تفریحات جذاب باتومی در روزهای سرد و بارانی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
تفریحات جذاب باتومی در روزهای سرد و بارانی

تور باتومی همواره سفری تابستانی برای گردشگران بوده است. چرا که از موقعیت ساحلی برخوردار بوده و علاقه‌مندان به شنا و تفریحات دریایی می‌توانند نهایت استفاده را از سفر خود داشته باشند. البته در این میان مسافرانی نیز هستند که به دلایل مشغله‌های کاری و ... امکان سفر در روزهای گرم سال را به باتومی نداشته و در حین سفر شاهد سرما و بارش در آن خواهند بود. خوشبختانه شهر زیبای باتومی در هر فصل از سال تفریحات سرگرم‌کننده و دوست داشتنی را برای مسافران خود ارائه می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفریحات بهاری، پاییزه و زمستانی باتومی آشنا کنیم.

 

کافه‌گردی در باتومی

چنانچه در سفر به باتومی شاهد روزهای بارانی شدید هیچ کاری نمی‌تواند لذت بخش‌تر از کافه‌گردی در آن باشد. چرا که این شهر زیبا دارای کافه‌های متعددی برای اندکی نشستن و تماشا کردن منظره بارانی حین نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه است. به خصوص قهوه به سبک ترکی از جمله پرطرفدارترین انواع قهوه در گرجستان می‌باشد که در باتومی فرصت تست کردن آن را خواهید داشت. از جمله محبوب‌ترین کافه‌های باتومی از نظر گردشگران و مردمان محلی عبارتند از:

کافه راینو (Rhino Coffee)

کافه راینو اولین کافی‌شاپ تخصصی باتومی می‌باشد که صفر تا صد آماده‌سازی قهوه را خودش انجام می‌دهد. همچنین در این کافه می‌توانید دانه‌های مرغوب‌ترین انواع قهوه را از برندهای مختلف شناخته شده جهانی خریداری کنید. معمولا قهوه‌ها در کافه راینو به همراه شیرینی‌های طبخ شده به سبک ایتالیایی سرو می‌شوند. این کافه دارای وای فای با سرعت بالا است.

 

بهترین تفریح‌های باتومی در سفر انفرادی

کافه توپیا (Coffeetopia)

این کافه دارای یک فضای داخلی بسیار زیبا و متفاوت است. به طوری که دیوارهای آن به زیباتری شکل گچ کاری شده‌اند. چنانچه به کافه لیلا در تور تفلیس رفته‌اید این مکان شما را یاد آن خواهد انداخت. همچنین چند صحنه از فیلم عشق و کبوتر شوروی در اینجا فیلمبرداری شده که محبوبیت آن را در بین توریست‌ها دوچندان کرده است. ناگفته نماند که قیمت‌ها در کافه توپیا کمی گران بوده اما کیفیت قهوه‌ها بسیار خوب است.

کافه اریت کاوا (Erti Kava Coffee)

یکی از بهترین کافه‌های گرجستان واقع در شهر تفلیس اریت کاوا است که اخیرا شعبه سوم خود را در باتومی در افتتاح کرده است. چنانچه قصد سفر به سوانتی را نیز در تور گرجستان خود دارید می‌توانید به شعبه دیگر آن در مستیا نیز بروید.

کافه لوویل(Leuville Coffee)

یکی دیگر از کافه‌های باتومی با فضای داخلی زیبا که رفتن به آن را به عاشقان نوشیدن قهوه در روزهای بارانی پیشنهاد می‌دهیم، کافه لوویل است. البته قیمت‌ها در این کافه نیز کمی گران بوده اما فضای زیبا و طعم لذیذ قهوه‌ها قطعا ارزش رفتن به آن را خواهد داشت.

 

گشت و گذاری هنرمندانه در شهر باتومی

 

بازدید از موزه‌ها و گالری‌های باتومی

چنانچه شرایط آب و هوایی باتومی برای گشت و گذار در هوای آزاد مساعد نبود بازدید کردن از موزه‌ها و گالری‌های متعدد آن می‌توانند ایده جالبی برای سرگرمی توریست‌ها باشند. چندین مؤسسه فرهنگی در باتومی وجود دارد که برای گذراندن یک بعد از ظهر بارانی مناسب هستند. از جمله چند مورد از موزه‌های پیشنهادی ما برای علاقه‌مندان به قرار زیر هستند:

موزه باستان شناسی باتومی

این موزه که در از بخش  تشکیل شده است، آثار باستانی کشف شده در حفاری‌های اطراف آجارا و به خصوص از گورستان یونانی پیچوانری را به نمایش می‌گذارد. این آثار شامل سفال‌های منقوش، سکه‌ها و جواهرات طلا در باتومی هستند که قدمت برخی از آنها به قرن ۵ قبل از میلاد می‌رسد. بسیاری از نوشته‌های توضیحات به زبان انگلیسی هستند و کارکنان شما را در هر خصوص راهنمایی خواهند کرد. موزه باستان شناسی همه روزه (به جز دوشنبه‌ها) از ساعت ۱۰ صبح باز است. هزینه ورودی آن نیز ۳ لاری (واحد پول گرجستان) می‌باشد.

موزه هنرهای زیبای آجارا

از دیگر موزه‌های جذاب باتومی که در سفر خود می‌توانید به بازدید از آن بروید، موزه آجارا است. این موزه نقاشی‌های نفیسی از هنرمندان معاصر گرجستان را به نمایش می‌گذارد. این موزه اولین بار در سال ۱۹۹۸ اففتاح گردید و به عنوان یکی از بناهای معروف باتومی شناخته می‌شود. بنای موزه از دو طبقه تشکیل شده که در هر دو طبقه می‌توانید از آثار هنری بسیار زیبایی دیدن کنید. چنانچه تصمیم به بازدید از موزه آجارا گرفتید باید بلیط ورودی به قیمت ۱ لاری برای بزرگسالان و ۰.۵ لاری برای کودکان زیر ۱۲ سال تهیه کنید. برای کودکان زیر ۶ سال نیازی به خرید بلیط نیست. ساعات کاری آن نیز در تمامی ایام هفته به غیر از دوشنبه‌ها از ۱۰ صبح الی ۶ عصر است. برای دسترسی به آن از هر وسیله نقلیه‌ای می‌توانید استفاده کنید.  

 

یک روز خاطره‌انگیز در باشگاه سوارکاری باتومی

 

به بازدید از مسجد اورتا جامی باتومی بروید

مسجد اورتا جامی (ORTA JAME) یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی است که بازدید از آن در روزهای بارانی و سرد سال می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. حدود ۳۰ درصد از مردم آجار از دین اسلام پیروی می‌کنند. به همین دلیل شهر باتومی یکی از معدود مکان‌هایی در گرجستان است که می‌توانید صدای زمزمه اذان را در پشت بام‌های آن بشنوید. اورتا جامی که از آن به عنوان مسجد مرکزی باتومی نیز یاد می‌شود، تنها مسجد فعال شهر به حساب می‌آید. اورتا جامی به معنای "مسجد وسط" است. شاید علت نامگذاری آن به این دلیل بوده که در گذشته این مسجد در وسط شهر قرار داشت. مناره سفید مسجد بر فراز شهر قدیمی باتومی تقریبا از هر یک از خیابان‌های سنگفرش شده نزدیک بندر قابل مشاهده است. بازدیدکنندگان می‌توانند خارج از اوقات نماز به داخل مسجد بروند. توصیه می‌کنیم حتما در تور باتومی از کنده کاری‌های چوبی و گچ بری‌های رنگارنگ فضای داخلی مسجد دیدن کنید.

 

بازدید از کلیسای جامع باتومی

مورد بعدی از تفریحاتی که می‌توان آن را جایگذین گشت و گذار در هوای آزاد کرد، بازدید از کلیسای جامع باتومی است. این بنا بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس باتومی بوده و با نام کلیسای جامع ولادت باکره مقدس نیز شناخته می‌شود. کلیسای جامع یک بنای مذهبی با ابهت در شهر است که به سبک معماری گوتیک در حاشیه غربی شهر قدیمی قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۸۹۷ توسط دو برادر که بومی باتومی بودند، ساخته شد و در ابتدا به عنوان یک کلیسای کاتولیک از آن استفاده می‌شد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، قبل از اینکه در سال ۱۹۸۹ به عنوان کلیسای ارتدکس شناخته شود، بسته شد. در آن سال‌ها این کلیسا به عنوان یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل بسیاری از نقاشی‌های دیواری از بین رفتند؛ اما اکنون در نتیجه بازسازی‌هایی که همچنان در حال انجام هستند جلوه بسیار زیبایی پیدا کرده است.

نمای سه گنبدی کلیسا و همچنین نمای داخلی آن بسیار متمایز است. علاوه بر این بنای مذهبی مسیحیت می‌توانید از دیگر کلیساهای تاریخی و زیبای باتومی نیز در سفر خود دیدن کنید. کلیسای حواری ارمنی، کلیسای ارتدکس روسی سنت نیکلاس، کلیسای کاتولیک رومی از جمله این مکان‌ها می‌باشند که همگی در فاصله نزدیکی به هم قرار دارند. در میان شهرهای گرجستان، باتومی به عنوان یکی از شهرهایی که می‌توان مذهب‌های متعددی در آن را مشاهده کرد، شناخته می‌شود.

 

به تماشای فیلم در سینما آپولو باتومی بروید

سینما آپولو (Cinema Apollo in Batumi) علاوه بر اینکه یکی از چشمگیرترین بناهای باتومی می‌باشد، تنها سینمای فعال این شهر است. بنای این سینما اولین بار در سال ۱۹۱۱ ساخته شد که امروزه ساختمانی که مشاهده خواهید کرد نتیجه بازسازی‌های اساسی بوده است. مدیریت سالن‌های این سینما بر عهده کینوآفیشا بوده و فیلم‌ها در آن به زبان‌های گرجی، روسی و انگلیسی به نمایش در می‌آیند. چنانچه اهل فیلم هستید با یک تیر دو نشان زده و در کنار بازدید از بنای زیبای سینما آپلو به تماشای یک فیلم دوست داشتنی در آن بروید. با این تفریح دیگر جای نگرانی بابت شرایط بد آب و هوایی نخواهد بود.

سینما آپلو دارای امکاناتی نظیر کافه تریا و اینترنت وای فای با سرعت بالا است. سالن‌های سینما از به روزترین تجهیزات صوتی و تصویری برای به نمایش گذاشتن فیلم‌های روز دنیا و گرجی استفاده می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید یکی از جدیدترین فیلم‌های سینمای دنیا را با کیفیتی بسیار بالا در این مکان مشاهده کنید. معمولا هر روز ۳ تا ۴ فیلم در هر کدام از سال‌های این سینما به نمایش گذاشته می‌شوند. ساعات کاری آن همه روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه شب بوده و قیمت بلیط‌ها با توجه به نوع فیلمی که قصد تماشای آن را دارید بین ۸ تا ۱۵ لاری متغیر خواهد بود.

 

در کارگاه‌های هنری باتومی شرکت کنید

باتومی با کارگاه‌های هنری خود در بین گردشگران شهرت دارد. بنابراین علاقه‌مندان در این سفر فرصت شرکت در آن‌ها را پیدا خواهند کرد. یکی از جذاب‌ترین این کارگاه‌ها متعلق به گروه گولاکس (GUELAXI) بوده و در طبقه سی و نهم برج ساحلی اربی در استودیویی مشرف به دریا برگزار می‌گردد. کارگاه‌ها به زبان‌های فرانسوی، گرجی، روسی و انگلیسی اجرا می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از قیمت‌ها و اطلاعات بیشتر، صفحه فیسبوک آنها را بررسی کرده و یا از بومیان شهر کمک بگیرند.

 

مرکز خرید مترو سیتی فروم باتومی

۰۳ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 25 تیر 1401)

نظرات کاربران