محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلی: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری دهلی
محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلی: قسمت دوم

برای تجربه ترکیبی از قرن‌ها میراث مغول و توسعه شهری، حتما باید با تور دهلی سری به این شهر زیبا بزنید. در اینجا از معماری‌های باشکوه و بازارهای پر رفت و آمد گرفته تا غذای وسوسه انگیز و زندگی شبانه پرطرفدار به استقبال مسافران می‌آیند. چه برای خانواده‌ها و چه برای کسانی که به صورت انفرادی سفر می‌کنند، این شهر حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. بعلاوه در تور هند، فرصت‌های زیادی برای علاقمندان به هیجان و ماجراجویی وجود دارد. بیایید در ادامه مقاله قبل، با برخی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلی آشنا شویم.

 

پارک آبی فان ان فود ویلج

این پارک آبی که در جاده دهلی قدیم-گورگان واقع شده است، بزرگ‌ترین مجموعه سرسره‌های آبی و سرگرمی‌های هند را در خود جای داده است. شایان ذکر است این پارک دارای ۲۱ وسیله سواری، ۲۲ سرسره آبی شامل استخر موج، گردباد، سرسره چند خطی، و ترن هوایی سریع است و همچنین دارای یک منطقه بازی جداگانه برای کودکان می‌باشد. علاوه بر این، از باغ‌های محوطه‌سازی‌شده و فروشگاه‌های غذای برای لذت بردن و شکم گردی برخوردار است. اگر از مبتدیان شنا و ورزش‌های آبی هستید، باید بگوییم این پارک آبی یک منطقه امن برای مبتدیان در منطقه استخر در نظر گرفته است. اگر مایلید که همراه فرزندان دلبندتان به این پارک بیایید، می‌توانید یکی از روزهای هفته از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰  را برای اینکار اختصاص دهید.

 

۹ مکان متفاوت در نزدیکی دهلی

جهان برفی

Snow World، در داخل مرکز خرید DLF هند در نویدا واقع شده و بزرگ‌ترین پارک برفی سرپوشیده آسیا با امکانات پاتیناژ و سورتمه سواری به شمار می‌آید. این مکان با مساحت ۶۰۰۰ متر مربع، یک سرزمین عجایب واقعی مملو از برف است. این پارک با ارائه فضای داخلی مسحورکننده و دامنه فعالیت‌های بی‌نظیر، هوای سرد ۱۰ درجه را ارائه می‌دهد. بعلاوه، این مکان تفریحی خانوادگی، دارای سرسره‌های اسکی و چند ترن هوایی است. اگر در یکی از روزهای هفته از ساعت ۱۱:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰ فرصت کردید، حتما سری به این مکان خاطره انگیز و جذاب بزنید.

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون، مقبره‌ای رفیع در یک باغ بزرگ مربع شکل و دوست داشتنی است که از سنگ مرمر سفید و ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. این بنا، بعنوان نمونه اولیه تاج محل آگرا طراحی شد و نمونه‌ای عالی از معماری مغول به شمار می‌آید.

این آرامگاه که در اواسط قرن شانزدهم به یاد همایون توسط بیوه او بگا بیگم ساخته شد، به دلیل داشتن میدان‌های باغ با کانال‌های آبی، چهارباغ نیز خوانده می‌شود. گفتنی است اینجا با گورهای فرمانروایان مغول و مقبره عیسی خان (معمار تاج محل) احاطه شده است. در ضمن نورپردازی‌های حرفه‌ای و جالب، از این فضا در شب جذابیتی دوچندان می‌سازند.

مرکز تفریحی آپوقار

این پارک آبی با تم جنگل‌های بارانی، جذابیت فضاهای قدیمی را به دهلی باز می‌گرداند. این پارک با مساحتی به وسعت ۱۰ هکتار، ۱۶ وسیله سواری خلاقانه از جمله Rapid Racers را در خود جای داده که بلندترین سرسره ۹۳ فوتی هند و اولین وسیله سواری سقوط آزاد محسوب می شود. بعلاوه، این پارک دارای فضا و امکانات ضیافتی برای حداکثر ۳۵۰۰ مهمان است و یک فودکورت شگفت‌انگیز با دکوراسییون زیبا و غذاخوری مسحورکننده دارد.

 

۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

دریاچه دامداما

در ۶۰ کیلومتری I.T.O. دهلی، دریاچه دامداما منظره‌ای عالی از ترکیب آب‌های درخشان و رشته کوه‌های آراوالی را ارائه می‌دهد و برای پیک نیک‌های روزانه گزینه‌ای عالی به شمار می‌آید. اینجا یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی در هاریانا است که به دلیل آرامشش محبوبیت دارد. بعلاوه در اینجا می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند پاراسیلینگ، بالون سواری، صخره‌نوردی، کمپینگ و پیاده‌گردی بهره مند شوید. در ضمن، ریزورت‌های مختلفی در مجاورت این دریاچه وجود دارند که برای استراحت خانوادگی یا جلسات شرکتی بسیار ایده آل هستند.

موزه ملی راه آهن

این موزه برای اولین بار در نوع خود در هند، بزرگ‌ترین مجموعه از نمایشگاه‌های مربوط به مقوله راه آهن را ارائه داده است. آثار این موزه از جمله لوکوموتیو و شبیه سازهای جمع آوری شده از ایالات برتر و مختلف کشور، در اندازه واقعی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرند.

 گالری‌های سرپوشیده در این موزه ۱۱ هکتاری همچنین اسناد، نقاشی‌ها، کتاب‌ها، نقشه‌ها و موارد دیگر را نگهداری می‌کنند و شما را به سفری در بیش از ۱۶۰ سال صنعت راه‌آهن هند می‌برند. این موزه روزهای دوشنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰ و روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ پذیرای علاقمندان است.

مسجد جاما

این مسجد که همه روزه از ۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به روی علاقمندان باز است، درست در قلب دهلی قدیم واقع شده است. گفتنی است اینجا، بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین مسجد در هند به شمار می‌آید. این بنا بین سال‌های ۱۶۵۰ و ۱۶۵۶ در زمان سلطنت شاه جهان امپراتور مغول ساخته شد و برای تکمیل آن، بیش از ۵۰۰۰ کارگر بکار گرفته شد.

گفتنی است این مسجد محبوب که از ماسه‌ سنگ قرمز و مرمر ساخته شده است، دارای سه دروازه، چهار برج، دو مناره به ارتفاع ۴۰ متر و حیاطی است که می‌تواند ۲۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. توجه داشته باشید که ورود به مسجد در هنگام نماز ممنوع است.

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی هند

راشتراپاتی بهاوان

وقتی در دهلی نو به سر می‌برید، گشت و گذار در اقامتگاه رسمی رئیس جمهور هند یعنی راشتراپاتی بهاوان را از دست ندهید. این ملک وسیع ۳۳۰ جریبی که در انتهای غربی راجپات قرار دارد، ساختمان اصلی، مجموعه موزه راشتراپاتی بهاوان و باغ‌های مشهور مغول را در خود جای داده است. این کاخ بزرگ ریاست جمهوری که ساخته سر ادوین لوتینز و هربرت بیکر است، بزرگ‌ترین اقامتگاه هر رئیس دولتی در جهان است و واقعا یک شگفتی معماری به شمار می‌آید. در ضمن بازدید از این مکان، همه روزه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۶:۰۰ امکانپذیر است.

باغ وحش دهلی

باغ وحش دهلی که با عنوان پارک جانورشناسی ملی نیز شهرت دارد، بیش از ۱۳۰ گونه از حیوانات، پرندگان و خزندگان سراسر جهان را در زمینی به مساحت ۱۷۶ هکتار در دهلی نو در خود جای داده است. البته ببر باشکوه سفید بنگال از مهمترین جاذبه‌های این باغ وحش محسوب می‌شود. این مکان بسیار مورد علاقه گردشگران تور دهلی و همچنین مردم محلی است و امکان بازدید از آن، همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت  ۹:۰۰ صبح تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر مقدور می‌باشد.

از دیگر جاذبه‌های این پارک می‌توان به ارگ قرن شانزدهمی و جزیره‌ای سرسبز و گسترده اشاره کرد. گفتنی است که باغ وحش را می‌توان با پای پیاده طی کرد و یا وسیله نقلیه ای که با باتری کار می‌کند را کرایه نمود. بعلاوه بازدیدکنندگان مجاز به آوردن هیچ خوراکی به جز آب آشامیدنی نیستند، اما یک غذاخوری در باغ وحش وجود دارد. لازم به ذکر است اینجا یکی از بهترین باغ وحش‌های هند به شمار می‌رود.

جانتار مانتار

اینجا یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در دهلی است. این سایت که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، دارای ساعت آفتابی است که می‌تواند زمان روز را بر اساس حرکات خورشید اندازه گیری کند. اینجا یکی از پنج رصدخانه نجومی است که توسط  مهاراجه Jai Singh  در سال ۱۷۲۵ ساخته شد. در مجموع ۱۳ ابزار معماری نجومی در اینجا وجود دارند و می‌توانید چند ساعتی را صرف لذت بردن از مشاهده کارکرد آنها نمایید. این مکان، همه روزه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۹:۰۰ باز است.

 

راهنمای سفر خانوادگی با کودکان به جیپور

آرامگاه صفدر جنگ

مقبره صفدرجونگ، یک مقبره ماسه‌سنگ و مرمر در دهلی است. این بنا در سال ۱۷۵۴، به سبک اواخر امپراتوری مغول برای نواب صفدرجنگ ساخته شد. این اثر با ساختارهای گنبدی و قوسی و رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و سفید، فضایی وسیع و حضوری چشمگیر دارد. گفتنی است صفدرجونگ، زمانی که احمد شاه بهادر در سال ۱۷۴۸ بر تخت نشست، نخست وزیر امپراتوری مغول و وزیرالممالک هندوستان شد.

باغ‌های مغولی

باغ‌های مغول در فضایی به وسعت ۱۵ هکتار، از ساختار باغ‌های مغول جامو و کشمیر الهام گرفته شده است. نقشه باغ‌ها در اواخر دهه ۱۹۱۰ طرح ریزی شد و کاشت گیاهان آن، بین سا‌ های ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ انجام گرفت. این باغ مملو از هزاران گل لاله، ۱۰۰ نوع گل رز و در مجموع بیش از ۵۰۰۰ گل فصلی است. اگر می‌خواهید از این مکان دلپذیر و مفرح دیدن کنید، می‌توانید در یکی از روزهای پنجشنبه تا یکشنبه، از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰ به اینجا بیایید.

پارک باستان شناسی مهرائولی

این پارک، در مجاورت مجموعه قطب منار قرار داشته و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. این مکان، تقریبا ‍۰۰ اثر باستانی مهم از جمله مقبره بالبان، مسجد Madhi ، مقبره قلی خان و راجون کی بائولی را در خود جای داده است. اگر از علاقمندان به باستان شناسی هستید، گذراندن یک روز تمام در اینجا و کاوش در بناهای تاریخی‌اش بسیار توصیه می‌شود.

 

خاص‌ترین مکان‌ها برای لذت از طبیعت دهلی

بازار لاجپات ناگار

لاجپات ناگار، یکی از شلوغ‌ترین مناطق مسکونی و تجاری دهلی است و مردم معمولا برای بازدید از بازار مرکزی به اینجا می‌آیند. شما می‌توانید کالاهای برند و غیر مارک را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری کنید. در اینجا، صدها مغازه برای انتخاب وجود دارند. این بازار،  سه شنبه تا یکشنبه از ۹:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰ باز است. اگر مایل بودید سری به این بازار بزنید، بهتر است نصف روز را برای گشت و گذار در نظر بگیرید.

قلعه پورانا کیلا

قلعه پورانا کیلا دهلی که قلعه قدیمی نیز نامیده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های دهلی به شمار می‌آید. این محوطه، در واقع بقایایی است که قدمتشان به دوره پیش از موریایی برمی‌گردد. این مجموعه، دارای سه دروازه قوسی شکل است و بناهایی مانند مسجد کویلا- آی- کوهنا را در خود جای داده است.

باغ پنج حس

باغ پنج حس، توسط شرکت توسعه حمل و نقل گردشگری دهلی توسعه یافته و یک مکان تفریحی زیبا است که مردم محلی و گردشگران آن را دوست دارند. سرتاسر این باغ ۲۰.۵ هکتاری را فواره‌ها، صخره‌های بلند، مسیرهای گل‌دار، آبشارهای آبی، باغ مغول و سازه‌های سنگی و فولادی پر کرده‌اند و زیبایی‌های باشکوهش، چشم و دل بینندگان را نوازش می‌دهند. برای بازدید، می‌توانید همه روزه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ به این مکان رویایی قدم بگذارید.

 

دانستنی‌های جذاب در مورد مثلث طلایی هند

معبد چاتارپور

این معبد هندو، در جنوب دهلی در چاتارپور واقع شده و به الهه کاتایانی تقدیم شده است. این معبد در سال ۱۹۷۴ ساخته شد و با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار، یکی از بزرگ‌ترین معابد در جهان به شمار می‌آید. گفتنی است سه مجتمع بزرگ و حدود ۲۰ مقبره از قدیسین مختلف در اینجا وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید. نمای معبد چاتارپور دهلی نیز عصرهنگام و زیر نور قرمز رنگ غروب، بسیار دیدنی است. این بنا همه روزه، از ساعت  ۶:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰ به روی علاقمندان باز است.

شانتیوان

شانتیوان یا پارک صلح، یک پارک روباز درست پشت قلعه سرخ است. این مکان یادبود، بعنوان محل سوزاندن اولین نخست وزیر هند، پاندیت جواهر لعل نهرو شناخته می‌شود. گفتنی است در اینجا، برنامه‌های ویژه و رویدادهای فرهنگی در سالگرد تولد و مرگ نهرو برگزار می‌شوند. این پارک روباز، برای استراحت و وقت گذرانی بسیار ایده آل و زیباست و از ساعت ۵:۳۰ تا ۱۹ به روی علاقمندان باز است.

موزه ملی گاندی

و در نهایت از این موزه بازدید می‌کنیم که سه شنبه تا شنبه، از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰ پذیرای بازدیدکنندگان است. اینجا بسیاری از اقلام شخصی مانند کتاب، لباس، لوازم جانبی و روزنامه‌های مهاتما گاندی را به نمایش می‌گذارد. موزه همچنین دارای یک کتابخانه وسیع است که شامل بیش از ۳۵۰۰۰ کتاب در مورد اصول اعتقادی گاندی، زندگی گاندی و سایر نشریات دوره‌ای در مورد مهاتما به دو زبان انگلیسی و هندی است. این موزه، مکانی بسیار آرام برای یک وقت گذرانی لذت بخش به شمار می‌آید.

 

چرا به جیپور سفر کنیم؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران