه‌ها در این رابطه تجربه می‌کنیم.

 

آشنایی با برخی از مهم‌ترین معابد دهلی

دهلی که در شمال هند واقع شده فرهنگ، هنر و معماری باشکوهی را ارائه می‌دهد. این شهر هر ساله، هزاران بازدید کننده تور دهلی را به سوی خود جذب می‌کند و انبوهی از جاذبه‌های توریستی و بناهای تاریخی، از جمله معابدی شگفت انگیز را پیش رویشان می‌گسترد.

معبد آکشاردام 

در ابتدای سفر با تور هند به مهمترین معابد دهلی، سری می‌زنیم به معبد Akshardham که به سوامینارایان آکشاردهام اختصاص یافته است. مجتمع بزرگ معبد، در میان باغ واقع شده و مکانی عالی برای کسب آرامش و برخورداری از فرهنگ غنی هندی محسوب می‌شود. این بنا، به خاطر معماری خیره کننده‌اش نیز شهرت دارد. در واقع، این سازه از ارتفاع ۴۳ متر و طول ۹۶ متر برخوردار بوده و از ماسه ‌سنگ‌های صورتی برای ساخت نمای آن استفاده شده است. بت اصلی یعنی مورتی لرد سوامینارایان، به همراه ۲۰۰۰۰ مجسمه از خدایان و شخصیت‌های مهم تاریخ هند را در ایجا خواهید یافت.

این معبد که به خودی خود یک جاذبه توریستی و از جاهای دیدنی دهلی است، نمایش‌هایی را برای آموزش مردم به همراه قایق سواری ترتیب می‌دهد. علاوه بر این، نمایش نور و صدا در شب (بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر)، یک اجرای باشکوه و به یادماندنی به شمار می‌آید. جالب است بدانید این مکان، بعنوان بزرگ‌ترین معبد جامع هندوها، به کتاب رکوردهای جهانی گینس راه پیدا کرده است. درنظر داشته باشید که بازدیدکنندگان، به هیچ وجه مجاز به همراه داشتن تلفن یا دوربین در داخل معبد نخواهند بود.

  • ساعت بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۲۰
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان (۱۲ سال به بالا) ۲۲۰ روپیه، برای شهروندان سالمند  ۱۷۰ روپیه، برای کودکان (۴ تا ۱۱ سال) ۱۲۰ روپیه و برای کودکان زیر ۴ سال رایگان است.
  • آدرس: NH 24, Akshardham Setu, New Delhi, Delhi – 110092

 

معبد لوتوس

معبد لوتوس دهلی یا همان نیلوفر آبی، یکی از محبوب‌ترین معابد دهلی بوده و از سال ۱۹۸۶ درهای خود را به روی علاقمندان گشوده است. این مکان، عمارتی است که به آیین بهائی اختصاص یافته است. این اعجاز معماری که به شکل نیلوفر سفید ساخته شده و با ۲۷ گلبرگ مرمرین تزئین گشته، ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ نفر را داراست.

با ورود به مجموعه معبد، با دروازه‌ای دلربا، باغ‌های گل زیبا و حوضچه‌های آب جذاب روبرو می‌شوید. مسیر منتهی به درهای معبد، با درختچه‌های سرسبز پوشانده شده‌اند و با وجود ازدحام جمعیت، سالن بزرگ دعا و مدیتیشن احساس آرامش را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

در اینجا افراد مجاز به آواز خواندن، سرود خواندن یا دعا هستند. و برخلاف دیگر معابد دهلی، در این معبد وحدت، آزادی عقیده و رهایی از اسارت به دینی خاص ترویج می‌شود. به همین دلیل است که این مکان هیچ محراب، زیارتگاه، بت یا نقاشی و کنده کاری نمادینی ندارد.

  • زمان بازدید: تمام روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۹
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Kalkaji, New Delhi, Delhi – 110019

 

راهنمای کامل ویزای هند

معبد جهاندوالان ماندیر

Jhandewalan Mandir، یکی از برجسته‌ترین معابد دهلی بوده و به تقدیس الهه دورگا اختصاص دارد که مظهر قدرت زنانه است. این معبد، در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. بت عظیم هانومان در این مکان با ارتفاع ۱۰۸ فوتی، تنها یکی از جاذبه‌های معبد است. از دیگر جذابیت‌های این عبادتگاه، می‌توان به ورودی دراماتیکی اشاره کرد که مانند دهان یک دیو طراحی شده است. گفتنی است سه شنبه‌ها، پربازدیدترین روزهای هفته در این معبد محسوب می‌شود.

  • زمان بازدید: از ۵:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و از ۱۶:۰۰ الی ۲۲:۰۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Jhandewalan Extension, Paharganj, New Delhi, Delhi – 110055

معبد شری دیگامبار جین 

Shri Digambar Jain که در نزدیکی قلعه سرخ دهلی قرار دارد، سازه دیگری است که کاملا از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و یکی از معدود معابد جین در دهلی به شمار می‌آید.

این بنا، شناخته شده‌ترین و باستانی‌ترین معابد دهلی است. این معبد در ابتدا در سال ۱۶۵۸ ساخته شد، اما در طول زمان دستخوش تغییرات فراوانی گشت. این مکان که با نام لال ماندیر یا "معبد سرخ" نیز شهرت دارد، به بیست و سومین جین تیرتانکارا پرشوانات تقدیم شده است.

معبد علاوه بر مجسمه عظیم پرشوانات، بت‌های چندین الهه را نیز در خود جای داده است. بعلاوه می‌توانید از تراس طبقه دوم، شاهد مناظر زیبا و بی بدیل از چاندنی چوک باشید. معماری خیره کننده، کنده کاری‌های زیبا، آثار هنری طلای خالص و نقاشی‌های دیواری، از دیگر جذابیت‌های این عبادتگاه به یادماندنی به شمار می‌آیند.

  • زمان بازدید: ۵:۳۰ الی ۱۱:۳۰ و ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۳۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Netaji Subhash Marg, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi – 110006

 

گردشگری سلامت در هند

معبد بیرلا ماندیر 

Birla Mandir که با عنوان معبد لاکشمی نارایان نیز شناخته می‌شود، معبدی زیبا و مشهور بوده و از برترین معابد دهلی است که در اوایل دهه ۱۹۳۰ در زمینی به مساحت ۷.۵ هکتار ساخته شد. این ساختار چند طبقه، از نمای ماسه سنگ قرمز برخوردار است و  زیارتگاه‌های لرد ویشنو و الهه لاکشمی را در قلب خود جای داده است. البته به غیر از بت‌های این دو الهه، چندین نقاشی دیواری، کنده کاری‌ها، فواره‌ها و باغ‌ها را نیز در این مکان جذاب خواهید یافت که در نوع خود زیبا و منحصر به فرد هستند. این معبد در عین حال، به خاطر برگزاری جشن‌های دیوالی و جان ماشتامی نیز محبوبیت داشته و از این رهگذر، به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی دهلی بدل شده است.

  • زمان بازدید: از ۴:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و از ۱۴:۳۰ الی ۲۱:۰۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Mandir Marg, New Delhi, Delhi – 110001

 

معبد ایسکون

ISKCON که به احترام لرد کریشنا ساخته شده، نه تنها در شرق کایلاش دهلی نو، بلکه در نقاط مختلف دیگر در سراسر کشور نیز معابدی را شامل می‌شود. در مرکز این مجموعه معبد که از مهمترین معابد دهلی است، یک زیارتگاه به چشم می‌خورد. همچنین یک سالن بزرگ را در اینجا خواهید یافت که با نقاشی‌های مختلف تزئین شده که صحنه‌هایی از مهاباراتا و زندگی لرد کریشنا را به تصویر می‌کشند.

در داخل حرم اصلی، بت‌ها با لباس‌های غنی و جواهرات مزین شده‌اند. گفتنی است این بنا که در سال ۱۹۹۵ افتتاح شد، با کنده کاری‌های پیچیده و سنگ‌های تزئینی و همچنین مغازه‌های بسیاری و یک فواره زیبا، ساعاتی مفرح را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

بعلاوه نسخه‌هایی از بهاگاواد گیتا در موزه معبد نگهداری می‌شوند. می‌توانید به این کتاب مقدس هندوها (به هر زبانی) دسترسی داشته باشید و آنرا بخوانید. همچنین بسیاری از زوج‌ها، این معبد را برای برگزاری مراسم عروسی انتخاب می‌کنند. در عین حال، مراسم شبانه و نورپردازی این مکان نیز بسیار دیدنی است. در نهایت این مجموعه معبد، مرکزی برای یادگیری علوم ودایی است و سخنرانی‌ها و رویدادهای معنوی بسیاری در اینجا ترتیب داده می‌شوند.

  • زمان بازدید: از ۴:۳۰ الی ۲۱:۰۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Hare Krishna Hills, New Delhi, Delhi – 110065

 

بهترین پارک‌های ماجراجویی و تم پارک‌های هند

معبد کالی بری 

Kali Bari، از قدیمی‌ترین معابد کالی و از برترین معابد دهلی بوده و به معبد لاکشمی نارایان بسیار نزدیک است. این عبادتگاه که به تقدیس لرد شیوا اختصاص دارد، به خاطر تقاضای بالای مردمان بنگال شکل گرفت. این فضای جذاب با معماری منحصر به فردش، سالانه میزبان جشنواره مقدس دورگا پوجا است و تمامی آداب و رسوم مذهبی این جشن را به طور کامل به جا می‌آورد. در اینجا می‌توانید شاهد یک زیارتگاه مرکزی و تعدادی عبادتگاه کوچک‌تر و همچنین یک کتابخانه باشید.

  • زمان بازدید: از ۴:۴۵ الی ۲۲:۰۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Chittaranjan Park, New Delhi, Delhi – 110019

 معبد یوگمایا 

معبد Yogmaya، یکی دیگر از برترین معابد دهلی بوده و به تقدیس الهه یوگمایا خواهر کریشنا اختصاص دارد. اعتقاد بر این است که معبد در طول ۵۰۰۰ سال گذشته، در آزمون زمان مقاومت کرده است و با وجود تلاش‌های زیادی که برای تخریب آن صورت گرفت، همچنان سربلند و محکم ایستاده است. گفتنی است بهترین زمان برای بازدید، ماه اکتبر است که این معبد میزبان جشنواره Phoolon Ki Sair است. در طول این جشن، معبد با گل‌های تازه پوشانده شده و با انفجار رنگ زنده می‌شود.

  • زمان بازدید: از ۵:۰۰ الی ۲۰:۳۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Mehrauli, New Delhi, Delhi – 110030

معبد سای بابا 

آیا شما هم مانند سای بابا، به وجود یک خدا اعتقاد دارید؟ در این صورت پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور هند، حتما سری به معبد Sai Baba بزنید که در جاده لودی واقع شده و در شمار برترین معابد دهلی محسوب می‌شود. اینجا معبدی قدیمی و عجیب بوده و علاقمندان بسیاری را از راه‌های دور و نزدیک به سوی خود دعوت می‌کند.

این فضای آرامش بخش، مجسمه‌ای از سای بابا را در خود جای داده و از ساختاری ساده برخوردار است. جالب است بدانید بسیاری از بازدیدکنندگان ادعا کرده‌اند که از زمان ساخت معبد، حضور سای بابا را در اینجا احساس می‌کنند. در نهایت از آنجایی که پنجشنبه بعنوان روز سای بابا در نظر گرفته می‌شود، معبد معمولا شلوغ می‌شود. بنابراین بهتر است روزهای دیگری را برای بازدید از این مکان درنظر بگیرید.

  • زمان بازدید: از ۵:۰۰ الی ۲۱:۳۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Lodhi Road, Gokalpuri, New Delhi, Delhi - 110003

 

زیباترین لوکیشن‌های عکاسی برای عروسی در هند

معبد جاگانات ماندیر 

در پایان سفر به مهمترین معابد دهلی، به معبد Jagannath Mandir برمی‌خوریم که در حوض خاص دهلی واقع شده و در واقع یک کپی سفید و جذاب از معبد جاگانات در پوری است. بعلاوه اینجا یکی از مهم‌ترین معابد دهلی برای کامیونیتی اوریا است.

این بنا، به تقدیس  لرد جاگانات اختصاص دارد. با اینحال خدایانی همچون لرد بالاباهادرا و سابهادرا نیز در اینجا پرستش می‌شوند. همچنین معبد هر ساله در طول جشنواره راث یاترا، جمعیت عظیمی از علاقمندان را شاهد است.

گفتنی است این معبد زیبا، در سال ۱۹۶۸ بعنوان یک مکان فرهنگی درهای خود را به روی علاقمندان از هر طبقه و مذهب و عقیده‌ای گشود. بعلاوه این عبادتگاه، فضای غذاخوری و ۲ سالن بزرگ برای برگزاری مراسم عروسی را در خود جای داده است.  

  • زمان بازدید: در تابستان‌ها از ۵:۰۰ الی ۱۲:۲۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۲:۰۰ بوده و در زمستان‌ها از ۶:۰۰ الی ۱۳:۰۰ و از ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۳۰
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Hauz Khas Village Road, New Delhi, Delhi – 110016

 

  

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۹ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 13 دی 1402)

نظرات کاربران