بازدید از جذاب‌ترین نمادهای کشور هند

جاذبه‌های گردشگری هند
بازدید از جذاب‌ترین نمادهای کشور هند

قدمت هند را به ۵ هزار سال پیش دانسته‌اند، دوره‌ای طولانی و کهن که حکومت‌های مختلفی را به خود دیده است. هر سلسله ترکیبی منحصر به فرد از سبک های معماری خاص خود را به ارمغان آورد و میراث سخاوتمندانه ای از هنرمندی درخشان را برجای گذاشت. به طوری که باید بارها با تور هند سفر کرد تا بتوان یادگارهای اصلی آن را دید. در اینجا برخی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی از سراسر کشور جمع آوری شده که هنگام بازدید در تور هند باید آن‌ها را ببینید.

 

آگرا، تاج محل

تاج محل درهند بنای یادبود ممتاز محل همسر محبوب شاه جهان شاه مغول است  که در هنگام تولد چهاردهمین فرزند خود درگذشت. حتی امروزه و بعد از گذشت قرن‌ها این نماد عشق همچنان بینندگان خود را متحیر و شگفت‌زده می‌کند. در ساخت این بنای سفید و مرمرین از ۲۸ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی استفاده شده و ۲۰ هزار نفر در ساخت آن مشارکت داشتند. تاج محل همه ساله حدود ۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده و در صدر پربازدیدترین نقاط هند قرار داشته و مسافران تور آگرا اولین جایی که به آن می‌روند همین جاست.

آدرس: Taj Mahal, Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh, India

 

دهلی، مقبره همایون

از لحاظ قدمت، مقبره همایون ۶۰ سال جلوتر از تاج محل ساخته شده است. این مقبره به دستور پسر همایون و سومین حاکم مغول ساخته شد که تا آن زمان دنیای اسلام نظیر چنین معماری شگفت انگیزی را به خود ندیده بود. این مقبره تاریخی بی‌نظیر دارای هندسه بی عیب و نقص با سنگ ماسه قرمز و مرمر سفید بوده و از زیبایی چشمگیر و حیرت انگیزی برخوردار است. فضای سبز و حوض پر آب جلوی ساختمان فضایی به شدت رمانتیک و زیبا را برای عکاسی و قدم زدن فراهم آورده است.

 

بهترین ویلاهای آرامشبخش در هند

آدرس: Humayun’s Tomb, Opposite Dargah Nizamuddin, Mathura Road, New Delhi, India

 

دهلی، قلعه سرخ

این یکی از شگفت‌انگیزترین بنای قرمز در تمام طول تاریخ است. این قلعه زمانی با الماس معروف کوه نور به شهرت رسیده بود و جواهرات زیادی در ساخت و تزئین آن به کار رفته بود اما با زوال قدرت مغول‌ها تمامی جواهرات و سنگ‌های قیمتی آن نیز به یغما رفت. ولی تمامی این نزول تدریجی نتواست هرگز از اهمیت و زیبایی آن بکاهد. امروزه این قلعه خیره‌کننده میزبان جشن سالانه استقلال هند می‌شود و اهمیت و اقتدار خود را به همه ثابت می‌کند.

آدرس: Red Fort, Netaji Subhash Marg, Chandni Chowk, Delhi, India

 

فاتح‌پور سیکری

فاتح‌پور سیکری، که به مدت ۱‍۳ سال به عنوان پایتخت امپراطور اکبر خدمت می‌کرد، اولین شهر برنامه ریزی شده دوره مغول بود که ساخته شد. اکبر پس از ملاقات با یک بانوی صوفی، که در غاری در سیکری ساکن بود، صاحب پسری شد و به همین مناسبت پایتخت خود را از آگرا به فاتح پور سیکری منتقل کرد. مساجد و کاخ‌های داخل این شهر باستانی همگی از شاهکارهای معماری به حساب می‌آیند.

 

یک روز آرام در ساحل پالولم شهر گوا

آدرس: Fatehpur Sikri, Uttar Pradesh, India

 

مادیا پرادش، سانچی اسپودا

این مجموعه بودایی تاریخی و بی‌نظیر که در دوره موریان در قرن ۳ قبل از میلاد ساخته شده، در بالای تپه‌ای کوچک در منطقه Raisen در مادیا پرادش واقع شده است. آشوکا، پادشاه بزرگ موریایی، که یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های هند باستان را بنیان نهاد، پس از آن که خونریزی عمیقی در جریان جنگ کالینگا به وقوع پیوست، به آیین بودا روی آورد. از اون آثار مذهبی زیادی به یادگار مانده که استوپای بزرگ سانچی مشهورترین این آثار مذهبی است.

آدرس: Sanchi Stupa, Sanchi, Madhya Pradesh, India

 

دهلی، دروازه هند

دروازه هند معروف‌ترین یادبود جنگ هند ادای احترام به بیش از ۸۰.۰۰۰ سرباز هندی است که در جنگ جهانی اول و جنگ انگلیس و افغانستان در جنگ کشته شدند. این دروازه توسط معمار مشهور سر ادوین لوتیانز طراحی شده که اغلب آن را به طاقی پیروزی پاریس تشبیه می‌کنند.

آدرس: India Gate, Rajpath Marg, New Delhi, India

 

جیپور، جانتا مانتار جیپور

پادشاه راجپوت ساوائی جای سینگ دوم، پنج رصدخانه در اطراف امپراطوری خود ساخت که رصدخانه جیپور دارای بیشترین تعداد ابزار ستاره شناسی بوده و یکی از بزرگ‌ترین ساعت‌های آفتابی سنگی جهان را نیز در خود جای داده است. جدا از اندازه گیری زمان، Jantar Mantar به معنی "ابزار محاسبه" برای پیش بینی خورشید گرفتگی، تعیین موقعیت ستاره‌ها و اجرام آسمانی و مطالعه سایر جنبه‌های نجوم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

سفر به گوا و دوری از شلوغی این شهر

آدرس: Jantar Mantar, Gangori Bazaar, J.D.A. Market, Kanwar Nagar, Jaipur, Rajasthan, India

 

گوا، کلیسای بوم مسیح (Basilica of Bom Jesus)

کلیسای جامع بوم عیسی یکی از برجسته‌ترین کلیساهای کاتولیک روم در هند است. ساخت آن در سال ۱۵۹۴ آغاز شد و در سال ۱۶۰۵ به پایان رسید. بقایای سنت فرانسیس ژاویر، که در تأسیس مسیحیت در هند نقش مهمی داشت، در داخل تابوتی نقره‌ای در این کلیسا حفظ شده است.

آدرس: Old Goa Road, Bainguinim, Goa, 403402, India

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 01 مرداد 1400)

نظرات کاربران