معبد منحصر به فرد لوتوس در دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
معبد منحصر به فرد لوتوس در دهلی

آنچه سفر با تور هند را برای توریست‌ها جذاب‌تر می‌کند بازدید از معابد گوناگون آن است. چرا که این کشور دارای مردمانی با عقاید مختلف بوده و آشنایی از فرهنگ آن‌ها برای هر کسی جالب خواهد بود. یکی از معروف‌ترین این معابد که در سفر به دهلی می‌توان از آن دیدن کرد معبد لوتوس یا به عبارتی معبد نیلوفر آبی نام دارد. در صورتی که قصد سفر به دهلی و علاقه به بازدید از این معبد منحصر به فرد را دارید در این مقاله همراه ما باشید.

 

آشنایی با معبد لوتوس در دهلی (Lotus Temple)

معبد لوتوس با هدف عبادت بهائیان در سمت جنوبی شهر دهلی، پایتخت هند ساخته شده است. هدف اصلی از ساخت آن این بود که فارغ از هر دین و نژادی افراد برای صحبت با پروردگار خود به این مکان بروند. همین موضوع سبب شده تا سالانه افراد بسیاری به بازدید از این معبد بروند. علاوه بر این موضوع آنچه معبد لوتوس را معروف کرده طراحی خاص آن است که به شکل یک نیلوفر آبی ساخته شده است. این معبد در زمینی به وسعت ۹.۷ هکتار قرار گرفته و نمادی از سبک معماری مدرن در کشور هند محسوب می‌شود. نکته قابل توجهی که می‌تواند برای توریست‌های ایرانی در بازدید از معبد لوتوس جذاب باشد طراحی آن توسط معماری به نام فریبز صهبا است. فریبرز صهبا معماری ایرانی بوده که با الهام گرفتن از گل نیلوفر آبی به طراحی این بنای مقدس بهایی پرداخته است.

 

بازدید از مهمترین عبادتگاه‌های دهلی

 

سبک معماری معبد لوتوس در دهلی

تمامی بازدیدکنندگان در نگاه اول شیفته طراحی و سبک معماری این معبد بی‌نظیر در دهلی خواهند شد. این معبد به شکل گل نیلوفر آبی طراحی شده و توانسته به طور موفقیت آمیزی ساخته شود. این بنای نیلوفری از ۲۷ عدد گلبرگ که در ۳ ردیف‌ نه تایی چیده شده‌اند، تشکیل شده است. دو ردیف داخلی فضای درونی این معبد و ردیف سوم بنای بیرونی آن را شامل می‌شود. برای روشن شدن فضای درونی معبد پنجره‌هایی بر بالای گلبرگ‌ها تعبیه گشته است. این موضوع علاوه بر روشنایی زیبایی مضاعفی به این بنای خارق‌العاده بخشیده است. پس نور آفتاب بر روی گل برگ‌های این نیلوفر آبی تابیده شده و از میان آن‌ها به درون بنا نفوذ می‌کند.

در حالت کلی معبد لوتوس یک گنبد به شکل گل نیلوفر آبی است. این گنبد از ۵۴ عدد تیغه با لایه‌های بتنی بنا شده است. سالن این معبد برای جای دادن عبادت کنندگان در خود فضایی به قطر ۳۴ و ارتفاع ۳۳.۶ متر می‌باشد. بازدیدکنندگان شاهد ۹ طاق در دور تا دور این معبد خواهند بود که هر یک از این طاق‌ها به عنوان در ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مساحت معبد لوتوس حدود ۲۲۰۰ نفر می‌توانند در آن جای بگیرند. در کنار تمامی این موارد گفته شده این معبد دارای بخش‌هایی تحت عنوان پذیرش مرکزی، بخش اداری و کتابخانه نیز است.

 

فضای بیرونی معبد لوتوس در دهلی

علاوه بر معماری خیره‌کننده‌ای که معبد نیلوفر آبی دارد محوطه اطراف آن نیز دارای جذابیت‌های زیادی است. فضای اطراف این معبد طوری طراحی شده که شما تصور می‌کنید با یک نیلوفر آبی بزرگ درون آب روبرو هستید. چرا که دور تا دور بنای اصلی معبد با آب پوشانده شده است. ۹ عدد استخر آب با الهام گرفتن از برگ‌های گل نیلوفر آبی را در این مکان مشاهده خواهید کرد. سیستم نورپردازی قوی نیز سبب شده تا بنا جلوه بسیار زیباترین به خود پیدا کند.

شاید برایتان سوال باشد که این معبد باشکوه از چه مصالحی ساخته شده است؟ برای بنای این ساختمان از مصالح مختلفی کمک گرفته‌اند. به عنوان مثال گل برگ‌های نیلوفر ابی از بتن ساخته شده و برای تزیین بخش بیرونی آن از سنگ مرمر سفید استفاده کرده‌اند. در حالی که برای طراحی داخلی معبد بتن چکشی به کار گرفته شده است. علاوه بر آن از سنگ مرمر به عنوان کف پوش فضای داخلی و از سنگ‌های قرمز برای کف پوش فضای خارجی استفاده گردیده است.

 

راهنمای خرید سوغات در هند

 

طریقه دستیابی به معبد لوتوس در دهلی

معبد نیلوفر آبی در سمت جنوبی شهر دهلی، پایتخت هند واقع شده است. علاقه‌مندان به بازدید می‌توانند از مترو برای رسیدن به این معبد استفاده کنند. البته پیشنهاد ما برای این کار کرایه تاکسی‌های مخصوص هند که ریکشا نام دارند است. با سوار شدن به آن‌ها می‌توانید در کنار دسترسی به معبد لوتوس از تجربه سوار شدن به این ماشین‌ها نیز لذت ببرید. در زیر آدرس دقیق دستیابی به معبد لوتوس آورده شده است:

 

۵ تفریح شبانه در سفر به جیپور

  • Lotus Temple Rd, Bahapur, Shambhu Dayal Bagh, Kalkaji, New Delhi, Delhi ۱۱۰۰۱۹, India

علاقه‌مندان به بازدید باید توجه داشته باشند که در ساعات کاری معبد در آن حضور پیدا کنند. برای این منظور می‌توانید از روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه بین ساعات ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر به دیدن معبد لوتوس بروید. توجه داشته باشید که این معبد در روزهای دوشنبه تعطیل است.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران