سفر به هند و بازدید از قلعه سرخ، یادگار نمادین دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
سفر به هند و بازدید از قلعه سرخ، یادگار نمادین دهلی

هند، کشور اساطیر و افسانه‌ها است. سرزمین وسیعی که برای هر بنای تاریخی، جاذبه گردشگری و حتی مناظر طبیعی، رودخانه‌ها و کوهستان‌ها، داستانی برای گفتن دارد. داستان‌هایی که برخی از آن‌ها به همت تاریخ‌نگاران قابل تایید است اما از صحت برخی دیگر، هیچ اطلاعی در دسترس نیست.

یکی از جاذبه‌های گردشگری هند که تاریخ‌نگاران، شرح درستی از تاریخچه آن ثبت کرده‌اند، قلعه سرخ است که در شهر دهلی واقع شده است. این قلعه در یکی از زیباترین نقاط شهر، یعنی درست در کنار رود یامونا ساخته شده است. اگر به نقشه این بنا یا تصاویر ماهواره‌ای آن نگاه کنید، در می‌یابید که قلعه سرخ، یک ساختمان باشکوه است که شکلی شبیه به یک هشت ضلعی نامنظم دارد. دیوارهای سنگی با ابهتی این قلعه را احاطه کرده‌اند که ارتفاع آن‌ها بین ۱۶ متر تا ۳۳ متر است.

 

قلعه سرخ، نماد استقلال هندی‌ها

«با ضربه نیمه شب ساعت، هنگامی که دنیا می‌خوابد، هندوستان برای زندگی و آزادی بیدار خواهد شد.» این گفتار تاریخی نشانگر استقلال هند از حاکمیت انگلیس بود که همزمان قلعه سرخ در دهلی را به عنوان یک بنای سیاسی مهم به مردم و دولت‌های جهان معرفی کرد. این قلعه اکنون، میزبان جشنی است که به مناسبت استقلال هند هر سال در دهلی برگزار می‌شود.

 

معرفی دو معبد زیبای میناکشی و خاجوراهو در هند

 

قلعه سرخ

 

 

تاریخچه قلعه سرخ دهلی

در سال ۱۶۳۸ میلادی، پادشاه امپراتوری مغول، پایتخت منطقه تحت سلطه خود را از آگرا به شهری تازه ساخته شده منتقل کرد و نام آن را شاه‌جهان آباد گذاشت، شهری که اکنون آن را به نام دهلی می‌شناسیم.همزمان با ساخت این شهر جدید، شاه جهان، پایه های کاخ سلطنتی خود را در قلعه سرخ بنا گذاشت. تقریبا ده سال طول کشید تا این ارگ عظیم با دیواره‌هایی از ماسه و سنگ قرمز ساخته شود. این قلعه، یک بنای همه چیز تمام بود چرا مه شاه جهان، از تجربه خود برای ساخت قلعه آگرا درس گرفته بود و حالا بهترین قصر ممکن را برای خود بنا کرده بود.

 

یک روز در دهلی، پایتخت زیبایی‌های هند

 

قلعه سرخ

 

 

این قلعه تا حدود ۲۰۰ سال بعد، هم‌چنان کرسی امپراتوری مغول‌ها بود، تا زمانیکه انگلیسی‌ها از راه رسیدند و مانند بسیاری از بناهای ارزشمند دیگر این قلعه را هم از آنِ خود کردند. آخرین امپراتور مغول که پیش از سلطه انگلیسی‌ها در سال ۱۸۳۷ میلادی در این قلعه تاج‌گذاری کرده بود، بهادر شاه زعفر بو که بی‌کفایتی و ناتوانی‌اش در اداره امور کشور، سبب سرنگونی این امپراتوری شده بود.

 

 

فلسفه نام‌گذاری

نام قلعه سرخ در زبان هندی معادل ترکیب واژه‌ای لال قلعه (Lal Qila) است. اما چرا لال قلعه؟ جالب است بدانید که لال در زبان هندی به معنای قرمز است. به دلیل اینکه دیوارهای این قلعه با ماسه و سنگ‌های قرمز رنگ ساخته شده بودند، مردم محلی کاخ پادشاه مغول‌ها را به نام لال قلعه می‌شناختند و این نام تا به امروز هم باقی مانده است.

 

راهنمای اولین سفر به مثلث طلایی هند

 

قلعه سرخ

 

 

معماری تلفیقی فارسی، تیموری و هندو

معماری قلعه سرخ یک نمایش تمام و کمال از درهم آمیختگی فرهنگ‌هایی است که مغول‌ها با خود به هند آورده بودند. به همین دلیل هم می‌توان گفت که قلعه سرخ دهلی، نمادی از اوج سبک معماری مغول‌ها است که با نخستین پادشاه این امپراتوری شکل گرفته بود.

معماری این بنا، شامل تلفیقی از سنت‌های معماری فارسی، تیموری و هندو است. مانند بسیاری از قلعه‌های به جای مانده از دوران مغول‌ها، قلعه سرخ هم دو بخش بسیار مهم دارد: یکی سالن مخاطبان عمومی برای دیدارها و بازدیدهای رسمی و حکومتی و یکی سالن مخاطبان خصوصی.

 

 

قلعه سرخ

 

 

در قسمت ورودی سالن مخاطبان عمومی، یک اتاق ویژه قرار دارد که خانه طبل (Naubat-Khana) نام گرفته بود؛ این اتاق مخصوص، جایی بود که نوازندگان دربار در طول برگزاری مراسم‌هایی که موسیقی بخشی از آن‌ها بود، ساز و نوای خود را برپا می‌کردند.

سالن اصلی مخاطبان عمومی، شامل یک تالار بزرگ با نمایی از طاق‌های شکوهمند است. این تالار همچنین دارای یک قصر زینتی است که در آن تخت سلطنتی شاه مغول‌ها قرار می‌گرفته است.

مکان‌های دیگری که در قلعه سرخ خواهید دید، عبارتند از یک کاخ نقاشی شده به نام رنگ محل (Rang Mahal)، محلی به نام ممتاز محل (Mumtaz Mahal) که امروز به یک موزه تبدیل شده است، خس محل (Khas Mahal) که یک خانه خصوصی با اتاقکی مخصوص و سالنی به نام مجلسی یا خیابانا بود. علاوه بر این یک حمام (Hammam) سلطنتی تزئین شده، در قسمت شمالی قصر قرار داشت.

 

معروف‌ترین قلعه‌های هند برای بازدید

 

قلعه سرخ

 

 

نکته قابل توجه درباره معماری مغول‌ها داشتن باغ‌های زیبا و گسترده در تمام بناهای به جای مانده است. همین ویژگی، سبب شده است که سازه‌هایی که قدمت‌شان به دوره مغول‌ها باز می‌گردد و با اصول معماری این پادشاهی ساخته شده‌اند، اکنون جاذبه‌های گردشگری محبوبی هستند که به راحتی نمی‌شود از دیدن‌شان گذشت. قصر سرخ هم باغ بزرگی با غرفه‌های اختصاصی دارد که به باغ زندگی مشهور شده است.

مدیریت این مجموعه اکنون بر عهده سازمان باستان شناسی کشور هند است. این بنا در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

نکاتی برای بازدید از قلعه سرخ

بهترین زمان برای بازدید از مجتمع قلعه سرخ: پاییز فرصت خوبی برای بازدید از این جاذبه گردشگری است. بهترین زمان برای بازدید از قلعه، از ماه نوامبر آغاز شده و تا پایان ماه فوریه (نیمه آبان ماه تا نیمه آذر ماه) ادامه دارد.

  • روزهای بازدید و تعطیلی هفتگی: قلعه سرخ تمام روزهای هفته به جز روزهای دوشنبه به روی گردشگران باز است.
  • هزینه ورود: بلیت ورودی قلعه برای مردم هندوستان معادل ۱۰ روپیه و برای گردشگران خارجی معادل ۲۵۰ روپیه است.
  • رویدادهای ویژه: از ساعت شش بعد از ظهر به بعد، هر شب نمایش صدا و نور به دو زبان هندی و انگلیسی برگزار می‌شود.

 

۱۳ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران