جاهای دیدنی دهلی هند

جاذبه‌های گردشگری دهلی
جاهای دیدنی دهلی هند

دهلی شهر بناهای باستانی و تنوع مذهبی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای هر رده سنی به شمار می‌آید. از مساجد باشکوه و قلعه‌های شگفت انگیز گرفته تا مناظر طبیعی خیره کننده را می‌توانید در جاهای دیدنی دهلی شاهد باشید. این شهر که به دو قسمت دهلی نو و دهلی قدیم تقسیم شده، جاذبه‌های توریستی متضاد و جالب توجهی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

جاذبه های گردشگری دهلی هند

در سفر با تور هند درخواهید یافت دهلی شهری است که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند و در این خطه، به وضوح می‌توانید رد پای فرهنگ مغول، انگلیس و هند باستان را شاهد باشید. از معماری‌های باشکوه گرفته تا زندگی شبانه مفرح، بازارهای پر رفت و آمد و غذاهای هوس انگیز در اینجا به استقبال مسافران می‌آیند و روزهایی به یادماندنی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند:

 

قلعه سرخ

سفر مجازی خاطره انگیزمان را از قلعه سرخ دهلی شروع می‌کنیم که با عنوان دروازه لاهور نیز شهرت دارد و یکی از مهمترین جاهای دیدنی دهلی محسوب می‌شود. این قلعه هلالی شکل، مورد استقبال گردشگران خصوصا علاقمندان به خرید است. زیرا یک بازار قرن هفدهمی را در خود جای داده که از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی‌هایی همچون کالاهای نقره، جواهرات، ابریشم و مواد غذایی به شمار می‌آید.

از دیگر دیدنی‌های قلعه سرخ می‌توان به  Diwan-i-Am اشاره کرد که با مرمر سفید تزئین شده و سابقا، بعنوان تالار عمومی برای پذیرایی از رعایای امپراطور کاربری داشت. در عین حال بخشNaubat Khana  در این قلعه، اکنون گالری‌هایی را در خود جای داده که آلات موسیقی همچون سنج و طبل را به نمایش می‌گذارند. این بخش، سابقا مورد استفاده افرادی بود که برای امپراطور نوازندگی می‌کردند.

قطب منار

قطب منار که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در واقع یک برج ۵ طبقه است که با وجود ارتفاع ۷۰ متری، بلندترین مناره هند به شمار می‌آید. این بنا که یادگاری از قرن دوازدهم و یکی از مهمترین جاهای دیدنی دهلی است، با انواع سنگ‌ها از جمله ماسه سنگ و سنگ مرمر ساخته شده و کتیبه‌های قرآنی و سایر کنده کاری‌های جالب توجه و همچنین یک ستون آهنی ۲۰۰۰ ساله را نیز ارائه می‌دهد.

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی هند

باغ‌های لودی

اگر در حوالی بازار محبوب خان مشغول گشت و گذار بودید، حتما سری هم بزنید به باغ‌های لودی که در شمار بهترین جاهای دیدنی دهلی محسوب می‌شود. این پارک ۹۰ هکتاری، جاذبه‌های باشکوهی همچون مقبره‌های قرن پانزدهمی سلاطین لودی و مسجدی با کاش‌ های آبی و سایر آثار به جا مانده از امپراطوری لودی را در خود جای داده است.

این فضای مفرح در دهلی نو واقع شده و زیستگاه ۱۰۰ گونه درخت بومی، پرندگان بی نظیر و ۵۰ گونه پروانه است و پارک ملی بونسای هند را نیز شامل می‌شود. بعلاوه روی دریاچه پارک، می‌توانید شاهد پل ۸ پایه قرن شانزدهمی به نام Athpula باشید که از ستون‌ها و طاق‌های باشکوهی برخوردار است.

گورودوارا بنگلا صاحب

این معبد که با یک استخر زیبا، گنبد و میله پرچم معروفش به استقبال مسافران تور دهلی می‌آید، یکی از مهمترین عبادتگاه‌های سیک‌های دهلی است. این ساختمان بزرگ قرن هجدهمی مشتمل بر گالری هنری، موزه تاریخ مذهب سیک و آشپزخانه بزرگی برای سرو غذاهای لذیذ و رایگان است.

 

معرفی جدیدترین رستوران‌های دهلی

معبد نیلوفر آبی

این معبد که از جمله محبوب‌ترین معابد جهان و یکی از جاهای دیدنی دهلی محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۶ بنا نهاده شد. جالب است بدانید این معبد بهایی، فاقد هر گونه بت یا نماد مذهبی است و در نوع خود، یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌آید. ظاهر معبد شبیه گل نیلوفر آبی بوده و از ۹ ضلع، یک گنبد مرکزی و ساختاری بتنی و مرمری برخوردار است و در مجموع با ۹ حوض آب احاطه شده است.

دروازه هند

در اطراف این طاق سنگی که در یک پارک مفرح واقع شده، همیشه انبوهی از گردشگران را شاهد خواهید بود که به گشت و گذار و پیک نیک مشغولند. این اثر، روی پایه‌ای سنگی قرار دارد و کاسه روی پایه، گاهی در رویدادهای مهم با روغن سوزان پر می‌شود. در عین حال، شعله‌ای همیشگی را در زیر طاق دروازه هند شاهد خواهید بود. همچنین نام بیش از ۹۰۰۰۰ جانباخته جنگ نیز روی دروازه به چشم می‌خورند. با وجود فواره‌های رنگی و نورپردازی‌های اطراف سازه، این محدوده شب هنگام زیبایی‌های دوچندانی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

معبد آکشاردام

معبد آکشاردام هند از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دهلی و بزرگ‌ترین معبد جامع هندو به شمار می‌آید. در اینجا می‌توانید از تماشای جاذبه‌هایی همچون فواره موزیکال و رقص نور در هنگام غروب آفتاب، معماری شگفت انگیز و نمایی از ماسه‌سنگ و مرمر حکاکی‌شده و همچنین نمایشگاه‌هایی در مورد آموزه‌های زندگی سوامینارایان لذت ببرید. بعلاوه یک حیاط پلکانی و زمین چمن کاری شده با مجسمه‌های برنزی از جنگجویان و قهرمانان هندی را در این فضا شاهد خواهید بود.

 

گشت و گذار در بمبئی راهنمای ۲۰۲۲

حوض خاص

این دهکده شهری در دهلی جنوبی، امکانات تفریحی همچون کلوپ‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های شیک را در خود جای داده است. بعلاوه در Hauz Khas می‌توانید از بقایای معماری مغول دیدن کنید. همچنین این محدوده که مورد استقبال مردمان هند خصوصا ثروتمندان است، در نزدیکی پارک گوزن، بوتیک‌های طراحان مشهور و گالری‌های هنری واقع شده است.

پادشاهی رویاها

از دیگر جاهای دیدنی دهلی می‌توان به این مجموعه فرهنگی اشاره کرد که مکانی برای اجراهای زنده، از جمله تاترهای هندی و بین المللی است و در عین حال معماری باشکوه، بلواری برای نمایش صنایع دستی و هنری منحصر به فرد و سرو غذاهای اصیل را ارائه می‌دهد. این فضا در نزدیکی گوروگرام، رسالت خود را بر اساس ارائه فرهنگ غنی هند گذاشته و یکی از بهترین مکان‌ها برای سرگرمی و تفریح در سفر با تور هند به شمار می‌آید.

 

معرفی ۱۲ مقصد محبوب گردشگری هند

دنیای شگفتی

این تم پارک که با نام "WOW" نیز شناخته می‌شود، مکانی برای تفریح بزرگسالان و کودکان بوده و بیش از ۲۰ وسیله سرگرمی و بازی را در خود جای داده است. بعلاوه این شهر بازی در سطح جهانی و در مساحتی بالغ بر ۱۰ جریب، انواع تفریحات آبی، کارتیگ، گزینه‌های غذاخوری و منطقه بازی La Fiesta برای کودکان را نیز شامل می‌شود.

کیدزانیا

این تم پارک که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دهلی به شمار می‌آید، فضایی عالی برای آموزش مشاغل به کودکان را شامل می‌شود و در واقع یک ماکت از دنیای واقعی است. در این فضای تعاملی می‌توانید شاهد بخش‌های برای مشاغل مختلف از جمله مراکز پزشکی، مجتمع‌های خرید و آتش نشانی و غیره باشید. در حقیقت کودکان در KidZania ، اطلاعاتی را راجع به حرفه‌های مختلف خواهند آموخت.

منطقه کانات

اگر می‌خواهید از بهترین جاهای دیدنی دهلی نظیر گورودوارا بنگلا صاحب، جانتار مانتار، ساعت آفتابی، هتل‌های مجلل و بازارهای کوچک محبوب دیدن کنید، حتما سری به منطقه کانات بزنید. جالب است بدانید اینجا از جمله گران‌ترین فضاهای تجاری در دنیا بوده و با نام CP نیز شهرت دارد.

 

بهترین مقاصد زمستانه هند در سال ۲۰۲۲

بازار دیلی هات

بازار Dilli Haat که یک محیط روستایی و بی تکلف را برای ارائه فرهنگ هند ارائه می‌دهد، در زمینی با مساحت ۶ هکتار گسترده شده و انواع غذاهای بومی و صنایع دستی را در ۶۲ غرفه‌اش به فروش می‌رساند. ضمن اینکه این مکان، میزبان رویدادهایی فرهنگی و هنری نظیر رقص و موسیقی است.

پارک آبی فان ان فود ویلج

اگر گذرتان به جاده دهلی قدیم-گورگان افتاد، حتما سری هم بزنید به این پارک آبی که یکی از بهترین مکان‌های تفریحی و جاهای دیدنی دهلی برای بزرگسالان و کودکان بوده و در شمار بزرگ‌ترین مجموعه سرسره‌های آبی و سرگرمی‌های هند محسوب می‌شود. در واقع در اینجا می‌توانید از ۲۱ وسیله سواری و ۲۲ سرسره آبی،  باغ‌های محوطه سازی شده و امکانات شکم گردی برخوردار شده و ساعاتی مفرح را همراه با عزیزانتان سپری نمایید.

جهان برفی

در این فضای سرد ۱۰ درجه و پوشیده از برف، می‌توانید از وسایل و امکانات تفریحات زمستانی از جمله پیست اسکی، پاتیناژ و سورتمه سواری برخوردار شوید. بعلاوه Snow World که در مرکز خرید DLF  هند در نویدا قرار دارد، با مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ تر مربع، بزرگ‌ترین پارک برقی آسیا به شمار می‌آید.

 

۱۵ هتل رمانتیک هند

آرامگاه همایون

این مقبره قرن شانزدهمی که به یاد همایون و توسط بیوه او بگا بیگم در یک باغ بزرگ ساخته شده، باغ‌هایی با کانال‌های آبی، نورپردازی‌های حرفه‌ای و جذاب شبانه و معماری مغول را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. بعلاوه این مکان که از برترین جاهای دیدنی دهلی است، با مقبره سایر فرمانروایان مغول نیز احاطه شده است.

مرکز تفریحی آپوقار

این پارک از امکانات برگزاری ضیافت در یک فودکورت زیبا برای ۳۵۰۰ نفر برخوردار بوده و در عین حال ۱۶ وسیله بازی خلاقانه از جمله بلندترین سرسره ۹۳ فوتی هند را در خود جای داده است. همچنین در این تم پارک آبی که محیطی جنگلی را ارائه می‌دهد، می‌توانید جذابیت‌های قدیم دهلی را از نزدیک شاهد باشید.

 

موزه ملی راه آهن

این موزه، از دیگر جاهای دیدنی دهلی نو است. موزه در مساحتی بیش از ۱۱ هکتار گسترده شده و گالری سرپوشیده آن شامل یک ساختمان هشت ضلعی است که ۶ گالری نمایشگاهی را در خود جای داده است. همچنین یک محوطه باز بزرگ نیز، برای شبیه سازی فضای یک حیاط راه آهن در اینجا طراحی شده است.

این مکان جاذبه‌هایی نظیر لوکوموتیو، شبیه سازهای جمع آوری شده از ایالات مختلف کشور، کتاب‌ها، نقشه‌ها اسناد و نقاشی‌ها را در خود جای داده  و شما را به حال و هوای ۱۶۰ سال صنعت راه آهن هند می‌کشاند. اینجا در واقع بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ راه آهن و یکی از برترین جاذبه‌های دهلی در هند محسوب می شود.

 

زیباترین لوکیشن‌های عکاسی برای عروسی در هند

 

مسجد جاما

این مسجد ماسه سنگی و مرمری قرمز در دهلی قدیم با ۳ دروازه، ۴ برج و ۲ مناره و حیاطی با ظرفیت ۲۵۰۰۰ نفر به استقبال مخاطبانش می‌آید. علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز ساعات نماز، از این مکان دیدن کنند که بزرگت‌رین مسجد هند و از مهمترین جاهای دیدنی دهلی است. گفتنی است این بنا بین سال‌های ۱۶۵۰ و ۱۶۵۶ در زمان سلطنت شاه جهان امپراتور مغول شکل گرفت. اینجا یکی از بناهای تاریخی هند است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 

باغ وحش دهلی

ارگ قرن شانزدهمی، جزیره‌ای سرسبز، ۱۳۰ گونه از گیاهان و جانوران از جمله ببر باشکوه سفید بنگال  و مساحتی بالغ بر ۱۷۶ هکتار در دهلی نو، از جمله جذابیت‌های باغ وحش دهلی به شمار می‌آیند. در نظر داشته باشید که به جز آب آشامیدنی، مجاز به همراه داشتن هیچ خوراکی به این باغ وحش نیستید.

 

جانتار مانتار

این جاذبه که از مهمترین جاهای دیدنی دهلی نو است، در عین حال یکی از ۵ رصدخانه نجومی ساخته شده در سال ۱۷۲۵ توسط مهاراجه  Jai Singh محسوب می‌شود. جالب است بدانید این مکان، ۱۳ ابزار نجوم را در خود جای داده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. هدف اولیه ساخت این رصدخانه، جمع آوری جداول نجومی و پیش بینی زمان و حرکات خورشید، ماه و سیارات بود.

 

تفریح در بهترین سواحل گوا

۰۲ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 23 مهر 1402)

نظرات کاربران