بازدید از پارک‌های ملی هند (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری هند
بازدید از پارک‌های ملی هند (بخش دوم)

در بخش اول این نوشته ما شما را با ۶ پارک ملی بسیار مهم و جذاب هند آشنا کردیم و شرایط بازدید از آن‌ها در تور هند را برایتان شرح دادیم. با این حال پارک‌های ملی بسیار بیشتری در این کشور هستند که نمی‌توان همه را یک به یک توضیح داد. به همین دلیل در این مقاله، دیگر پارک‌های ملی مهم هند را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

پارک ملی سانداربانز (Sundarbans National Park)

از جمله دیگر پارک‌های ملی هند که جزو میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و البته که یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های باتلاقی هند را نیز داراست. در سانداربانز شما پلنگ‌هایی را خواهید دید که در آب شنا کرده و خود را خنک می‌کنند یا در دشت به گردش مشغولند. بر خلاف باقی پارک‌های ملی و مناطق محافظت شده‌ی هند، روش جابه‌جایی در این پارک ملی پای پیاده یا با جیپ نیست و شما بعد از رسیدن به محل پارک، باید به قایق به جاهای مختلف این محل بروید.

 

۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

کلکته نزدیک‌ترین شهر توریستی در نزدیکی پارک ملی سانداربانز است اما با توجه به این که هم فرودگاه و هم ایستگاه قطار نزدیک به آن‌جا وجود دارد، آن‌ها که اهل طبیعت گردی و ماجراجویی هستند، می‌توانند در سفر با تور هند خود را از طریق هوا و مسیر ریلی به آن‌جا برسانند. ناگفته پیداست که چنین محلی برای کمپینگ اصلا مناسب نیست و تنها یک مکان رسمی برای این کار در نظر گرفته شده که "کمپ پلنگ ساندربان" نام دارد و بیشتر یک اقامتگاه‌ طبیعت گردی به شمار می‌رود. از دیگر حیواناتی که می‌توانید در این محل ببینید، می‌توان به گربه‌های ماهیگیر، روباه، گوزن خال دار، کروکدیل‌های آب شور، عقاب دریایی سینه سفید و ... اشاره کرد. بهترین زمان برای رفتن به این پارک ملی نیز بین ماه‌های نوامبر تا مارس است.

  • مساحت پارک ملی سانداربانز: ۱۳۳۰ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۶۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۴۸ کیلومتر (کانینگ)

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی هند

منطقه‌ی محافظت‌ شده‌ی پِریار (Periyar Reserve)

معروف‌ترین پارک ملی در جنوب هند که نام خود را از رودخانه‌ای به ارث بده که بلند‌ترین رودخانه در کرالا به حساب می‌آید. دشت‌های سرسبز و زیبا، دریاچه‌ها و رودخانه‌های متعدد و تنوع کم‌نظیر زیستی از جمله چیزهایی هستند که باعث شده تا خیلی از کسانی که در تور هند به کرالا می‌روند از این پهنه‌ی سرسبز و زیبا دیدن کنند. سافاری‌های مختلفی از جاهای متفاوت در کرالا به این محل برگزار شده و شما خیلی راحت می‌توانید در این سفر از جاهای دیدنی از جمله دریاچه‌ی پریار نیز دیدن کنید و در ساحل این مکان زیبا قدم بزنید یا حتی پیک نیک برگزار کنید.

همانقدر که رفتن به پارک ملی پریار راحت است، کمپ زدن در آن‌جا نیز ساده بوده و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و خیلی ویژگی‌های دیگر، آن‌جا را به یکی از بهترین مکان‌ها در جنوب هند برای این کار تبدیل کرده است. تمام این منطقه به حیوانات متنوعی که در آن‌جا زندگی می‌کنند، معروف بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به ببر، گائور، فیل، سنجاب‌های غول‌پیکر هندی، نوک شاخ، دارکوب و ... اشاره کرد. در تمام طول سال می‌توانید از آن‌جا دیدن کرده و از بودن در فضای این منطقه‌ی محافظت شده لذت ببرید.

  • مساحت منطقه‌ی محافظت‌ شده‌ی پِریار: ۳۰۵ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۱۵۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۱۳۸ کیلومتر (مادورای)

 

دانستنی‌های جذاب در مورد مثلث طلایی هند

پارک ملی هیمالیای بزرگ (Great Himalayan National Park)

پارک ملی هیمالیای بزرگ جدیدترین پارک ملی در هند است که به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شده و یکی از مرتفع‌ترین مناطق محافظت شده در جهان به حساب می‌آید که ارتفاع آن بین ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ متر مربع است. این جا دقیقا مکانی است که شما می‌توانید، تنوع گیاهی شگفت‌انگیز هیمالیا را -در ارتفاعات پایین‌تر پارک ملی- ببینید. در همان ارتفاعات پایین که اغلب گردشگران در تور هند از آن‌جا بازدید می‌کنند، جنگل‌هایی که پر شده‌اند از درختان سرو و کاج، فضایی فوق‌العاده را پدید می‌آورند تا در میان درختان گردش کرده و به صدای پرندگانِ پرتعداد این نواحی گوش کنید.

از گذشته این محل برای کمپ زدن یکی از بهترین جاهای این منطقه حساب می‌آمده و مراکز زیادی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. برای مثال مرکز اکوتوریسم هیمالیا، امکان کمپ زدن در محیط جنگلی و حتی کنار رودخانه را برای شما به وجود آورده و امکانات لازم برای کرایه کردن را نیز در اختیارتان می‌گذارد. البته رفتن به این محل از شهرهای توریستی هند کمی سخت است و تنها راه شما برای رسیدن به آن‌جا، پرواز به فرودگاه شیملا یا سوار شدن بر قطارهایی به مقصد این شهر بوده و از آن‌جا باید با ماشین به محل پارک ملی برسید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، حتما یک شب را در اقامتگاه‌های شهری بمانید تا خیلی راحت‌تر از این منطقه بازدید کنید.

 

لوکس‌ترین هتل‌های آگرا در هند: بخش اول

  • مساحت پارک ملی هیمالیای بزرگ: ۷۵۴ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۱۵۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۱۹۶ کیلومتر (شیملا)

پارک ملی بلکباک (Blackbuck National Park)

همانطور که از اسم این محل پیداست، پارک ملی کوچک بلکباک در گوجرات، به خاطر حفظ گونه‌ی خاص گوزن‌هایی به همین نام، به یک مکان محافظت شده بدل شده است. این پارک ملی تنها کمی بیشتر از ۳۴ کیلومتر مربع وسعت دارد اما در کنار این گوزن‌های بسیار زیبا، گرگ‌های هندی، شغال‌های طلایی، گراز‌های وحشی، نیلگای و چندین نوع پرنده‌ی دیگر نیز در آن‌جا زندگی می‌کنند. نزدیک‌ترین شهر توریستی به این پارک ملی احمدآباد است و تا جیپور هند نیز چیزی حدود ۱۱ ساعت فاصله دارد.

 

معرفی برترین مراکز خرید هند

این پارک ملی به واسطه‌ی تماشای این گونه‌ی خاص و نادر گوزن‌ها و همچنین پرندگان مختلفی که در آن‌جا زندگی می‌کنند معروف بوده و فضای مناسب برای کمپ زدن را ندارد. اگرچه می‌توان در تمام طول سال به آن‌جا رفت اما بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی بلکباک، بین ماه‌های اکتبر تا مارس خواهد بود. برای رسیدن به این مکان نیز باید از طریق مسیر ریلی به بهاوناگار بروید که در ۴۵ کیلومتری پارک قرار دارد.

  • مساحت پارک ملی هیمالیای بزرگ: ۳۴ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۲۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۴۵ کیلومتر (بهاوناگار)

 

رسم و رسوم و اعتقادات جالب هندی‌ها

پارک زیستی بانرگاتا (Bannerghatta Biological Park)

این پارک بزرگ که به پارک ملی بنگلور نیز معروف است، ترکیبی فوق‌العاده از تنوع گیاهی و جانوران خاص بوده و آن‌ها که اهل طبیعت‌گردی هستند، عاشق این مکان خواهند شد. تنوع جانوری در آن‌جا آنقدر زیاد است که تنها گونه‌های خاص همچون گرگ‌های هندی، ببرهای بنگال رویال، چندین نوع گوزن و حیواناتی از این دست به چشم می‌آیند و همچنین باید در نظر داشته باشید که گونه‌های پرندگانی که در این محل زندگی می‌کنند به بیش از ۱۰۰ می‌رسد.

پارک زیستی بانگرتا کوچک است و تنها ۲۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و البته در دسترس نیز بوده و درطول روز سافاری‌های جیپ و اتوبوس زیادی به این محل می‌روند. همچنین یک ریزورت کمپینگ در محل پارک ملی وجود دارد که می‌توانید برای اقامت و کمپ زدن به آن‌جا بروید. در مجموع بانرگاتا اگر چه نسبتا کوچک است، اما تنوعی بی‌نظیر داشته و در بیشتر طول سال می‌توانید از آن‌جا بازدید کنید. البته بهترین زمان برای رفتن به این مکان در تور هند بین ماه‌های نوامبر تا جون خواهد بود.

  • مساحت پارک ملی هیمالیای بزرگ: ۲۷ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۸۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۲۴ کیلومتر (بنگلور)

 

زیباترین آبشارهای هند را بشناسید

پارک ملی مودومالای (Mudumalai National Park)

از جمله دیگر پارک‌های ملی مرتفع در هند که بیش از ۱۰۰ ببر در کنار گونه‌های متنوعی از حیوانات و پرنده‌های در این محل زندگی می‌کنند و هر زمان که به سافاری‌هایی به مقصد پارک ملی مودومالای بروید، می‌توانید فیل‌ها را در آن‌جا ببینید. پارک جنگلی مودومالای آب و هوایی مرطوب و گرم داشته و فضایی سبز دوست داشتنی دارد و این تنوع جانوری و گیاهی، آن‌‌جا را به محلی بی‌نظیر بدل کرده است.

پارک ملی مودومالای بسیار بزرگ است و در سافاری‌ها تنها بخشی از آن‌جا را می‌توانید ببینید. بهترین زمان برای بازدید این محل نیز بین ماه‌های فوریه تا جون است. مودومالای در تامیل نادو واقع شده و از جمله پارک‌های ملی در دسترس است و سافاری‌های آن از جاهای مختلف از جمله شهرهای توریستی انجام می‌شود. چند مجموعه اقامتی جنگلی فوق‌العاده عالی برای کمپینگ و یا اقامت در خود پارک ملی نیز وجود دارد که می‌توانید شبی را در آن‌جا بگذرانید.

  • مساحت پارک ملی مودومالای: ۳۲۱ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۳۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۲۴ کیلومتر (بنگلور)

 

قلعه شگفت‌انگیز جاگار در جیپور هند

پارک ملی کودرِموخ (Kudremukh National Park)

آخرین پارک ملی که در لیستمان به آن می‌پردازیم، کودرموخ بوده که یکی از محبوب‌ترین محل‌ها برای طبیعت گردی در کارانتاکا به حساب می‌آید و جدا از سافاری‌های مختلف، خیلی‌ها به پیاده روی در دشت‌های بزرگ و زیبای آن‌جا می‌پردازند و از تنوع گیاهی این محل لذت می‌برند. این محل ارتفاعی به اندازه ۱۸۹۴ متر بالاتر از سطح دریا دارد و دارای مناظر فوق‌العاده زیبایی‌ست که از دیدنشان سیر نخواهید شد.

در این پارک ملی پستانداران زیادی از جمله ببرها، خرس‌های تنبل، گوزن‌ها و .. را خواهید دید و شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مختلف در این محل زندگی می‌کنند. برای کمپ زدن یا اقامت در پارک ملی کودرموخ نیز چندین گزینه پیش رو دارید. چند ریزورت جنگلی در این محل وجود دارد و اقامتگاه‌هایی هم هستند که برای کمپ زدن در اختیار شما قرار خواهند گرفت و امکانات کاملی نیز به شما ارائه خواهند کرد.

  • مساحت پارک ملی کودرِموخ: ۶۰۰ کیلومتر مربع
  • ورودی: ۲۰۰ رویپه
  • فاصله‌ی نزدیک‌ترین ایستگاه قطار: ۲۸ کیلومتر (بنگلور)

 

آشنایی با فضای هند در ماه رمضان

۳۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران