بازدید از معبد چاتارپور، بزرگ‌ترین معبد هند در دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
بازدید از معبد چاتارپور، بزرگ‌ترین معبد هند در دهلی

هند با داشتن ملیت‌ها و مذاهب مختلف یکی از رنگارنگ‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. وجود ادیان مختلف در این کشور گسترده باعث شده است تا بناهای مذهبی فوق‌العاده‌ای با معماری‌ها و جذابیت‌های زیاد در هند قرار بگیرند. یکی از این بناهای معروف معبد چاتارپور می باشد. در این مقاله به بررسی بیشتر این معبد باشکوه برای مسافران تور هند خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با معبد چاتارپور

معبد چاتارپور از جمله معروف‌ترین بناهای مذهبی هند می‌باشد. این معبد در پایتخت هندوستان شهر دهلی قرار گرفته است. این معبد دومین معبد بزرگ هند با مساحتی در حدود ۶۰ هکتار است. در این مجموعه ده‌ها معبد کوچک و بزرگ دیگری نیز واقع شده است. در حالت کلی این معبد به الهه کاتیانی اختصاص داده شده است. گردشگران می‌توانند مجسمه‌های بسیار باشکوه و زیبایی از خدایان مختلف را در آن ببینند. معماری فوق‌العاده این معبد بزرگ قطعا هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

 

معرفی دو معبد زیبای میناکشی و خاجوراهو در هند

 

تاریخچه معبد چاتارپور

معبد چاتارپور برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. شما می‌توانید در بازدید خود از این معبد از مقبره بنیان‌گذار آن به نام بابا سان نقدپال جی که در محوطه چاتارپور واقع شده است نیز دیدن کنید. در ساخت این بنای مذهبی فقط از سنگ مرمر استفاده شده است و اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در این معبد به شمار می‌رود. آنچه شکوه این معبد را دوچندان کرده‌ است طراحی‌ها و حکاکی‌هایی است که بر روی دیوار و سقف مرمری آن به صورت خیلی ظریف و حرفه‌ای انجام شده است.

 

 

معماری معبد چاتارپور

در مرحله اول شکوه و عظمت این معبد بزرگ چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. گردشگران می‌توانند از دیدن سازه مرمری عظیم و محوطه این بنا لذت ببرند. در ورود اول می‌توانید از درخت مقدس معبد چاتارپور دیدن کنید. این درخت پر از شاخه‌هایی است که پارچه‌هایی بر آن گره زده‌ شده‌اند. گفته می‌شود که هر یک از این گره‌ها داستان و افسانه مذهبی خاص خود را دارد. از این رو این درخت مقدس در میان هندی‌ها ارزش بسیار زیادی دارد. امروزه افراد بسیاری در هند برای برآورده شدن آرزوهای خود پارچه‌هایی بر شاخه‌های این درخت گره می‌زنند. همچنین زنان هندو نیت می‌کنند و النگوهای خود را از شاخه‌های آن آویزان می‌کنند.

 

 

جزایر شگفت‌انگیز هند برای تعطیلاتی خاطره‌انگیز

 

معبد چاتارپور فقط یک معبد واحد نیست. بلکه ۲۰ عدد معبد یا بیشتر را در درون خود جای داده است. در اصل این معبد بزرگ مجموعه‌ای از معبدهای کوچک‌تر است. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین معبدهای این مجموعه معبد مربوط به الهه کاتیایانی است. اتاق اصلی این بخش از اشیایی از جنس نقره ساخته شده‌اند.

معمولا در فضای آن آوازهای عرفانی و مذهبی پخش می‌شود. گردشگران می‌توانند مجسمه‌های بسیار باشکوه و زیبایی از خدایان هندو را در این معبد ببینند. البته شما اجازه نخواهید داشت تا در این بازدید دوربین عکاسی با خود حمل کنید. به همین دلیل فکر عکاسی کردن را کنار بگذارید و فقط از زیبایی‌های خیره‌کننده آن لذت ببرید.


راه‌های رسیدن به معبد چاتارپور

معبد چاتارپور در یکی از خیابان‌های پایین شهر دهلی به نام Mehrauli Gurgaon قرار گرفته است. برای بازدید از این مجموعه خارق‌العاده می‌توانید ریکشا اجاره کنید (ریکشا به تاکسی‌های موتوری هند گرفته می‌شود). البته قبل از سوار شدن به آن‌‌ها حتما بر سر قیمت به توافق برسید و چانه زنی را اصلا فراموش نکنید. چرا که رانندگان ریکشا معمولا قیمت‌های خیلی زیادی را به مسافران پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه با چانه‌زنی می‌توانید بر سر قیمت‌های بسیار پایین‌تری به توافق برسید. شما که تا آن منطقه رفته‌اید حتما از قوتوب مینار که در آن نزدیکی‌ها قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری هند محسوب می‌شود نیز دیدن کنید.

 

 

اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید حتما از دوربین خود را بردارید و در هنگام طلوع خورشید و تا نصف شب زیر نور ماه عکس‌های جالبی از این معبد بگیرید. ساعات کاری این معبد از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌باشد. گردشگران باید در ساعاتی بین این زمان‌ها به بازدید آن بروند. رفتن به درون معبد مجانی است. لذا احتیاجی به تهیه بلیط نخواهید داشت. فقط در حین ورود باید کفش‌های خود را در بیاورید. اگر دوست ندارید در صف طولانی بخش امانات معبد برای تحویل دادن و سپس پس گرفتن کفش خود بمانید حتما کیسه و یا پلاستیکی برای گذاشتن کفش‌ها درون آن با خود داشته باشید. به این صورت می‌توانید کفش‌هایتان را با خود به داخل ببرید.

۲۸ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران