بازدید از کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
بازدید از کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان دهلی

هند کشوری افسانه‌ای است که با زیبایی‌های کم نظیر خود تمامی چشم‌ها را خیره می‌کند. از جای جای سفر با تور هند و شگفتی‌هایش باید نهایت لذت را برد و هیچ لحظه‌ای را از دست نداد. زیرا این زیبایی‌ها را تنها در این کشور تاریخی خواهید یافت. یکی از جاذبه‌های زیبا و محبوب این کشور کاخ ریاست جمهوری آن است. این بنا با معماری زیبا و باغ‌های دلنشینش بسیار محبوب بوده و از جاذبه‌های توریستی معروف هند به شمار می‌رود.

راشتراپاتی بهاوان، خانه رئیس جمهور بزرگترین دموکراسی جهان، نمونه‌ای از قدرت هند و سنت‌های دموکراتیک و شخصیت سکولار آن است. شایان ذکر است که هرچند کاخ ریاست جمهوری یکی از بناهای تاریخی و مهم دهلی است؛ اما امروزه از آن برای امور کشورداری می‌کنند. به همین دلیل تنها در برخی از روزهای سال درهای آن به روی توریست‌ها باز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این بنای سیاسی و تاریخی در پایتخت هند تا پایان این نوشته ما را دنبال کنید.

 

تاریخچه کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

ساخت این بنا در سال ۱۹۲۹ به اتمام رسید. در ابتدا قرار بود در مدت ۴ سال ساخته شود ولی اتمام آن ۱۷ سال به طول انجامید. این ساختمان ترکیبی از سبک معماری مغولی و کلاسیک اروپایی را منعکس می‌کند. برجسته‌ترین و متمایزترین جنبه راشتراپاتی بهاوان گنبد عظیم آن است. این گنبد از فاصله دور قابل مشاهده بوده و دارای یک ستون طولانی است که به شکوه عمارت می‌افزاید.

 

نکاتی برای اولین سفر به دهلی

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

ساخت این عمارت باشکوه در دهلی نو جهت اقامت نایب السلطنه‌ی انگلیس ساخته شد. از علت‌های بنا کردن این ساختمان تثبیت دوام حاکمیت انگلیس در هند بود. در هفتم ژانویه ۱۹۵٠ وقتی که دکتر راجندرا پراساد اولین رئیس جمهور هند شد این ساختمان برای حفظ، حمایت و دفاع از قانون اساسی هند اشغال کردند. از همان روز بود که این ساختمان به راشتراپاتی بهاوان یا کاخ رئیس جمهور تغییر نام داد.

راشتراپاتی بهاوان از زمان استقلال میزبان مراسم سرمایه‌گذاری دفاعی، سوگند دادن به رهبران خود، تجلیل از دلیران و بزرگان، شنیدن سخنان رهبران جهان، امضای پیمان‌ها و معاهدات با کشورهای مختلف، جشن‌های استقلال هند و روز جمهوری به همراه سایر جشنواره‌ها بوده است.

سبک معماری کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

طراحی و ساخت این کاخ باشکوه به دوره ادواردین باروک برمی‌گردد. در این زمان برای نشان دادن اقتدار امپراطوری از نقش‌های تجملی و بسیار خیره‌کننده‌ای استفاده می‌شد. به همین دلیل این کاخ مملو از طرح و نقش‌های سنگین است. این بنای چهار طبقه با مساحت دویست هزار فوت مربع به زیباترین شکل ممکن ساخته شده است.

تالار دربار، تالار آشوکا، تالار مرمر، اتاق نشیمن شمالی، سوئیت نالاندا از جمله بخش‌های مهم این ساختمان هستند که به صورت بسیار زیبایی تزئین شده‌اند. بازدید از هر یک از این قسمت‌ها هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهد کرد.. در داخل املاک ریاست جمهوری باغ‌های زیبایی وجود دارد که ۱۳ هکتار مساحت داشته و ترکیبی از سبک معماری مغول با طراحی یک باغ بریتانیایی است. باغ اصلی بزرگترین بخش از این باغ‌ها است. ابعاد آن ۲٠٠ متر در ۱۷۵ متر بوده و در قسمت شمالی و جنوبی با باغ‌های تراس احاطه شده و در غرب آن زمین‌های تنیس و باغ وسیعی قرار دارد.

 

معرفی بهترین هاستل‌های دهلی

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

یکی از جاذبه‌های تماشایی این کاخ که از باورهای باستانی هندوها آمده است نصب ناقوس می‌باشد، در باور هندی‌های گذشته، سکوت ناقوس به معنای پایان یک امپراتوری و یا یک سلسله است. بریتانیایی‌ها برای به تصویر کشیدن امپراطوری بی‌پایان خود ناقوس‌های متعددی در این بنا قرار داده‌اند. البته با خروج آخرین سرباز بریتانیا از این کشور، افسانه‌ای بودن این باور باستانی بر همگان روشن شد.

دو کانال از شمال به جنوب و دو کانال از شرق به غرب این باغ را به یک شکل مربع تقسیم می‌کند. در گذرگاه‌های این کانال ها شش چشمه نیلوفر شکل وجود دارد. همچنین فواره‌های پرانرژی که تا ارتفاع ۱۲ فوت بالا می‌روند، نوای آرامش‌بخشی در این فضا ایجاد کرده اند که همه را مجذوب خود می‌کنند. در این باغ می توان انواع گل‌های بومی و عجیب و غریب را مشاهده کرد. جدای از همه این‌ زیبایی های طبیعی، املاک رئیس جمهور دارای زمین تنیس، زمین چوگان، زمین گلف و یک زمین کریکت است.

 

بهترین کلاب‌های شبانه دهلی (بخش اول)

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

دسترسی به کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

کاخ راشتراپاتی بهاوان به همراه باغ‌های رویایی آن فوق العاده دیدنی و جذاب هستند. بازدید از این اثر هنری به تمامی علاقه‌مندان به هنر و تاریخ توصیه می‌شود. برای دستیابی آسان در زیر آدرس دقیق این مکان زیبا آورده شده است:

  • Rashtrapati Bhawan, Presidents Estate, New Delhi, Delhi 110004, India

بازدید از باغ‌های کاخ در ماه‌های فوریه تا مارس هر سال برای عموم آزاد است. ورود بازدیدکنندگان از ساعت ۹:۳٠ صبح تا ۱۴:۳٠ بعد از ظهر در همه روزها به جز دوشنبه مجاز است. تاریخ‌ها دقیق برای بازدید از این مکان از طریق رسانه‌های مختلف به اطلاع عموم می‌رسد. ورود و خروج به باغ‌ها از دروازه شماره ۳۵ کاخ رئیس جمهور بوده که در نزدیکی خیابان شمالی و در انتهای غربی جاده کلیسا قرار دارد.

۱۷ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران