۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

جاذبه‌های گردشگری هند
۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

هند یک مقصد جادویی با فرهنگ فوق‌العاده غنی است و وقتی نوبت به خرید سوغات می‌رسد نیز، این کشور گزینه‌های رنگارنگی را پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد. در واقع می‌توانید اقلامی نظیر لباس و جواهرات، وسایل دکوراسیون خانه، آثار هنری، چای و ادویه جات و بسیاری موارد دیگر را با قیمت‌هایی مناسب، بعنوان سوغات هند خریداری کنید.

 

معروف‌ترین سوغات هند

خرید سوغات، همیشه بخشی جدایی ناپذیر از سفر بوده و هست. و هنگامی که با تور هند سفری را آغاز می‌کنید، با تنوع بالایی از گزینه‌های جذاب در این رابطه غافلگیر خواهید شد.

 

آندرا پرادش (Andhra Pradesh)

ظروف برنجی روستای بودیتی، یکی از بهترین سوغات هند در ایالت آندرا پرادش بوده و احساس منحصر به فردی را برای خریداران به ارمغان می‌آورند. همچنین این ایالت، به خاطر هنر سوزن زدن بانجارا نیز شهرت دارد. این وسایل نمایشی و سوزن‌کاری‌های محلی، سوغاتی‌های بی‌نظیری محسوب می‌شوند و در عین حال استعداد صنعتگران ماهر در این منطقه را به رخ می‌کشند.

اگر به دنبال سوغاتی برای کودک هستید، یک اسباب بازی کونداپالی بهترین هدیه است. منشا این اسباب‌بازی‌های چوبی سنتی، روستای کونداپالی بوده و زمان آن به قرن هفدهم بازمی‌گردد. امروزه صنعتگران محلی علاوه بر ابزارهای دستی، از ماشین تراش برای تراشیدن طرح‌های پیچیده چوبی استفاده می‌کنند. این طرح‌ها با الهام از اسطوره‌‌ها و زندگی روستایی خلق می‌شوند و اغلب به شکل فیل، اسب و گاری و زنان هندی هستند. در نهایت لباس ساری، منسوجات، نقاشی‌های مادوبانی، از دیگر سوغات محبوب در ایالت آندرا پرادش به شمار می‌آیند.

آروناچال پرادش (Arunachal Pradesh)

آروناچال پرادش، بهشتی برای گردشگران علاقمند به خرید محسوب می‌شود. می توانید هر نوع سوغات هند از جمله اقلام صنایع دستی را در این سرزمین پیدا کنید.

۳۰ قبیله در آروناچال پرادش وجود دارند که صنایع دستی و طرح‌های دستباف متنوعی را ارائه می‌دهند از جمله: شال‌ها، پیراهن‌ها و دامن‌های نخی. بعلاوه وسایل زیبای چوبی ساخته شده از بامبو، فرش‌های دستبافت، ماسک‌ها، زیورآلات، سفال‌های نفیس، اقلام نقره، نقاشی‌های جذاب و غیره را باکیفیتی عالی در بازارهای آروناچال پرادش پیدا خواهید کرد.

 

آنتیک‌فروشی‌های آگرا، شهر تاج محل نماد عشق در دنیا

آسام (Assam)

مهم‌ترین چیزی که می‌توانید بعنوان سوغات هند در آسام خریداری کرده و با خود به خانه ببرید، چای است. این ایالت، مملو از باغات چای بوده و بعضی از بهترین تولیدات هند مربوط به همین باغ‌های بزرگ می‌شود.حتی بازدید از باغ‌های بزرگ چای نیز جزو فعالیت‌های مهمی خواهد بود که در سفر به این منطقه از هند باید به انجام برسانید.

بیهار (Bihar)

بیهار به هنرمندانش که نقاشی‌هایی در سبک کالام و ماندوبانی انجام می‌دهند، معروف بوده و شما می‌توانید آثار مختلفی از این سبک را در گوشه کنار این ایالت خریداری کرده و با خود به خانه ببرید. این نقاشی‌ها عموما به داستان‌های قدیمی و سنت‌های هندی پرداخته و خطوط خارجی تیره و سادگی، از جمله مشخصه‌های ظاهری آن به حساب می‌آید.

چاتیسگار (Chattisgarh)

این ایالت را با نام راتانپور نیز می‌شناسند و مهم‌ترین صنایع دستی آن‌جا که بعنوان سوغات هند خواهید یافت، ظروف و دکور سفالی است که در کارگاه‌های متعدد این منطقه ساخته می‌شوند و بعضا به شکلی هنرمندانه و فوق‌العاده زیبا نقاشی می‌شوند. تنوع محصولات سفالی در چاتیسگار آنقدر زیاد است که گاهی می‌مانید چه چیزهایی بخرید و همیشه سر این که جا برای بردن وسایل کافی ندارید، حرص خواهید خورد.

 

معرفی ۵ بازار محلی محبوب جیپور

گوا (Goa)

قطعا تور گوا را بیشتر برای خوشگذرانی، تفریحات ساحلی و شرکت در پارتی‌های شبانه انتخاب می‌کنید اما در این ایالت نیز، سوغات خاص وجود دارد که می‌توانید خرید کنید. با توجه به وجود درختان متعدد نارگیل، مردم این سرزمین نیز یاد گرفته‌اند تا با پوسته سخت و چوبی نارگیل، آقار هنری تولید کنند. آثاری که در جای جای این ایلات می‌بینید و با قیمت پایینی می‌توانید برای خود خریداری نمایید.

گوجرات (Gujarat)

گوجرات به پارچه‌های رنگارنگ و لباس‌های سنتی هند معروف بوده و اگر دوست دارید در طول سفر خود ساری، پارچه‌های هندی و چیزهایی از این دست را بعنوان سوغات هند بخرید، این ایالت بهترین گزینه برای شما خواهد بود.‌ البته در گوجرات محصولات صنایع دستی به وفور پیدا می‌شود و در دسته‌بندی‌های مختلف می‌توانید محصولات متفاوتی را برای خرید پیدا کنید اما مهم‌ترین سوغات در گوجرات، پارچه است.

هاریانا (Haryana)

وقتی وارد بازارهای هاریانا می‌شوید، محصولات چوبی کوچک و بزرگی را می‌بینید که به شکل‌های مختلف طراحی شده و برای مصارف متفاوت به فروش می‌رسنند. از چیزهای بزرگی همچون مبل و میز گرفته تا محصولات ورزشی و حتی کاسه و بشقاب چوبی و دکورهای خیلی کوچک که با ظرافت کنده کاری شده‌اند را در هاریانا می‌توانید خریداری کنید.

 

معرفی بهترین بازارهای غذا در دهلی

هیماچال پرادش (Himachal Pradesh)

وقتی در سفر به هند به هیماچال پرادش می‌روید، به هیچ وجه نباید خرید محصولات پشمی را فراموش کنید. از ژاکت و کلاه و شالگردن تا هر چیز دیگری در این جا به فروش می‌رسد که می‌تواند در روزهای سرد سال به خوبی شما را گرم نگه دارند.

جامو و کشمیر

دشت‌های سبز و مناظر زیبا، تنها چیزی نیستند که در جامو و کشمیر خواهید دید. وقتی وارد بازارهای این ایالات می‌شوید نیز دنیایی رنگارنگ و زیبا می‌بینید که خود یکی از جاذبه‌های سفر به این بخش از هند خواهد بود. اما سوغات هند در جامو و کشمیر چیست؟ در این جا نیز محصولات بافت و پشمی، پارچه‌های ترمه و چیزهایی از این دست با کیفیت بسیار بالا پیدا می‌شود که گزینه‌ای عالی برای خرید سوغات از این ایالت خواهد بود.

جارخاند (Jharkhand)

در جارخاند نیز، این محصولات برنجی هستند که مهم‌ترین سوغات آن‌جا به حساب می‌آیند اما با این تفاوت که بیشتر، کارهای هنری که با برنج ساخته می‌شود، مورد نظر هستند تا ظروف برنجی. حتما برای خرید این گونه کارهای هنری برنجی، به سراغ بازارهای خیابانی بروید تا از هنرمندان محلی حمایت کنید تا این که محصولات شرکتی را خریدار ینمایید.

کارانتاکا (Karnataka)

سفر شما به کارانتاکا کامل نخواهد بود مگر این که از بازارهای آن‌جا، محصولات حصیری و پارچه‌ها ابریشمی تهیه کنید و بعنوان سوغات هند با خود به خانه ببرید. در واقع نتوانستیم برای کارانتاکا یک سوغات معرفی کنیم و حتما باید از این دو محصول اسم می‌بردیم چون به یک نسبت در کارانتاکا محبوب بوده و همچنین محصولات بسیار با کیفیتی در این زمینه در بازارهای این ایالت پیدا می‌شود.

 

بهترین بازارهای آگرا برای خرید

کرالا (Kerala)

اساسا خرید سوغات در کرالا خود یکی از جاذبه‌های سفر به این ایالت بوده و خیلی سخت است که معرفی سوغات در این بخش از هند را محدود کنیم. کرالا به ادویه‌های اورگانیک، محصولاتی که با پوسته‌ی نارگیل درست می‌شوند، روغن‌های ماساژ گیاهی و صنایع دستی چوبی خود معروف است. اما به نظر می‌رسد، همین روغن‌های ماساژ و مراقبت از پوست که از منابع طبیعی ساخته می‌شوند، مهم‌ترین سوغات کرالا به حساب بیایند.

مادیا پرادش (Madhya Pradesh)

پارچه‌های کتان! بدون حتی فکر کردن درباره این که چه چیزهایی می‌توانید در مادیا پرادش بخرید، ابتدا باید برای خرید سوغات هند به سراغ پارچه‌های کتان بسیار معروف در این ایالت بروید که رنگارنگ، زیبا و البته ارزان هستند و از طرح‌های سنتی در آن‌ها استفاده شده است. همچنین فرش‌های خیلی جذابی با نخ‌های کتان در این محل ساخته می‌شود که آن‌ها نیز حائز اهمیت هستند. همچنین در بازارهای مادیا پرادش، محصولات ابریشمی خوبی نیز پیدا خواهید کرد.

ماهاراشترا (Maharashtra)

صندل‌های چرمی دست دوست که به نام کولهاپوری در ماهاراشترا به فروش می‌رسند، مهم‌ترین سوغات این ایالت محسوب شده و جدا از راحتی بسیار زیبا بوده و در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. با این که این صندل‌ها از چرم طبیعی ساخته می‌شوند اما خیلی گران نبوده و حتما چند جفتی در سفر به این منطقه برای خود تهیه نمایید.

مانیپور (Manipur)

یکی دیگر از جاهای هند که خرید کردن در آن بسیار لذت بخش است. به طور کلی صنایع دستی که از چوب بامبو و سنگ در آن‌ها استفاده شده، طرفدار زیادی در مانیپور دارد و از طرفی حتما باید از لباس‌های زیبا و رنگارنگی که در بازارهای این شهر به فروش می‌رسد نیز اسم ببریم.

 

بازارچه‌های معروف و سنتی گوا را بشناسید

مقالایا (Meghalaya)

وقتی قرار است در مقالایا سوغات هند را خریداری کنید، حتما ابتدا باید به سراغ شال‌های بلند و پارچه‌های ابریشمی بروید. این شال‌های بلند بین خود زنان منطقه به شدت مورد استفاده قرار گرفته و در کنار مدل‌های ساده، طرح‌های خاص و شلوغ سنتی نیز دارند که هر کدام را که خواستید، می‌توانید با قیمتی نسبتا پایین خریداری کرده و با خود به خانه ببرید.

میزورما (Mizoram)

یکی دیگر از ایالت‌هایی که به محصولات مختلف که با بامبو ساخته می‌شود معروف است و دلیل آن نیز جنگل‌های متعدد بابمبو در جاهای مختلف این ایالت است. در بازارهای میزورما می‌توانید محصولاتی را پیدا کنید که از مواد اولیه بامبو در آن‌ها استفاده شده و بعضی چوب‌های خود درخت بامبو را به صورت خام ببینید که روی آن‌ها طرح‌های زیبایی خلق شده است.

ناگالند (Nagaland)

اگر در تور هند، قصد رفتن به ناگالند را دارید، حتما باید شال‌های آناگامی ناگا را در بازارهای این ایالت تهیه کنید که طرح‌هایی که روی آن‌ها کشیده می‌شود، ریشه در داستان‌های قدیمی و باورهای مردم این منطقه دارد و خود یک اثر هنری به حساب می‌آیند. البته این منطقه به ظروف چوبی نیز معروف است و آن‌ها نیز سوغات خوبی از ناگالند به حساب می‌آیند.

اودیشا (Odisha)

اگر به نقاشی‌های باستانی هندی بعنوان سوغات هند علاقه دارید، حتما به دنبال پاتاچیترا باشید. پارچه‌هایی که با نقاشی‌های زیبا که همگی طرح‌هایی است که از گذشته به آن‌ها ارث رسیده، تزیین شده‌اند. البته آثار نقاشی در این سبک به صورت تابلو نیز در اودیشا به وفور پیدا می‌شود و آن‌ها را نیز برای سوغات می‌توانید تهیه نمایید.

 

کارهایی که توریست‌ها را عاشق بمبئی می‌کند

پونجاب (Punjab)

فقط در بازارهای پونجاب می‌گردید، بعید است پارچه‌های چهل تکه و زیبایی که به نام پولکاری به فروش می‌رسند را نبینید. پارچه‌های رنگارنگ و زیبایی که مختص به این منطقه هستند. از طرف دیگر، صندل‌های زیبای کار شده که با نخ‌های رنگارنگ روی آن‌ها طرح‌های زیبا دوخته می‌شود نیز از جمله دیگر سوغات‌های معروف پونجاب به حساب می‌آید.

راجستان (Rajasthan)

تور راجستان از جمله سفرهای محبوب در هند است اما مسافرانی که به این بخش از هند سفر می‌کنند، چه چیزی به یادگارخریداری می‌کنند؟ زیورآلات مختلف از مروارید و طلا و نقره تا زیورآلات مصنوعی، مهم‌ترین سوغات هند در راجستان به حساب می‌آیند و در کنار آن‌ها، محصولات سفالی نیز جزو تولیدات اصلی مردم راجستان محسوب می‌شود.

سیکیم (Sikkim)

این ایالت کوچک اما زیبا به واسطه‌ی فرهنگ خاص مردم تبت، تجربه‌ای کاملا متفاوت از سفر به هند را برایتان به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، خیلی‌ها که به تبت می‌روند، چیزهایی خاص همچون چرخ‌های دعا یا بادبزن‌های دستی چوبی منقش را سوغات می‌خرند.

تامیل نادو (Tamil Nadu)

یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در تامیل نادو خریداری کنید، نقاشی‌هایی به اسم تانجوره است که هنرمندان محلی زیادی به کشیدن آن‌ها می‌پردازند. این نقاشی‌ها که عموما به داستان‌های معروف بودایی اختصاص دارد، زیبایی منحصر به فردی داشته و از آن سبک‌های قدیمی است که در این بخش از هند، قرن‌هاست که نسل‌های مختلف آن را به هم منتقل می‌کنند.

تلانگانا (Telangana)

وقتی در این ایالت هستید، احتمالا در جاهای مختلف و برای خرید سوغات هند، مروارید‌هایی را می‌بینید که در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسند. این‌ها مرواریدهای با ارزش حیدرآبادی هستند که خیلی از طراحان معروف مد از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مرواریدها ارزان نیستند اما به نسبت دیگر کشورها، بسیار قیمت پایین‌تری دارند و می‌توانند سوغاتی بی‌نظیر از این ایالت باشند.

 

معرفی ۱۲ مقصد محبوب گردشگری هند

تریپورا (Tripura)

 جالب است بدانید که این ایالت به یک سری آویزهای چوبی منحصر به فرد  معروف است که به آن‌ها ریسا گفته می‌شود. این آویزها از الیافت‌های چوبی بافته شده درست می‌شوند و به مرور تغییر ماهیت داده و حالا به عنوان لوسترهای کوچک مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

اوتار پرادش (Uttar Pradesh)

به هر جایی از اوتار پرادش بروید، جایی منحصر به فرد خواهید دید که همیشه در ذهنتان نقش خواهد بست. آگرا و تاج محل تنها بخشی از این زیبایی هستند و چیزهای بیشتری در اوتار پرادش وجود دارد که باید کشفشان کنید. اما بعنوان سوغات هند از این ایالت چه باید خرید؟ حقیقتا ماکت‌های تاج محل، بهترین سوغاتی است که می‌توان از آن‌جا خرید و با خود به خانه برد. این ماکت‌ها که از سنگ مرمر ساخته می‌شوند، ارزان نبوده اما همیشه خاطره‌ی بازدید از این بنای شگفت انگیز را در نگاهتان زنده خواهد کرد.

اوتراخاند (Uttarakhand)

اگر قبلا به اوتراخاند رفته باشید، احتمالا بدانید که شمع‌های دست ساز، مهم‌ترین سوغات این استان بوده و آن‌ها را به رنگ‌ها و طرح‌ها و عطرهای مختلف در همه‌ی بازارهای این ایالت پیدا می‌کنید.

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 24 مهر 1402)

نظرات کاربران